Michael Dick (opperhoofd ontwikkeling) van Audi heeft een tipje van de sluier opgelicht met betrekking tot de tweede generatie R8 die in 2014 op de markt gaat komen. Het belangrijkste nieuws? Audi gaat hybride techniek toepassen, maar niet zoals je wellicht denkt.
Audi zal NIET kiezen voor een hybride aandrijflijn (veel te zwaar volgens Dick), maar ze zullen wel kiezen voor een hybride monocoque. De monocoque van de huidige R8 is volledig van aluminium, maar de nieuwe R8 krijgt een monocoque die gemaakt is van aluminium en carbonfiber (zie foto). De middentunnel, B-pilaar en het tussenschot bij de motor zijn van carbonfiber. Ook zal de diffuser en vloer van carbonfiber gemaakt worden.
Dit zorgt er voor dat de nieuwe monocoque minder dan 200 kilo zal wegen. De huidige monocoque weegt 222 kilo. Als Audi voor het nieuwe model alleen aluminium zou gebruiken dan zou de monocoque zelfs 231 kilo gewogen hebben. Audi streeft er naar om de tweede generatie R8 maar liefst 100 kilo lichter te maken dan de huidige versie. Ook zal de nieuwe monocoque volgens Audi enorm stijf worden. Namelijk maar liefst 30% stijver dan de huidige en 40,000 Nm per graad.
En wat voor motoren zullen er dan gebruikt worden? Michael Dick heeft het er over dat er gewoon weer een dikke V10 achterin komt te liggen en dat er nog wordt gedacht over een V8 (die uit de S6 tm S8?). Het ligt overigens zéér voor de hand dat deze monocoque (of iig een deel ervan) en de motoren (zeker die V10) ook gebruikt zullen gaan worden door Lamborghini voor de opvolger van de Gallardo (die komt in 2013)
Voordat we kunnen kennismaken met de tweede generatie R8 zal de huidige R8 eerst nog een facelift krijgen (begin volgend jaar) en komt volgend jaar ook nog de elektrische R8 e-tron op de markt. (via: automobilwoche.de)
arro zegt
Als er een v10 in komt lijkt het me wat
C220AMG zegt
@arro: Als het geluid dan maar verbeterd wordt t.o.v. nu! De V8 klinkt namelijk zoveel beter op dit moment!
sjouveur zegt
@C220AMG: Vind jij de V8 beter dan de V10 klinken? Ben ik het niet mee eens, maar dat is slechts mijn mening! Ik vind de V10 een heerlijke hoge snerp hebben.
Vanquish zegt
@C220AMG: Ik geloof niet dat ik het daar mee eens ben…
ascari15 zegt
@C220AMG: Vind de V10 beter klinken, maar hij mag natuurlijk veel hoger en luider klinken.
zakar36 zegt
Hebbe Hebbbe Heeeeeeeeeeeeebeeeeeeeeeeeee!!! Goed nieuws iniedergeval :D
vale46 zegt
Hun chassis is nog geen 30% carbonfiber, zo revolutionair is me dat toch niet.
De Aventador is net andersom, 75%carbon en een paar aluminium becestigingspunten.
Ik had meer carbon verwacht.
Prijsdrukking wrss.
Leve de V10 :)
Hupke zegt
@vale46:
Dit is wel geen supercar maar een golfje voor de middenklasse.
Iets revolutionairder dan, maar idd technisch niet zo bijzonder.
norge zegt
Revolutie bij Audi!
Tot nu toe werden ze alleen maar zwaarder.
Moet het eerst nog zien ;)
bigcar zegt
“Tweede generatie Audi R8 wordt véél lichter”
en veel duurder..???
——–
wat mij betreft mogen ze kers-systeem in die wagen toepassen, zal veel beter zijn.
norge zegt
@bigcar: je portemonnee wordt lichter.
bigcar zegt
@norge: +1, :lol: dat sowieso
sportquattro zegt
@norge: aan alles word gedacht;) schijnt dat ze ook een dieet programma voor de klant opnemen in de optie lijst.
dennisr zegt
oeh dat levert vast een paar mooie filmpjes op in de toekomst :mrgreen: lekker lichte/snelle R8 :D concurrent van lotus ? of dat nog niet ? :lol:
norge zegt
@dennisr: Van deze?
dennisr zegt
@norge: ja ? :P ik weet alle cijfers niet.. zou kunnen ? :P
norge zegt
@dennisr: Gewoon 350 pk ,maar meer heb je niet nodig in zo’n bakkie.
love4sportcars zegt
Joepie! Ik vreesde al dat ie geen v10 meer zou krijgen! Nu hoop ik dat ze eigenlijk ook terug een v10 in de rs6 en rs7 gaan leggen
Kvgorp zegt
Als ze die stomme bakkebaarden nu van dat ding af halen is hij gelijk 60 kilo lichter.
MAB zegt
ik ben zo bang dat de tweede generatie r8 lelijker wordt..
SimonMc zegt
@MAB: Nee man, dat kan niet.
MAB zegt
@SimonMc: haha ik hoop dat je gelijk hebt, maar denk dat de 2e generatie hoekiger wordt en denk niet dat het iets wordt naja we zullen zien met de tijd..
matthisl zegt
“Dit zorgt er voor dat de nieuwe monocoque minder dan 200 kilo zal wegen. De huidige monocoque weegt 222 kilo.”
Volgens mij moet 200, 20 zijn. : )
matthisl zegt
@matthisl: Laat maar.
speedlimit zegt
Mogen ze meteen ook werken aan de hoge vlamvatbaarheid van de R8…huidig model staat erom bekend ;)
jordyvn zegt
Ik vind 200kg voor een monocoque nogal vadsig, de aventedor en mp4-12C zitten beide onder of rond de 100kg.
Onehp zegt
@jordyvn: Bij de Aventador komt daar wel nog het voorste en achterste subframe bij. Op de foto zie je dat bij de R8 mkII het inclusief de hele voorste structuur is, en ik zie ook iets uitsteken daar achter dus wie weet welke dikke balken daar achteraan zitten. Indien zo is het wel degelijk redelijk licht.
Onehp zegt
@Onehp: en bij de mp4-12c moet je suframe voor en achter én dak er nog bij rekenen…
sir_smokalot zegt
Dat zou ik even checken voor je het zegt. De Aventador monocoque weegt 147,5 kg: http://www.autoblog.nl/archive/2011/02/11/nieuw-stukje-lp700-4-de-monocoque
Supra1981 zegt
Een Akrapovic uitlaat eronder bij de V10 scheelt ook alweer aardig was kilo’s (16) en daarnaast krijg je nog 14 pk / 15 nm extra en een geweldig geluid :-)
bozewolf zegt
Voor een Audi krijg je mij niet warm, maar de insteek van de Ingolstadters is natuurlijk prima.
Add lightness!
agera zegt
Naast lichter zijn moet de R8 ook mooier worden, want de eerste generatie R8 is verre van mooi.
janklaassen zegt
Aah; dus nu maakt Audi de motor voor de Lambo ipv andersom? Ze kunnen het dus zeker wel in Ingolstadt!
The360box zegt
Ik he een gevoel dat de R8 n de nieuwe Q7 eventueel teveel op elkaar gaan lijken samen met die hele Audi Meuk.