
Slecht nieuws voor iedereen met een auto op fossiele brandstof. Twee Euro betalen voor een liter benzine wordt de norm.
Je schrikt je een hoedje als je naast de snelweg een blik op de prijzen voor peut kijkt. De adviesprijs voor een liter benzine is vandaag de dag reeds opgeklommen naar 1,956 Euro. Bij sommige pompen gaat de prijs zelfs over de magische grens van 2,00 Euro per liter heen. Hoe komt dat eigenlijk, blijft het zo en wat kunnen we er aan doen? BNR Nieuwsradio besprak het met eindbaas Erik de Vries van NOVE, de Nederlandse Organisatie voor Energieleveranciers.
Hoe komt het?
Wel, in Nederland natuurlijk ook door keiharde belasting. Daar zijn we namelijk koning in in Europa. Jaarlijks stijgen de accijnzen automatisch door en we betalen er ook nog een BTW over. Dat is dus lekker cashen voor de overheid. Ruim de helft van je twee Ekkermannen gaat naar vadertje staat.
Maar daarnaast zijn er ook weer strubbelingen op de oliemarkt. De grote olieproducerende landen hebben wat onenigheid over het te voeren beleid. De Verenigde Arabische Emiraten willen meer produceren, maar andere OPEC-broeders hebben daar geen zin in. In Amerika is sinds het vertrek van Trump ook wat minder animo voor het winnen van schaliegas #fracking. Zo is de prijs van zo’n lekker ruw vaatje Brent inmiddels gestegen naar ruim 70 Dollar. Door de multiplier van de belastingen schiet het zo hard op met de prijs aan de Nederlandse pomp.
Blijft het zo?
Jazeker! Door het verwachte economisch herstel na Corona, alsmede minder investeringen in de aanbodkant, is de verwachting dat de prijs van een vat olie door kan stijgen naar 100 Dollar. Tel daarbij de belastingen op en de prijs kan eigenlijk maar één kant opgaan.
Wat kunnen we doen aan hoge peut prijzen?
Het ontluisterende antwoord is: eigenlijk niks. Politiek gezien is er geen zicht op dat een partij de prijs omlaag kan en wil duwen. Dat is namelijk én niet goed voor de groene vingers én het slaat een gat in de staatskas. Hoewel dat laatste misschien niet helemaal klopt. Erik de Vries denkt dat veel mensen goedkopere peut over de grens zoeken. Daardoor mist de overheid natuurlijk juist geld. Maar kom maar eens tot een hard rapport van de TNO over de negatieve effecten van teveel belasting op brandstof. Emigreren of slikken en doorgaan is het devies dus. Waarvan akte.
Diesel wordt steeds interessanter.
Net als de electrowaggies
LPG inbouw lijkt nog voordeliger, en logischer.
@900T16S: gas is om op te koken.
@megaturbopowerboost: wat een flauwekul
of om te branden in gascentrales om electro wagens te laten rijden
@megaturbopowerboost: stroom ook.
@megaturbopowerboost: die is echt achterhaald. Gas heeft een hoger octaangetal dan benzine.
@atrak: en rijdt het lekkerste
@wildbeest; Hoe kom je daar nou bij? Er is zoveel te beleven boven de 4500rpm.
@tinnemans: wanneer kom je daar? Als je naar een afspraak rijdt? Of zondag naar de fam? Leuk die 45000 rpm en prima met benzine maar niet voor dagelijks
@wildbeest; Bij elk verkeerslicht, oprit en (mini)rotonde kom ik daar. :)
@wildbeest: Precies. De enige reden waarom ik boven de 4500 uitkom is als ik een yobbo bij het stoplicht tegenkom en de puber in mij voor een split second overneemt. Of als ik op de Autobahn de ruimte zie om in de snelheidsbegrenzer te hangen. Maar that’s it.
@vonklausenburg; laat de puber in je lekker van het leven genieten.
