D66 & PvdA willen opheldering van minister Schultz van Haegen over hoe we in de toekomst omgaan met autonoom rijdende auto’s.
Een aantal partijen in de Tweede Kamer heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur om een toekomstplan gevraagd met betrekking tot autonoom rijdende auto’s. Dit doen de partijen omdat ze zich zorgen maken over een aantal zaken. Om te beginnen vraagt D66 zich af of de privacy van de automobilisten niet in het geding komt met de toevoeging van allerlei camera’s en elektrische systemen voor plaatsbepaling, waarneming van ander voertuigen, etc. Geen gekke vraag gezien bijvoorbeeld de recente uitlatingen van Ford CEO Alan Mulally.
Daarnaast wil kamerlid Stientje van Veldhoven heel graag weten wie er nu eigenlijk aansprakelijk is als er brokken worden gemaakt. Ook computers kunnen een foutje maken, vastlopen of op een andere manier voor ongelukken zorgen en de vraag is natuurlijk wie daarna gaat opdraaien voor de aangerichte schade. Nu zullen we in het begin nog als bestuurder geacht worden een oogje in het zeil te houden en in te grijpen in noodsituaties maar dit zijn uiteraard de eerste stappen richting auto’s zonder stuur en rempedaal. Er gaat een moment komen dat je je auto vertelt dat je naar je kennissen in Lutjebroek wil, waarna je je stoel omdraait om een potje Rummikub te spelen met de rest van de inzittenden. Wie is er dan aansprakelijk als het tóch misgaat? De computer? De fabrikant? Toch de inzittenden?
Reden om de minister om opheldering te vragen dus, waarbij de D66 wordt gesteund door de PvdA in de persoon van Attje Kuiken. We zijn benieuwd hoe dit af gaat lopen en houden je uiteraard op de hoogte.
kiasoulrocks zegt
Jah, verboden maken voordat het te laat is!
brutus zegt
Ik denk dat we al weer 6x van kabinet zijn veranderd voordat er autonoom rijdende auto’s zich hier op de wegen gaan bevinden..
broeswillems zegt
@Brutus: Met de snelheid dat de laatste jaren van kabinet wisselen betekend dat we binnen 5 jaar autonoom rijden. :P
Brutus zegt
@broeswillems: Daar heb je wel een heel goed punt eigenlijk.. ;)
chimaera zegt
Ik ook! Moet er niet aan denken zo’n geautomatiseerde rommel te rijden. Ik word al helemaal gek in die nieuwe Ford van alle hoogstirritante veiligheidssystemen die in de praktijk nog maar half werken!
Verder maken computers geen fouten, het blijft apparatuur door mensen ontwikkeld, geproduceerd en geprogrammeerd, die apparaten doen gewoon wat wij ze gevraagd hebben.
Beste oplossing is denk ik of een noodstop, toch een rem/gaspedaal en een stuur erop, zodat er altijd een “bestuurder” aangewezen moet worden, voor als er iets anders dan gepland gaat.
potver7 zegt
@chimaera: Een noodstop… als je brokken wilt moet je dat doen. Ik zie ze al gaan, zo’n rijtje auto’s met 130 op de linkerbaan en de voorste doet ff een noodstop. Ravage gegarandeerd!
chimaera zegt
@potver7: Een noodstop hoeft niet meteen te betekenen dat er abrupt geremd moet worden…
fritsie zegt
@chimaera: Mensen overschatten zichzelf wat dit betreft nogal. Een zelfrijdende auto is zonder enige twijfel beter in staat om in een geval waarin een botsing onvermijdelijk is, sneller en beter op de situatie te kunnen reageren dan dat 99% van de mensen zou kunnen.
De tractiecontrole en ABS in auto’s van nu is ook zo’n voorbeeld. Het is voor veruit de meeste mensen te gevaarlijk om zonder deze electronische hulp rijden. Toen deze systemen uitkwamen waren er ook mensen die daar twijfels over hadden, net zoals jij dat nu hebt.
Ik zou in ieder geval absoluut geen probleem vinden om in een dikke S-classe, door de spits, automatisch naar huis te worden gechauffeurd. Waar kan ik mij inschrijven?
frankenvrij zegt
hahahahaa, privacy in het geding……ze weten toch al alles dus dat maakt ook niet meer uit. wellicht heeft de partij nog nooit gehoord van smartphones??? zelfs voor de smartphone was het al mogelijk om extern in te luisteren via de telefoon of om de huidige telefoon locatie te bepalen…. wellicht voor de politiek om te overwegen dat de techniek en ontwikkeling ervan niet ‘groen’ is??? dat vinden ze daar toch zo belangrijk? echt niet te volgen die lui in den haag……
potver7 zegt
@frankenvrij: “Ze weten toch alles al” vind ik niet een valide argument om het maar helemaal niet meer over privacy te hebben. Autonoom rijdende auto’s kunnen daar potentieel toch weer een nieuwe dimensie aan toevoegen (je smartphone staat niet continu videobeelden op te nemen, hoop ik)
Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat de regering en de Kamer links en rechts zijn ingehaald door moderne technieken, dus die hele discussie komt eigenlijk minstens 10 jaar te laat.
frankenvrij zegt
@potver7: hahahaa, wacht maar af, als je weet waar bepaalde bedrijven mee bezig zijn kan jij je lol helemaal op in de toekomst, privacy is een farce, een illusie, een opgedrongen waanbeeld,,,,net zoals de politiek…
645ci zegt
@frankenvrij: hahahahaha waarom lachen we eigenlijk?
frankenvrij zegt
@645ci: onder het motto altijd blijven lachen ; ) de rest laat ik over aan jou
notsobig zegt
Zijn ze eigenlijk stiekem niet gewoon bang dat ze te weinig inkomsten zullen gaan krijgen, doordat er geen auto’s meer te hard rijden? En waar moeten ze al die ‘agenten’ dan voor gaan gebruiken, die vroeger de bermkassa’s bestuurden?
