Omdat wel iedereen aan de EV moet, maar niet iedereen een nieuwe kan betalen, moeten tweedehands EV’s betaalbaarder, vindt Europa.
We staan op een keerpunt in de autogeschiedenis. Want of je het nou leuk vindt of niet, het ziet er toch echt naar uit dat de verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Dat betekent dus dat we de komende jaren allemaal over moeten stappen op de EV, oftewel een elektrisch voertuig.
Probleem met die dingen is alleen dat ze over het algemeen schreeuwend duur zijn. Ja, voor de Dacia Spring betaal je niet de hoofdprijs, maar daarvan heb ik begrepen dat het de allerslechtste elektrische auto is die er ooit is gebouwd. Die laat je dus liever links liggen. Dus moet je tweedehands gaan kopen.
Tweedehands markt van EV’s moet groter
Helaas is het zo, dat ook op die tweedehandsmarkt een elektrische auto nog alles behalve goedkoop is. En daar zit hem het probleem, vinden ook CDA-Europarlementariër Esther de Lange en haar Maltese fractiegenoot David Casa.
Als er niets gebeurt, ontstaat er een crisis op de tweedehandsmarkt en dientengevolge een stagnatie in de overgang naar een schoner wagenpark, denken de twee Parlementsleden. Daarom moet Europa zelf de portemonnee trekken om een levendige handel in tweedehandsjes te stimuleren, meldt het AD.
Hoe willen ze dat bereiken?
Om ervoor te zorgen dat meer mensen een EV kunnen betalen, moet er dus geld naartoe, simpel zat. Alleen moet de steun beperkt worden tot de tweedehands EV’s (en lage emissie auto’s) in het lage segment. De dure EV’s mogen gewoon duur blijven, vinden zij.
Daar bovenop moet de subsidie op die eerder genoemde lage emissie auto’s daarna snel weer worden afgebouwd, om iedereen maar zo snel mogelijk in een volledig elektrische auto te duwen. De hoeveelheid subsidie op een tweedehands EV wordt in elke lidstaat anders, als het aan deze twee ligt, want ook de aanschafsprijs is in elke lidstaat verschillend.
Europa had overigens al plannen om de aankoop van schone auto’s (lees:EV’s) al financieel te belonen, maar in die plannen kwam geen tweedehands markt voor, vandaar.
De plannen van Esther de Lange David Casa worden later dit jaar voorgelegd aan de Europese Commissie. Zo hopen zij dat ook de lage inkomens mee kunnen doen aan de energietransitie.
Robert zegt
Ze hadden hier in Nederland de massale export van gesubsidieerde auto’s (aan het einde van de leasetermijn} nooit mogen toestaan. Of enkel als de subsidie (in casu de BPM vrijstelling) alsnog (deels) zou moeten worden afgetikt. Zo was er een veel breder aanbod geweest van deze auto’s geweest.
flutterby zegt
@RRRobert: je mag vrije handel niet zo beperken. Daarnaast komen er ook genoeg Franse EVs naar Nederland omdat ze daar forse subsidies hebben op nieuwe EVs om lokale producenten te helpen met de transitie. Straks zie je hetzelfde gebeuren uit Duitsland, met name de kleine voordelige (elektrische) auto’s waar we in Nederland dol op zijn.
Robert zegt
@flutterby: hmm… En het subsidiëren van een aankoop is géén concurrentievervalsing en géén marktverstoring? Laat ik alles nog eens op een rijtje zetten:
– overheid wil wagenpark vergroenen
– overheid subsidieert ‘schone’ auto’s
– schone auto’s worden relatief goedkoop in de markt gezet
– goedkope schone auto’s worden massaal via de leasemarkt op de weg gezet
– na leasetermijn is ook de restwaarde relatief laag
– buitenland koopt massaal onze goedkope schone auto’s
– occasionmarkt kampt met tekorten en importeert massaal vuile auto’s
– doelstelling overheid compleet mislukt
– miljarden aan overheidsgeld feitelijk weg gegooid geld
Kortom: het beperken van vrije handel is helemaal geen issue. Het verstoren van de markt des te meer.
