
Het is te gek voor woorden, die brandstofprijzen in ons land. Allemaal voornamelijk te danken aan de belachelijk hoge accijnzen die onze overheid hanteert maar die geeft natuurlijk liever “de markt” de schuld. Hoogste tijd om die benzineproducenten eens keihard aan te pakken dus, dat is nog altijd makkelijker dan de hand in eigen boezem steken.
Gisteravond is in het parlement een motie aangenomen waarmee een onafhankelijk onderzoek naar de brandstofprijzen in ons land wordt gestart. Initiatiefnemers PvdA en PVV vinden dat de hoogte van de brandstofprijzen “absoluut niet te verklaren is” door de olieprijs of de dollarkoers. Klopt! Het komt namelijk door het belachelijke belastingstelsel dat we in dit land kennen! De accijns op brandstof is immers ongeveer de helft van wat u af mag tikken aan de pomp. Traditioneel gezien heeft ons land de hoogste brandstofprijzen van Europa, en dat terwijl een groot deel van diezelfde brandstof via Rotterdam de EU in komt, je zou denken dat we goedkoop kunnen inkopen zo dicht op de bron.
Hoe dan ook: de PVV en PvdA willen nu dus onderzoek en een eerlijke prijs aan de pomp. Resultaat willen ze, en wel vóór de zomer! Misschien is deze een beetje makkelijk maar ik kan het niet laten: misschien moet de PvdA even met hun eigenste Wim Kok bellen. We krijgen nog een kwartje van ‘m namelijk.
Overigens is men in Groot Brittanië net klaar met een vergelijkbaar onderzoek. De conclusie is: ze hebben het bijna net zo slecht als ons. Met dank aan Bill.
de reden voor ht onderzoek is de prijs EXCLUSIEF accijns en btw die in NL structureel fors hoger is dan in de omringende landen. Leuk dat schoppen tegen accijns maar wil je liever hogere IB? Kan ook, het bedrag dat op tafel moet komen bijft tenslotte hetzelfde.
@w0o0dy: och, de hoge prijzen hebben meerdere oorzaken maar ik vind het nogal typisch dat een partij die ooit zorgde voor een legendarische prijsstijging nu mede-initiatiefnemer is naar een dergelijk onderzoek.
@CasperH:
Job Cohen aka Gargamel heeft behoorlijk wat stemmen nodig voor de eerste kamer, om zo de 2e kamer dwars te zitten.
@CasperH: dat deel vd prijs is glashelder… 12cent accijns, check! Het onderzoek gaat over de kale prijs, de inkoop door tankstations en dus de mrges voor pomphouders en de prijsbepaling door de oliemaatschappijen. Naar de accijns hoeft niet te worden gekken, maar die worden wel bereknd als % van de prijs dus als de kale prijs “onverklaarbaar” hoog is dan stijgt het absolute bedrag aan accijns mee… think aout that one for a second.
@w0o0dy: 12 cent accijns? In welk deel van Nederland leef jij?
@CasperH: die 12cent opmerking verwijst naar de door jouw genoemde legendarische prijsstijging (“het kwartje van Kok” dus)
@w0o0dy: oh, haha, ok, maar dan nog.
@CasperH: check effe dit documentje: http://www2.oecd.org/ecoinst/queries/UnleadedPetrolEuro.pdf
gaat in Nederland over heel wat meer dat die paar rotcenten marge die een pomphouder en oliemaatschappij maken…
Per liter Euro95 van €1,64 is bijna €1 voor de staat (incl. BTW)
@CasperH: oh, en trouwens: de Nederlandse staat heft géén BTW op BPM, want ‘dat zou belasting op belasting zijn’. Maar ze heffen WEL BTW over accijnzen, want accijnzen zijn ineens geen belasting. Snap jij ‘m nog? Scheelt 14 cent per liter Euro95 aan de pomp!
@pino: over bpm en btw betalen mensen met een auto van de zaak gewoon inkomstenbelasting… hoezo geen belasting over belasting?