De leukste stoplicht sprint die ik ooit heb meegemaakt was ooit tegen een hoogbejaarde man in een Jaguar XJ en die heb ik spectaculair verloren.
Een moderne benzine heeft daar weinig te zoeken.
Een moderne diesel heeft daar echter heel geen moeite meer mee.
@tinnemans: Moderne turboblokjes vallen ook zwaar tegen boven de 5000 toeren. En voor het geluid hoef je het ook niet te doen met al die filters.
@atrak; Ik weet het, ik probeer nog zo lang mogelijk te genieten van m’n atmosferische blok.
Dan kan je nog altijd gewoon een 1 liter, 3 pitter MPI van Volkswagen rijden. Zodat je nog heerlijk kan genieten van je brandstof motor….. LOL
Het artikel klopt niet. Er staat dat er geen politieke partij is die de accijns wil verlagen.
De PVV wil dit echter al jaren! Benzine in je bloed? Stem dan op Geert Wilders of FVD.
Autohater? Dan kun je terecht bij Jesse Klaver. Die heeft er zelf geen, maar laat zich rondrijden.
Moet alles kapot dan stem je D’66 of Mark Rutte. Dan mag je straks geen auto meer rijden, geen alcohol meer drinken. Op spaargeld krijg je geen rente meer en je pensioengeld gaat naar Brussel.
Mensen alsjeblieft begin eens na te denken over je land…
@Mangusta: ach ach, valt allemaal wel mee. Nl moet gewoon minder belastingen op alles heffen en het systeem wat simpler maken. Ik zit elders en wegenbelasting zit hier in de peut, nu is de prijs ongeveer 1,25 euro. Geen bpm, geen bijtelling, lekker simpel met overige belastingen. Stuk leuker allemaal dat wel.
@Mangusta: Ik wil je van harte aanbevelen om geen politieke discussies op een autoforum te beginnen. Mocht je dat perse wel willen doen, hou het dan bij 1 onderwerp, auto’s zou dan logisch zijn, en haal er niet allemaal andere zaken bij, zoals alcohol, rente en pensioenen. Maar nogmaals, je kunt het beter helemaal niet doen. Groet van een Groen Links stemmende V8 rijder.
@tinnemans: ga je mond spoelen met je GL.
@marcomanta: Misschien moet je ook iets met een V8 kopen, dat helpt tegen sikkeneurige uitingen op het internet.
@tinnemans: dit is geen sikkeneurige uiting, het is mijn mening, ik ben het gewoon niet eens met diverse stellingen van GL, met name het gedoe over klimaat. Zo, dat was even politiek, nu weer auto’s, heerlijk een V8, daarvan kan ik nou genieten bijvoorbeeld.
@marcomanta; Ik ben het wel eens met GL wat hun klimaat stellingen betreft oimdat die wetenschappelijk zeer goed onderbouwd zijn en de bewijzen ondertussen overduidelijk zijn. Temperaturen van 50 graden in Canada zijn echt iets van de laatste tijd, vroeger sneeuwde het daar vooral.
@tinnemans
Wegkijken is de beste eigenschap van GroenLinks… Ik wil mensen graag bewust maken. Als je GL groot maakt zitten we straks allemaal in de trein. Dus ja, zeker een waarschuwing waard op een autoforum!
@Mangusta: deels heb je gelijk. De PVV wil het wel, maar kan het niet.
@Mangusta: Op zich zie ik de accijns graag omlaag gaan maar als ik daarvoor op de PVV moet stemmen is het middel wel erger dan de kwaal…
Partijen die strooien met kadootjes zijn populisten, zonder aan te geven waar ze anders het geld dan weer vandaan gaan halen.
@atrak: behalve dat er vanuit de tweede hands markt er geen vraag naar is waardoor de afschrijving hoog is. Dus is het dan wel zo interessant? Kortere termijn wel, lange termijn mogelijk niet.
Wen er maar an.
