Een meerderheid van het Nederlandse parlement ziet weinig in een voorstel om de Algemene Periodieke Keuring (APK) in de toekomst Europees te regelen.
De laatste tijd is er sowieso wat minder animo om zaken van nationaal naar Europees niveau over te hevelen, aangezien de anti-Europese reflex er niet bepaald minder op wordt. Nou hebben we de APK in Nederland volgens mij wel goed voor elkaar, maar een Europese regeling zou kunnen voorkomen, of in ieder geval indammen, dat hier barrels op de weg verschijnen uit lidstaten waar men het iets minder nauw neemt met de eisen.
In een brief naar de Europese Commissie laat de Tweede Kamer weten geen trek te hebben in Brusselse bemoeienis inzake autokeuringen. Ons systeem is afdoende, dus waarom zouden we dit uit handen geven, zo is de redenatie. Het Franse parlement ging ons al voor in een afwijzing, en als er onvoldoende steun is, zal de Commissie haar plan intrekken.
In het concept wordt onder andere voorzien in het verplicht keuren van o.a. motoren, bromfietsen en aanhangwagens. Daarnaast moet er vaker gekeurd worden en de inspecties langs de weg van vrachtwagens en lichte bedrijfswagens opgeschroefd worden. Met dit laatste kan ik het alleen maar eens zijn, maar het totaalpakket is kennelijk niet aantrekkelijk genoeg. De kamer beschouwt het plan van de Europese Commissie als niet voldoende onderbouwd.
Vooralsnog lijkt het er op dat we baas blijven in eigen wagenpark. Terecht, of niet?
Foto: E30 3 Serie in de garage, via autojunk.nl
TDI-goeroe zegt
terecht, APK is sowieso in de meeste gevallen geldklopperij.
72bug zegt
@TDI-goeroe:
Geldklopperij? Het gros van de mensen controleert hun auto niets of nauwelijks. Als je de APK af zou schaffen zou het echt een puinzooi worden op de weg, met allerlei auto’s die simpelweg niet aan de veiligheidseisen voldoen.
Alwood zegt
@TDI-goeroe: het is foute geldklopperij omdat het niks oplevert… Een APK zegt werkelijk niks over de (rijdbare) staat van een auto. Erg jammer.
Als keuringseisen, naleving, vaardigheid en kennis(!) van keurmeesters en kwaliteit van controles eindelijk eens écht scherp gezet worden heb je misschien wat aan een APK. Dat zou pas mooi zijn, graag dan meteen een km-controle bijvoegen.
Mocht het sneller/beter gaan om zo’n deugdelijke APK Europees te regelen: prima. Er is zat kneuterige bureaucratie waar NL in haar eentje al helemaal niet uitkomt.
Emile_Benz zegt
@TDI-goeroe: ach, het is maar €50,-
E34M5Touring zegt
Vaker had van mij niet gehoeven, maar dat motoren, brommers en aanhangers ook moeten lijkt mij geen slecht idee. Zeker onder de brommers rijdt een hoop afgeragd spul. Motorrijders controleren hun motoren over het algemeen goed. Tenminste, de jongens die ik ken onderhouden dat ding perfect.
jack_abarth zegt
@E34M5Touring:
Inderdaad, af en toe zie je aanhangers rijden die zijn zo rot als maar zijn kan.
E34M5Touring zegt
@jack_abarth: Ja, die ook trouwens. Kromme assen, gladde banden en totaal verrotte frames.
StijnB zegt
@E34M5Touring:
Maar als bestuurder met diezelfde kenmerken mag je ook nog altijd achter het stuur kruipen…
E34M5Touring zegt
@StijnB: Ja die APK komt te vervallen helaas :(
darkpluisje zegt
@E34M5Touring: voor motoren zou het voor de 2e hands markt geen slecht idee zijn hoor… De hoeveelheid wrakken die uit 3 motoren zijn samengesteld of met een krom of vastgelast subframe is ongelofelijk.. 2e hands motor markt is zeker in het lagere segment bijna meer slecht als goed
E34M5Touring zegt
@darkpluisje: Ja dat zou kunnen inderdaad. Ik moet wel zeggen dat de meeste motorrijders hun fiets goed onderhouden. Kan ook bijna niet anders. Zo’n ding moet gewoon goed zijn.
slipstreamer zegt
Ik stem op helemaal geen apk meer… auto’s zijn best degelijk tegenwoordig en mensen moeten zelf beslissen wat ze met hun auto doen, gewoon niet verzekerd als je wat veranderd aan je auto/slecht onderhouden.