@w0o0dy: dat is een andere discussie. Gebaseerd op ‘waarde in economisch verkeer’ bla bla. Wel erg gek dat je over een 4 jaar oude leasebak nog steeds IB betaalt over de nieuwwaarde.
@CasperH:
Een beetje een ‘goedkope opmerking’!
Wim Kok voerde een beleid uit, wat geïnitieerd werd door het kabinet Lubbers III! Dus de CDA is verantwoordelijk voor ‘het kwartje van Kok’…
De enige fout die Wim Kok maakte was dat hij zei dat het een ’tijdelijke maatregel’ zou zijn. Daardoor is iedereen hem (en de PvdA) als De verantwoordelijke gaan zien.
Overigens heeft hetzelfde CDA, maar dan onder Balkenende II, afgesproken dat de opbrengst van het kwartje van Kok gebruikt wordt voor investeringen in wegen en voor het onderhoud van openbaar vervoer en vaarwegen.
Maar als het om de PvdA gaat hebben velen last van een ‘selectief geheugen’… :roll:
PVV en PvdA. Job de populist…
€ 0,12 bedoel je.
Zal wel een objectief onderzoek worden…(not)
Je kan er bijna vergif op innemen dat ze de oliemaatschappijen de schuld gaan geven en niet de 86% accijns die de regering erin heeft gestopt.
Leuk he zo’n democratie waarin dingen gebeuren die niemand wil (behalve de regering)
Kijk hier: http://www.bovagrai.info/auto/2010/7.4.html
voornamelijk te WIJTEN aan de belachelijk hoge accijnzen…
haha dit is toch en lachertje?
schijnt dat de pomp houder aan de brandstof niks meer verdiendt maar het van de shop moet hebben..
geloof ik ook direct, laatste jaren zijn die shop veel groter geworden en kun je er steeds meer krijgen!
@Lotus-Omega:
In mijn woonplaats is er een houder die elke maand bijna ergens een nieuwe vestiging opend dus zo slecht zal het niet gaan. Welk is het duidelijk dat onbemande pompen steeds populairder worden, scheelt toch soms 5 cent.
@Vreddy_B: De allergoedkoopste benzine, voor zover ik weet, vind je bij de onbemande stations van de Makro, scheelt wel 2 cent per liter met de onbemande stations van Tinq die op haar beurt weer 5 cent scheelt. Totaal € 0,07 cent per liter!
En je komt niet in de verleiding om een zak drop te kopen of de gerecyclede motorolie de ze koffie noemen.
@betonstaal:
Inderdaad! Dus het is dubbbel goed voor je portemonnee.
Ben ik overigens de enige die altijd een strijd voert met die apparaten om er een eventuele bon uit te krijgen?
@Vreddy_B: Nee dat probleem heb ik ook bij de Makro. Laatst is het overigens wel gelukt. Kan ook zijn dat er nooit een rol in zit om een bon te printen, dat scheelt zeker 10 cent per liter!
Ik zeg kartelvorming. Het is te toevallig dat iedereen ongeveer dezelfde prijs aanbiedt. Als de beerput opengaat zal blijken dat Shell overal een dikke vinger in de pap heeft.
@betonstaal: in Nederland is Texaco de grootste…?
Goed initiatief.
Maar ik blijf wachten op de daden.
Wees bly, in Turkije kost 1 LITER DIESEL, €2,10!!!
@VWTouran75:
Betalen ze in Turkije voor een middenklasser ook € 129,- wegenbelasting per maand ;-) ?
@Vreddy_B: Vergeleken met de prijzen die je in Turkije voor een beetje knappe middenklasser betaald, ben je blij dat je in Nederland woont. Een BMW 5 van 70.000,- euro, kost daar ongeveer 110.000,- euro.
@erce:
Dan ben ik inderdaad blij dat ik hier woon. Hoe komt dat overigens? is de BTW daar zo hoog? Of hebben ze daar ook een vorm van BPM?
