Een probleem wat we eerder zagen bij de batterij van een Tesla teistert nu ook Mercedes. Een tweedehands koper kwam daar op de harde manier achter.
Alles wat met een accu aangedreven wordt heeft eenzelfde probleem dat vooralsnog niet opgelost is. Namelijk dat een lithium-ion batterij zijn maximumcapaciteit verliest. Dat merk je aan iets oudere producten. Oude iPhones bijvoorbeeld, die gaan vaak minder dan één dag mee zonder opladen. Helaas begint dit probleem nu ook tweedehands auto’s te teisteren. Er gaan meerdere verhalen van eerste generatie Tesla Model S’en waar de accu om te janken is.
Batterij vervangen
Bij de eerdergenoemde iPhone is het probleem simpel op te lossen. Vervang de batterij. Kost als je het goed doet een paar honderd euro, maar dan doet je telefoon het weer als nieuw. Op zich is het probleem bij Tesla op die manier ook op te lossen, ware het niet dat het niet gaat om een klein batterijtje maar een aardig accupakket. Dat kost veel geld om te repareren. Bij iets nieuwere Tesla’s heb je daar geen last van. Daar heb je batterijgarantie op. Ook is een reparatie van soms wel 20.000 euro iets minder buitenproportioneel op een auto waar dat niet de helft van de dagwaarde is.
Mercedes
Nog buitenproportioneler is een verhaal uit het Verenigd Koninkrijk. We richten ons op een meneer genaamd Ranjit Singh. De heer Singh kocht een paar jaar geleden een Mercedes E300 BlueTech Hybrid. Dat deed hij om een steentje bij te dragen aan het milieu. Hybride is immers schoon, toch? Dat even geheel terzijde sloeg recent het noodlot toe voor de Mercedes uit 2013. We hadden het er net al over: de hybride batterij van de Mercedes kapte ermee. Die wil je natuurlijk laten vervangen. Dat kon Mercedes prima doen. Voor 15.000 pond(!).
Te duur
Aangezien de heer Singh de auto kocht voor 27.000 pond en hij nu ongeveer 12.850 pond waard is, was dit te gek voor de Mercedes E300 Hybrid. De Mercedes is immers zonder de batterij niet veel zuiniger – waarschijnlijk zelfs minder zuinig – dan een E300. Voor een auto die geen 15 ruggen waard is, gooi je er geen 15 ruggen tegenaan, aldus meneer Singh. Het voelt voor hem alsof er twee opties zijn: die 15.000 pond betalen of de auto op de schroothoop zetten. Dat laatste is natuurlijk van de zotte voor een acht jaar oude Mercedes.
De 63-jarige voelt zich bedrogen. Zijn dochter, werkzaam in de automotive sector, bevestigt dat: “niemand verwacht dat bij een acht jaar oude auto het batterijsysteem volledig eruit knalt. Het voelt als een miskoop waar Mercedes meer aan de batterij had moeten verzekeren. Had mijn vader dit geweten, dan had hij de E300 nooit gekocht.” De reparatie kan ook nergens goedkoper: de auto is langs geweest bij een Mercedes hybride-specialist die zegt vele van dit soort zaken te kennen. Wat Mercedes ervoor biedt is wat het gaat kosten, volgens die specialist.
Hoe het nu verder moet, is niet bekend. De heer Singh hoopt nog op tegemoetkoming van Mercedes. Die zeggen echter dat alles rondom de batterij en diens levensstaat goed gedocumenteerd is en beschikbaar is voor elke koper. (via Leicester Mercury)
petroldrinker zegt
Goh, verbazingwekkend zeg (niet dus) dat dit een probleem is bij dit soort autos…
pa045 zegt
Anekdotisch bewijs. Mijn ervaring tot nog toe is dat de uitval bij, bijvoorbeeld, een V60 hybrid zeer gering is. Terwijl deze inmiddels ook 8 jaar en ouder zijn.
faalhaas zegt
@pa045: Gemiddeld doet een auto nu ~18,5 jaar tot deze op de schroothoop beland. Tenzij je gigantisch veel kilometers maakt, ben je nog niet op de helft van de levensduur.
flutterby zegt
@faalhaas: dat kan ik mij haast niet voorstellen. Zoek bijvoorbeeld maar eens wat een Focus van 15 jaar kost. Redelijk gemiddelde auto lijkt mij daar zie je er echt niet veel meer van rijden en zijn zo financieel totalloss. Van Aygo’s verwacht ik ook geen positief effect op dat gemiddelde..
pa045 zegt
@faalhaas: gemiddeld betekend dat er auto’s langer en korter meegaan. Buiten dat, ik heb het erover dat een 8 jaar oude V60 nog steeds probleemloos is. Ik heb niet geschreven dat die afgeschreven is..