Simpson zegt
@slipstreamer: dan krijg je dus een a(p)k na ieder ongeval. Met alle bijkomende juridische rompslomp. Oftewel, dan komen er advocaatkosten bij je APK.
notsobig zegt
@slipstreamer: Ja hoor wat een geweldig idee… NOT!
Dan gaat er veel mensen de auto niet meer onderhouden en als ze een ongeluk krijgen rijden ze gewoon door…
Nee ik vind het alleen maar goed dat auto’s één keer per jaar goed gecontroleerd worden op (onder andere) de veiligheid!
pax1004 zegt
@slipstreamer: APK is niet voor niets in het leven geroepen.
undifined1 zegt
Soms is de apk hier ook wel een beetje overdreven, ze lopen met een breekijzer onder de auto langs om te kijken of er nergens speling op zit, als er geen speling op zat, zit er wel speling op omdat ze dat hebben gedaan.
Ook steken ze op plaatsen die er wat roestig uitzien net zolang met een schroevedraaier totdat er een gat in zit.
Laatst ook een auto die werd afgekeurd omdat de trekhaakkogel een milimeter te dun was, waar gaat dat over?
En het ene apk keur station of het andere maakt nogal wat uit, ik heb het idee dat ze zij de rdw zelf het minst precies zijn (Misschien geen steekproeven daar oid?)
dragspert zegt
@undifined1: enig idee wat voor krachten dat er vrijkomen bij 120/130km/h en een kuiltje of bultje in de weg? 10x meer dan van dat breekijzer hoor. Maar dat gebeurt niet met veel kracht, dat is om een kogel te voelen tikken. En een dorpel is een dragend onderdeel van de auto en die mag 20% geroest zijn. En door gezond ijzer prik je niet heen met een shroevendraaier, dus is het al slecht. Ik ben blij met de huidige apk regels. Moet er niet aan denken dat we hier tüv reglementen krijgen!
notsobig zegt
@dragspert: Precies als je er met een schroevendraaier doorheen kan prikken dan heb je niets meer aan dat deel staal, leverd geen stevigheid meer op. Het enige verschil is dat je het dan ziet…
Het is vervelend te horen / ontdekken dat er wat mis is met de auto en niet leuk dat je daardoor extra kosten hebt, maar dit hoort erbij en is nodig voor de veiligheid. Maar blijkbaar steken veel mensen liever hun kop in het zand… Daarom is het juist extra goed dat er zoiets als een APK is!
Alfarobert zegt
Geen APK meer op auto’s dan gaan we terug naar de jaren 70.Stukken krantenpapier in de dorpels,etc.Maar 1 keer in de 2 jaar lijkt me wel genoeg.Bij motorfietsen is het onzin.Geen motorrijder die gaat rijden als z’n voorrem of achterrem niet werkt hoor.
sacha zegt
En toch, omgekeerd redenerend zou het wel handig zijn als je in een ander land dan waar je kenteken is uitgegeven een APK zou kunnen laten uitvoeren. Dus dat je bijv een TÜV kan laten uitvoeren waarmee je de APK kan afmelden.
undifined1 zegt
@sacha:
Zoiets is er nu wel, maar dat geldt alleen als je auto uit het buitenland koopt, koop je een auto met 2 jaar tuv in duitsland, dan is de rdw verplicht om je 2 jaar apk te geven als je hem importeerd, maar in de praktijk moet je er wel naar vragen, want bij de rdw “vergeten” ze dat wel eens.
notsobig zegt
Goed dat er een APK is, maar blij dat het niet door de EU geregeld wordt! Dat gaat te ver!
Wat ik wel goed zou vinden is dat ze via de EU alle landen binnen de EU verplichten iets van een APK-keuring te hebben, waarin in ieder geval naar de minimale veiligheids issues gekeken wordt…
jelmer zegt
@notsobig: Volgens mij beschrijf je nu per ongeluk het EU-voorstel. Uitwerking is altijd aan de nationale staten.
notsobig zegt
@jelmer: Het EU-voorstel gaat veel te ver, waarom zou nederland er anders tegen zijn als er voor nederland niets wijzigt? De APK gaat hier in mijn ogen (meer dan) ver genoeg…
Lees bijvoorbeeld dit artikel (nog) eens:
http://www.autoblog.nl/europese-apk-in-aantocht-die-alle-modificaties-verbiedt
Het gaat er mij puur om dat er nog landen zijn waar er totaal geen keuringen zijn. Ik vind dat de EU die landen wel mag verplichten dat er wel iets van een keuring moet zijn, maar wat erin gekeurd wordt overlaten aan de landen zelf. Al kijken ze alleen maar de basis veiligheid issues na, zoals de remmen, wielen, wielophanging en de riemen…
Maar niet volledig willen vast leggen wat er allemaal wel en niet gekeurd moet worden.
jelmer zegt
@notsobig: Dat artikel klopt geen biet van, geschreven door iemand die niet in staat is (Europese) regelgeving te lezen. Driftje heeft onder dat artikel goed omschreven waarom het niet klopt.
the-budel-guy zegt
De Nederlandse APK is toch al om te janken. En nog corrupter dan een Griekse ambtenaar.