mashell zegt
Je gaat te kort door de bocht, De eerste vier punten zorgen er voor dat de doelstelling schoner rijden bereikt wordt. In de eerste vier jaar maken die wagens veel kilometers, een leasewagen rijdt (buiten een pandemie) ongeveer vier keer zoveel als de gemiddelde Nederlander (40k vs 12k) en daarmee wordt een groot deel van de doelstelling behaald. We hebben gezien dat zuinige diesels en en mindere mate plug in hybrides na de lease contracten massaal door de buitenlandse handel werd opgekocht (het klimaat probleem is wereldwijd dus qua milieudoelstellingen maakt dat niet uit). We moeten dus zorgen dat de Nederlandse consument de wagens die eerder via een belastingkorting interessant gemaakt werden ook tweedehands interessant vindt. Dat kan door negatieve prikkels (hoge belastingen op oude vervuilende auto’s, wegenbelasting voor caravans…) of met positieve prikkels (subsidies op EVs). Positieve prikkels werken veel beter dan negatieve, het is dus zinvol om het huidige beleid voort te zetten. Een beetje slimme consument doet de caravan weg en gaat voor een gebruikte EV want die heeft per kilometer heel lage kosten.
flutterby zegt
@RRRobert: ik zeg dat je vrije handel niet zo mag beperken (voorwaarde van EU lidmaatschap). Subsidie heeft juist als doel om de markt te verstoren en concurrentie te manipuleren om een bepaald doel te bereiken. Of je het eens bent met het doel staat daar los van.
Bella Macchina zegt
Prijs heeft toch alles te maken met vraag en aanbod. Zolang die verhouding blijft zoals ze is zal met subsidies de prijs alleen maar stijgen en worden alleen de verkopers er beter van, degene die dus de afgelopen jaren al geprofiteerd hebben van een gunstige fiscale regeling.
rogerzz zegt
EV’s zijn helemaal niet zo duur, je kan een i3 of E-Golf al voor ±20k kopen. Maar als je zelf niet kan laden en geen eigen parkeerplaats hebt (zoals ik) en boomers (zoals mijn 2 boomer-buurmannen) 3 dagen lang de XC40 en Kona op de laadplekken laten staan als parkeerplaatsen.. dan ga ik nog niet over. Mijn PHEV heb ik ondanks dat ik niet altijd moet laden, alsnog moeite met laden (want altijd leeg bij aankomst) en laden is verre van een garantie aan de openbare laders, of op werk. Lange afstanden met 59 cent laden bij FastNed is ook niet echt aantrekkelijk.. ik denk dat de context belangrijker is dan de aanschafprijs, en dat veel kopers nog even de kat uit de boom kijken.
Oh en daarnaast, politici die vraag/aanbod willen beinvloeden en de 2 knoppen ‘subsidie’ en ‘belasting’ hebben om mee te spelen, levensgevaarlijk.
faalhaas zegt
@rogerzz: De meeste Nederlanders hebben niet eens 20K, laat staan voor een auto. Voor de modale Nederlander is het bijna een heel netto jaarsalaris voor zo’n 2e hands koektrommel.
RiKe zegt
@rogerzz: Als u zo makkelijk praat over 20k dan zijn er genoeg mensen die u daar blij mee kan maken hoor. De meerderheid mag blij zijn als ze überhaupt 5k hebben, laat staan 20k.
karhengst zegt
https://bieb.knab.nl/sparen-investeren/hoeveel-spaargeld-hebben-mensen-gemiddeld-per-leeftijd
Je schat de gemiddelde Nederlander wel erg arm in. De mediaan ligt al bijna op 15.000€, als huishouden gezien. Precies de helft heeft dus meer dan dat beschikbaar.
Niet dat je dat per sé stuk moet slaan op een auto. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de gemiddelde Nederlander wel erg weinig over heeft voor fatsoenlijk vervoer. Het zit gewoon niet in de cultuur.
avocado zegt
@karhengst: om nu al je spaargeld in een e-golf te stoppen die nauwelijks 120km haalt in de winter? Wellicht heb je een andere definitie voor fatsoenlijk vervoer.
