Combineer een tweetal Siáns met een nachtelijk Londen en je hebt een surreële sfeer.
Behalve misschien bij een enkele dealer, zul je niet snel (lees: nooit) twee Siáns samen zien. Er worden namelijk niet meer dan 63 exemplaren van deze hypercar gebouwd. Iedereen die Lamborghini een klein beetje kent weet waar dit getal naar verwijst: het jaar waarin Ferruccio het merk oprichtte.
Piëch
Dat is overigens niet de enige verwijzing naar het verleden. De volledige naam van de auto is namelijk Sián FKP 37. Dit zijn de initialen en het geboortejaar van Ferdinand Karl Piëch, die in 2019 overleed. Lamborghini veranderde naar aanleiding van deze gebeurtenis de naam van de Sián.
Hybride
Met 812 pk is de Sián sterkste straatlegale Lamborghini die ooit uit de fabrieken in Sant’Agata Bolognese verliet. Het is tevens de eerste hybride van het merk. De V12 neemt overigens nog steeds het leeuwendeel van het vermogen voor zijn rekening: 785 pk. De 48V elektromotor zorgt voor het laatste beetje extra.
Londen
Inmiddels zijn de eerste exemplaren van deze buitenissige Lamborghini geleverd. H.R. Owen had twee exemplaren tegelijk binnen en besloot van de gelegenheid gebruik te maken om een mooie fotoshoot te doen. Londen leent zich daar uitstekend voor en zodoende krijgen we plaatjes voorgeschoteld die fraaier zijn dan de beelden die destijds door Lamborghini zelf geleverd werden.
Ad Personam
Als je zo’n exclusief speeltje koopt wil je natuurlijk ook een unieke samenstelling. Beide auto’s zijn dan ook in hoge mate gepersonaliseerd via de Ad Personam-afdeling. Het zwarte exemplaar valt nog het meest op dankzij de gouden accenten. Deze configuratie is hoogstwaarschijnlijk geïnspireerd op de Lamborghini Miura. De andere Sián combineert eveneens een redelijk ingetogen basiskleur (Grigio Nimbus) met felle accenten (in Rosso Mars).
Prijs
Uiteraard zijn alle 63 Siáns al uitverkocht en de 19 Roadsters idem dito. Om die reden heeft Lamborghini geen exacte prijs bekend gemaakt, maar ga uit van een prijs rond de 3 miljoen euro. De twee auto’s die je op de foto ziet zijn dus meer waard dan menig autocollectie. Maar ja, voor de allerrijksten is het natuurlijk geen kwestie van kiezen.
AbdelJabbar zegt
Vind het gebruik van 63 niks. AMG heeft het als handelsmerk en dat maakt het minder bijzonder ofzo bij die lambo s
mashell zegt
Dus Lamborghini mag geen 63 exemplaren van een auto bouwen omdat Mercedes het getal 63 gebruikt bij sommige modellen onder AMG label omdat ze ooit daarin een 6.2 liter motor gebruikten? Als je zo gaat redeneren blijven er maar weinig vrije getallen over.
Dakhaas zegt
Oef. Wat een enorme overhang hebben die dingen aan de voorzijde! Doet me denken aan de Peugeot 407. Missertje. Vind er sowieso geen klap aan. In de tekst wordt gerefereerd aan de Miura. Kijk. Dat waren nog eens tijden voor autodesign én Lamborghini. Sorry. Dit kan überhaupt niet in de schaduw staan van de tijdloze schoonheid van de Miura.
jippie zegt
@roofrabbit: enfin, zoals jij nu praat over de Miura, zo praat je kleinzoon over 50 jaar over deze Lamborghini.🤔
Dakhaas zegt
@jippie: denk t niet. Smaak zit in de familie ;)
Dakhaas zegt
@jippie: denk ‘t niet. Smaak zit in de familie ;)
p993 zegt
@jippie: eerlijk gezegd betwijfel ik dat, maar missch is het de leeftijd😐
p993 zegt
Zwart/goud is schitterend; je ziet de andere nauwelijks staan. Medelijden met de nieuwe eigenaar zodra ie dit ziet.
bmwfe zegt
@p993: over smaak valt niet te twisten; ik vind de grijze vele malen mooier.
mashell zegt
Had Piëch ook een link met Londen?
Flatsix zegt
Prachtige foto’s!
str8six zegt
Komen ze nog eens met een nieuw model daar ipv Aventador-variaties/bodykits?
Dutchdriftking zegt
Ze zijn gaaf, maar niet persé mooi. Ik ben erg benieuwd naar de opvolger van de Aventador, Hopelijk weer eens een tijdloze schone als de Murciélago en de Diablo.
robertvanheerde zegt
Toen hij werd onhuld vond ik ‘m vreselijk dik. Nu denk ik: hmmm nee laat maar
stijnn zegt
Ik denk dat best ter discussie gesteld mag worden waarom dit nog een hypercar genoemd mag worden terwijl gisteren de nieuwe 4 deurs Model S van Tesla is gelanceerd die meer PK’s heeft, sneller is in acceleratie, flink boven de 300 gaat en waarschijnlijk 5% kost wat dit exemplaar moet opbrengen. Los van de uitstoot en de looks die stijlvoller zijn naast deze ‘kermis’ looks. Ik denk dat het andersom moet zijn, de Telsa is de hypercar en dit mag van mij gewoon een ‘sportwagen voor mensen met teveel geld’ heten.
p993 zegt
@stijnn: volgens mij is dat laatste nu juist de definitie v e hypercar. Maar ach, what’s in a name…
The Stig NL zegt
Eigenlijk vind ik de foto’s an sich niet heel bijzonder… Alleen de laatste twee foto’s vind ik gaaf qua compositie…
Lars zegt
+/- €2.2M netto