Jammer als je net een elektrische bus hebt gekocht om in de binnenstad te komen: de plannen gaan weer overhoop.
Collega @nicolasr had gisteren nog een tirade over zwalkend overheidsbeleid, omdat kersverse CO2-regels alweer op de schop gaan. Vandaag hebben we weer een mooie: de invoering van de zero-emissiezones, waar ondernemers potentieel al op geanticipeerd hebben, wordt waarschijnlijk uitgesteld.
De zero-emissiezones zouden per 1 januari 2025 ingevoerd worden in grote steden. Vanaf die datum zouden nieuwe bussen alleen nog welkom zijn als ze volledig elektrisch zijn. De Tweede Kamer vindt nu echter dat dit toch een beetje vervelend is voor ondernemers.
De VVD komt daarom met een motie om de invoering van de zero-emissiezones uit te stellen tot 2029. “Ondernemers zitten met hun handen in het haar vanwege de plannen. Ze moeten opeens een andere auto kopen. En dat kost heel veel geld. Dat willen we de ondernemers echt niet aandoen,” aldus Hester Veltman van de VVD.
RTL Nieuws heeft alvast even gepeild hoeveel draagvlak er is voor deze motie en volgens hen is een Kamermeerderheid vóór. De coalitiepartijen hadden dit streven al aangegeven in het Hoofdlijnen akkoord en daarnaast zijn ook de SGP, JA21, FVD en DENK voor.
Voor de ondernemers die nu net geïnvesteerd hebben in een elektrische bus (het is ten slotte al bijna 1 januari) zou dit natuurlijk wel lullig zijn. Niet dat een elektrische bus zo verschrikkelijk is, maar die zullen zich toch een beetje genaaid voelen.
Via: RTL Nieuws
janmetdelangeachternaam zegt
Ah compleet verassend dat het beleid rondom elektrisch rijden weer eens wordt veranderd, wat zou ik me genaaid voelen als ik net zo’n dure electrische bus had gekocht. Ze moeten eens wat besluitvaardiger worden
gekketurbo zegt
Storm in een glas water: voor een beetje ondernemer zijn de meerkosten van EV ten aanzien van een dieselbus te verwaarlozen over 5 jaar. De ondernemers die geraakt wordt zijn degenen die met een 20 jaar oude bus rondrijden. En kort door de bocht vervuilen zij het meest en leveren ze het minste op…
padoempats zegt
Niet genaaid, je mag met een elektrische bus toch ook gewoon nog de stad in? Of gun je het dan een ander niet meer dat die de stad ook in mag
kennone zegt
Ben je ook wel een beetje naïef als je dacht dat dit ook echt door zou gaan. Toch totaal niet haalbaar voor de meeste.
RutgerK zegt
Dus de goede ondernemers worden gestraft voor het slecht ondernemen door andere ondernemers?
De VVD is geen partij meer voor de ondernemers.
berrybentley zegt
Denk je nou werkelijk dat de gemiddelde kleine ondernemer ff een elektrobus kan kopen, waar hij ook nog niet eens fatsoenlijk het land mee door kan.
De prullenbak in met die hysterische regels.
RutgerK zegt
Vind je nu echt dat een ondernemer die voor zijn brood afhankelijk is van een bus daar geen enkele reserve voor zou moeten opbouwen?
Het wordt hier voorgesteld alsof ze een Bentley van 3 ton moeten aanschaffen. Een Opel Combo of Vivaro kost je nieuw 26.000-32.000 ex BTW. Stel dat je 10 jaar met een bus doet moet je jaarlijks zo’n 2500 euro aan reserves opbouwen om na 10 jaar weer wat nieuws te kopen.
racerx zegt
Als je door die elektrobus een groot gedeelte van je klussen niet meer kan doen en 2 bussen geen optie is… Het gemiddelde badkamer montage team, alsmede de elektricien en klusjesman rijden het halve land door. Die zitten niet op een EV bus te wachten, zeker niet als die naast de bestaande dieselbus aangeschaft moet worden snap ik de ophef wel want van alleen een paar klussen binnen wat stadskernen kun je niet leven.
RutgerK zegt
Je geeft toch zelf een antwoord op je argument.