@erce: in Maleisie kost een 5 reeks van 70 000 in Nederland bijna 190 000 euro omgerekend, de invoertaks voor een niet Maleisische auto is rond de 400 procent dus wees blij. Nja en hier in Belgie kost diezelfde bmw 50 000 euro dus dat verschilt heel erg van land tot land.
@erce: klopt, maar daar zit toch moslimbelasting op ?
@Megakix: Nee, het komt doordat er te veel auto’s zijn in Turkije. Ze willen de mensen overtuigen om met het openbaar vervoer te reizen. Er rijden ongeveer in Istanbul al net zoveel auto’s als in heel Nederland. Dus tsja, grappige reactie maar laten we niet weer uitlopen tot een onnodig discussie.
@tr81passat: nja, was inderdaad geen leuk grapje…en als ik jouw stukje(s) lees, dan vind ik het helemaal niet grappig meer voor die Turken..
@Megakix: Het is wel grappig maar als ik denk waarvoor je zou moeten betalen zit ik vast :P.. Maar ik bedoelde het vanwege de vorige discussies in een ander bericht, kom er zo niet meer op.
@erce: In Turkije betaal je wegenbelasting voor de leeftijd en de motorinhoud. Dus een nieuw VW Passat met een 2.0 kost per jaar 1342,- YTL. Komt neer op ongeveer €675,- per jaar. Er wordt geen verschil gemaakt tussen diesel of benzine, maar goed daar betaal je bij de tankstation al genoeg voor. Voor een nieuw BMW 535D ben je per jaar 4273,- YTL (€2125) kwijt. Als iemand het nog wil uitrekenen kan het hier: http://www.gib.gov.tr/fileadmin/template/main/images/mtv.html
Omgerekend dan hea..
Lenen kost geld.
Hallo PVDA en PVV,
Wij hebben een staatschuld. Wij moeten bezuinigen, geld moet ergens vandaan komen. Ik zie het tanken als een donering aan het goeie doel, net als belasting. Fuck Greenpeace, de belastingdienst is een goed doel die het gewoon afdwingt, restecpa!
Natuurlijk is er geen sprake van marktwerking op brandstof als 160% uit belasting bestaat
Ben blij dat ik op de grens met Duitsland woon. Euro 95: 1.39 in plaats van 1.62 nog geen 1500 meter verderop. Compleet belachelijke prijzen verder. Auto rijden en aanschaffen in Nederland staat niet in evenwicht met buurlanden, we willen zo graag één Europa, maar dan alleen als het Den Haag ff goed uitkomt zeker.
Beide zijn schuldig aan de absurd hoge prijzen. De Accijnzen daarentegen blijven constant terwijl de pomphouders behoorlijk sjoemelen. Gaat die olieprijs omhoog, zijn ze er als de kippen bij om de prijs aan de pomp ook meteen te verhogen. Daalt de olieprijs? Dan doen we het lekker rustig aan. Pas vorig jaar toen de olieprijs rond 68$ was moesten ze uiteindelijk wel de literprijs flink naar onderen bijstellen.
@Pordon: accijnzen blijven constant ? Wahaha, wel eens van ‘procenten’ gehoord ? Het is een procentuele opslag OP…dus neemt de prijs toe, dan OOK (terwijl ze er niks voor doen) de accijnzen.
@Megakix: Zit er een schommeling in dat percentage dan? Nee, volgens mij niet dus blijft de prijs in verhouding constant. Ik ben het er ook niet mee eens dat het een percentage is van de prijs, laten we dat voorop stellen maar dat is nu wat het is.
Bovendien zie ik hier mensen praten over 7 cent goedkoper? Bij de Tango ben ik toch meestal 10 goedkoper uit in verhouding tot de landelijke adviesprijs.