@frank2b: dat worden minder roadtrips door NL met de moto
@tortuga: gelukkig!!!!! Wat kan ik mij ergeren aan die egoïstische rijders met de aangepaste uitlaten.
@grandvitara: wie zegt dat @frank2b dat heeft.
@marcomanta: ik zeg dat niet maar aangezien ik elk weekend serieus last heb van dergelijke nare rijders is voor mij elke km minder op een motor een zegen
@grandvitara Slecht nieuws: ik blijf lekker de rondjes doen met de motor. Jammer dat t voor jou niet uitmaakt dat de mijne de standaard uitlaat eraan heeft hangen, nogal generaliserend! Ja, erg irritant die brulboei motoren, van Harley tot Hayabusa. Maar even doortrekken die lijn, ik zal het bij geluid houden: ik heb vrijwel dagelijks last van automobilisten die heel stoer hun pops&bangs moeten presenteren aan de wereld. Dus iedere km in de auto minder is een zegen. Met mooi weer komen er hier bergen fietsers voorbij, dagelijks wel last van jongeren met de bluetooth speakers op standje ‘wek de kleine’. Dus iedere kilometer op de fiets minder is een zegen. Niet te vergeten de straaljagers die hier regelmatig best laag overkomen. Dus iedere km minder gevlogen is een zegen.
Of je maakt je sterk voor geluidscontroles en naleving van geluidsnormen zonder een flinke groep die zich wel aan de regels houdt ook in het verdomhoekje te stoppen.
LPG. Waarom gaat niet iedereen op de LPG over? Ik heb een up! Op LPG en denk erover om de Tiguan ook op LPG te laten lopen.
@grandvitara: Koken doe je elektrisch, rijden doe je op gas. (Ik heb een Prius Wagon op LPG/35eu 700km.)
Elektrisch is daar nog eens de helft goedkoper van. Sjonge 35 euro is echt veel man. Gelukkig rijdt ik elektrisch.
@grandvitara: Prius Wagon op LPG hier, 35 euro en 700km. Het is niet de snelste, maar veel spannender dan Vmax 130 wordt het niet.
@faalhaas: Oops, site doet lekker vaag op de app.
@grandvitara; Omdat ik dan zo’n 100 a 150l. l. bagageruimte op zou moeten offeren, niet via de Chunnel naar de UK kan en in diverse landen niet in parkeergarages mag. Daarnaast is de beschikbaarheid niet overal fantastisch.
@tinnemans: valt best mee. In de up 0 verlies van bagage ruimte. Misschien in sommige auto’s wel. Daar kan dan geen ringtank in maar alleen zo’n mega tank. Dat is idd niet zo handig. Maar er blijven genoeg garages over waar je wel in kan ;-)
@grandvitara; Er kan misschien wel een ringtank in m’n auto, maar dan ben ik m’n reservewiel kwijt -en- heb ik een hopeloze actieradius. Ik ga er ook niet alles aan doen om de laagste prijs/kilometer te behalen, ik vind autorijden veel leuker met een leuke auto. Ik blijf dus gewoon 98 tanken.
Waar heb je laten ombouwen en wat waren de kosten? Een S4 op LPG lijkt mij wel wat. Is de wegenbelasting nog steeds zoveel duurder?
@dutchdriftking: wegenbelasting is volgens mij voor m’n UP 10 uur meer. Voor m’n Tiguan denk ik tussen de 15 en 20. Dat hangt een beetje af van de toename van het gewicht.
Ja voor een up betaal je amper meer op LPG, maar kijk maar eens goed voor je Tiguan laat je het wel, dan betaal je bijna net zoveel mrb als met een diesel Tiguan…
LPG is alleen leuk voor hele kleine auto’s anders beter dieselen
Emigreren! En niet alleen voor de peut!😜☀️🌴🥂Veel succes.
“Zo is de prijs van zo’n lekker ruw vaatje Brent inmiddels gestegen naar ruim 70 Dollar.”
