In oktober zal Audi twee nieuwe motoren introduceren, waarmee het merk wil laten zien dat het op technologisch gebied niet onder hoeft te doen voor merken als BMW (3,0 liter 6-cilinder biturbo) en Porsche (turbo’s met variabele geometrie). De twee nieuwe motoren zijn een 4-cilinder 1,8 TFSI motor en een 2,8 FSI V6 motor. Deze motoren zijn uitgerust met variabele klephoogte, wat de naam ValveLift mee krijgt.
De 1,8 TFSI motor levert 240 pk, maar kan tegen meerprijs worden opgevoerd tot 270 pk. Deze motor zullen we naar alle waarschijnlijkheid een terug vinden onder de motorkappen van de Audi S3, Seat Leon en Audi TT. Het 2.8 FSI blok zal goed zijn voor 300 pk en een koppel van 330 Nm. (via: autoblog.it)
Autofreak zegt
Waarom zo weinig verschil tussen een 1.8 4cilinder (die opgevoerde dan) en een 2.8 V6, kunnen ze die v6 dan ook nie opvoeren??
Emir zegt
Doen ze goed 1.8 – en dan 240pk, dat soort motoortjes komen ook in de nieuwe VW scirocco en de rest
Ilir zegt
@Autofreak:
waarschijnlijk doet de T in TFSI ’t em…. T for Turbo :)
Martijn zegt
Prachtig nieuws! Vraag me alleen af wat ze met de 2.0 TFSI gaan doen. Lijkt me vreemd dat ze deze op 200pk houden, hoewel deze natuurlijk geen zaken heeft als variable timing etc.
Als ze de 1.8 tfsi maar niet duurder maken dan de 2.0 tfi nu al is :(
Mark zegt
De 1.8 heeft een turbo en de 2.8 niet. Knap hoor, 240-270 pk uit een 1800cc motor. Kom je aan met je gechipte Golf GTI of Leon met de 2.0 turbomotor.
Hulde!
Rick zegt
Zeer goeie specificaties van een zeer goed merk :D
Dink zegt
Ik verlang zo terug naar de ‘simpele’ motoren . . . maar goed, de moderne chauffeur wil niet te hard werken voor z’n prestaties.
GeeJee zegt
240 pk uit een 1.8… ik vermoed dat dit net als de 1.4 TSI een motorblok is met zowel een turbo als een mechanische compressor. En 300 pk uit een 2.8… gaan ze de 3.2 vast afschrijven :-)
Chris zegt
Die 2.8 zal wel zo’n heerlijk rijdende hoogtoerige motor zijn. meer als 100 pk/liter prachtig. en ook nog een hoger koppel als normaal dat dus door de variabele klephoogte. Moet opwindend worden en waarom die niet in de S3 :P
Heyhuub zegt
@ Geejee
Ik denk dat ze de 3.2 v6 gewoon houden voor de wat dagelijkse auto’s en dan de 2.8 voor sportmodellen gebruiken.
Heytom zegt
denk ik ook.
silasse zegt
GO AUDI!!
pieter zegt
komen deze motoren nu ik in een golf leon en octavia ?
dekster zegt
komt er ook een 4.2tfsi?
rakkafella zegt
grappig nu bmw laatst met de nieuwe motoren kwam komt audi er ook ineens meteen mee. het valt me erg op dat audi niet zelf als eerstes met iets komt maar wacht tot anderen eerst met iets komen. Daarom gaat mijn voorkeur dus nooit naar audi.
Navarone zegt
Precies, het zijn net een stel Japanners…goed in kopieren, maar slecht in het verzinnen….
Patrick zegt
buleshit, wie is de uitvinder van quattro, permanente 4 wiel aandrijving?
en van mutlitronic? en wat dacht je van een alluminium spaceframe, en wat te bedenken van TDI en FSI……….nee daar is audi pionier in..en merken als bmw?
x-drive zeker….haha
Patrick zegt
@dekster, er is al een 4.2 FSI, in de rs4.
420 pk voor een 4.2 zonder turbo..