@Pordon: je bent dus wel zo slim om het ’toe te juichen’ dat een percentage niet wijzigt….zullen wij jou voortaan dan ook een vast ‘bedrag’ aan salarisverhoging geven ? Wat denk ja van 20 euro bruto per maand ? ;-)
@Pordon: ‘pomphouders sjoemelen’? Ik neem aan dat je de oliemaatschappijen bedoeld die het overgrote deel van de pompen in eigen beheer hebben
Dan mogen ze ook meteen de banken doorlichten. Dit jaar hebben ze allemaal tegelijk hun kosten aanzienlijk verhoogd. Ik wilde van bank overstappen ivm de gestegen kosten, maar dat maakt dus niet uit. Na het verdwijnen van de DSB bank en Fortis is het grote graaien begonnen. Zo zal het ook met de benzine gaan. Het is een grote fake concurrentie. Overigens tank die bij een onbemande WITTE pomp. Scheelt weer 2ct met Tinq e.d. Je vindt ze vaak op industrieterreinen.
ik heb begrepen dat een tankstation 2cent per liter verdiend.
en de rest van de omzet haalt uit het eten en drinken wat je koopt.
Overheid moet gewoon eerst naar zichzelf kijken
Eh. Nou volgens mij boert Shell nog aardig goed hoor: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Economie/288353/Kwartaalcijfers-Shell-voert-winst-op-Unilever-verrast.htm -> 5,7 miljard netto winst – da’s per uur nog altijd 2,58 miljoen euro netto…
Schijnpolitiek…let wel, oliemaatschappijen moeten:
Gebieden exploreren
Gebieden exploiteren
Contracten met overheden aangaan
Olieboortorens/putten neerzetten
Olie opboren en vervoeren (schepen, vrachtwagens etc..)
Olie raffineren voor gebruik
Voldoen aan alle milieunormen (hoewel…) die ervoor gelden
Pompstations-systeem (franchise of niet) invoeren en beheren
Tankwagens met brandstof aan de pomp krijgen
Jaarverslagen maken en prognoses geven
etc…etc….etc…
Verdiensten; een krappe 60ct per liter (in Nederland)
Onze overheid moet een ambtenarenapparaat aan de praat houden, van die pennenlikkende, gummetjeszoekende en koffieleutende prietpraters; activiteit:
0% …. ffs, dit is toch schijnpolitiek !!!!!
@Megakix:
een oliemaatschappij houdt echt geen 60ct per liter over aan brandstof, het grootste deel van de prijs van de brandstof (buiten belastingen om) gaat naar het land van wie de grond is waaruit de olie gewonnen wordt.
Volgende onderzoek:
Overheid onderzoekt de prijsbepaling in de Tabakssector !
Hahaha, wát een schijnheilige debielen daar !!
Dus de basisprijs wordt kunstmatig hoog gehouden, net dus als de basisprijs van een auto, en dan weer die leuke bpm.
Waar worden we allemaal mee vern@#$@#?
Koffie, chocola, bier, starke drank, brood, och… alles dus.
@reed: Veel van de produkten die jij noemt zijn duurder geworden doordat o.a. pensioenfondsen op de termijnmarkt aktief zijn geworden. Dus de premie die jij afdraagt voor je pensioen, wordt belegd in optiehandel in food. Zodat jij meer mag aftikken voor bier, brood, koffie e.d. Dankzij de witteboordencriminelen zijn afgelopen jaar o.a. koffie 73% en katoen 100% duurder geworden. Daar heeft onze edele regering niets mee te maken.
Zal mij allemaal een zorg zijn, ik woon 200 meter van de grens dus tank lekker in belgie bij de Shell, rond de 1.40 euro voor ene liter. Iedereen weet toch dat de grote oliemaatschappijen prijsafspraken maken…..
De benzine prijs is natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren, maar olieprijs en dollar lijken mij de belangrijkste. De olieprijs was twee jaar terug 140-150$ per vat, nu 100. Toch zijn de prijzen gestegen. Met mijn economische kennis verwacht ik dat er ergens meer aan de strijkstok blijft hangen… Waarschijnlijk bij de shells van deze wereld..
ag wij thuis tanken in belgië maar we wonen ook maar 2 kilometer van de grens.
toch moeten de prijzen hier in nederland omlaag
@Megakix: Voor zover ik weet is Neerlands trots, Shell, nog steeds marktleider in ons landje.
