Zelf hoef ik vandaag de deur niet uit, dus ik was het eigenlijk alweer vergeten, maar vandaag had weer een filevrije dag moeten worden. Dat is vorig jaar natuurlijk niet gelukt en het zal niemand verbazen dat het ook dit jaar weer niet is gelukt. Slecht weer en ongelukken zorgde ervoor dat er in ons land als vertrouwd een aardig aantal files stond. Met name rond Utrecht stond het door ongelukken goed vast. Zullen we het volgend jaar weer proberen en dan misschien beter? Laat ik alvast verklappen: ook volgend jaar gaat het niet lukken.
Maar goed, we moeten niet flauw doen, want het begrip “filevrij” mogen we volgens initiatiefnemer ANWB niet letterlijk nemen. Ik denk vervolgens: noem het dan gewoon anders, ongelukvrije dag of minder-files-dan-op-een-normale-dag-dag of iets dergelijks. Het idee achter de filevrije dag is vooral om weer even extra stil te staan bij de fileproblematiek. Files zijn waarschijnlijk nooit helemaal te voorkomen, maar wanneer we met z’n allen bereid zijn, werkgever en werknemers, om een steentje bij te dragen, dan kunnen we de pijn absoluut verzachten. Op naar de volgende filevrije dag…
Oly zegt
aa nee echt waar.
o wacht inderdaad ik kijk nu even UIT HET RAAM en ik zie DAT ER OP DE A10 gewoon zoals altijd file staat.
911gt2 zegt
Er komt in Nederland nooit meer een filevrije dag. Je staat tegenwoordig ook gewoon in de weekenden vast op de bekende knelpunten. Het is gewoon dramatisch gesteld met de nederlandse infrastructuur.
Al die kunstmatige geforceerde ingrepen als thuis werken en spits mijden zijn gewoon onzin. De problematiek ligt bij de overheid, niet bij de werkgevres en werknemers!
tvrspeedsix zegt
hopeloos intiatief,. alsof dit ooit gaat lukken….
lincoln zegt
geweldig initiatief ..
kosten noch moeite gespaart om van deze dag een daverend succes te maken ..
jammer dat het “slechte weer” roet in het eten moest gooien ..
Robert zegt
We hebben het wel aan onszelf te danken, wat betreft die ongelukken. Geen afstand houden, bellen, sms-en etc achter het stuur zijn voorkomende veroorzakers van dit soort ongevallen. Daar kan de overheid erg weinig aan doen. Dar heel Nederland op de rem gaat staan om naar een stilstaande auto te kijken kunnen ze ook weinig aan doen……
lincoln zegt
@Robert .. investeren in asphalt ipv de geitenpaadjes gebruiken die de romeinen achtergelaten hebben bijv. ..
John zegt
Ik denk dat het gaat lukken als we de naam enigszins aanpassen! Streep het woord ‘file’ weg en ik verzeker je dat er die dag minder files staan. Probleem opgelost!
Toch?
jurrian zegt
@John: hehe. als je “vrije” er uit haalt denk ik dat je er meer aandacht op de problematiek vestigt, en misschien dat dat wel helpt tegen de drukte. als je het mij vraagt zou het een hoop schelen als alle b-wegen een upgrade zouden krijgen, naar 100km/u minder rotondes en stoplichten en meer viaducten met op en afritten waardoor je beter alternatieven bied voor de snelweg.
Henk zegt
Of stonden ze weer te flitsen bij Utrecht in de spits.
Bart_V zegt
Sterker nog ik had het idee dat het vandaag zelfs drukker was dan normaal
Sorcerer zegt
Ik wacht nog steeds op dat de verbreding van de A2 af is… daar heb ik toch wel hoop voor…
Maargoed, inderdaad flexibele werktijden toestaan, beetje thuiswerken zo nu en dan, dat moet wel íets helpen!
Ik heb de auto vandaag nog niet van binnen gezien trouwens, dus it wasn’t me ;)
roadronner zegt
Het was inderdaad nogal druk vanochtend. Toch opvallend, wanneer je elke ochtend om dezelfde tijd een bepaald traject aflegt, dat het de ene ochtend dan rustig is, en de andere ochtend heel druk en file. Wat brengt mensen er toe om op een normale werkdag ’s ochtends alsnog de auto te pakken, en dit op andere dagen niet te doen? Als er steeds dezelfde hoeveelheid mensen op de weg zijn, dan zou er in theorie toch niet zo veel verschil qua drukte moeten zijn elke dag?
