Dit kan nog weleens een dure exercitie worden.
Van de Japanse sportwagens uit de jaren ’90 staat er eentje ver boven de andere uit. Waar de meeste merken achter BMW en Porsche aangingen, stelde Honda zich een hoger doel voor: Ferrari. De Honda NSX moest aanzienlijk beter worden dan de instap-Ferrari van dat moment. Zeer ambitieuze doelstellingen, voor een bedrijf dat zich voornamelijk bezighield met het bouwen van modale middenklassers als de Civic en Accord.
Zoals eigenlijk altijd het geval is met Japanse sportwagens, was de NSX er in een enorm aantal varianten. Je kon hem bestellen met een handbak of automaat en vanaf 1995 kon je naast de Coupé ook kiezen voor een Targa. In Europa moesten we het doen met die versies. In Japan waren er aanzienlijk meer variaties leverbaar. De heilige graal is, uiteraard, de ‘Type-R’.
In 1992 werd de eerste NSX Type R geïntroduceerd. In een toekomstige Special zullen we dieper op de materie ingaan, maar het was een soort ‘Carrera RS’ van Honda. Lichter, iets meer vermogen en serieuzere hardware. Tien jaar later was de Honda NSX nog altijd in productie. De NSX was net gefacelift en in de tussentijd iets aangekomen qua gewicht. Hoogste tijd voor wederom een Type-R variant.
Van alle NSX’en zijn deze twee het meest gewild. Goed nieuws als je twee parkeerplaatsen over hebt, maar nog geen NSX. Binnenkort worden er namelijk twee geveild. Een NSX Type-R van de eerste én de tweede generatie!
De NSX Type-R uit 1995 (NA1 voor intimi) is gespoten in Grand Prix White (volgens de verkoper) en heeft slechts 859 kilometer op de teller staan. De NSX Type-R uit 2002 (NA2) heeft de traditionele Championship White lak en heeft nog minder kilometers op de klok: 560 kilometer.
De auto’s worden te veil aangeboden door BH Auctions. De NSX Type-R uit 1992 moet tussen 227.000 en 272.000 dollar opbrengen. Voor de NSX-R uit 2002 zul je iets meer geld meenemen, de schatting van de opbrengst is 345.00 tot 436.000 dollar.
Meer lezen? Dit zijn alle Type-R uitvoeringen die Honda heeft gebouwd.
thestino zegt
Ik zou net denken dat het oudere model meer waard zou zijn?
mattr zegt
@thestino: heeft misschien iets te maken met productie aantallen?
volvo480gtt zegt
Heerlijk dat die teller tot 180km/h gaat…
fanboy zegt
@volvo480gtt: Gezien dit de Japanse versies zijn is de kans groot dat ze inderdaad begrensd zijn op 180km/u onder Japanse gentlemens agreement. Maar dat is makkelijk op te lossen.
cossiekiller zegt
Daarnet nog een zwarte gezien onderweg. Dat was ook weer lang geleden!
Boomer zegt
Kopen, en snel een ton er op zetten. Wat eeuwig zonde om ze te laten staan!
fanboy zegt
@airc: Ik vind ze al duur genoeg!
willy01 zegt
Ik heb nog plaats in men garage!!
daihatsucuore zegt
@willy01: Men garage? Het gaat hier om twee Honda NSX’en, niet om een nieuw speeltje voor je SM kelder.
gokartmozart zegt
Tjonge jonge als ik het had liggen had ik ze zo gekocht. Hoe mooi is het om dit te kunnen kopen . Als geld er niet toe doet. Ik denk dat die NA1 meer op gaat brengen als voorzien.
Dutchdriftking zegt
Als je echt ballen hebt ga je er na aankoop lekker mee rijden…..
utregcity zegt
Aangeboden door BH Auctions. Ze gaan dan ook als een tiet!
daniel1975 zegt
Echt vreselijk dat mensen dit destijds alleen gekocht hebben als investering en de auto’s nu geen kilometers hebben gemaakt en voor meer dan de nieuwprijs worden aangeboden. Ik zou voor dat geld overigens liever een 997 of 991 GT3 met ervaring kopen en de rest van het geld achterhouden voor onderhoud. Mooier model en rijdt – ondanks gebrek aan Senna – in alle opzichten beter. Een NSX zou pas interessant zijn bij 50-100k en zeg even 60.000 kilometer op de klok…
ghost zegt
Toevallig ook weer bij een veiling. Hoe lang zullen de veilingmeesters dit keer gezeurd hebben cq. gouden bergen hebben beloofd aan de eigenaar in kwestie?
Ik mis toch die goede oude tijd dat je gewoon nog een buitenkansje kon scoren voor een (wellicht ook hoog maar) betaalbaar bedrag.
Ik zie veilingen tegenwoordig meer een wedstrijdje ver pissen, kijken wie de langste heeft.
beetec zegt
NA1 please!
Ultiem in deze uitvoering.
k20r zegt
Prachtig. Blijft onwijs mooi.
Ik meen me te herinneren dat ik de facelift mooier vind destijds, nieuwer, moderner.
Maar nu kan ik het eerste model van voren meer waarderen dan de facelift.
Degene die deze exemplaren gaat kopen, gaat ze ook weer ergens stallen. Er wordt geen kilometer mee gereden. Puur investering voor (hopelijk wel) een liefhebber. Die gaan of ergens in een garage kelder tussen andere exoten of een soort museum.