Bovendien eens even gekeken op Marktplaats. Dat zijn nog stevige bedragen die ervoor worden gevraagd.
flutterby zegt
@pa045: bij de V60 D6 was de waterpomp zowat jaarlijks aan vervanging toe. Daar heb ik echt heel veel klachten over gehad.
Wat betreft batterijen maakt Renault er ook een zooitje van. Huuraccu onder capaciteit? Oke dan hoef je er niet meer voor te betalen, vervangen doen ze niet.
Maar het ergste is nog de Bolt/Ampera-e waarbij álle batterijen vanwege brandgevaar gewisseld moeten worden waar ze zo druk mee zijn dat ze het model maar van de markt hebben gehaald.
pa045 zegt
@flutterby: a: we hebben het over accu’s en niet over een waterpompje. En b: die pompen worden echt niet zo vaak vervangen.
flutterby zegt
@pa045: als je elk jaar een reparatie van bijna 1000 euro aan je broek heb piep je wel anders, en dat is niet eens een hele ander techniek maar een simpele waterpomp.
Variomatic zegt
@pa045: Flutterby doelt denk ik op Aircopomp. Omdat die ook de batterijen moest koelen was er iets mee waardoor ze ongeveer jaarlijks een storing gaven en vervangen moesten worden, kosten rond de drie mille incl. arbeidsloon etc. Ik weet dat daar na 5 jaar in 2018 nog steeds geen oplossing voor was.
En van alle phevs kelderde die V60 het hardst in waarde omdat niemand zo’n zware diesel zag zitten uit angst voor het evt naderend einde van het mrb halftarief. Ze stonden echt bij bosjes te koop en heel veel zijn de grens over gegaan. Voor een 5 jaar oude benzine V60 kreeg je zo nog 10k meer bij inruil (ondanks dat die D6 ongeveer twee keer zo duur was nieuw) terwijl veel bedrijven de D6 phev niet eens wílden inruilen..
pa045 zegt
Een hoop BS. De aircopomp is in 99,9% van de gevallen onder garantie vervangen (ik heb het wel over auto’s die door de “dure” dealer onderhouden zijn). Lastig voor de eigenaar dat het wederom gebeurd. Je moet toch jouw auto weer naar de dealer brengen en zorgen voor vervoer enz. Inmiddels is de definitieve oplossing er ook al 2 jaar. Gewoon garantie. Inruilen doen ze inderdaad niet graag. Kijk maar eens naar de prijzen van een benzine V60 van 2015. Die zijn enorm. Echter is een PHEV nog steeds stevig aan de prijs. en voor mensen die veel rijden een ideale en zeer goed rijdende auto.
fanboy zegt
@petroldrinker: Dit kan ook gewoon beter, namelijk bij Toyota en Lexus. Dan had je dot gedonder niet gehad. En is er nog de mogelijkheid om voor 500 euro 1 of 2 slechte cellen te vervangen.
Je moet je wel realiseren dat een accupack in een hybride er doorgaans harder van langskrijgt dan in een volledig elektrische auto. Maar dan nog Toyota hybrides doen enorm lang met hun accu’s.
