![VW Up Lite: want minder is meer](https://static.autoblog.nl/images/wp2012/Volkswagen-Up-Lite-01.jpg)
Downsize ALL the cars!
Je zou verwachten dat VW met zijn cilinder-on-demand-technologie helemaal geen tweepitters meer nodig heeft, maar daar wordt in Wolfsburg dus even anders over gedacht. In navolging van Fiat gaat VAG nu ook een tweecilinder maken met minder inhoud dan een pak melk.
Voor de goede orde: Waar pionier Fiat een 900 cc groot benzineblokje met turbo maakt, gaat hun Duitse rivaal op de dieseltoer. De 800 cc kleine zelfontbrander moet zijn weg vinden naar de Up, en wat er daarna gebeurt is koffiedik kijken (misschien komt hij ooit nog wel eens in de Passat te liggen). In een vlak land als Nederland, en als je je rechtervoet een beetje kunt beheersen, is dit nog best een aardige optie voor de prijsrijder.
Zorg er dan wel voor dat je geen heuveltjes moet pakken of olietankers, danwel tientonners in je gezin hebt, want als dit soort torretjes echt moeten gaan werken, dan vliegt het verbruik sneller omhoog dan een Oostenrijker in een heliumballon.
Het inie-minie-blokje is een afgeleide van dat uit de XL1, en wordt in 2013 verwacht. De Club van 90 krijgt al vochtige plekken in de pantalon. (via groen7.nl)
Afbeelding: Volkswagen Up Lite Concept
het gaat van kwaat tot erger, eerste een 3 cilinder diesel waarvan je zou denken dat de motor kapot is als je niet wist dat die 3 cilinders had en nu dit
@rogierrs: Van kwaad tot erger, of van kwaat tot ercher. Doe het helemaal goed, of helemaal fout.
@fant: Hoe vaak heb je jouw eigen commentaar nagekeken op spelfouten, vooral deze te plaatsen?
@SimonMc: Slechts 1 keer, zoals altijd. Ik heb er ook nog twee gevonden!
@rogierrs: Erger nog, jouw fiets heeft géén cilinder!
@autobart: maar wel twee organische gelede lineaire motoren aangedreven door biochemische processen die hun energie synthetiseren uit zuurstof en een heel brede waaier aan organische dan wel biologische stoffen die vrij te vinden zijn in de natuur en die zelfs spontaan uit de grond schieten en rondlopen. En hoe regelmatiger je deze motor gebruikt, hoe sterker ie wordt en hoe lange ie meegaat! Jammer genoeg wordt er doorgaans heel weinig geinvesteerd in het onderstel/koetswerk als het niet gaat om de racerij, waardoor het volle potentieel vaak niet benut wordt…
@Onehp: je uitstoot zal wel laag zijn alleen t zal ook wel stinken…
Bi-Turbo er op schroeven en gaan met die banaan!
Wanneer begrijpen ze nou eens dat er kilo’s af moeten als je een auto zuiniger wilt maken? Als je lichtgewicht materialen hebt met een zuinige motor heb je een zuinige auto (Audi A2 destijds, lelijk, licht, maar wel zuinig!)
@autobart: idd, bv. de A2 1.2 tdi is de zuinigste auto ever in de praktijk (835kg) op spritmonitor.de en 12 jaar oud nog steeds niet verbeterd ondanks alle moderne ecomodelletjes..
Is dit doosje dan ook nog verkrijgbaar met cilinderuitschakeling?
@bullgod76: lol!
@bullgod76:
Natuurlijk heeft hij/zij dat, dat heeft toch elke auto.
Dat heet het contactslot…..
Dat wordt dus een UP! met een acceleratie die je met een kalender moet meten….
Als je hem echt laat werken een verbruik van 1:18 en een levensduur van een jaar….
Lang leve de vooruitgang….
Als ze dit torretje dan ook nog in de A1 gaan leggen is het feest pas echt kompleet….
@jrk68: acceleratie met een kalender…!!! Lol! Ik lig hier strike XD
@jrk68:
Heel veel trager dan een Hyundai i30 1.6 CRDi zal het niet zijn, die heeft er ook al zo’n twaalf seconde voor nodig …..
@pietjepuk: Maar dat blijft heel, en een chippie doet wonderen weet je…
@pietjepuk:
Geen idee, daar heb ik nog nooit mee gereden.
