Hier wordt iemand achter de broek aan gezeten die zijn huiswerk niet af heeft.
Waar hebben we het hier over? Onlangs schreven we al over de rijbewijsvrijstelling voor elektrische bestelwagens tot 4.250 kg.
Deze vrijstelling zorgde ervoor dat het met een B rijbewijs toch nuttig was om een elektrische bestelbus te rijden. Want zoals jullie weten zijn batterijen zwaar en met een maximum beladen gewicht van 3.500 kg (dat is de limiet voor het B rijbewijs zowel voor personenwagens als grijs kenteken) blijft er weinig laadvermogen meer over in je bestelbus.
Dus in een zeldzame vlaag van wijsheid bedacht men in Europa dat bij bestelwagens we het maximum beladen gewicht omhoog moesten brengen. Daar zijn ze het bijna over eens op dit moment.
Het nieuwe maximale gewicht inclusief belading werd 4.250 kg. Een welkome maatregel die pas echt automatisch ingaat wanneer Europa hem in laat gaan. Vooruitlopend hadden we in Nederland een tijdelijke maatregel die ervoor zorgde dat ondernemers dus met een gerust hart alvast konden kiezen voor een elektrische bus, zonder dat ze meer nodig hadden dan een B rijbewijs. Met milieuzones in aantocht die in sommige steden vanaf 2025 vereisen dat je geen diesel meer voor je bedrijf zet in de stad is elektrisch een welkome optie.
Maar een (elektrische) bus heeft alleen maar zin wanneer je hem nuttig kunt inzetten. En sommige bedrijfstakken vragen nu eenmaal het vervoer van zwaardere ladingen. En we hoeven jullie niet meer te vertellen dat er een tekort is aan chauffeurs met een vrachtwagenrijbewijs. Dus rijden met ‘slechts’ een B rijbewijs is echt wel fijn.
Lang verhaal kort. Het nu demissionaire kabinet had verzaakt die tijdelijke maatregel die op 1 oktober 2023 afliep te verlengen. En de Tweede Kamer geeft minister Harbers nu op zijn falie en maant hem met een motie om deze ‘fout’ te fiksen. Gisteren werd daarover een motie aangenomen.
Nu is het nog de vraag of demissionair minister Mark Harbers zin heeft om dit op te lossen. Kom op Mark, nog even doorzetten, wachtgeld komt er bijna aan, maar nu nog even aan het werk. Harbers keert na de Tweede Kamer verkiezingen van November niet terug als kamerlid (hij staat niet op de lijst).
Nu we het toch over politiek en autozaken hebben. We hebben voor jullie alle verkiezingsprogramma’s doorgespit op het onderwerp auto’s. De laatste was Nieuw Sociaal Contract van Pieter Omtzigt.
De verkiezingsprogramma’s van de andere partijen
Ook geïnteresseerd in de mening van de overige partijen in hun verkiezingsprogramma voor de verkiezingen van november 2023?
- Christenunie: SUV taks + verplicht stille banden
- FvD: Kwartje van Kok terug + 1 keer MRB per persoon
- BBB: Snelheidslimiet moet weer terug naar 130!
- PVDD: Minder auto’s en vooral minder SUV’s
- Volt: Terug naar 120 km/u als 80% van de auto’s elektrisch is
- PVDA-GL: Minder gebruik privéauto en sneller rekeningrijden invoeren
- CDA: Rekeningrijden niet op het platteland
- SP is tegen rekeningrijden en voor goedkope EV’s
- VVD: accijns omlaag en kilometervergoeding omhoog!
- PVV: 140 km/u en geen rekeningrijden
HZW zegt
Omtzigt hoort ook bij de oude stempel, die gaat ook niets veranderen.
Allemaal verkiezing praat om zieltjes te winnen, en als hij er zit gaat ook hij op de oude voet door.
Nederland heeft een radicale verandering nodig op het gebied van regeringspartijen.
Als de zelfde regering partijen het weer gaan doen, veranderd er helemaal niets.
Nederlanders klagen zo lekker, maar als ze er wat aan kunnen doen, door anders te gaan stemmen doen ze niets.
En dan stemt iedereen weer vrolijk op de zelfde partijen als altijd.
Het is een pijnhoop in dit land, en de bevolking is daar zelf debet aan, door hun stem keuze.