3246cm252kw zegt
En dan denken mensen nog dat elektrische/hybrid auto’s goed zijn voor het milieu… dit is hoe de media de burgers beïnvloed. Denk daar maar eens over na wat ik hier oa nog meer mee bedoel. Al geloof ik dat NL wel wakker aan het worden is…
florisje zegt
@3246cm252kw: ik zal mijn alu hoedje ook even op zetten..
alfa147ti zegt
@3246cm252kw: precies we lopen allemaal weer als idioten, achter Brussel aan, maar of dit de oplossing is, hoe willen ze al die EV bij die rijtjeshuizen gaan laden is daar ook al over nagedacht, niet ieder heeft een oprit.
cloverleaf zegt
@alfa147ti: wat heeft Brussel er nou weer mee te maken!? Ik wordt een beetje moe van dat “Brussel bashen” terwijl de door ons gekozen politici in Nederland fossiel rijden stervensduur maakt. Als je op vakantie gaat moet je je ogen even open doen: zul je zien dat het in de rest van Europa met hybrides en EV’s nog lang zo’n vaart niet loopt als hier in Nederland.
mashell zegt
Nou gewoon daar waar die wagens met verbrandingsmotor nu ook geparkeerd staan? Aan de straat! Daar komen laadpalen. Omdat je lang niet elke dag hoeft te laden (dat moet wel bij een PHEV en daarmee is het een mislukt concept) komen ze niet op elke plek. Op termijn komen er ook snelladers bij elk benzine station, tegen die tijd kun je dat ook veel vaker met je EV doen zonder batterij schade dan nu.
c4seum zegt
@3246cm252kw: jij bent af.
chrism zegt
Ik twijfel ook zeer aan de levensduur van dit soort auto’s met grotere accupakketten. Onbetaalbaar dus om deze te vervangen of te repareren. En dan zit je met dit probleem. Dan lijkt me een waterstofmotor zoals Toyota aan het ontwikkelen is, een beter alternatief.
mp014 zegt
@chrism: dat denk ik dus ook! Ondertussen heb ik nog een tweedehandsje met Diesel gekocht! Een mooie Defender Heritage 💪🏻
redbeams zegt
@chrism: Dan is de regeling bij toyota nog zo gek niet op hun hybrides…max 15 jaar garantie op het hybride accupakket mits ieder jaar gecheckt en dealeronderhouden.
flutterby zegt
@chrism: ja want levensduur bij waterstof is wél goed geregeld en betaalbaar… Verdiep je aub in de techniek want geloven in waterstof voor personenwagens gaat aardig richt flat-earthers.
ishiban zegt
Ik vermoed toch echt dat het waterstof gaat worden in de toekomst, hoe lang het gaat duren weet niemand. Ik zou niet weten wat er onbetaalbaar is aan waterstof. Het is ongeveer even duur als een benzine auto rijden en ongeveer even duur als “snel laden” bij fastned. Ok mogelijkheid om te tanken is nog heel erg beperkt. Maar het laden van een EV aan huis is voor mij ook nog onmogelijk aangezien ik in een appartement woon, Dus ff snel goedkoop laden ook onmogelijk bij een EV. Wat betreft levensduur kunnen we nog niks zeggen, zo lang gaan ze nog niet mee. En doorontwikkeld is het ook nog lang niet. Maar mocht de hv accu defect gaan zal deze een stuk voordeliger zijn als die van een EV. Ook zijn ze een stuk kleiner daardoor minder afval aangezien je met die Lithium ook nog eens niks kan.
pietervs zegt
Dan ben ik wel benieuwd waar je dat op baseert. De info die ik erover ken laat zien dat het gecombineerde rendement van een electrolyzer en brandstofcel nog vrij beroerd is (orde grootte 60% als je een efficiënt systeem hebt). Als je waterstof uit electriciteit maakt met een dergelijk rendement zie ik het niet snel goedkoper worden dan direct electriciteit tanken.
Daarbovenop heb je nog het vervelende feit dat een brandstofcel vrij hard slijt en accupacks juist steeds langer meegaan en steeds beter te recyclen zijn. Dus benieuwd naar hoe jij bij je conclusies komt.
flutterby zegt
@ishiban: benzine is belachelijk duur, wat een raar beginpunt. Operationeel is elektrische al véél goedkoper en de prijzen van accu’s dalen enorm snel (dat doet namelijk elke techniek wanneer die op schaalt).
rutgerg zegt
De accu van mijn nieuwe iPhones gaan ook nooit langer dan een dag mee eigenlijk…
cloverleaf zegt
@rutgerg: pornhub?
