Gaat het wel goed bij het Formule 1-team van Max Verstappen?
Het Formule 1-seizoen is nu écht afgetrapt. Het zijn tests, maar wel bloedserieuze tests bedoeld voor de eerste Grand Prix. Dus is het tijd voor alle teams om te polsen wat de nieuwe auto’s kunnen. Voor de één verloopt dat beter dan de ander: vandaag was weer een testdag. Wederom op het circuit van Barcelona.
Red Bull: voornamelijk naast de baan.
Op de allereerste testdag van de Formule 1 was Red Bull niet perse de snelste, maar wel het team wat de meeste rondes op de baan zette. Vandaag is dat anders. Het team zou in de ochtend Alexander Albon een paar uur op de baan zetten, en vanaf de middag mag Max Verstappen plaatsnemen in de RB16. Het bleef bij een beperkt aantal rondjes voordat de nieuwe Red Bull-bolide in de pitbox verdween en daar voor aanzienlijke tijd bleef.
Van verschillende kanten is te horen dat Red Bull sleutelt aan de achterophanging van de RB16. Meer weten we niet, want alles in de pitsstraat wordt afgeschermd. Die schermen staan er al een tijdje. Maar alles verloopt volgens plan en van problemen is geen sprake, zo meldt GPUpdate. Rond 14:00 zou de auto klaar moeten zijn voor Max om zijn rondes te doen. Dan is er hopelijk ook meer te melden over de prestaties van Red Bull.
De andere teams
Voor AlphaTauri, de junioren van Red Bull, ging het ook niet helemaal van een leien dakje. Zij wisten nog niemand de baan op te sturen. Ondertussen is de situatie al weer ietwat veranderd. Red Bull pakt de draad weer op en Albon weet nog een serie rondes te klokken. Ook AlphaTauri klokt concrete tijden met Pierre Gasly achter het stuur. Zij weten ook daadwerkelijk snelle rondes neer te zetten in Spanje. En de rest, dat vinden we op Twitter.
De ‘leiding’ gaat echter zeer onverwachts naar Robert Kubica in de Alfa Romeo C39. Tot dusver de enige ronde onder de 1.17. Het team wat de meeste rondes heeft afgelegd is Mercedes, Lewis Hamilton klokte 88 stuks. Bij elk team bleef de tweede rijder achter in de lounge.
De middagsessie moet laten blijken of de afwezigheid van Red Bull blijft. Mochten er ontwikkelingen plaatsvinden, dan is het laatste woord nog niet gesproken.
blackmilo zegt
Snelle jongen die Kubica, zal het vorig jaar dan toch aan de auto gelegen hebben? Hij is in iedergeval nu test en reserve coureur voor alfa romeo.
Edge zegt
Het vervelende is dat we nog steeds geen goed idee hebben wie waar precies staat. De snelste testtijd tot nu toe is een 1:15.732 van Bottas op testdag 1, eveneens op de C5 band. Dat is 1,2 sneller dan wat Kubica nu op dezelfde band liet zien. An sich is dat best wel prima, zeker gezien de twijfels die er rondom Kubica’s snelheid zijn, maar we weten van beide teams niet in hoeverre het realistische kwalifcatieruns waren. Het zou bij niks verbazen als een Raikkonen of Giovinazzi dichter op die tijd van de Mercedes zit als die mogen aanzetten voor een kwalificatierun. Evenmin zou het mij verbazen als Bottas dat rondje op 90% van zijn kunnen reed en de Mercedes nog een leuke marge achter de hand houdt.
dwfc zegt
Edge, als je de bandenkeuze per auto wil bekijken, ga dan even naar autosport uk.
Daar staan deze achter de tijden aangeduid.
Dutchdriftking zegt
Tja, zegt niks. Als je nu al verbeteringen aan je auto kan doorvoeren door deze testdagen en daarom wat langer in de pit staat is er niets aan de hand toch?
laptom zegt
@dutchdriftking: had dat gisteren gedaan toch. Je moet er wel voor zorgen dat je auto klaar staat om 9u…
mpgc zegt
Kubica op C5 banden. Zegt vandaag dus nog niet zo veel. Tijd van Albon op C2 banden is nog niet zo gek nadat hij bijna de hele ochtend binnen heeft gestaan. Anderzijds weten we ook niet hoeveel benzine er in zat
VeniVidiVici zegt
Weet zeker dat RBR iets speciaals op de RB16 aan het monteren is. Marko zei niet voor niks na de eerste testsessie “De volle potentie van de RB16 is te zien in test 2”. Ik ben benieuwd… :-)
Edge zegt
Gisteren werd elders geschreven dat Red Bull deze week diverse nieuwe onderdelen afgestuurd krijgt en naar de Melbourne-spec toewerkt. De auto waarmee vrijdag gereden wordt schijnt dan heel dicht tegen Melbourne-spec aan te zitten.
VeniVidiVici zegt
@Edge:
VeniVidiVici zegt
Klopt, ook dat. Max gaat WK worden dit jaar ?
chrisvis zegt
@Edge: miss kun jij me hierbij helpen? Schermen mogen blijkbaar enkel geplaatst worden indien de vloer vd wagen verwijderd word, zitten de bevestigingspunten vd wishbones daar nog achter? Kunnen ze niet aan de ophanging zonder heel de plank te verwijderen?
Edge zegt
@chrisvis: Het is vooral een gemaksdingetje. In principe kun je bij de bevestigingspunten van zowel de bovenste als de onderste wishbones als je het plaatwerk verwijdert. Die bevestigingspunten zitten zover naar binnen, dat je als monteur wel moet oppassen dat je niet per ongeluk een stuk van de veel verder naar buiten zittende vloerplank afbreekt, of je jezelf snijdt aan het scherpe carbon van de vloerplank. Door de vloer eraf te halen heb je net even wat meer bewegingsvrijheid om je ding te doen.
Daarnaast kan het natuurlijk ook gewoon een slimmigheidje zijn. Het verwijderen en terugplaatsen van die vloer kost je een paar minuutjes extra, maar het zorgt er wel voor dat je je schermen mag plaatsen. Met andere woorden: vloer eraf, schermen ervoor, totaal ongerelateerd klusje doen waarvan je niet wil dat je concurrenten meekijken, vloer weer erop.
chrisvis zegt
@Edge: bedankt!!!!
emping zegt
Wat een onsamenhangend verslag.
risl zegt
@emping: en dat is netjes uitgedrukt.
dwfc zegt
Dit is ook een “gratis” blog.
Voor de professionele media aangaande F1 moet je je maar abonneren op Autosport UK of Auto Hebdo.
Of F1 Technologie …. dan krijg je topkwaliteit, maar dat kost je wat en voor niks gat de zon op Emping.
Of werk jij ook ” gratis ” dan heb ik nog wel een plaatsje voor jou in mijn onderneming.
emping zegt
@dwfc: dit was dan ook een gratis opbouwend advies/commentaar.
rob5nismo zegt
Iemand al nieuws over Vettel?
escort77 zegt
@rob5nismo: ja, dat er niets te melden valt. Meer kan ik er niet van maken.