RiKe zegt
@karhengst: Het gemiddelde wordt omhoog getrokken door een aantal bijzonder rijke mensen. Schuif die in de statistieken aan de kant en het zal een behoorlijk treurig grafiekje worden
W115 zegt
Kunnen we eindelijk de Polen en Bulgaren uit de diesels krijgen.
flutterby zegt
Stimuleer gebruik en niet bezit. Meer gratis openbare laadpalen die bij piek vraag op het energienet stoppen (tenzij je wel betaald voor het laden) en stimuleer snelladen door het vastrecht te verlagen zodat elke bedrijf eenvoudig een snellaadstation voor de deur kan zetten (gratis voor klanten 50 Kw bij de keukenboer zoals ook de Lidl bied).
Laadpalen aanleggen zorgt direct voor werkgelegenheid en stimuleert wie openbaar parkeert meer dan degene met een oprit.
DeWitteCondor zegt
Ik vraag me af wat deze twee figuren verstaan onder het lage segment (en welke dure ev’s dan duur blijven). Welke komen er dan binnen bereik van de consument met een kleinere beurs? Juist de dure EVs zijn geschikt voor gezinnen. Die gaan er niet nog een auto naast houden.
Niet te hopen dat het dan enkel de 500e’tjes en Leafs zijn van deze wereld, maar ook een ioniq en model3 bijv.
frank2b zegt
Waarom zouden we zonodig een EV moeten bezitten? #Amber #Greenwheels ……
gregorius zegt
Omdat niet iedereen in de stad woont.
simon83 zegt
Ik snap niet waarom je extra subsidie wil geven op een gebruikte EV. Het is toch niet zo dat ze momenteel naar landen buiten europa gaan? En door subsidie op gebruikte EV’s creeer je toch niet meer nieuwe?
Volgens mij kan de overheid er beter voor zorgen dat er nieuw zoveel mogelijk ev’s worden verkocht. Dan stijgt uiteindelijk het aambod gebruikte ev’s en saalt vanzelf de prijs.
DeWitteCondor zegt
@simon83: er zijn in 2020 al 725.000 ev’s en hybrides de EU uit geexporteerd. In 2021 zal dat vermoedelijk nog hoger zijn. Dus die export is er volgens mij wel degelijk terwijl het idee is dat ze hier blijven zodra de lease is afgelopen, helemaal omdat veel van die auto’s door lidstaten zijn gesubsidieerd.
Echter, voor Jan Modaal is zoiets niet te betalen, nog maar te zwijgen over verloop van garantie op accu’s en dergelijke. Ik las een verhaal van een kerel met een eklasse hybrid. Accu ging stuk. Auto van bijna 20k total loss verklaard. Dat is wel waar je als consument nu rekening mee moet houden.
degrotemuis zegt
Nee, echt een heel goed plan. Auto aanschaf te duur? Gooi er subsidie tegenaan. We hebben ook nog helemaal niet gezien dat verkopers van tweedehands auto’s deze subsidie al een voor een doorberekenen in hun prijzen of zo. En zelfs in het geval dat dat niet gebeurt, de grens duur/betaalbaar zal wel weer op catalogusprijs Gelegd worden iets onder de kosten van zo’n “luxe” Tesla, waarmee ook diverse andere auto’s met een beetje fatsoenlijke range afvallen en zelfs een beetje ruim uitgevoerde eGolf al buiten beeld valt. Combineer dat met lokaal laadpaal beleid dat overal weer anders is in de praktijk en een landelijk beleid dat nu nog onzeker is over wat je over een paar jaar gaat betalen aan wegenbelasting, kilometerheffing en dergelijke plus een energiemarkt waarin de prijzen voor elektra harder stijgen dan de brandstofprijzen en je kan je voorstellen dat zelfs mensen die wel de huidige prijzen kunnen betalen en uitkomen met de nu relatief betaalbaar verkrijgbare auto’s niet meteen staan te springen. Zorg gewoon voor concreet beleid, blijvend lagere running costs zodat de tco op langere termijn ook gunstiger blijft en voorzie in voldoende publieke laadopties, zowel DC als AC, met een snelle doorlooptijd bij nieuwe aanvragen. Dat zal meer doen dan subsidies op een markt waar de prijzen door vraag en aanbod gesteld worden. Ja, dan blijft de aanschaf duurder en kunnen mensen met lagere inkomens langer geen EV betalen, maar de mensen met lagere inkomens die ik ken rijden als ze al een auto hebben eerder een auto van 1500- 2000 euro in plaats van het tienvoudige daarvan, dus dat lijkt me sowieso een droom, tenzij je vrijwel de hele auto wil subsidiëren.