Het is een kwestie van afwegingen maken in de afgelopen jaren die je had.
Iemand met een e-bus pakt de extra klussen in de milieuzones en anderen vullen in wat hij daar aan omzet laat liggen.
Zelf al rijd je het halve land door dan nog kan hje prima een enkele reis maken en ter plaatse de bus weer opladen.
Er wordt alleen maar gezocht naar de kleinste problemen als argument. Het klussen voor de badkamer moet ook helemaal niet van de andere kant vanhet land komen. Vier man in de bus die 2x 1,5 uur zitten te niksen? Zes proouctieve uren naar de haaien? Ik zie ruimte voor ondernemersschap.
mashell zegt
Als de gemiddelde kleine ondernemer geen geld heeft om een elektrobus te kopen, de bank hem (m/v/d) daar geen geld voor wil lenen en deze er geen kan leasen dan is dat een heel duidelijke aanwijzing aan deze gemiddelde kleine ondernemer dat het bedrijf eigenlijk helemaal niet levensvatbaar is.
racerx zegt
Als die bus als aanvulling moet dienen op de dieselbus waar de langere trips mee gemaakt worden snap ik de positie van de meeste ondernemers wel. Je gaat geen aparte bus kopen om in een paar steden wat klussen te kunnen doen.
pier zegt
Of juist wel, pak je mooi al die klussen die de rest niet kan doen omdat ze niet investeren.
HZW zegt
Blijft het Diesel vrachtwagen verhaal wel van kracht voor zero-emissiezones, of geld hiervoor het zelfde als diesel bussen.
JamesBond007 zegt
Was te verwachten. De bussen zijn er nog niet klaar genoeg voor. Een beetje bus wil 300km ver komen, leeg en met een ideale route. Als je file rijdt, veel lading moet vervoeren, en afstanden moet rijden (bezorging aan winkels bijvoorbeeld) is het té krap qua actieradius & te prijzig. Zag dit al aankomen, 1 januari 2025 is te kort dag. Hoop dat de bussen in actieradius zullen groeien en dat ondernemers nu meer ademruimte hebben om te investeren in elektrisch rijden over een paar jaar.
DeWitteCondor zegt
300 km is nog veel. De e-Crafter haalt 173 km en kost 60k. Ga er maar aanstaan. In Amsterdam heeft men geen greintje realiteitszin.
RutgerK zegt
Je hoeft toch ook geen nieuwe te kopen?.Elektrische auto’s zouden als een dolle afschrijven wordt hier vaak aangehaald, maar voor de elektrische bussen geldt dat dan niet? Je kan een tweedehands elektrische bus met de kop eraf kopen voor ruim onder de 30.000 euro.. gewoon met 70+kWh accu.
lekkerlinksrijden zegt
En hoeveel km rijd je daar mee als je bus gereedschap en materialen erin heeft? In de praktijk is het lastig, nu nog. Geef het een paar jaar, laat de markt en producenten hun werk doen en dan is het bereik beter en zijn ze waarschijnlijk ook een stuk goedkoper, ook 2e hands. De gemeenten lopen iets te hard van stapel op dit moment. Wat ze willen is niet verkeerd echter iets te vroeg, nogmaals geef het wat tijd.
DeWitteCondor zegt
Oh dus al die ondernemers zijn eigenlijk niet slim geweest en hebben niet naar occassions gekeken?
Heb je enige idee hoeveel kms die vaklui rijden in hun busjes? De e-boxer, om er maar een te noemen waar jij op doelt, heeft in het beste geval 340 km range. Doe dat beladen, met enige accu degradatie, en in de wintermaanden maar ruim door de helft. Gaat niet werken.
RutgerK zegt
Flie rijden is trouwens gunstig voor de actieradius van een EV, beter dan bij een diesel.
Fer-4S zegt
Als je ziet hoeveel Volkswagen iD Buzz-en er al rondrijden, zijn er kennelijk voldoende ondernemers te vinden waarvan de klanten het willen betalen.
