De naam Insanity lijkt ons vooral toepasbaar op de eigenaar van dit zelfbouwprojectje.
Twee Rolls-Royce vliegtuigmotoren zorgen ervoor dat je 400 liter brandstof in twee minuten kan opbranden.
Ho. Ly. Crap.
In 2004 bezoekt Ryan McQueen een dragrace in Edmonton, waar hij verliefd wordt op de jetcars. Hij besluit dat hij er zelf ook één moet hebben. Hoewel hij weinig kennis heeft van de materie, besluit hij zelf een auto te bouwen. Al doende leert men, immers. Het resultaat is Insanity, een auto met niet één maar twee jetmotoren achterin. De beste man besteedde vijf jaar van zijn leven aan alleen de vorm van de auto, die geïnspireerd is op de Ferrari Enzo. In totaal heeft hij er inmiddels 12 jaar aan gebouwd en Insanity is op een paar details na nu af. Het kostte hem in totaal zo’n $90.000 dollar aan materiaal en gereedschap en dat valt ons eigenlijk nog wel mee.
Eind dit jaar hoopt hij de goedkeuring voor de auto rond te hebben, zodat hij eindelijk die twee gigantische motoren een keer kan starten. De theoretische topsnelheid is 650 kilometer per uur, dus we raden Ryan aan zijn stuurmanskunsten zo snel mogelijk op peil te krijgen, of niet Richard Hammond? Het zal waarschijnlijk geen walk in the park zijn om dit beest op de weg dragstrip te houden.
Dank aan Arjen voor de tip!
Holy Shit! Wat een beest zeg!
Toch net iets leuker dan een Enzo uit de fabriek
Die verdomde replica’s altijd
@joep007: stiekem is het een Pontiac Fiero met raketmotor
@dizono: Hahaha. Denk dat je dat in 2 seconde zal zien. Zodra je gas geeft is die body tumbleweed en gaat 12 jaar hard werken in rook op ben ik bang.
400 liter per twee minuten!
@mrrallycross: Iets meer als een hummer dus.
Het lijkt mij dat er wat weinig gaten in de body zitten om beide straalmotoren van lucht te voorzien…
Dat zal wel erg gaan tochten in die cabine als deze jongens op toeren komen.
Nu is het wachten op een aanklacht van de Italianen jegens deze baas, want zo rollen ze nu eenmaal in Maranello…
Als je dus vol-gas gaat met beide jets, en 1tje hapert terwijl die andere het wel vol doet; dan kan ik me voorstellen dat je vrij snel richting de zijkant zou kunnen gaan.
@gregorius: Nee joh.. beetje bijsturen.
Ik vraag me vaak af wat voor werk die mensen doen, die zulke auto’s bouwen. Waar halen ze het geld vandaan? Ik zie vaak dat er hobbyisten auto’s en vliegtuigen etc. bouwen of restaureren maar hoe ze aan het geld komen, geen idee.
@meridian: 12 jaar had hij de tijd om dit te bouwen. Als je de $90.000 deelt door dat aantal jaren hou je $7.500 over. Dat is met het stellen van de juiste prioriteiten goed te doen.
@meridian: Iedereen kan dit betalen!! Voorbeeld?
Regelmatig heb ik een echtpaar in de bijstand op mijn spreekkamer die beiden een pakje shag wegroken.
Als je een pakje shag per dag rookt is dat €9,30 per dag.
Per jaar is dat €3.394,50
In 12 jaar tijd €40.734,= met 2 personen is dat dus €81.468,=
Daar kan je dus ook een jet-wagen van bouwen, simpel.
@JanJansen: Als je een pak shag per dag rookt, dan heb je geen tijd meer om te werken. Je zit alleen maar peuken te draaien en te knekken.
@berlinetta: oh jouw comment over het hoofd gezien
@berlinetta: Blijkbaar is de bijstand toch vaak voldoende hoog om te kunnen blijven roken.
Ik denk dat je de ene sigaret met de andere aan moet steken. Is ook een vorm van doorzettingsvermogen zullen we maar zeggen.
@janjansen: Mijn advies voor deze ouderen is tabak uit het midden oosten te halen. Stuk goedkoper! Hebben ze 20 jaar de tijd om te sparen voor hun Jet-Agila.
@fmgarcia: dat lijkt me mooie info om een handeltje in te gaan beginnen, waar koop jij je stuff?
@JanJansen: Meestal bij Al-bashyr tzabak in Libië, maar door de huidige problemen met de locals zijn de controlles veel strenger geworden. Hield er eerst jaarlijks een goede middenklasser aan over.. Tegenwoordig doe ik enkel zaken met Shell of de Bruna.
@meridian: salaris in de vs ligt stuk hoger dan hier, en de belasting een stuk lager…
Naast Rotterdam ook een vestiging in Edmonton met auto’s om verliefd op te worden dus…
Verdomme Jetcars is ook echt overal
@rdamnn: Turbine €200,- meerprijs
@jrsmoke: Van een oud vrouwtje geweest.
@rdamnn: €500,- voor de velgen hé XD
Het is weer eens wat anders zullen we maar denken.
En waarschijnlijk nog straatlegaal ook… Because ‘murica. Hier ben je al illegaal bezig als je je achterlichten blindeerd..
Staat leuk op z’n oprit. Alleen niet ff de motor starten, want dan is de garage erachter verpulverd.
So nu we het over knalpijpen hebben…
Ziek project. Respect voor degene die ermee durft te rijden.
Tja, recht rijden is niet echt mijn ding…
Zijn die bandjes niet wat aan de smalle/kleine kant?
@spruitstuk: Alles op de foto schreeuwt, Rest in peace Ryan McQueen. Die banden zullen het asfalt niet meed raken zodra hij gas geeft. En denk dus zijn voetzolen daarna ook niet meer.
@spruitstuk: voor lijkt redelijk normaal voor een dragster, achter lijken idd vrij smal ja.
Gaaf idee, maakt het zwart en het is een gave batmobiel en de kosten vallen ook nog relatief mee, 90.000 voor twee jets.
Ik zou Ryan toch heel erg aanraden alle gaten aan de voorkant dicht te maken voor zijn eerste rit. Ik voorzie dat die anders airborne gaat.
Alle ingredienten zijn aanwezig: monsterlijk brede banden, dikke parachute. Ik zeg: kan niets fout gaan!
Heet die man nou echt Bliksem McQueen?
Als ik zo’n jetcar zou hebben dan hoef ik geen goedkeuring voor de openbare weg.
Als ik af en toe op een dragstrip kan knallen dat is me dat ook goed.
Gek genoeg heb ik ook gedacht om een exotische sportwagen te gaan knutslen met 1 straalmotor. Zeg maar tot 370 km/h wil ik mijn project op de middenmotor rijd, en wil ik tot 480 km/h doorhalen dan komt na 370 km/h de straalmotor erin.
Mijn motto is om gewoon een snellere auto te hebben dan een Koenigsegg Agera R en een Hennesey Venom.
@tarquesh:
Nou, ik ben erg benieuwd naar het artikeltje “Autobloglezer bouwt supercar met straalmotor” over een jaar of 12. Succes!
Tja .. Amerikanen ..
Mag die “bestaat het niet dan maak ik het zelf toch” mentaliteit wel ..
Knap, zelf met twee linkerhanden eraan beginnen.