Bram750 zegt
Niet alleen tweedehands EV’s zijn duur; álles is duur momenteel….
Afgelopen zomer heb ik een gebruikte i3 gekocht in Duitsland. Dat scheelde duizenden euro’s vergeleken met Nederland, ook zonder subsidie. Het viel me van de week op dat onze buren wakker geworden zijn en dat er helaas weinig prijsverschil meer is.
tuutertuuter zegt
Zullen we maar gewoon beginnen met 100% belasting betalen, en dan een soort ’tegoed’ van de overheid ontvangen waarbij zij 100% bepalen wat je koopt? Wat voor marktwerking of keuze heb ik nog als consument, als ik met 20-30dkm per jaar moet kiezen tussen:
– 33% op de netto prijs aftikken aan BTW en BPM, torenhoge MRB betalen, 60% aftikken op accijnzen/belasting op brandstof
of:
– Nul BPM, Nul MRB, gesubsidieerde zonnepanelen, ‘gratis’ opladen op werk, talloze voordeeltjes.
Langzaamaan zal dit doorsijpelen naar de tweedehands markt, A-segment, totdat er door marktmanipulatie geen concurrentie meer over is.
Lekker allemaal elektrisch rijden, en over 10 jaar realiseren dat er geen belasting meer binnenkomt op aardolie-derivaten, MRB en kan je zoals vanouds gewoon weer lekker betalen.
Niels zegt
Money money money…
marcomanta zegt
“vindt Europa”. En waarin rijden de bewindmakers allemaal mee…..Juist. Kijk nou eens naar net Nederlandse wagenpark, dit wordt steeds ouder en er worden massaal gebruikte auto’s geimporteerd en dit zijn geen EV’s.
Zolang een beetje gezinswagen op stroom al gauw 30K of meer kost, helaas “Europa”, droom verder.
audirs3 zegt
En dit terwijl we in Nederland lease-rijders uit elektrische auto’s jagen door te hoge bijtelling. Ik denk dat we aanvankelijk veels te veel subsidie hebben gegeven met 0% bijtelling, maar ik denk dat de helft van de bijtelling (11%) over max 50k wel beter zou zijn. En die lease auto’s komen daarna weer als 2e hands de markt op, zij het niet in NL dan wel elders in de EU, is niks mis mee
RiKe zegt
@audirs3: Daar is juist heel veel mis mee, wij betalen nu een torenhoog bedrag en zijn op die manier groot leverancier van de EU aangezien de meeste auto’s in de export gaan na de lease termijn
audirs3 zegt
@rike: maar andersom importeren wij al jaren ICE auto’s uit Duitsland. Er is altijd wel een omweg. Probleem waarom wij kennelijk die 2e hands BEVs zagen vertrekken is dat wij geen subsidie voor 2e hands BEVs hadden, die is er nu wel. En liefst zie je dat de EU dit soort regelingen gelijk trekt
flutterby zegt
@audirs3: lage bijtelling is geen subsidie. Je kan niet aannemen dat zonder lagere bijtelling een auto met dezelfde cataloguswaarde gebruikt zou zijn. Veel Tesla en plugin rijders kwam uit veel goedkopere auto’s.
audirs3 zegt
@flutterby: ja dat ben ik wel helemaal met je eens, er wordt altijd gesuggereerd dat de overheid heel veel inkomsten mis liep door die lage bijtelling, maar dat valt reuze mee inderdaad omdat mensen gewoon een duurdere auto nemen waardoor ze netto hetzelfde aan de fiscus afdragen. Daarom pleit ik ook wel voor iets lagere bijtelling dan de huidige 16%. Die 12% uit 2021 was prima.
willemveenstra zegt
Een 2e hands EV waarvan de accu’s hun meeste capaciteit al heeft verloren. En daar even je zuur verdiende geld aan besteden. Hoe gek zijn ze geworden in de EU. Mooi laten staan die brandgevaarlijke troep!