Jan Rap zegt
@ 911GT2: Ik ben dat niet helemaal met je eens. De overheid moet inderdaad ook gewoon dubbeldeks snelwegen maken, maar ik denk dat het bedrijfsleven ook best een bijdrage kan leveren.
Stel dat je in kaart brengt hoeveel medewerkers er bijvoorbeeld bij alle bedrijven die in en rond Amsterdam werken zijn, die met de auto moeten en bijvoorbeeld vanaf Utrecht moeten komen. Die groep mensen deel je op in vijven en je komt overeen dat groep 1 (20% van iedereen) op maandag om 11.00 uur gaat rijden, groep 2 op dinsdag etc.
Lijkt me nog al een onderneming, maar daar zal vast ook wel weer een bedrijfje in kunnen springen dat dat op zich gaat nemen. Ik denk dat dat al veel verschil kan uitmaken.
Donder zegt
Toch dan wel weer interessant dat de meeste files rondom Utrecht stonden, terwijl Utrecht juist de focus had vandaag..
Bart zegt
Mja, zolang de meeste bedrijven beginnen zo tussen 07.00 en 09.00 blijf je dan toch wel een spits houden. Voor de meesten is filerijden nu niet echt een keuze, daarom vind ik een filebelasting (of hoe ze dat ook noemen) nogal lulkoek. Als de baas zegt dat je om half negen moet beginnen net als de rest van het kantoor, tja.
En het argument “dan zoek je maar ander werk of je gaat in het oosten wonen” slaat ook nergens op, daar is gewoon bijna geen werk want alle bedrijven willen in de randstad zitten vanwege personeel, logistiek etc.
Susp1cious zegt
Volgens mij zijn er een aantal structurele problemen, waarom er file staat.
1a. Mensen laten elkaar niet normaal in- en uitvoegen. Als we wat meer ruimte laten voor elkaar gaat dat veel soepeler.
1b. Remmen doe je op de uitvoegstrook, niet al midden op de snelweg.
1c. Gebruik de invoegstrook in de volle lengte. Dan hebben mensen achter je ook nog ruimte om op gang te komen en tevens jijzelf ook.
2a. Te kort op elkaar rijden waardoor er veel te aggressief geremd wordt, waardoor de file alleen nog maar versterkt wordt.
2b. Hierdoor knallen ook vele mensen op elkaar.
Als mensen dus een beetje anders gaan rijden, dan zou er al zoveel opgelost zijn.
super zegt
@Susp1cious:
Je vergeet nog dat mensen te lang wachten met ritsen waardoor ze op de rem moeten trappen omdat hun rijstrook immers ophoudt.
Het stomme is dat veel mensen denken dat laat ritsen betekent dat de “capaciteit van de weg beter benut wordt”, maar dat zou alleen zo zijn als de snelweg een parkeerplaats was. Echter omdat het om de doorstroming gaat en niet om maar zoveel mogelijk autos op de weg te proppen is het beter om vroeg te ritsen, hoef je namelijk ook niet te remmen bij de vernauwing.
RobTWo zegt
De A13 was drukker dan normaal, ik moest langer tussen de auto’s door manoeuvreren (kijk ook eens in je spiegels!), op de A20 stond er tussen Kleinpolderplein en afrit Crooswijk minder verkeer.
MattCurlew zegt
Dichterbij je werk gaan wonen.. scooter en/of fiets aanschaffen en ja hoor, stuk minder files ;)
Bob zegt
@MattCurlew:
Dichterbij je werk gaan wonen? Laat we even niet vergeten dat dit deels aan de overheid zelf is te danken. Met een beleid van zogenaamde groeikernen buiten de stad, zitten we nu met de gevolgen.