@barney: wellicht, maar Texaco heeft in elk geval de meeste pompjes in Nederland.
Zijn we de olieramp alweer vergeten?
Shell ziet kwartaalwinst stijgen tot 4,5 miljard dollar
donderdag 29 juli 2010 10:16
De Nederlands-Britse oliemaatschappij Shell heeft in het tweede kwartaal van 2010 een flink hogere omzet gehaald dan werd verwacht. Shell profiteerde door een hogere omzet in vloeibaar gas.
Shell boekt flinke winst Shell boekt flinke winst
De zogenoemde ccs-winst van Shell, de winst zonder vertekenende effecten van voorraden, bedroeg over het tweede kwartaal 4,53 miljard dollar (3,49 miljard euro).
Analisten verwachtten een winst van 4,05 miljard dollar (3,1 miljard euro).
Door de gigantische reorganisatie wist Shell ook een kostenbesparing van circa 3,5 miljard dollar (2,7 miljoen euro) op jaarbasis te realiseren.
Winst
Ruim tweederde van de winst in het tweede kwartaal, 3,27 miljard dollar (2,5 miljard euro), kwam voor rekening van de divisie upstream, die de olie en gas naar boven pompt.
De downstream-divisie, waar onder meer de raffinage-activiteiten onder vallen, boekte een winst van 1,471 miljard dollar (1,1 miljard euro).
Analisten hadden voor de moeilijke divisie een winst van 913 miljoen euro voorspeld. De goede prestatie van downstream komt voor een belangrijk deel voor rekening van het kostenbesparingsprogramma, dat voor ligt op schema.
Klap
Vorig jaar kreeg zag Shell de winst in het tweede kwartaal enorm kelderen door de sterk gedaalde olieprijs. de nettowinst was 2,4 miljard dollar (1,8 miljard euro). Een daling van ruim 70 procent.
In oktober 2009 maakte het bedrijf bekend 5.000 medewerkers te ontslaan, 4,9 procent van het personeelsbestand.
@hectorae86: Dus…. als ik het goed begrijp, maakt Shell ZELFS als het ff “slecht” gaat, 1,8 miljard euro winst……
Euhm….. Volgens mij is winst omzet – kosten, dus dan maakt het geen hol maar uit wat alle verschillende activiteiten van het bedrijf allemaal kosten, een opsomming van alle activiteiten is dus totaal zinloos (@megakix).
Dit alles komt dus neer op een gemiddelde van 2,9 miljard euro per kwartaal, over de afgelopen 10 jaar, dat is 11,6 miljard per jaar en dus 116 miljard over de laatste 10 jaar, wat moet dat bedrijf met zo veel geld? winst is toch winst? dus blijkbaar gaat het verder nergens aan op.
De shell kan het echt wel af met een stuk minder winst, als je het mij vraagt.
@hectorae86: “Shell kan het echt wel af met een stuk minder winst”.
Hier denkt een econoom! */sarcasm off* Als je een bedrijf runt, dan ga je voor maximale winst. Zo werkt het nu eenmaal. Ik heb nog geen CEO’s mogen ontdekken die bij zichzelf dachten, weet je wat, we maken meer dan genoeg winst dus we doen het voorlopig rustig aan. Over het algemeen betekend rustig aan doen dat de concurrentie op je inloopt slash over je heen loopt. Zoiets moet je niet willen.
@barney: @megakix: @super: Tja, maar dat is nou juist het hele probleem.
Voor een bedrijd als shell is 116 miljard in 10 jaar helemaal niet veel….. dat stukje “voor een bedrijf als” dat valt gewoon in geen enkel geval goed te praten.
Benzine, diesel, lpg en al dat spul, is NODIG in onze economy, sterker nog, die economy gaat kapot zonder.