Een 60pk UP! doet daar trouwens al 2,4sec langer over en een 800cc dieseltje zal zeker niet sneller zijn dan een 1l benzine….
Allereerst is het al vreemd dat ze nog investeringen doen in (in dit geval piep-)kleine dieselmotoren voor deze kleine wagens. Was het namelijk niet zo dat het door de toekomstige milieunormen voor kleinere wagens onbetaalbaar zou worden om deze nog met dieselmotoren uit te rusten?
Dan is die downsizing-trend toch iets dat vragen oproept. Er worden motoren ontwikkeld enkel en alleen om goed te scoren op de normverbruikstests. Deze zijn compleet irrelevant! Een kleinere motor scoort hier goed maar in praktijk verbruikt deze bij dezelfde rijstijl evenveel en vaak meer dan een qua vermogen/koppel gelijkaardige motor met grotere cilinderinhoud.
Zouden al deze ‘knappe koppen’ die dit uitdenken niet beter uit hun (Europese) ivoren toren komen?
@ronin1130: Moet zeggen dat jouw reactie inhoudelijk één van de beste is, die ik hier in tijden gelezen heb. Kon het niet beter zeggen !
@ronin1130: Zoals het artikel al zegt ze maakten deze motor voor de XL1, dan kun je de motor ook in wat grotere aantallen procederen en Up! en zusters verkopen. In sommige markten is er wel vraag naar een diesel boodschappen autootje. Zolang de EU normen op CO2 blijven focussen blijft diesel de baas want het minste CO2 per kilometer. Dat downsizen werkt is in de jaren 70 al bewezen door te constateren dat uit de Amerikaanse big blocks best vermogen is te halen maar dat ze dan zuipen als een tempelier.
Opzich zijn de hoeveelheid pk’tjes nog wel te doen voor zo’n klein licht autootje.
Ik heb ooit een Golf IV als leasebak gehad. Een 1.9 SDI. 68pk! In Nederland geen probleem. Je moet er gewoon relaxed in rijden. Alleen toe ik op vakantie was richting Luxemburg dacht ik dat ik motorproblemen had. Ik had totaal geen power om die heuevels op te komen. Je leert extra snelheid te maken om alsnog met een fatsoenlijke snelheid boven te kunnen komen….
@BrutaalAapje: Als je het gewoon bent om met een turbodiesel te rijden, ga je een SDI inderdaad als zeer traag gaan beschouwen.
Als je gaat schakelen op 2000 toeren, heb je helemaal nog geen vermogen en/of koppel. Rij af en toe met m’n vader z’n Sprinter, en die is uitgerust met een 2.8 atmosferische diesel, en in dat beest moet je toeren maken om vooruit te maken ! Ik zweer het, als er wat veel tegenwind is op de autostrade, geraak ik nog niet eens in z’n 5 !
als het maar een heel licht autootje is dan heeft zon motortje wel zin
@Flamingo:
En dat is het dus niet, een UP! weegt 840kg en met een 60pk benzine motor gaat ie in 14,4 sec naar de honderd.
Als je dan weet dat de 1.2TDi 75pk heeft en deze dus 1/3 kleiner is dan zal het vermogen op ong. 50pk uitkomen.
Dat voorspelt niet veel goeds, (het vermogen van een oude Panda en 150kg meer gewicht)….
TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, alhoewel, power….
@TDI-goeroe: TDIIIIIIIIIIIIII
Volgend jaar downsizen we naar grasmaaier motoren:(
@benz190: En het jaar erop downsizen we grasmaaier motoren?
@faalhaas: en het jaar erop moet je zelf trappen.
@faalhaas: En als het helemáál erg wordt, krijgen we straks grasmaaiers op electriciteit !!!
@benz190: 2-takt benzinemotoren? Laat maar komen !
Hij wordt ook leverbaar in de andere modellen van aixam
-edit: nutteloze bijdrage-
Zevenheuvelenweg, here we come!
Zo klinkt een 800cc diesel. Natuurlijk met common rail en turbo zal de vw ongetwijfeld beter klinken.
@coosbmw: http://www.youtube.com/watch?v=mBjpckJugec&feature=related
Nu nog wachten tot er nog 1 cilinder van het blokje wordt gehakd: komen we op de 0.4 eencilinder uit…
@lacasitos: die dingen heten Karts
@rsvbf1:
Jij bedoelt dit? Kan trouwens gewoon op kenteken en hij mag de snelweg op….