Jozo zegt
In een land met zoveel partijen als Nederland heeft anders stemmen ook maar beperkt zin.
Het blijft polderen en compromissen sluiten.
ghengiskhan zegt
Want in een land met minder partijen, zeg 2 of 3, gaat het veel beter? In, ik roep maar wat, de UK of de VS?
mashell zegt
Maar dat is toch juist goed? Als je de stemmen over veel partijen verdeeld kan er nooit een extremist de macht alleen krijgen. In het VK zijn ze door extremisten de Brexit ingerold en die pakt nou niet bepaald goed uit, in Nederland zou zoiets niet zo gemakkelijk kunnen.
mrbowser zegt
Ik zou de definitie van extremisten nog even opzoeken
mashell zegt
Ik zoek definitie van extremist en vindt Nigel Farage, dank je wel heb ik die clown weer op mijn netvlies.
waterisnat zegt
Nexit zou voor de netto waardetoevoegend/belastingbetalende deel een godsgeschenk zijn.
mashell zegt
Voor helemaal niemand zou het een godgeschenk zijn. Het miniscule Nederland is volkomen afhankelijk van de Europese vrijhandel.
Edge zegt
Veel van die nieuwe partijen presenteren zich als vernieuwend, maar gedragen zich zodra ze zitten in de partijen net als de gevestigde orde, beginnen zoveel onzin te roeptoeteren dat je spijt krijgt van je stem of raken verzeild in schandalen. En als je het geluk hebt dat de partij waarop je stemt toch fatsoenlijk blijkt, mag je in de meeste gevallen blij zijn met een handjevol zetels en een plek in de oppositie, want de gevestigde partijen zijn zo gehecht aan dat pluche dat ze toch weer bij elkaar uitkomen. Ik kan mij goed voorstellen dat mensen dan toch maar weer voor de gevestigde partij gaan die het dichtst bij hun eigen idealen staan, omdat het anders als een verloren stem voelt.
Gulli zegt
Ik vind ‘pijnhoop’ best een goede typo!
subarusvx zegt
“Nederlanders klagen zo lekker”, nou, jij bent het goede voorbeeld dan.
Je woont in een land met (in internationale vergelijkingen) prima infrastructuur, goede en relatief betaalbare gezondheidszorg, goede sociale voorzieningen, goed onderwijs, maar volgens jou is het “een pijhoop (sic) in het land”?
Het grote probleem is juist dat bij sommige mensen elk relativeringsvermogen en vermogen om te nuanceren lijkt te ontbreken (en die mensen stemmen dan FvD, PVV of SP, of stemmen niet). Alles wat goed is wordt voor vanzelfsprekend aangenomen en alles wat ook maar een beetje beter zou kunnen is een ‘puinhoop’, alle politici zijn zakkenvullers (hoewel ze bijna allemaal elders meer zouden kunnen verdienen), en bovenal: alles is de schuld van anderen en moet worden opgelost door anderen, als het niet gewoon wordt genegeerd of ontkend.
Het begon allemaal met Pim, die het over de ‘puinhopen van paars’ had, louter omdat er een paar wachtlijstjes in de zorg waren voor sommige behandelingen. En iedere keer is het weer wachten op de volgende messias, of het nu Fortuyn, Baudet is, V.d. Plas of Omtzigt is maakt niet uit.
launchcontrol zegt
Klagen is wat maar de raaskallende pseudo-intellectueel uithangen is misschien nog wel erger….
subarusvx zegt
En als ik echt intellectueel zou zijn, is het dan nog steeds erger?
Richmond zegt
Laatste jaren zijn er genoeg nieuwe partijen bijgekomen: PvD, Denk, 65+, Op1, FvD, NSC, BBB. En toch klaag je dat alles hetzelfde is. Je kan niet opeens alle bestaande partijen verbieden om mee te doen. En radicale veranderingen zijn niet per definitie beter. Kijk brexit
dutchneon zegt
Het systeem op de schop…. met al die splinterpartijen heeft het geen zin om op standpunten te stemmen.
Daarnaast hebben politici tegenwoordig nóg minder kennis van zaken, omdat iedereen bezig is met de publieke opinie.
De standpunten (onderbouwd met plannen) moeten door één “kamer” gevormd worden en ondersteund worden door specialisten (let wel geen lobyisten).