Om mijn perspectief ff te belichten:
Zou jij het leuk vinden als je gas, licht en water rekening ineens 4-5 keer zo hoog is? nee, natuurlijk niet, terwijl die 3 dingen net zo van belang zijn als olie, en dus zou het maatschappelijk onverantwoord zijn als bedrijven hier vele miljarden winst zouden maken.
@hectorae86: mafkees, wat is er mis met vrije handel en wandel ? Richt je eens op het artikel die AB-post.
Als toevoeging; we hebben voorts nog VpB, IB en LB af te dragen ‘als Shell’ zijnde …. dus van voor-naar-achteren, ja, èn van-links-naar-rechts wordt je fiscaal getorpedeerd hier in Nederland.
@hectorae86:
winst zegt niets als je het nergens aan relateert, voor 1 persoon is een miljard veel, voor een gigantisch bedrijf als shell stelt het niet extreem veel voor. daarnaast verdienen de landen die de olie bezitten (zoals saudi arabie) het meest aan olie en niet de bedrijven die het uit de grond halen (zoals shell).
De marges die oliemaatschappijen maken met de verkoop van brandstoffen aan consumenten zijn echt minimaal. Als je goed het nieuws leest zie je dat men daar hard bezig is zoveel mogelijk rafinaderijen af te stoten en de nadruk op het boren naar olie te leggen. Vergeet niet dat maar een klein deel van de olie voor wegvervoer gebruikt wordt.
Dat de tweede kamer een onderzoek start is dus weer een leuk tijdverdrijf voor ze, veel plezier daar!
Bij god, dat zouden ze hier ook wel eens mogen doen. Hoe duur is diesel geworden?! Terug onder de Euro graag. De Liters moeten sneller optellen dan de cijfertjes van het bedrag. :D
zeg shell-bashers laat jullie 2 herstellen weer even werken. 1. shell betaald zo’n 25 miljard euro belasting. 2. shell investeert zo’n 20 miljard per jaar in het bedrijf aan onderhoud,nieuwbouw,zoeken naar nieuwe bronnen. wil je de prijs echt naar beneden hebben, weg met die torenhoge accijns
hersencellen
Alleen in Nederland betaal je het teveel voor de brandstof prijzen. In Amerika hebben ze schijt aan het milieu en betalen ze 40 cent per liter, maar bij ons doen ze doodleuk 1 euro er boven op.
En wat dacht je dan van de maximum 19cent kilometervergoeding die door de overheid is opgelegd???
Mag ook weleens omhoog na 10 jaar stijging en bijna een verdubbeling van de brandstofprijzen…. om van stijging in autoverzekeringen en wegenbelasting nog maar niet te praten!
@dutchneon:
Kilometervergoeding mag door de werkgever zelf bepaald worden, alleen t/m 0,19 is het belastingvrij ;)
@jack_abarth:
Lijkt me logisch maar gaan natuurlijk geen belasting over belasting over belasting betalen wat we toch wel doen…..
Bedoel dat het ondertussen niet meer uit kan voor 19 cent en dus het belastingvrije deel wat omhoog moet!
Het is bovendien niet dat de overheid die zelf betaald, ik bedoel de beperking die ze daarmee de bedrijven opleggen hun persooneel netjes te kunnen vergoeden……
Ik tank altijd bij de goedkope pompen Tinq/Tango/tamoil enz…
We moeten de grote merken links laten liggen.
Ik was pas geleden nog bij Shell- pernis in Rotterdam en ik zag al deze merken daar bij geladen worden.
@curacao: TinQ? Tango? Net zo duur als de shell hier.
@curacao:
ik tank altijd bij shell omdat het een nederlands (en brits) bedrijf is en omdat de goedkope shell stations niet duurder zijn dan de “wit merk” pompen. bij de shell langs de n44 in wassenaar kun je bijvoorbeeld erg goedkoop tanken.
Het is toch duidelijk dat die prijs te hoog is? Is daar dan echt nog een onderzoek voor nodig?
Het maakt geen zak uit hoe of wat, als die benzine maar voor de zomer weer betaalbaar is!