Wolflow zegt
@rutgerg: waar is de tijd van oude Nokia’s gebleven inderdaad
ouwedibbes83 zegt
Best prijzig voor een klein lithium-ion accuutje van 0,8 kWh. Dat moet toch goedkoper kunnen, denk je dan. Eruit, fixen en er weer in.
frank2b zegt
Daar is inmiddels een hele industrie voor aan net ontstaan: https://www.battery-bna.com/
Wolflow zegt
@frank2b: die is er al vele jaren, heten sloperijen
tysson zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
baf07 zegt
@tysson: voor een paar rooitjes koop je gewoon een paar nieuwe iPhones…
Pallas zegt
@tysson: Ik denk dat Loek snippies, bankjes of barkie’s bedoelt
Loek zegt
sowieso G.
tysson zegt
@pallas: met ruim een half bankje heb je wel een nieuwe accu. 6 joetjes ofzo. 😀
seatleon zegt
Volgens mij heeft dit niet zoveel van doen met de kosten van een accu als wel met de prijs die Mercedes vraagt voor vervanging. Een goed voorbeeld is de V8 in de Audi R8. Deze gaan ook om de haverklap kapot en dan rekent Audi doodleuk tussen de $25.000 en $ 40.000 voor vervangende onderdelen. Ook andere merken hebben hier last van. Om Motoren, versnellingsbakken, turbo’s en dergelijke te vervangen moet je bijkans een tweede hypotheek op je huis nemen. In elk geval overstijgen de kosten de dagwaarde al snel. Dit heeft dus niet zoveel met de accu’s te maken. Bovendien zijn de accu’s van Tesla tegenwoordig behoorlijk goed en hoef je je daar weinig zorgen over te maken.
flutterby zegt
@maas88: Van een collega met een terugroepactie op zijn GTE heb ik begrepen dat werkzaamheden voor hoogspanning altijd door twee monteurs uitgevoerd moet worden vanwege het vier ogen principe. Dubbel uurloon loopt aardig op.
ishiban zegt
Dit word puur uit veiligheid gedaan. Die accu’s zijn geen hogere wiskunde, echter zijn ze wel potentieel dodelijk om aan te werken. Zo zal je na een stroomstoot altijd naar het ziekenhuis gebracht moeten worden om op bloedvergiftiging gecontroleerd te moeten worden. Omdat mensen hier mogelijk licht over denken is deze regel bedacht. Daarbij is het nogal wat werk wat gedaan moet worden wat met 2 mensen sneller/makkelijker gaat.
flutterby zegt
@ishiban: de tweede persoon mag niets uitvoeren. Richtlijnen schrijven voor dat het puur ter controle is. Dat het om de veiligheid gaat snap ik wel, maar het is een duur grapje.
ishiban zegt
Ahh ok ja want jij kent de richtlijnen? Omdat je dat van een collega gehoord hebt die dat op zijn beurt van een receptionist/service adviseur gehoord heeft? Klinkt alsof je er zeer veel van weet inderdaad. Een HVE-er is de enige die een accu mag openen en in de accubak met cellen erin mag werken. Een EOP-er of hoger zal hier altijd bij aanwezig moeten zijn. Dit is puur op basis van veiligheid en het ondersteunen van de uitvoerende. Omdat je bij metingen echt wel iemand nodig hebt die je test stappen kan voortzetten. Aangezien je zonder die test stappen de reparatie niet mag voortzetten ivm veiligheid. Zodra een accu gesloten is en het systeem spanningsvrij is mag een zelfs een simpele monteur die EOP gecertificeerd is de klus in zijn eentje afmaken. Tot het punt van inbedrijfstellen dit zal een HVT-er of hoger moeten doen. Dit word echter niet gedaan omdat het alleen een te lastige/tijdrovende klus is. Ik vind het altijd interessant als mensen over richtlijnen praten op basis van iets wat ze iemand gehoord hebben.
japiejap zegt
We hebben December 2020 een BMW active tourer 225xe gepakt uit 2015. Eigenlijk op papier zou de accu 40 km bereik hebben echter na 5j is dat nog maar 31 maximaal in de zomer en in de winter tussen 21 á 26 km temperatuur waren echter niet extreem. Net rond het vriespunt of net eronder. Had eens gekeken voor een nieuwe accu wat dat zou kosten €6000 alleen de accu. Ben benieuwd hoe lang die meegaat verder prima techniek 3 cilinder doet het verrassend goed voor 1640 kilo te trekken. Overgang tussen elektrische en motor nauwelijks merkbaar.
