Tussen de dieselsmotoren en de Amerikanen was het niet bepaald liefde op het eerste gezicht. Aanvankelijk moest men niets weten van die stinkende oliestokende tractoren, maar wat ooit op een onmogelijke liefde leek, wordt steeds meer een grote passie. De Amerikanen willen nu meer dan ooit lekker diesellen en dat merken de occasionboeren maar al te goed.
De dieselmotoren zijn de afgelopen jaren sterk verfijnd en doet al lang niet meer onder voor de benzinemotoren. Hoewel niet iedereen die mening deelt, hebben de Amerikanen nu eindelijk ook door wat we hier in Europa al lang weten.
De tweedehands diesels zijn behoorlijk in trek. Een nieuwe Mercedes E-klasse is in de VS bijvoorbeeld als diesel zo’n 1.000 dollar duurder dan z’n vergelijkbare benzine broertje, maar na twee jaar levert de diesel als occasion gemiddeld 2.500 dollar meer op dan de benzine uitvoering, waardoor de extra kosten zich dubbel en dwars hebben terugverdiend en dat staat nog los van het voordeel door het gunstigere verbruik.
Zuinige tweedehands auto’s doen het sowieso erg goed, nu Amerikanen noodgedwongen steeds bewuster met het brandstofverbruik omspringen. Dit drijft de prijzen van dergelijke occasions omhoog volgens het bekende spelletje van vraag en aanbod. (via: autoweek.com)
PieterA zegt
Als je ziet met wat voor benzineslurpende dingen ze daar rondrijden die alles behalve enig gunstig rendement geven dan kan ik ze geen ongelijk geven, hun autoindustrie is gewoon nog altijd achtergesteld op motorisch vlak.
hanz zegt
scheelt ook dat ze daar geen wegenbelasting hebben die op brandstof werkt
geloof een systeem per jaar (100 dollar oid) dat afloopt en na 10 jaar gratiz..
pipil zegt
Dat is al een tijdje aan de gang hoor..Noord-Amerika VERLANGT gewoon naar de sublieme diesels die wij hier krijgen….
ZOEF zegt
Is niet mijn indruk, pipil. Heb laatst mijn zwager in Phoenix nog beledigingen horen uiten aan het adres van stinkdiesels. Rijdt zelf een Chevrolet Tahoe.
BMW320CI zegt
Kijk voor de lol is op de BMW site geen 1 diesel te koop
voor zover ik weet levert alleen VW daar paar tdi’s ?
mercedes dieselt ook niet in de USA toch of wel ?
dus houd je in principe Volkswagen jetta’s / golf’s over op diesel…?
Emmanuel zegt
Het verschil is natuurlijk ook dat in Amerika een liter diesel meer kost dan een liter benzine. Moest dat hier bij ons ook zo zijn, de Europese diesel-liefde zou al heel wat minder zijn.
Kijk bijvoorbeeld maar naar Zwitserland (waar je in de steden nog kan ademen zonder je longen naar de knoppen te helpen). Daar zie je meer Golfs R32’s dan TDI’s.
bob zegt
en diesel is ook niet overal verkrijgbaar. Maar een klein aantal benzinepompen hebben diesel. De wegenbelasting is rond de 50 – 100 dollar per jaar … maakt niet echt veel uit wat je rijdt.
Mark zegt
Pff in spanje betaal je ook 100 euro per jaar voor je wegenbelasting. Beetje diesel zit hier op 100 per maand… :(
marruk zegt
@ ZOEF:
daarom staat er bovenaan dus ook dat niet iedereen die mening deelt…
@ Emmanuel: Zelf wel ns in Zwitserland geweest?
Dat er zoals jij het gekscherend zegt, meer R32’s dan Golf TDI’s rijden,
komt doordat de Zwitsers ook een systeempje hebben waardoor
auto’s heel goedkoop zijn. Als je autosite’s als supercarfrance.com
in de gaten houdt, zul je heel wat Ferrari’s op Zwitsers kenteken
voorbij zien komen. Dat heeft niks met op diesel rijden te maken.
Emmanuel zegt
@Marruk
Ja, ik zit elk jaar een paar weken in Zwitserland, ik kom er zelfs net van. Diesel en benzine kosten daar beiden rond de 180cent (+- 1.15 euro). Normaal is diesel er zelfs iets duurder.
