Bovendien gaat de CEO naast de nieuwe elektrische Volvo ook alles van de strategie aankondigen.
De ban op verbrandingsmotoren in 2030 die ons land en Engeland nu aankondigen heeft merken in haar greep. Hoe gaan ze die eisen halen? Kan het, en belangrijker, kan het goed? Volvo lijkt alles onder controle te hebben, ook al kun je daar momenteel nog niet zo veel van zien.
Strategie
Volvo mag dan wel een arsenaal vol met hybrides hebben: volledig elektrische modellen zijn nog grootschalig uitbesteed aan het merk. Je hebt momenteel alleen de keuze uit de XC40 Recharge P8, of je moet gaan shoppen bij zustermerk Polestar. Toch gaat Volvo die deadline van 2030 makkelijk halen, aldus CEO Hakan Samuelsson. Zoals toen al gezegd is dat meer een streven dan een belofte, maar Samuelsson gaat binnenkort precies en helder uitleggen wat de elektrische strategie precies wordt.
Nieuwe EV
Dat niet alleen trouwens. Volgens Automotive News Europe zal deze strategiebepaling plaatsvinden op 2 maart 2021, samen met de lancering van een tweede elektrische Volvo! Wat voor model het precies wordt, is niet bekend. Wel is bekend dat het CMA-platform van de XC40 wordt gebruikt. Zoals het Volvo dezer dagen betaamt wordt het een ‘premiumauto’ en volgens Samuelsson gaat hij erg mooi worden. Dat laatste is natuurlijk niet helemaal objectief.
Geen ‘V40 EV’
Wat natuurlijk erg logisch zou zijn is de V40 opvolgen met deze aan te kondigen elektrische Volvo. Die komt uit 2012 en is op de Nederlandse website al nergens meer te vinden. De V40 nam altijd een positie in als de instapper, de minst premium Volvo zo je wil. Samuelsson lijkt echter af te schieten dat het een mini-Polestar 2 voor een zacht prijsje wordt. “Om de auto winstgevend te maken als Volvo, moeten we ons richting op hogere prijzen en hoge segmenten”.
Wat het gaat worden is dus gewoon nog even afwachten. Wel weten we dat vanaf maart Volvo met dit elektrische model helemaal klaar is voor de EV-ban in 2030.
lekkerlinksrijden zegt
elektrische V60, daar is echt wel markt voor
ghini zegt
@lekkerlinksrijden: ik hoop het, v60 Estate elektrisch met huidig design, waar kan ik tekenen?
bischero zegt
@ghini: idem hier
SvenskaAeroplanAB zegt
@lekkerlinksrijden: in Nederland, maar wereldwijd is het segment van een stationwagen natuurlijk piepklein…
ghini zegt
@svenskaaeroplanab: doet me niks, ik wel er een.
piebepost zegt
Ja, ik ook. Laten ze ermee opschieten.
Estate_of_mind zegt
@svenskaaeroplanab: ik snap dat echt niet, in andere landen hebben ze toch ook een labrador en twee kinderen? Of is dat typisch NL?
nijhofp zegt
@italdesign: ja best wel. In Aziatische landen gaat de voorkeur uit naar een sedan. In Europa is de station ook langzaam zijn positie aan het afstaan aan de SUV.
Wel bijzonder want de auto’s moeten allemaal zuiniger worden en dan helpt het niet echt om een SUV te maken met meer luchtweerstand maar dat is een andere discussie.
mashell zegt
De nationale overheden willen de CO2 terugdringen. De lokale overheden willen de snelheid in de wijken terugdringen en leggen overal drempels aan en de moeders willen gewoon de kinderen zo snel mogelijk naar school brengen en dat kan met een SUV nou eenmaal het best want die wagens gaan het snelst over de drempels. En uiteindelijk maken, zoals altijd, de moeders gewoon de dienst uit.
kamikaz3 zegt
Maar een V60 staat op het platform van de S90/V90/XC60, dus dat wordt het helaas niet.
Op basis van de XC40 moet het wel een SUV’achtige zijn, dus een soort XC40 coupé, zoals de Q2/X2 etc lijkt het meest voor de hand te liggen.
rotarypowah zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
hooesi zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
vondick zegt
Maakt niet uit. Is Chinees, dus die willen we niet.
lucasspeedo zegt
@vondick: dat zei men vroeger ook over Japanners en Koreanen…
vondick zegt
@lucasspeedo: vroeger?
piebepost zegt
Nou, ik kan wel 3 importeurs van Duitse merken noemen die de verkopen van de Chinese Volvo’s die “we” in Nederland niet willen graag zouden evenaren.
vondick zegt
Dan doen die Nederlanders het verkeerd