@jrk68: bijvoorveeld wel ja, kzou met dat ding echt niet de snelweg opgaan
@rsvbf1:
Ik ook niet maar het schijnt wel te mogen.
En hoeveel gevaarlijker zal het zijn in vergelijking met een 800cc diesel koektrommeltje….
het schijnt dat ze ook hier cilinderuitschakeling toepassen, 2 cilinders schakelen uit als je ze niet nodig heb..
@salberts93: start/stop heet zoiets.
Als het maar niet z’n waardeloos stuk ijzer/aluminium wordt als dat 3l t(groene)di dingetje
@smotsholle: ga je mond spoelen
Vanwaar toch weer al die negatieve commentaren? Dit wordt de toekomst: meer power met minder. Voor ons autoliefhebbers is zo’n wagen misschien wat minder interessant maar om gewoon wat afstandjes af te leggen naar je werk en terug is hier toch niets op aan te merken? Er zijn genoeg mensen die gewoon een auto willen om zich te verplaatsen en voor de rest betekent dit niets anders voor hen. Vergeet trouwens niet dat er ooit een einde komt aan de olievoorraad.
Mijn grasmaaier heeft een groter blok…
@norge:
En niet vergeten, een betrouwbaarder blok….
@norge: maar wel even wat minder pks :D
of heb jij je grasmaaier ook alweer op zitten pimpen?
@Flamingo: Bierfles houdertje…
@norge: oja want die had je nog niet zie ik
http://www.youtube.com/watch?v=6hF9Jlsq9JY
dat kan natuurlijk niet he , altijd met 2 handen aan het stuur
@norge: dit was een andere keer dat ik je zag grasmaaien
http://www.youtube.com/watch?v=sQz1NtpPzTo
@norge: Meer dan 800cc? Dan heb jij wel een gigantisch grasveld…
@autobart: Nee hoor maar 800 vierkante meter, maar ik hou niet van grasmaaien dus het moet snel gaan.
en wat is het verbruik van dit pak melk?
de 3L Lupo was er al, dus de 2L Up?
Ik zie het meer zitten als een back up generator voor een full electric hybrid (Fisker Karma).
Hoewel, ik zat onlangs in de Matiz van een vriend en die was met 800cc en 3 personen nog relatief levendig. Met van die dunne bandjes is het gevoel van snelheid zowiezo al sneller geleverd.
@Pieter-Jan Catteeuw: Matiz heeft dan ook een 800 cc 3-cilinder benzinemotor. En hij weegt minder dan een Up.
Een techniek optimaal benutten en verfijnen wordt door de Duisters als een kunst verheven en daar slagen ze wonderwel in.
We eindigen met een Fred Flinstoneauto.
Wat is er eigenlijk mis met een tweecilinder:
![](http://www.motorcycle.com/vsls-assets/common/image/specs/orig/2012_Ducati_Panigale_1199S.jpg)
?
@RobTWo: Niets, maar benzine vs diesel, en moest hij nu ook nog eens maar zo weinig wegen?
@SimonMc: carbon en een 1100cc honda blokje moet het wel trekken
@RobTWo: Gaat altijd kapot?
De VW Up Yours.
Daar is die dan eindelijk, de langverwachte Volkswagen scootmobiel!
Ik ben voor. Als hij 1 op 33 haalt gebruik ik hem voor mijn forensenritje. FTW! (Moet er wel prima audio in te horen zijn, beetje geluidsdemping mag dus VW)
ben ook wel tevreden met mijn mijn vrouwtje haar 2 kleine cilindertjes van 75C ,is in feite speelgoed van de kinderen maar papa heeft er ook leute mee !
Als het maar minder kut rijdt dan de 3-cilinder TDI. Wat een ongelofelijk rotblok is dat (gereden in een Ibiza). Geen power en een ongelofelijk rotgeluid, en het verbruik valt vies tegen.
De aap eindelijk uit de mouw.Dit is dus waarom VW,Alfa Romeo zo graag wil(de)overnemen.Multi air en Twin air.Ik heb het altijd al gezegd maar nu zeggen ze het eigenlijk zelf(na-apers).