Klassiekerrally zegt
Regel e.e.a. eerst maar in de ons omringende landen waar de eisen lager zijn dan die van ons. Dat geldt voor alles. We hoeven niet altijd het braafste jongetje van de klas te zijn.
Alwood zegt
@Klassiekerrally: braafste jongetje van de klas mbt auto-onderhoud lijkt mij prima ;)
Verder is het idee van dit Europees systeem juist dat alles tegelijk op 1 niveau getrokken wordt? Prima idee volgens mij. Verder kan de RDW nog wel een voorbeeld nemen aan de TUV (die ook een ANWB-rol heeft?) en verdienen bv. Fransen sowieso een schop onder hun kont wat betreft voertuig-eisen. Beter dat Nederland daar samen met Duitsland en nog een paar werk van maakt.
rubend zegt
Dat is geen M3.
undifined1 zegt
@rubend:
Hoezo niet, ik zie: m3-plaatje, verbrede wielkasten, m3 voorspoiler, sportinterieurtje, waarom zou dit geen echte zijn? Zo vaak wordt er niet een gewone omgebouwd hoor.
bobb zegt
Dat jongere auto’s volgens dat 4-2-2-1? systeem worden gekeurd is toch ook nog niet heel lang en dan volgens het concept weer vaker keuren.
Alwood zegt
Wat een domme stierenpoep…
Als het Nederlands (en Europees) wagenpark iets nodig heeft dan is dat chronisch beter onderhoud. Dat helpt beter bij het terugdringen van schadelijke uitstoot dan het ‘weren’ van een miljoen oldtimers. Juist omdat de slechte oldtimers er tussenuit gepikt worden.
Slecht staaltje ondoordachte symboolpolitiek dit. Meer nuance/duiding in de Europese APK-voorstellen is wenselijk, verder graag zo snel mogelijk keuringseisen voor alle leeftijden opschroeven en mensen dwingen geld in onderhoud te stoppen of te stoppen met (oud) rijden..
lincoln zegt
Indonesie is geen APK ..
dingen worden alleen vervangen als iets kapot is ..
en dan het liefst met duct-tape of ijzerdraad ..
de vrachtwagens en bussen zijn er het ergst aan toe ..
die dingen worden daar makkelijk 50 jaar oud met constante overbelading ..
gaat allemaal prima hoor ..
“duurzamer” gaat het niet worden ..
het gevaarlijkste is eigenlijk dat banden ook alleen maar worden vervangen als ze onderweg naar de klote gereden worden omdat ze al door het staaldraad zijn heen gereden ..
sir_smokalot zegt
Prima toch? Heb ook wel eens heuvelop stil gestaan met een dikke kei achter de banden omdat de handrem niet meer werkte. Iets later begaf de band het, maar in Indonesië rij je toch nooit echt hard. Je krijgt wel waar voor je 10.000 Rupiah.
Alwood zegt
Overigens zijn keuringseisen voor auto’s m.i. juist iets om Europees te regelen omdat veel auto’s heel Europa doorrijden. Al is het maar een paar keer per jaar.
bobb zegt
@Alwood: Met als maatstaf de TUV? Is dat niet einde sportuitlaat/verlagingsset, omdat de auto dan compleet origineel moet blijven.
Alwood zegt
@bobb: gezien de vele aangepaste Duitse auto’s en tuners valt dat wel mee… ze zijn alleen wat meer op de keurmerkjes en nette afwerking daar.
850t5r zegt
Ben een groot voorstander van centraal europees beleid qua apk vooral omdat er met name veel oost-europeese bagger rondrijd hier in NL… En de controle daarop mag flink wat strenger… Mijn poolse overbuurman rijd een 524td die net zo rookt en zuipt als hijzelf…
VeniVidiVici zegt
De NL APK zit opzich goed in elkaar, maar de keuringspunten mogen van mij weleens verbeterd worden!!! Minimaal 1,6mm profiel op banden, minimale remschijf/remblok dikte waarvan je denkt nou… die houdt het geen 2 mnd meer, enz enz.
driver28 zegt
@VeniVidiVici: idd 1.6mm is zowat slicks moet er niet aan denken op mijn auto in de stromende regen…
mellie zegt
terecht