Voor Lynk & Co’s geldt afschrijving blijkbaar niet, want het prijsverschil tussen een occasion en een nieuwe is wel heel minimaal.
Een auto kopen? Dat is zó 2019. Bij een progressief merk als Lynk & Co neem je een abonnement op een auto. En vooruit, als je het echt graag wil kun je er ook nog één kopen. Tegenwoordig heeft Lynk & Co zelfs een aanbod van occasions.
De vraag is alleen: hoe interessant zijn deze occasions? Het merk adverteert er namelijk mee dat een tweedehands Lynk & Co 01 vanaf €39.500 te krijgen is. Dat klinkt niet als een bijster goede deal. Zeker als je weet dat je voor €42.000 een gloednieuwe Lynk & Co 01 hebt.
Nu denk je misschien: de prijs van een nieuwe auto kan nog oplopen met allerlei opties. Maar nee, die vlieger gaat ook niet op. Lynk & Co doet namelijk niet aan opties. Je kunt een trekhaak of een dakdrager bijbestellen, maar de uitrusting is verder altijd hetzelfde.
Uiteraard heb je voor €39.500 geen afgetrapte auto, maar er is wel “tot 35.000 km” mee gereden. Die kilometers zijn hoogstwaarschijnlijk gemaakt door mensen die een abonnement hadden. Daarna krijgt de auto dus een tweede leven als occasion.
Normaliter heb je na de eerste 35.000 km toch wel een klap afschrijving te pakken. Maar blijkbaar is zo’n Lynk & Co 01 een enorm waardevaste auto. Totdat je er zelf weer vanaf wil natuurlijk, dan kan het nog wel eens tegenvallen.
Als occasion lijkt een Lynk & Co dus niet heel interessant. Om op een positieve noot te eindigen: zo’n abonnement is helemaal geen gekke deal, zoals we concludeerden na onze duurtest. De nieuwprijs is evenmin verkeerd, als je het vergelijkt met zijn Volvo-broertje, de XC40. Een Lynk & Co 01 kan dus wel interessant zijn, maar niet op deze manier.
sanderkomnogeensergens zegt
Ik vind het toch een armoede: Een abonnement. Net als een deelstep of electrische scooter 🛴 🛵 Kan dan niemand meer iets kopen? Iets koesteren? Iets onderhouden en lief hebben?
Flutterbear zegt
Geen bezit, geen zorgen. Heerlijk en betaal er graag extra voor. In plaats van het hele jaar iets burgerlijks te rijden pak ik liever een paar maanden iets echt leuks, of elke maand iets nieuws.
Kopen is voordeliger en daarom juist armoedig.
toniominestrone zegt
Nee, zo’n Audi kloon is verre van burgerlijk, uhm.
wimof zegt
Met “deze” prijzen niet meer, nee!
42.000 € = 92.555,82 Gulden
42.000€= 1694275.8 Bf
Verbaast dat we het niet meer kunnen betalen?
En niet uit het oog verliezen dat na 160.000km het over en out is.
jorizzss zegt
Dat omrekenen naar guldens raakt kant nog wal. We zijn sinds de Euro (ter info 20+ jaar geleden!) Ook allemaal meer gaan verdienen…
Joris24 zegt
Het modaal inkomen ligt in 2022 op € 38.000 per jaar. in 2000 was dat 24.958. Dus we zijn in die tijd meer dan 50% meer gaan verdienen. Totaal niet te vergelijken, ik word altijd moe van zulke terugrekeningen.
Donstil zegt
Never invest in depreciating asset, het kopen van (dit soort) auto’s is een van de slechtste aankopen dit je kunt doen.
Lynkesoep zegt
Het is niet echt een mooie auto. Maar het concept als geheel klopt redelijk, en ik hoef mijn eigenwaarde niet te halen uit een stuk blik. Met een elektrische range van 60 tot 70 kilometer dekt het de meeste ritten van mijn meisje. Ik zou liever een model Y hebben ipv de 01, maar tijdens de energie transitie denk ik dat het financieel verstandig is om niet te investeren in een dergelijke asset. Laat een ander dat risico maar dragen…
p993 zegt
De tijd dat ik een abonnement met China ga afsluiten om me in eigen land te verplaatsen gaat *nooit* komen.
e36thuglife zegt
Lynke soep.
Lynkesoep zegt
Ja, wat is er ??
banderas zegt
Dat geldt voor praktisch elke EV met een lange levertijd. Jong gebruikte gaan voor de nieuwprijs weg. Heeft dus niet zoveel met Lynk & Co te maken. Misschien eens wat vaker meer onderzoek doen hey.
Tonnie zegt
Misschien even onderzoek doen, want de lynk & co is geen EV.
Wiwaldi zegt
Bij ons thuis wordt dit hok een Oeigoerenbak genoemd 🙆🏼♂️
jippie zegt
Ik heb niets met swap fiets en ook niet met swap auto. Sowieso zou ik niet weten waarom ik uitgerekend de Chinese autoindustrie zou sponsoren terwijl er in Europa ook auto’s gebouwd worden.
godfather zegt
Het enige dat ik wel eens swap is m’n vrouw…
Autofanaat1990 zegt
‘Uiteraard heb je voor €39.500 geen afgetrapte auto’ nou er rijden er behoorlijk wat rond als huurauto. Die zou ik na de huurtermijn niet over willen nemen als jong gebruikt exemplaar.
wimof zegt
42000 € afgeschreven over 160.000km= maximaal 32813 € en dan gaan we er vanuit dat de kilometerkost niet stijgt naarmate de wagen ouder wordt (wat uiteraard klinkklare larie is)
berrychello zegt
Het lage maandbedrag moet ergens van betaald worden. Blijkbaar rekent men zich rijk met een hoge restwaarde. Straks gaan we zien dat deze tweedehandsjes niet verkocht worden voor dit geld en zal daarna het maandtarief voor de abonnementen dus stevig gaan stijgen.