Voor veel toepassingen is EV-bus nog niet geschikt, maar voor veel meer toepassingen inmiddels wel. En omdat EV in Europa maar moeizaam verkoopt, kun je prima deals maken op jong gebruikt. Kijk eens op Mobile.de wat een iD Buzz gebruikt kost, geen koopje wel haalbaarder dan veel mensen denken.
En voor wie nog geen zin heeft, je hoeft pas per 1-1-’28 en je kunt ook op zoek naar klanten buiten de milieuzones. Werk (nog) in overvloed
melcon zegt
Als je wel eens op een bouwplaats geweest bent dan weet je dat z’n id buzz niet door de werklui gebruikt worden maar door de opzichter. Logisch ook, z’n id buzz heeft ongeveer de laad capaciteit van een citroën C1 dus de mensen die het werk doen kunnen daar hun spullen bij lange na niet in kwijt.
leefvrij zegt
Regels die vijf jaar geleden zijn opgesteld, worden nu twee maanden voordat het zover is, in de prullenbak gegooid. Als ondernemer kon je subsidie krijgen van 5000. Dat is nu ook weggegooid geld? En de stadsbewoners die hoopten op een iets schonere lucht zijn de pineut.
Dit kabinet gaat steeds meer lijken op de partij tegen de burger van de Speld
DeWitteCondor zegt
Beter laat dan nooit. Ga jij maar eens aan al die werklui uitleggen dat ze voortaan een busje krijgen dat 150 km kan rijden en waar ze de komende 5 jaar krom voor moeten liggen. Succes ermee.
leefvrij zegt
Een Opel Vivaro EV (350km range) is 12.000 duurder dan een Diesel. Met subsidie is dat 7.000 duurder. 7.000 verdeeld over 5 jaar is 1.400 per jaar Dieselkosten zijn ongeveer 0,10 per km. Elektriciteit is ongeveer 50% goedkoper dan diesel. Dus als je 28.000 km per jaar rijdt, speel je kiet. Los van goedkoper onderhoud van een EV.
Moet je in de afgelopen vijf jaar wel in de markt zijn geweest voor een nieuwe bedrijfsauto.
reactief zegt
En dan ook nog goedkoper onderhoud en wat afschrijvingsregelingen die je kunt gebruiken.
Een ondernemer die een beetje aankloot met een busje van 20 jaar oud is geen ondernemer, maar gewoon een sjacheraar. Kom op, een beetje fatsoenlijk ondernemer investeert in zijn/haar bedrijf en als je dat goed doet is nieuwer rijden echt niet veel duurder dan oud.
RutgerK zegt
Maar die bus staat vervolgens de hele dag stil. Dan laadt je die bus toch op op de werklocatie?
racerx zegt
Dan moet dat wel een optie zijn en dat kan zeker niet overal.
DeWitteCondor zegt
Ben je nu serieus? Ik begin wel te twijfelen nu of je ze wel allemaal op een rijtje hebt.
RegnuM zegt
Met Euro5 had je al een uitzondering tot 1 januari 2027 en Euro6 uitzondering tot 1 januari 2028. Dus 2029 gaat het verschil ook niet meer maken.
HZW zegt
Bij Euro-6 alleen bij 5 jaar en jonger, met Euro-6 ouder dan 5 jaar mag je ook niet meer de zero-emissiezones in per 1 januari 2025.
audirs3 zegt
Kamermeerderheid heeft helaas niks te zeggen over gemeentelijk beleid… Is een beetje een stemming voor de bühne.
Amsterdam heeft al aangegeven gewoon door te gaan met de plannen.
Hubert zegt
Was al heel lang bekend.
En nu het eenmaal zover is, beginnen ze te janken.
Denk eens aan al die collega’s die wel op tijd begonnen zijn met de voorbereidingen. Dat hadden jullie ook kunnen doen.
luckyluke zegt
De milieuzone in Brussel is ook al uitgesteld. Gelukkig maar, want de puzzel van elektrisch + koelwagen + 1000 kg draagvermogen + betaalbare aanschaf Kreeg ik tot op heden niet gelegd
Fer-4S zegt
Terecht punt, maar zodra jouw concurrent die puzzel wel gelegd krijgt, verdwijnt jouw werk. Dus altijd kijken hoe de puzzel wel gelegd kan worden.