En uiteraard was dat aantal R32’s bij wijze van spreke, maar het aantal krachtige auto’s dat je daar ziet is echt overweldigend. Je ziet daar (en dit keer letterlijk) op één dag meer Subaru Impreza’s WRX dan hier op een heel jaar. En ze zijn er zeker niet veel goedkoper in aankoop dan hier in België (scheelt geen 1000 euro), wel betaal je er geen 5000 euro inschrijvingstax voor zoals hier.
De laatste tijd zie je er ook langzaam aan meer diesels rondrijden, maar zeker nog niet meer dan 25% van het wagenpark. En mede door het feit dat er veel trolley-bussen rondrijden zijn de steden er wel degelijk een verademing tov hier.
tweaker zegt
diesel sucks, whatever
Zoepie zegt
De reden dat vooral in Californië de tweedehands diesels zo in trek zijn is omdat je daar geen nieuwe diesel kan inschrijven. Onze vriend Arnold (en eigenlijk heeft hij ook gelijk) vind dat veel te vervuilend. Dus wat doe je dan: Je koopt ‘m tweedehands waardoor je geen problemen hebt.
Binnenkort verdwijnen al onze oude diesels niet naar Polen, Afrika en dat soort gebieden maar naar de States!
:)
2.0 TDCI 160 pk zegt
ik denk datk mn autootjuh maar in de usa moet gaan verpatse
tdj zegt
@Emmanuel
In Zwitserland zie je zowiezo bijna meer R32’s als gewone golfs. De verhouding (R)S tov gewone Audi’s is een stuk beter dan hier!
dan zegt
hoeveel kost een liter diesel in de VS ?
benzine weet ik , dat is 50 cent
bmw zegt
ik hoop dat de amerikanen niet dezelfde fout maken als wij hier in Europa. De blogschrijver doet weliswaar wat laatdunkend:
“Hoewel niet iedereen die mening deelt, hebben de Amerikanen nu eindelijk ook door wat we hier in Europa al lang weten.”
Maar eigenlijk is het omgekeerd. Wij maken onszelf wijs dat diesel OK is, maar dat doen we enkel omwille van het fiscaal gunstregime, dat niet voor de mensen ontwikkeld werd, maar voor de transportsector. Pas aan het begin van de jaren tachtig is die diesel-gekte hier ontstaan.
En zeg niet dat diesel een beter rendement heeft: als men evenveel technologische innovatie had gedaan op benzinemotoren als op die diesel, dan stonden die benzinemotoren nu qua verbruik even ver. Maar een dergelijke innovatie loonde al die tijd niet, want in de US kon het niemand schelen wat die dingen verbruikten. Nu beginnen enkele merken ermee (cf. Fiat met de nieuwe StarJet)… Diesel blijft een direct gevaar voor de menselijke gezondheid. En dat allemaal omwille van de CO2-gekte en de portemonnee. Go Schwarzie, verbieden die diesels!
Jan C. zegt
@bmw: Nooit zo veen nonsens gezien. De ottomotor heeft veel meer ontwikkeling achter de rug dan de diesel. Echter heeft die een groeispurt doorgemaakt. Dit komt natuurlijk door een belastingregime, toegegeven, maar het verbruik spraak zakelijke rijders ook in de jaren ’60 aan. Diesel is niets gevaarlijker dan benzine. Je doelt denk ik op roet, maar dat is al lang af te vangen.
bmw zegt
“Dit komt natuurlijk door een belastingregime, toegegeven, maar het verbruik spraak zakelijke rijders ook in de jaren ‘60 aan.”
Dat de ontwikkeling van dieselmotoren het gevolg is van fiscale omstandigheden, die op hun beurt de markt beïnvloedden, was dan ook mijn kernidee. Mijn nonsens klopt dus ;-) In de jaren zestig reed haast niemand op diesel. Zelfs camionetten reden op benzine. Je hebt het over uitzonderingen, die bovendien heel wat minder krachtig waren dan hun benzine-uitvoeringen.
Diesel is wel degelijk vuiler dan benzine, want het roet is niet te bedwingen. Die roetfilters halen helemaal niet al het roet uit de uitstoot. Dat proberen autofabrikanten ons wijs te maken, maar heel wat onderzoek spreekt dat tegen. Ik heb onlangs nog gelezen dat de roetfilter verre van de ultieme oplossing is.