Redrum zegt
@japiejap dat zijn perfecte nieuwwaarden. Ik heb nog een 330e uit 2017 en die haalde nieuw net de helft van de fabrieksopgave dus … na 5 jaar nog steeds hetzelfde waarden. Ik zou nu ook niet direct een BMS van Tesla of andere Full EVs vergelijken met het BMS uit die hybride hulp pakketjes vanuit die tijd.
Ik ga de discussie niet starten aangezien er genoeg data publiekelijk beschikbaar is rond degradatie bij Tesla.
Bij de andere zou ik het niet weten maar als je naar de garantievoorwaarden van KIA kijkt, zie je dat ze 7 jaar op de batterij geven voor alles onder 75%……dus ik ga ervan uit dat de huidige technologie degradeert in bepaalde maten.
fanboy zegt
@Redrum: Hier uit 2017 een Opel Ampera-e 120dkm, zit nog boven de 95%. Ik zie niet in waarom ik hem niet naar 3 ton en 15 tot 20 jaar zou kunnen rijden. Wellicht zit hij dan helemaal aan het eind op 80% maar nog een prima bruikbare auto.
Donstil zegt
Dat is ook wat ik ervaar, ik rij een BMW i3 uit modeljaar 2015 en heb nu na al die jaren en 60dkm ongeveer 6% degradatie.
Het zit hem allemaal in het verwarmen en koelen van de accu tijdens het laden, een warme accu is slecht etc.
Als dat goed geregeld is (zoals bij mijn i3) dan hoeft slijtage helemaal zo hard niet te gaan. Hybrids zoals de auto uit het artikel hebben dat vaak niet en slijten dus veel harder.
1:1 met een Smartphone vergelijken is veel te kort door de bocht.
flutterby zegt
@japiejap: mijn 2016 Passat GTE wist ik nog 46 km uit de accu te persen, maar in de winter niet meer dan 25. Dit was na 2 ton op de teller. De 2019 330e vond ik trouwens zeker niet vlekkeloos overschakelen tenzij op hoge toeren of in sportstand.
frank2b zegt
En dan te bedenken dat het om een mild hybrid accu gaat met een capaciteit van pakbeet 1 kwh.
Zelfs als de hv-accu van mijn 14 jaar oude Lexus GS ooit kaduuk gaat dan kost mij dat hooguit 2000 euries…..
Giller, dit.
redbeams zegt
@frank2b: denk dat voor jouw hybride lexus dezelfde regeling als bij toyota is…15 naar garantie op het accupakket mits dealeronderhouden…niet gek nee.
redbeams zegt
@redbeams: naar = jaar
elemento zegt
Auto naar oostburen of turkije vervoeren. Maken voor 5000. En 2000 euro vervoer. Klaar
Variomatic zegt
Nooit plugin rommel tweedehands kopen, het extra gewicht dat je meetorst doet alle ‘voordeel’ verdampen en technisch alleen maar gezeik, bij alle merken. Complexe techniek die zelfs in de eerste jaren vaak al voor problemen zorgt.
redbeams zegt
Hoogstwaarschijnlijk is Sinhg niet de echte naam…vervang de naam maar voor Lewis 😅
faalhaas zegt
Daarom ben ik voor m’n hybride keuze voor Toyota en Honda gegaan, refurbishment is nog betaalbaar mochten de accu’s ooit overlijden.
c4seum zegt
Poah, de w212 facelift blijft een knappe verschijning.
lightisride zegt
Ik hoorde ook van een dergelijk geval van een (tweedehands) Volvo XC90 T8 hybride huisje. Accu optimaliseren lukte niet, moest vervangen en kostte veel. Maar werd na wat gedoe toch onder garantie gedaan. Lijkt mij terecht. Die moet het gewoon jaren doen en niet na 4 jaar ofzo inzakken. Maar ik vraag me af hoelang dit goed gaat, die accu pakketten zijn idioot duur en zal ze overal in zitten gaan fabrikanten toch bedenken dat het er buiten valt ofzo.