Maar bestelbusjes om de Zalandoo pakketten te bezorgen kunnen prima elektrisch
audirs3 zegt
@luckyluke dit soort speciale voertuigen kunnen nog de komende jaren een uitzondering krijgen
Fer-4S zegt
Storm in een glas water. Mijn Fords Transit Connect zijn tot 1-1-28 vrijgesteld voor Amsterdam (klasse 6.). Januari 28, zijn die busjes 9 jaar oud, voor de meeste bedrijven tijd om te vervangen. Een nieuwe dieselbus is tegen die tijd (door de BPM), duurder dan EV. Elke ondernemer actief in de steden, heeft kunnen lezen over milieuzones en afgelopen jaren daar keuzes in kunnen maken.
Natuurlijk heb je ondernemers, die het niet kunnen gaan betalen, voor hen geldt echter wel, dat ze een nieuwe bus veelal sowieso niet kunnen betalen omdat hun business model niet meer passend is (ze werken hard, maar het lukt niet om iets te verdienen). In de bouw rijden bussen overigens gemiddeld 18.300km per jaar (90 per dag); detailhandel 18.900 km (95 per dag); bezorging 29.600 km per jaar (bron CBS). Uitdaging zit dan meer of er thuis geladen kan worden, dan het rijbereik.
Dan zijn er natuurlijk nog enorm veel uitzonderingen. De grote bussen, die met een aanhanger rijden, of specifiek vervoer. Vooralsnog zijn er vrijstellingen aan te vragen en als dat niet meer wordt gegeven vindt “de markt” daar wel een oplossing voor (doorbelasten consument). We moeten niet vergeten dat menig supermarkt in de stad al de vracht elektrisch bezorgd krijgt (ook al vindt een transporteur dat verre van ideaal).
mashell zegt
“En dat kost heel veel geld. Dat willen we de ondernemers echt niet aandoen,” aldus Hester Veltman van de VVD.”
Lieve Hester, je bent van de VVD, niet van MKB Nederland! De VVD is (in naam) een liberale partij, een partij die vrijheid in de naam draagt, dus als de burgers van steden democratisch voor schone lucht kiezen dan steun je dat. En als er minder ondernemende ondernemers daardoor in de knel komen, dan is dat zo. Dan laat je die hun gang gaan, je gaat ze niet hinderen maar ook niet pamperen, ondernemers kiezen voor de vrijheid van het ondernemen, dat is goed en daarmee is het klaar, kunnen omgaan met veranderende omstandigheden is wat de ondernemer tot ondernemer maakt.
sollie1984 zegt
Gelukkig is de luchtkwaliteit de afgelopen jaren flink verbeterd door alle EV’s (not!). Vrijheid is ook mensen de vrijheid geven om te blijven rijden in een diesel, want tot nu toe hebben wij in de binnenstad van Amsterdam weinig tot niets gemerkt van schonere lucht door alle “milieuvriendelijke” Tesla’s.
Fer-4S zegt
Een ritje met de fiets over de Stadhouderskade, de Overtoom of de Ceintuurbaan etc, en iedereen begrijpt waarom in een stad een brandstofauto moet uitsterven. Reed toevallig recent kort achter een oude bus van het GVB, een jaren 70 bus. Dan ben je blij dat de bussen in de stad al elektrisch zijn.
DeWitteCondor zegt
Alleen hoorde je daar tien jaar geleden niemand over en is de situatie al 50 jaar zo. Mijn punt is: ga dit nou niet allemaal geforceerd doorvoeren maar laat de markt er klaar voor zijn. Misschien kunnen die linkse rakkers wat cultuursubsidie aanwenden om loodgieters aan een EV te helpen als ze dat zo belangrijk vinden, ipv straffen en verbieden. Sneu is het.
audirs3 zegt
@DeWitteCondor Helaas moet je soms een gezonder alternatief afdwingen. Als je het aan de ‘markt’ had overgelaten hadden we nog gewoon CFK’s in spuitbussen, lood in de benzine, asbest in de isolatie, gloeilampen of auto’s zonder katalysator.