Wouter zegt
permanente 4 wiel aandrijving: spyker had in de jaren twintig al vierwielaandrijving
en van mutlitronic: Daf anyone, alleen toen heette het Variomatic.
TDI: directe inspuiting voor diesels bij personenauto’s: o.a. Fiat Croma waren veel eerder dan VAG.
dekster zegt
@wouter
ferdinant porsche was de eerste die dat systeem toepaste ZONDER hulpmotoren
Patrick zegt
@ wouter, dat van spijker was niet permanent man……..ga jij maar is bij automerken langs, er zal er maar 1 zijn waarbij je met een 1800kg wegende auto een skischans op kan rijden….
multitronic is een geheel nieuw ontwerp versnellignsbak, er staat zelfs patent op, porsche heeft er een tiptronic van gemaakt die op naam van porsche zelf
staat.
dekster zegt
@patrick
dat is onzin (sorry)
multitronic=variomatic maar dan met een ketting i.p.v. band
tiptronic= gewone automatic die je manueel kan schakelen
Pieter-Jan zegt
Ik vermoed dat deze nieuwe technology de vlinderklep in de inlaat elimineerd, en dus de motor regelt via de brandstof toevoer, net als een Diesel. De ‘valve lift’ dient dan om toch nog een controle te hebben over de luchtstroom in de motor.
Het voordeel is dat de motor net zoveel brandstof injecteerd als nodig is, en niet gewoon afgaat op hoeveel lucht er de motor binnenstroomt.
Mitsubushi had het al eens gedaan met hun directe injectie motoren, maar de motor was nogal ruw in lage toeren omdat er geen controle was van de luchtstroom. Audi heeft dit waarschijnlijk opgelost met hun variable kleppen systeem.
Een tweede voordeel is dat de inlaat niet langer geblokeerd is door de klep. Het betekend wel dat, net als een diesel, je niet meer goed kan remmen op de motor. Remmen op de motor gebeurt wanneer de vlinderklep gesloten is, en de motor dus in een bijna vacuum aan het zuigen is. Als je bij een diesel het gaspedaal loslaat dan blijf die gewoon doorrollen omdat de lucht nog altijd vrij door de motor kan vloeien.
Bassie zegt
Bruut hoor.. nu gaan ze gwoon al over de 100pk/l zonder turbo :D
270 pk uit een 1.8 turbo is trouwens ook niet miss…
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Nou ik zou zeggen 2 turbo’s op de 2.8 en je hebt een prachtige opvolger voor de 2.7 biturbo uit de RS4. Alleen dan nu in de RS3 :D.
Wie is het met me eens :P?
Pieter-Jan zegt
Waarom stoppen bij 2 turbos als er tussen de cilinderbanken duidelijk nog plaats is voor een mechanische compressor: de 2.8 TSI.
Dus is geen VR6 (platgeduwde L6), maar een echte V-blok die niet zal passen in het A3 chassis.
RJ zegt
De gegevens over de specificaties van deze motoren kloppen niet. De 1.8 TFSI debuteert in week 31 in de Audi A3 en levert 118 kW en 160 pk vermogen en vanaf dan wordt in de Audi A3 de 2.0 FSI met 150 pk geschrapt.
De 2.8 FSI komt in de A6 te liggen en levert 210 pk. Deze motor vult het gat op tussen de 2.4 met 177 pk en de 3.2 FSI met 255 pk. Deze motor wordt in 2007 geintroduceerd.
Patrick zegt
@dekster…
die tipronic is geen gewone automaat, hij kan een bijzonder hoog koppel aan, denk dan richting de 800Nm iniedergeval zal de audi r8 er 1 krijgen..
dekster zegt
@Patrick
de audi r8 zal een DSG krijgen, ik rij zelf een tiptronic en hij schakelt niet snel genoeg om echt in een sportwagen te steken.
annyway
multitronic is geen tiptronic ;-)
w0o0dy zegt
even wat aanvullingen correcties:
Spijker: Als eersten ooit bouwden ze in 1903 een auto met permanente vierwielaandrijving en zescilinder motor. Ze veranderden hun merknaam in Spyker, dat internationaler aandeed.