Marcel zegt
Exact dit probleem met de XC90 T8 ook gehad. Na heel veel gedoe rechtstreeks met importeur was het accupack reset (duurt een hele week!) en had toen weer bereik van 36km ipv 21km. Na 1,5 jaar ging het weer berg afwaarts en zijn wij klaar met die EV / Hybride hobby. Nu weer een mooie benzineslurpende RS6 met V8…..wat een verademing. :-))
kevertje zegt
Recyclage van batterijen gebeurt met behulp van complexe, toxische processen, erg hoge temperaturen en met als resultaat lower-grade eindproducten. Vergeet alle industriële fantasmen. Ik durf zelfs te wedden dat ze vandaag de dag ergens op een hoop aan de andere kant van de wereld belanden. Over de ‘geelectrificeerde’ auto zelf die niet meer zo lang meegaat en integraal naar de schroothoop verdwijnt zwijgen we beter helemaal. Terwijl elke ‘naakte’ ICE eigenlijk zeer lang kan blijven rijden, met wat liefde en zorg twee decennia of zelfs meer. Moesten overheden niet zo geradicaliseerd handelen en fabrikanten dit soort van gebruik betaalbaar houden zou de wereld er echt wel bij varen, ipv al dit soort van pseudo oplossingen (zie ook wat de directeur van Stellantis onlangs zei in een interview). Er is geen kat die 10-25k€ uitgeeft aan nieuwe batterijen voor een auto van 5 jaar oud, zo’n halfwerkend of zelfs defect ding wordt meteen onverkoopbaar. Heb dat zien gebeuren bij een vriend (en het was geen Mercedes, maar een Mishubishi PHEV, na vijf jaar alle licht uit). Met de lithium/nikkel/kobalt/neodymium-combo gaan we er nooit geraken, het vlekkeloze groen waar de opportunisten en klimaatideologen zo van dromen.
flutterby zegt
@kevertje: de echte game changer wordt LFP / LiFePO4 batterijen, daar kan de massa straks mee rijden. Langere levensduur, brand niet, geen zeldzame grondstoffen en hoeft in de winter alleen een beetje warm gehouden worden. Je ziet deze batterijen al in caravans en motors in plaats van lood.
kevertje zegt
Ik geloof het direct hoor. Alleen… al sinds de oliecrisis van de jaren ’70 worden pogingen ondernomen om auto’s electrisch te laten rijden. Ik geef toe, we lijken nu uiteindelijk onder zeer zware politieke druk ergens te staan, maar eigenlijk ook nog nergens. De belofte is al decennia dat er een magische batterij komt zoniet magische brandstofcellen, allemaal minuscuul en veel beter. Helaas is de realiteit dat er in elke laptop en EV een joekel van een lithium-batterij zit en ik dat ook niet gauw zie veranderen. Het magische sprookje is vooral nodig om mensen mee te sleuren in deze droom, kijk, er komt nog beter dan dit en straks rijden we 2000km op één lading. In Belgie betaal je nu al meer aan netverdeling dan aan energie. Ik ben zeer benieuwd hoe we de noden gaan invullen qua productie en net wanneer iedereen straks bij de leverancier staat met de vraag om een forse 1 00kW aansluiting in de garage te plaatsen, niet alleen voor de auto maar ook de verwarming. Het kan niet, het zal niet en de kostprijs om dit mogelijk te maken zal alleen deurwaarders veel werk geven om grote delen van onze bevolking kaal te plukken – de échte slachtoffers van dit beleid die nu al hun elektriciteitsrekening niet meer kunnen betalen.
tjorque zegt
@kevertje Waarom zou je een 100kW aansluiting nodig hebben?
Een beetje hedendaags geïsoleerde woning heeft 2a4 kW elektrisch vermogen nodig om putje winter te verwarmen…
Het probleem is dat de vernieuwingsgraad van onze gebouwen gewoon achterlijk laag ligt.
En ook op te laden heb je ruim voldoende aan 7kW in de meeste gevallen.
