‘De zoon van’ en ‘de vader van Porsche tuners’ gaan een samenwerking aan.
Zo vader, zo zoon. Die leus hoor je vaker. In het geval van vele families is het zelfs eerder regel dan uitzondering, mede dankzij het hooghouden van bedrijven die de familienaam dragen. In het geval van Uwe Gemballa en zijn zoon ligt het wat lastiger.
Gemballa
Laatstgenoemde kennen we namelijk van verscheidende getunede modellen. De modellen zijn… excentriek vormgegeven. Neem onderstaande Gemballa Mirage GT op basis van de Carrera GT.
Overigens kun je Gemballa naast Porsches (die ze veel hebben gedaan) ook kennen van de heftigst getunede Ferrari Enzo die er ooit is geweest, de Gemballa MIG-U1.
Goed, zoals aangegeven is Gemballa een product van Uwe Gemballa. Deze Duitser maakt het verhaal rondom Gemballa niet makkelijker. Een gevalletje ‘met de verkeerde mensen zakendoen’. Dat leidde tot het doemscenario: Uwe Gemballa werd namelijk vermist en daarna dood gevonden in 2010. Het bedrijf had daarvoor net haar deuren gesloten. In 2010 werd de naam verkocht aan een Duitser die dezelfde koers voer (Stefan Korbach), maar verder niks met Uwe of de Gemballa-familie te maken had. Het merk hield zich daarna bezig met zowel tunen als racen. Heden ten dage brengt Gemballa sporadisch nog een heftig getunede Porsche uit, trouwens.
Zoon
Daarnaast is de naam Gemballa nog actief omdat de zoon van Uwe een nieuw Gemballa heeft opgestart. Ja, dit merk heet ook Gemballa, maar dan voluit Marc Philipp Gemballa (die we voor het gemak vanaf nu in dit artikel even Gemballa noemen). Zo heet de zoon van Uwe. Nogal een rotzooi, maar los van dat heeft Gemballa wel een plan. Zijn eerste wapenfeit wordt een bijzonder apparaat.
Project Sandbox
Marc Phillip wil namelijk zijn nieuwe Gemballa gebruiken om, jawel, aangepaste Porsches te bouwen. De eerste wordt zoals bovenstaand. Het moet een soort moderne 959 Dakar worden. Maar dan zoals de 959 des tijds gebaseerd op een 911, dit keer de Turbo S van de 992-generatie. Qua styling doet Gemballa dus het werk, maar qua motor wordt de hulp van een oude bekende ingeschakeld.
Ruf
De 27-jarige zoon van Uwe heeft namelijk aangeklopt bij Alois Ruf Jr. Junior moet je echter niet té letterlijk nemen, want de zoon van Ruf oprichter Alois Ruf Sr. is inmiddels ook al sinds de jaren ’70 aan het roer van het bedrijf. Dat lijkt een band te scheppen met Marc Philipp Gemballa, want Ruf Jr. nam op een vergelijkbare leeftijd van 24 jaar het stuur over van zijn gestorven vader.
Geschiedenis herhalen
Ook kan meespelen dat Gemballa en Ruf eerder ook al hebben samen gewerkt. In de jaren ’80 maakten de twee Porsche tuners ook al projecten samen, veelal Gemballa-modellen met motoren van Ruf. Dat is wat Gemballa en Ruf nu ook weer willen doen. Project Sandbox gaat ‘powered by Ruf’ worden. Zo heeft Gemballa een motor om mee te werken en kunnen de auto’s geleverd worden op gepaste tijd na de onthulling in het voorjaar van 2021.
Specs
Qua specificaties gaan er geen wielen opnieuw uitgevonden worden voor Project Sandbox. De samenzwering tussen Gemballa en Ruf gaat een verbeterde versie worden van de zescilinder boxer met twee turbo’s die al in de 992 Turbo S ligt. Deze gaat met bemoeienis van Ruf ‘meer dan 750 pk’ leveren en het koppel komt uit op 930 Nm. Er wordt verder samengewerkt met bijvoorbeeld KW voor een speciaal offroad-onderstel met unieke veren en dempers. Michelin voegt daar nog een set banden aan toe die op zowel verhard als onverhard terrein hoge snelheden aankunnen. Geluid wordt geregeld door Akrapovic. Je hoort het: grote namen gaan helpen. Leuk voor de 992 Turbo-eigenaar: alle upgrades vallen onder de Euro 6-norm en komen ook beschikbaar voor de standaard 992 Turbo.
Zoals gezegd wordt Project Sandbox definitief onthuld dit voorjaar, maar er is al genoeg interesse voor dit bijzondere ding. Er komen in eerste instantie tien Launch Editions die allemaal al een koper hebben gevonden. Daarna komen er nog 30 extra modellen (wat het totaal op 40 zet). Wanneer de Gemballa met Ruf kracht uitgeleverd wordt, dat moet blijken.
rubinho zegt
Raar hoor. Want het ontwerp van de 959 “dakar” doet mij sterk denken aan een one-off die net gemaakt is door Singer. Dus alweer geen “eigen” idee.
machielvdd zegt
Marc Philip Gemballa had deze schets al naar buiten gebracht voordat Singer met de ACS kwam. Los daarvan: beide auto’s hebben dezelfde inspiratiebron, dus dan is het niet raar dat ze globaal op elkaar lijken.
Breinstein zegt
@machielvdd: alle 911’s lijken op elkaar toch?
cossiekiller zegt
Ruf kennende zal deze er wel komen. Daar wil ik een road/mud/sand test van zien door Chris Harris!
kniesoor zegt
Allemachtig, wat een chaotisch stukkie tekst.
OT: benieuwd hoe het eindresultaat wordt. Geen idee wat we van Gemballa junior kunnen/moeten verwachten, qua inbreng van Ruf zal het ongetwijfeld goed zitten.
gregorius zegt
Ik zou zeggen dat ze verder zouden kunnen komen met een 959 ontwerp dat in 2021 past, maar dan voor de weg.