Ik snap wel dat ze er bang van worden…
glashelder zegt
Als je niks te verbergen hebt hoef je niet bang te zijn voor een beetje minder p r i v a c y.
potver7 zegt
@glashelder: Bestel deze ff, en ga ‘m lezen: http://www.bol.com/nl/p/1984/9200000010047194/
Bedenk daarbij wel dat de mogelijkheden nu vele malen groter, efficiënter en geniepiger zijn dan wat de schrijver zich in 1949 kon voorstellen.
potver7 zegt
Zijn ze niet vooral bang voor hun eigen hachje? Als je auto’s door computers kunt laten besturen, moet dat met een land ook kunnen, toch?
mashell zegt
Dit is nou typisch zo’n onderwerp waar 2e kamerleden zich helemaal niet druk over hoeven maken, dit moet op EU niveau geregeld worden.
645ci zegt
Ik geloof nog niet zo in de zelfrijdende auto. Laatst een weekje met een nieuwe auto gereden die (blijkbaar) of basis van het navigatiesysteem de maximum snelheid op de voorruit projecteerde.
Dat gaat over het algemeen redelijk, maar het systeem ging te vaak de mist in;
– Bij een viaduct werd meermalen de snelheid van de kruisende weg getoond
– Het systeem heeft geen kennis van 6-19 gewijzigde snelheden.
– Het systeem zat soms ruim 100m verkeerd bij snelheidswijzigingen
– En zo af en toe was de informatie gewoon fout.
En dan heb ik het natuurlijk nog niet over wegwerkzaamheden, overstekende voorwerpen of afgevallen lading
Bij een autonoom rijdende auto wil je 100% perfectie, 99.9% impliceert dat je 1 km per 1000 km echt geen idee hebt wat er zal gebeuren. Vervelend als er net in die ene kilometer een veerpont zit of als de auto -net- niet tussen de pijlers van een brug weet te mikken.
notsobig zegt
@645ci: Maar wie zegt dat een zelf rijdende auto op dezelfde manier aan zijn informatie komt? Denk daar maar eens over na…
Een zelf rijdende auto kan pas een zelf rijdende auto zijn, als hij zijn directe omgeving in real life kan bij houden en dus óók zelf borden kan lezen… En dus niet zijn info alleen van de navigatie haalt…
potver7 zegt
@notsobig: Grootste probleem is dat een autonome auto niet zelf kan nadenken, die kan alleen reageren op situaties die zijn programmeur heeft bedacht.
Borden kloppen lang niet altijd, navigatiesystemen ook niet. Bordgebruik en wegbelijning kan per land, deelstaat, provincie, gemeente verschillen. Daar moet zo’n systeem mee overweg kunnen. Voorbeeld: in Nederland staat het waarschuwingsbord voor een bocht er alleen bij min-of-meer gevaarlijke bochten, waardoor je als bestuurder toch even van het gas af gaat of remt. Er zijn ook landen waar hetzelfde bord voor iedere flauwe bocht geplaatst wordt. Ander voorbeeld: je mag niet over doorgetrokken strepen rijden, en al helemaal niet op de vluchtstrook – behalve als de spitsstrook open is, en ieder land heeft weer zo z’n eigen manieren bedacht om spitsstroken aan te duiden.
Maar al te vaak gebeurt het dat als er weer eens ergens een kabelboer aan het graven is, ze wel een bord plaatsen bij het begin van de werkzaamheden, maar niet aan het eind. Hier in de buurt is een kruispunt meet stoplichten, waar ze bij de aanleg aan één van de kanten zijn vergeten de borden voor verplichte/verboden rijrichting te plaatsen. Een bestuurder van vlees en bloed kan met die situaties overweg (meestal wel tenminste) maar voor een computer zal het toch wat lastiger worden om dat goed te interpreteren (ik noem er hier maar twee, maar zo zijn er nog wel een miljoen te verzinnen natuurlijk).
En dan hebben we het alleen nog maar over statische situaties, niet over de beroemde ‘na-bal-komt-kind’, stopt-ie-wel-of-stopt-ie-niet, zwabberende dronken fietser of inhalende tegenligger. En ga zo maar door…
notsobig zegt
@potver7: Ik heb ook nergens gezegd dat de techniek / programmatuur al ver genoeg is… Maar om te zeggen dat het niet gaat werken, omdat iemand een auto heeft gereden die de plaatselijke max snelheid niet altijd correct weergeeft, die de de auto haalt uit een database gekoppeld aan de gps, is onzin…
Een autonome auto kan pas gaan werken als deze wel met deze problemen kan omgaan… En geloof mij, er kan meer als je denkt. Als het allemaal maar goed geprogrammeerd word en niet teveel gaat kosten uiteraard…
porschefan993 zegt
Eigenaar aansprakelijk, verzekering van degene die het ongeluk veroorzaakt betaalt de schade!
mclarenf1lm zegt
@porschefan993: En hoe weet je wie het ongeluk veroorzaakt als er niemand zelf rijdt?
Ja hé? misschien toch net wat lastiger…
porschefan993 zegt
@mclarenF1lm, neehoor, die auto’s registreren alles toch! De gewone verkeersregels blijven gewoon gelden, dus de auto die de fout maakt is aansprakelijk! Ja hé, toch niet zo lastig!
cthijs zegt
Marco bakker had een aantal jaren geleden ook al een auto die zelf reed maar was er toch niet zo blij mee geloof ik