Wat energie betreft zijn we in België gewoon afhankelijk van geopolitieke shit zolang we er meer van nodig hebben dan wat we lokaal produceren. Dus elke stap richting minder energie nodig hebben is eentje in de goede richting want de lokale productie zal nooit verder komen dan pakweg een kwart van wat we nu als land verbruiken.
kevertje zegt
Auto’s met een autonomie van 400-500km worden uitgerust met batterijpakketten van 95kWh. Ik hoef niet erg goed te kunnen rekenen hoeveel vermogen je nodig hebt om die op een 8-tal uur opgeladen te krijgen. Want dat wordt straks de standaard vraag en het zal niet bij die 95kWh blijven. Straks 2 auto’s per gezin? Sommige 3? Dat electrisch vermogen om een gemiddelde gezinswoning opgewarmd te krijgen kan ik weinig serieus nemen hoor. Mijn zoon verhuist straks naar een hyper-geïsoleerd appartement, BEN-norm, absoluut geen riante grootte, zelfs het verwarmingsrekje in de badkamer heeft een veelvoud van het vermogen dat je noemt. Het verhaal van warmtepompen enz. is echt half, inclusief warmwater-productie voor een gemiddeld gezin kruipen daar ook heel veel kWh (en extra bijverwarming) in om de zaak echt leefbaar te houden. Met elektrische verwarming gaat vooral veel koude geleden worden en het is ronduit een onbetaalbaar scenario voor 95% van de bevolking. Als je vindt dat met de ‘vernieuwingsgraad’ alle huizen ouder dan 5-10 jaar afgebroken moeten worden, of investeringen van 50-100k€ nodig hebben om er diepvrieskisten van te maken, vraag ik me toch serieus af waarmee we bezig zijn en wie zoiets ooit in het hoofd kan halen – zo’n plan. Bovendien komen alle grondstoffen voor die massa-isolatie uit de petrochemie en kost de fabricage immens veel energie (zeer hoge drukken). Dat is wat ik bedoel met al die ‘magische fantasmen’. Alles kan in het hoofd van wie heel wiskundig-wetenschappelijk denkt, maar de wereld draait op een andere manier. Je moet zelfs niet ver rijden om mensen te ontmoeten die net een dak boven het hoofd hebben en die hier helemaal niet mee bezig zijn, alleen met het overleven van dag tot dag. Als ze al met een auto rijden, is die zeer oud en versleten. Het is hooguit een paar procent van onze wereldbevolking die zich al deze klimaat-luxe kan en moet permitteren, er is geen enkel realisme in de grondstoffen die hiervoor nodig zijn en nog veel minder wordt ooit gekeken naar de totale CO2 en ecologie-balans die al dit soort van oplossingen hebben. We zwijgen ook over de geostrategische vergelijking, waarin landen zoals Rusland, China, enz. zitten. We zitten nu in een alom-groene golf, maar nog deze winter zullen velen beseffen hoe deze ideologie de geldbeugel leegmaakt tot ver voorbij de bodem…
ty5500 zegt
Met een 7 kW kan je de meeste elektrische auto’s over de nacht opladen. Ik vraag mij wel af welke mensen elke dag hun volledige batterij leegrijden. Meestal is het slechts een kwestie van een deel bijladen. De toekomst zal gaan naar spreiding van het elektriciteitsverbruik (auto stopt automatisch met laden tijdens het koken bv) zodat geen absurd zware thuisaansluitingen nodig zijn. Om dit te stimuleren onderzoekt Belgie bijvoorbeeld het capaciteitstarief waarbij je gestimuleerd wordt om hoge piekvermogens te vermijde zodat het net niet nodeloos verzwaard moet worden omdat iedereen om 18 u begint te koken, zijn auto oplaadt en zijn elektrische verwarming vollenbak zet.