Ik weet nog dat niet eens zo lang geleden er zoveel ophef was over het gloeilamp verbod, mensen ging massaal oude peertjes inslaan, het alternatief (LED) was volgens hun veels te duur. Maar door massaproductie is een LED lamp inmiddels nauwelijks duurder dan vroeger een gloeilamp.
Je moet de markt dus kaders geven, en binnen die kaders moet je de markt de markt laten.
audirs3 zegt
@sollie1984 waar baseer jij dat op? De luchtkwaliteit is de afgelopen jaren wel degelijk er op vooruit gegaan.
MetalLaires zegt
Een hoop reacties van (denk ik) yuppen.
Als voormalig badkamer installate medewerker, zal ik jullie even wat vertellen; HET IS SOWIESO IRRITANT OM ALS ZZP’R IN DE STAD EEN KLANT TE HEBBEN!!!
Namelijk:
-Geen parkeerplaats, en zeker niet voor de deur (Vergeet de parkeerprijzen niet!!)
-irritante oude woningen die helemaal scheef staan, smalle steile trappen hebben, vreemde indeling met oude leidingen etc
-Alles moet constant op slot (in een gewone dorp sta je gewoon voor de deur, niets hoeft op slot dwz makkelijk ff iets pakken)
-Problemen met de container voor het vuil (die is na 1 dag volgegooid door buren). Ook is er altijd wel een BOA die meldt dat de container op een illegale plaats staat en weg moet.
Dus toen ik dit nog een 4 jaar geleden deed, was mijn idee naar mijn werkgever al, om aan mensen in de stad meer te vragen, omdat het gewoon kut werken is. De werkgever was het er mee eens, alleen was hij te slap om het ook echt uit te voeren
Met deze electro-rommel, gooien de stedelijke yuppen hun eigen glazen stuk. Er zijn namelijk klanten genoeg buiten de stad.
Dus nee, een elektro-bus kopen voor puur de stad, dan moet het ook puur je dingetje zijn. Maar die ondernemers die het wel doen, kunnen rustig 2x zoveel vragen hoor! De yuppen hebben immers het geld er wel voor.
audirs3 zegt
@MetalLaires zelfs oudere euro6 busjes krijgen nog tot 2029 een vrijstelling. In 2029 zijn die allemaal al zo oud dat die überhaupt wel aan vervanging toe zijn. En een EV busje is dan door lagere BPM en lagere gebruikskosten ook een betere deal dan een nieuwe diesel.
Fer-4S zegt
Je omschrijft precies hoe marktwerking werkt. Zijn daarentegen ook veel installatiebedrijven die rustig een uurtje in de auto zitten om in Amsterdam te gaan werken, ondanks alle (terechte) bezwaren. Want als je eenmaal die parkeerplek hebt gevonden, je app voor het (aan de klant doorbelaste parkeren) hebt aangezet, de afsluitbare container hebt geopend, kun je inderdaad een hoger tarief vragen.
Neemt niet weg, dat het relaxter werken is in een dorp, maar in de stad er in absoluut aantal meer mooie projecten te realiseren zijn. Er staan nu eenmaal meer miljoenen woningen.
jlvanleeuwen zegt
Kijk zo kennen we de overheid weer! Elke idioot wist toch allang dat dit niet haalbaar was en elke ondernemer die een kermisbus heeft gekocht en is er met beide benen ingetrapt!
audirs3 zegt
@jlvanleeuwen Je weet niet eens waar je over praat. Ook een 5 jaar oud Euro 6 diesel busje mag de komende 4 jaar nog gewoon de Amsterdamse binnenstad in. Pas vanaf 2029 is het uit met de pret. Ook kan je meerdere keer per jaar een ontheffing krijgen, voor de ondernemer die sporadisch in de binnenstad moet zijn. Kortom, de soep wordt helemaal niet zo heet gegeten als die wordt opgediend.
Nu nog gaan afwijken van regels die al jaren geleden bedacht zijn is pas een slecht idee en concurrentie vervalsing.
jlvanleeuwen zegt
Goed dat je op basis van commentaar weet wat me denkwijze is. Gelukkig weet ik wel waar ik over praat, maar dat is voor jou niet zichtbaar.