@Pieter-jan:
Volgens mij remmen diesels zelfs heel erg veel op de motor. De remmende werking ontstaat door de compressie van lucht in de cilinders……. Hogere compressie=meer remmende werking.
Wie rijdt er een moderne diesel met een handbak? Remt dat ding op de motor bij gas loslaten of niet?
w0o0dy zegt
Audi Lexicon over Multitronic (W0o0dy: “het is dus idd een moderne variomatic”)
Multitronic® is een traploze, continu variabele transmissie. De werking: de kracht wordt overgedragen via een in olie lopende multi-platenketting die tussen twee halve conische schijfparen is gespannen. De ketting kan tot wel 310 Nm aan koppel overdragen, een unicum voor continu variabele transmissies. Bovendien is het met deze transmissie mogelijk om een bijzonder grote spreiding in de overbrengingsverhoudingen te creëren.
In hetzelfde compacte transmissiehuis is het differentieel ondergebracht. De multitronic® versnellingsbak heeft geen getrapte krachtoverbrenging, zoals een conventionele automaat. De schokvrije overbrenging en krachtige acceleratie zorgen voor subliem rijcomfort. Ook bij het trekken van een aanhanger biedt de transmissie duidelijke voordelen, omdat over het volledige toerentalbereik een hoog koppel beschikbaar is. De constructie zorgt tevens voor brandstofbesparingen, mede dankzij het lagere gewicht van dit type transmissie.
Handmatig schakelen, zoals bij de 5-traps tiptronic is ook met multitronic® mogelijk, zij het met behulp van zes gesimuleerde versnellingen. In de automatische stand kiest het dynamische regelprogramma (DRP) de optimale overbrengingsverhouding, rekening houdend met de belading, de bestuurder en de rijsituatie.
Robbie zegt
Inmiddels kan de multitronic 380 Nm verdragen en heeft 7 gesimuleerde versnellingen getuige de A6 2.7 TDI multitronic. De tiptronic doet het met 6-overbrengingen.
Cuore sportivo zegt
50.000 km en de motor laat de geest … ?? niet onlogisch he?!
leon 20vt zegt
240pk zal wel foutje zijn. In principe wordt A3 eerst geleverd met 160pk 1.8T.
240pk gaat wel nieuwe blok leveren in Leon Cupra. Ben benieuwd naar aantal pk als 1.8T gechiptuned wordt. Is namelijk wel veel goedkoper als 2.0T
Audi S-Line zegt
ik zie het zo.
Ze hebben erg veel 1.8 T motoren geproduceerd.
Er is veel over, dat is een feit.
Ze plaatsen op al die oude 1.8 T motoren de FSI techniek.
dat geeft een oude 1.8T van 150pk ineens 160 voor de 1.8 TFSI.
de 1.8 TFSI 260 is een opgevoerde 1.8 T 225pk van de TT en S3.
Want het is toch wel raar, dat je met een 1.8 komt op te proppen als je een schitterende 2.0 TFSI hebt ontwikkeld. Want die 1.8 is een oud type onderblok tov de nieuwe 2.0
graag jullie visie hier op.
w0o0dy zegt
Waarschijnlijk heeft het “oude” 1,8liter blok nog veel over(Donkervoort tilt het blok voor de RS270 ook al naar 270pk en hij kan vrij eenvoudig 370pk leveren). Het zou kunnen dat de 2,0 grotendeels van lichtmetaal is en dat daarom veel hogere vermogens niet haalbaar zijn zonder aanpassingen….
Het kan ook veel simpeler…. VW/Audi moet wel af en toe met iets nieuws komen… of de oude nou goed is of niet, het verhaal verkoopt niet zo lekker. “Ja, dit blok is nu 15 jaar min of meer hetzelfde en het bevalt heel goed….” Soms is nieuws vooral Nieuw en niet zozeer beter.
Derde reden (en daar is de VAG) groep goed in…. het is goedkoop! Trouwens, ik ken de motor als 180pk versie vrij goed en het is een erg fijne motor. Dus waarom niet?
330i Sedandriver zegt
180 pk is niet weinig voor een viercylinder
maar mensen willen meer power hebben…
330i Sedandriver zegt
dat is de toekomst..