MattCurlew zegt
@Bob: om die groeikernen zit vaak dus een stad. En om die stad zitten vaak dorpjes. Voila..
roadronner zegt
@Bart: Over het oosten gesproken:
Ik stond vandaag in het oosten vast op de A1 tussen knooppunt Azelo en afslag Rijssen, zoek dat maar eens op ;-)
f650cs-rider zegt
En niet zoals 911GT2 altijd maar de overheid de schuld geven van alles. Wij als werknemers/gevers kunnen ook heus zelf wel de hersenen gebruiken die we hebben gekregen. Elkaar op de weg ruimte gunnen en niet elk gaatje dichtknijpen omdat je niet wilt dat een ander voor je “dringt” zou een hele hoop kunnen schelen.
Er zijn overigens ook een hele hoop knooppunten waar altijd files zullen ontstaan (einde van de A12 in Den haag staan verkeerslichten en dat kan je gewoonweg niet aanpassen). De overheid probeert ons n.l. al op allerlei manieren anders te laten denken over vervoer in de spits. Misschien dat we daar eens gehoor aan moeten geven.
Bart zegt
@roadronner: Ah, dan is het oosten ook al geen optie meer :P Misschien een drijvend bedrijventerrein in het IJsselmeer en dan met bootjes of waterfietsen naar het werk dan maar? ;)
Citrofiel zegt
Ik was het ook vergeten, en ik zal niet de enige zijn. Zolang er zo weinig ruchtbaarheid aan gegeven wordt, en men zich dus niet aanpast aan de filevrije dag, zal het natuurlijk nooit lukken.
Bennink zegt
Dammit, was al speciaal met de trein gegaan…
autoblogger zegt
ANWB? Maar bejaarden rijden toch vooral in het weekend?
Klassiekerrally zegt
Ik ben al gewoon tevreden met een ‘vrije dag’, maar er zijn altijd instanties die er een schepje bovenop menen te moeten doen…
Dutchey zegt
@ John, Perfect idee. Iedereen lekker uitslapen en hoppa geen files. Gaat iemand even naar de overheidsorganen om dit een nationaal verplichte vrije dag te maken? of nog beter om de belasting een heel stuk naar beneden te gooien>> hoef je minder te werken>> minder files, TADAA!
Susp1cious zegt
@ super,
Je hoeft helemaal niet op je rem te trappen. De wet laat ’t zelfs toe, dat als je niet kunt invoegen op de ruimte van de invoegstrook je een stukje langer doorrijdt over de vluchtstrook. Zodat je rustig de ruimte vindt om in te voegen zonder gekke dingen uit te halen.
Helaas reageren veel mensen met paniek, wat helemaal niet hoeft. Maar dat krijg jer toch nooit meer uit.
super zegt
@Susp1cious:
bij vernauwingen aan de linkerkant is er soms geen vluchtstrook zoals bij de a4 op verschillende plekken. Bovendien denk ik dat het beter is dat mensen liever niet over verdrijvingsvlakken rijden. Eerder invoegen zou de doorstroming erg bevorderen, maar goed, er zijn altijd mensen die denken er veel mee op te schieten om 3 autos in te halen door helemaal tot het einde door te rijden, dat het verkeer daarachter dan ook last van heeft interesseert ze niet.
Gioor zegt
ben vandaag ook gewoon met de auto naar school geweest hoor.
ka ga niet 1,5 uur in de bus zitte xD
Der Ghopmeister zegt
Moest gister ff een auto ophalen in de buurt van breda! Wat een drama op de terugweg alleen al 27km file gehad en de heenweg al eens 9km file……..
Chris zegt
Een file vrije dag is toch een zinloos idee? Waarom zou het fijn zijn als er geen file staat? juist, omdat je dan lekker kan doorrijden op de tijd dat je daar zin in hebt. Maar als iedereen met de trein gaat of thuis blijft hebben die in elk geval geen plezier van het feit dat er geen file staat. Ze gaan immers die file vrije weg toch net gebruiken. Er is dus geen enkel argument om mee te doen aan een file vrije dag en die dag zal dus ook nooit komen. Tenminste niet zolang de bron van het file probleem niet wordt opgelost nl een gebrek aan capaciteit.
Cantago zegt
Een filevrije dag is mogelijk, maar verhoog dan de maximum snelheid even naar 150 ofzo!