Het is toch ooit stukken meer geweest? Toen zat een liter benzine niet op bijna €2.
Mijn conclusie: Dan zijn de belastingen echt bizar veel door gestegen… damn
Uit een liter olie komt niet alleen benzine. Doordat de vraag naar andere olieproducten waaronder vliegtuigbrandstof lager is, compenseert men dat door een hogere benzineprijs.
Daarnaast zijn de voorraden benzine door de coronacrisis nog niet op peil waardoor de prijs ook stijgt. De belastingen zijn niet gestegen (althans niet recentelijk)
@sportabgasanlage: hoe verhoudt zich dat tot de crisis van een jaar gepeden toen er teveel voorraden waren
@wildbeest; Het afgelopen jaar is er erg weinig geproduceerd is er flink op de voorraden ingeteerd, en aangezien de vraag nu toeneemt, is dit het resultaat.
@tinnemans: vergeet ook niet de verhouding euro dollar. Dat scheelt ook veel in de kosten voor brandstof.
@tinnemans: komt bij dat de voorraadtanks nu gebruikt worden voor kerosine ipv benzine/diesel. Er is een overschot aan kerosine op het moment door te weinig vluchten…wij autorijders zijn daar de dupe van.
@wildbeest: dat had ondermeer te maken met de productie in Amerika, Rusland en SA. Het plan van SA was de schalie producenten kapot te maken door extra aanbod op de markt te brengen. Daardoor was er tijdelijk een overschot. De prijzen daalde snel. Toen bleek dat de schalie producenten een langere adem hadden dan gedacht moest er echt serieus gekort worden. Rusland was het daar niet mee eens en bleef produceren. SA ook. Men had de inkomsten nodig, nu de prijs was gedaald kon men niet anders dan blijven produceren. Pas toen Rusland en SA afspraken hadden gemaakt over een productiebeperking is de prijs van olie gaan stijgen. Tel daarbij de stop van export uit Iran op 2 a 3 miljoen vaten en de wat andere geopolitieke ellende en zie daar het recept voor de 2 euro
Bij de zelftank pomp kost het nu nog 1,75. 2 Euro is nog wel even een tijdje in de toekomst.
2.04 vandaag betaald voor E5, aan de snelweg.
Tankpas van de baas zeker?
Wanneer 10 minuten omrijden meer kost dan aan de snelweg tanken is het rekensommetje snel gemaakt hè.
@900T16S: snelweg tanken zou sowiezo iedereen moeten boycotten zodat ze de prijzen omlaag doen. Belachelijk dat je daar veel meer betaald. Die grond waar ze op zitten is spot goedkoop.
We hadden moeten gaan staken, net als de Fransen… terwijl.. waar zijn nu de gele hesjes als je ze nodig hebt… 1,80€ voor een litertje Euro95 zou toch wel de max moeten kunnen blijven zeg, waar slaat dit op
@shaw: Grapjas! Nederlanders en gaan staken hahah🤣
@shaw: 1,83 nu en daarvoor krijg geen Euro98 E5, maar die motorslopende Euro95 E10 troep !
Gisteren even de grens over gewipt om de tank te vullen in Weeze. 20ct goedkoper per liter bij de Aral. Stom, want een paar km verderop bij de q1 was het nog goedkoper. Gelijk wat drank en andere dingen ingeslagen bij de REWE. Bedenk dat Duitsland tijdelijk de BTW verlaagd heeft vanwege het corona-herstel, dus zo’n beetje alles is goedkoper. Naar zoiets kunnen we natuurlijk fluiten. In een uurtje heen en terug en gelijk even de uitlaat eens lekker doorgeblazen op de terugweg. Wordt iedere drie weken vaste prik.
Gelijk heb je! Ik doe het zelfde. Al jaren iet in NL getankt…………
@turbotoll: BTW verlaging was tot 31-12-2020
@turbotoll: ook wij tanken heerlijk over de grens, nemen vaak ook een krat halve liters Paulaner mee en een partij vlees. Scheelt behoorlijk allemaal.