De “tweede kamer” kan zich per partij aansluiten aan de standpunten (maar dan niet half en geen concessies).
Het stemmen gebeurt daarnaast simpelweg met een toets, je kunt stemmen op de standpunten en kunt er slechts een aantal kiezen die je het belangrijkst vindt.
De score van je toets bepaalt of je voldoende verstand hebt van het standpunt en of je stem volledig meetelt, voor de helft meetelt of slechts 0,1 weging heeft.
Zomaar een concept maar hierop kunnen een paar slimme koppen vast een beter systeem gaan bouwen.
Wat we nu bij elkaar zetten in de politiek is 2-3 jaar aan het “reageren” dat heeft niks met regeren te maken.
Met als resultaat dat er vrij weinig resultaat is en de kosten de pan uit rijzen. Simpelweg de belasting blijven verhogen kan niet, dan betalen wel over 50 jaar 40% btw.
560pk zegt
Oké, even bij de les blijven: jullie vinden het dus een goed idee dat, om maar iets te noemen, 18 jarige pakketbezorgers met te weinig slaap en te hoge werkdruk zonder aanvullende eisen een brok staal van bijna viereneenhalve ton met 160 over de Rijksweg of met 60 over een woonerf jagen.
Sorry, maar daar heb ik een iets andere mening over.
dutchneon zegt
Tja…. jij wilt liever helemaal niks meer bestellen en je wekelijkse boodschappen weer gewoon inladen in een karretje?
Bezorgen zal de komende jaren weer duurder worden, chauffeurs zijn al niet makkelijk te vinden.
Ken jij mensen van een jaar of 30 die een carriere in de bezorgdienst ambiëren?
steephh zegt
@560pk Dus als die bussen maximaal 3500kg zijn ipv 4250kg dan zijn die pakketbezorgers ineens 37 jaar, hebben ze voldoeende slaap, is de werkdruk afgenomen en rijden ze netjes maximaal 100 km/h over de rijksweg en met 15 km/h over een woonerf?
Top: doen zeg ik!
560pk zegt
Ja, grappig! Maar met de huidige richtlijnen zijn busjes al bovengemiddeld vaak betrokken bij ongevallen, en met de verruiming zal dat zeker niet beter worden. Dus ik heb daar een probleem mee. Mbt de arbeidsomstandigheden van pakketbezorgers is een heel andere boom op te zetten
Wolflow zegt
Welke fout?!?
Het enige juiste besluit zou een nieuw rijbewijs halen zijn.
Er zit niemand te wachten op die loeizware elektrische hokken
dutchneon zegt
Alle grote steden willen graag loeizware elektrische hokken…..
jij hebt het over de publieke opinie, maar daar ging het hier niet om
steephh zegt
@wolflow Een beetje onzinnig: in de afgelopen tientallen jaren zijn voertuigen vele malen veiliger geworden, enerzijds door de constructie, anderzijds door tal van veiligheidssystemen. Het maximumgewicht is nooit mee omhoog gegaan.
ZZP’ers en bedrijven dan onnodig op kosten jagen om een nieuw rijbewijs te halen is nérgens voor nodig.
escort77 zegt
Harbers kan na de verkiezingen gewoon terugkomen als minister, staatssecretaris of zelfs Minister-President. Voor deze functies hoef je namelijk helemaal niet op de lijst voor leden van de Tweede Kamer te staan. Een bekend voorbeeld hiervan is Hugo de Jonge, die stond bij de vorige verkiezingen ook niet op de lijst.
(of dat wenselijk is enzo is een andere discussie. En of het wenselijk is dat 18-jarige pakketbezorgers met 4250 kilo aan accu’s door mijn straat racen ook…)
michaelras zegt
yep, dat kan zeker, maar hij schijnt daarnaast zelf aan te hebben gegeven dat hij niet terugkeert. En jouw voorbeeld is best wel een uitzondering. Harbers stond in 2021 nog wel op de lijst.
MarcoM zegt
De VVD beloofd weer eens iets wat ook dit keer mislukt.
schuimbekje3 zegt
b rijbewijs is voor 3500kg en dat is al veel gevraagd wanneer je kijkt hoe postduiven van hun pensioen nog even 100.000 euro uutgeven aan een camper waar ze hele campings mee doodrijden