Je radiatorvermogen in de badkamer is je maximale vermogen. Dit wilt niet zeggen dat deze radiator dit maximale vermogen constant nodig heeft om de ruimte te verwarmen, net zoals niet elke verbrandingsmotor constant tegen 5000 toeren per minuut moet rijden (met een verbruik van 15 liter per uur) gewoon om rond te rijden.
flutterby zegt
@kevertje: in hartje winter je huis verwarmen en twee auto’s van 0 naar vol laden. Enig idee wat voor extreme situatie dat is? Alsof een gemiddeld huishouden twee auto’s voor de deur heeft staan die beide 400+ km op opvolgende dagen afleggen. Dat klinkt meer als een taxibedrijf aan huis.
99% zal voldoende hebben aan 3x25A om te voorzien in mobiliteit en verwarming. Voor uitschieters is het net berekend op een upgrade naar 3x35A.
herve11f zegt
@flutterby: Bedrijven zoals Makita, DeWalt, alsook IBM, Dell, etc zijn al decennia lang bezig met batterijtechniek en zij krijgen het ook niet voor elkaar. Ik denk dat we op een bepaald punt de droom moeten begraven. Tuurlijk heeft een EV voordelen, maar het is te duur als het kapot gaat en dat houd de mensen die tweedehands kopen ervan weg. Zolang dit niet opgelost geraakt, zal de EV de markt van de ICE nooit over kunnen nemen. Als ik niet verkeerd ben wil Tesla nu ook de batterijen in de bodem bakken om zo de het batterijpakket als zelfdragend chassis te gebruiken. Dan is het helemaal afgelopen met herstellen. Of dit de juiste oplossing is betwijfel ik, maar enfin. Wie ben ik, hé?
mashell zegt
Wel eens van een kapotte koppakking of kapotte automaat gehoord? Dat houdt mensen ook niet tegen met een verbrandingsmotor te rijden. Overigens zijn de bedrijven die je noemt nou niet de helden op batterijgebied. Ik denk dat Samsung al meer aan batterij R&D uitgeeft dan die bedrijven samen.
herve11f zegt
@mashell: een kapotte koppakking is bijlange zo geen drama als een opgave van een HV batterij. En BTW, Makita en Dell gebruiken beide Samsung.
flutterby zegt
@herve11f: een batterij moet een doel dienen. Een telefoon, boormachine, caravan, auto en thuisaccu hebben specifieke eisen aan de batterij.
Zo moet de accu in een telefoon licht zijn, maar zal nooit lang vol zitten. Een boormachine speelt voorspelbaar vermogen een grotere rol en moet langere tijd veilig “vol” kunnen zitten. De accu van een auto is beperking in volume en gewicht terwijl dat voor een thuisaccu weer irrelevant zijn en het om levensduur en prijs gaat. Qua veiligheid zit er ook weer enorm veel verschil in. Liever een smartphone in de brand dan een autoaccu.
DeWitteCondor zegt
@flutterby: daar zit toch ook lithium in? Alleen geen cobalt. Is zeker een goede ontwikkeling maar ook niet zaligmakend.
flutterby zegt
@dewittecondor: zonder lithium is lastig, maar daar lijkt nog meer dan voldoende van te zijn. Kobalt en nikkel zijn veel schaarser.
ty5500 zegt
Zoals alles tweedehands hangt veel ervan af hoe er met het product werd omgegaan. Het is moordend voor batterijen als de auto nooit werd opgeladen en de batterij bijgevolg quasi steeds leeg was. De kostprijs die Mercedes rekent voor de batterij is wel absurd veel.
herve11f zegt
Heb hetzelfde meegemaakt met mijn Porsche Panamera Hybrid. 14 dagen na het vervallen van de garantie ging het licht van de HV batterij uit. 46000km en 20K kosten. Ben er ook klaar mee.
DeWitteCondor zegt
@herve11f: dit is dus precies wat mij ervan weerhoudt om een cayenne e-hybrid te kopen met de kop eraf. Ik las op fora ook al berichten over 20k als je hele pakket naar de gallemiezen is. Soms is het een cel en is het goedkoper, maar je kan flink de lul zijn.
herve11f zegt
@dewittecondor: Niet doen! Komt er nog de arrogante houding bovenop waar je mee geconfronteerd word als je het bestek krijgt.
Pascal zegt
Gelukkig kan je bij de Duitse merken wél rekenen op goede service en coulance! Oh wacht….
Dutchdriftking zegt
Accu er uit, 100kg lichter en door.