Ik kijk het nog een tijdje aan, en als het echt de spuigaten gaat uitlopen, ga ik gewoon in een goedkopere auto rijden die verder komt op een liter brandstof, of ik stap over naar elektrisch.
Gewoonweg genieten om in zuid-Limburg te wonen :)
CNG rules
De goedkoopste E98 hier in de buurt is €1,788
Even de grens over (België) kost E98 €1,585
Voorlopig maak ik me niet druk.
Ben blij dat ik diesel rij..
Schrik altijd als ik langs de pomp rij van de benzine prijzen..
Leuk meisje aan de pomp! Die 2 euro kom ik dan wel over heen 😗
@mp014: Dacht even dat je dan wel ergens anders overheen wilde komen… * pakt jas *
Emmy Rossum
Vorige week in Oostenrijk voor 1,329 per liter getankt. Gewoon E5 en niet van die ethanol troep.
@wmku: E5 mag 5% ethanol inzitten..
@punicaoase: ja dat klopt. Maar hoe minder ethanol, des te beter het is!
@wmku: Had voor 1,24 getankt in Oostenrijk. Hadden wij die prijzen maar hier…
Dan moeten we Kaag, Rutte en Klaver wegsturen. Ik ben voor!
Tank V-Power 98 omdat dat de enige is waar echt letterlijk bij staat dat er geen ethanol in zit.. Helaas kost me dat al een tijdje regelmatig meer dan 2 euro per liter :-( Kan er niks aan veranderen dus ik erger me er maar niet aan.. zonde van de energie..
Ik ook. E10 komt er niet meer in, op een volle tank rij ik rond de 200km minder dan met V Power 98.
Had ik ook met mijn auto. Toen werd het tijd voor mij om elektrisch te gaan. Heerlijk.
Of je koopt gewoon een fatsoenlijke auto die niet moeilijk doet om een beetje ethanol.
@alcantara: Clubman Works 2017.. weinig mis mee toch?? Wil gewoon goede brandstof.. rijdt ook stukje zuiniger en toch ‘feller’..
@alcantara; Dan nog zit er minder energie in E10, dus je komt minder ver op een tank/hebt minder vermogen. En als je wat minder rijdt komt er water vrij, wat echt geen enkel blok heel fijn, nog los van het uitdrogende effect van ethanol op rubberen slangen.
@punicaoase: jup, dat is ook het enige dat mijn Daf te drinken krijgt. Precies om die reden. Steeds een beetje huilen aan de pomp. Maar iedere km in m’n Daf is er vervolgens weer een met een glimlach….
@punicaoase: V-power is 97 zonder ethanol. BP Ultimate is 98 zonder ethanol. Beide prima brandstoffen.
@jcjc: dat klopt niet.. in Ultimate kan 5% ethanol zitten lees de kleine lettertje maar eens op BP ;-)
Gisteren ff lekker 184 km/h aangetikt om naar de Edeka in VIE te gaan.
@spidermann: overdag
@spiderman goed dat je dat laatste er even bij zet. Belangrijk. Maar vliegend aan een spinnenweb kan ik het ook…
@spidermann: jawohl, und guten Sprit tanken.
Koop ik mij wel een dacia met ingebouwde lpgtank, goedkoop rijden en tanken. 2e wagen voor de fun dan
We moeten er inderdaad maar aan wennen. Politiek gezien is het alleen naar gunstig. Hogere inkomsten en voor vele word EV alleen maar interessanter. Ik denk dat het aantal mensen die over de grens gaan tanken wel meevalt . Degene dat het altijd dien, blijven het doen. Enkelen komen daarbij, maar niet zoveel dat Den-Haag zich daar druk overmaakt.
De enige invloed die we zelf hebben is om de auto te laten staan. Zeker voor de kortere afstanden. Tot de 5 km is een fiets niet heel veel langzamer en voor de auto zijn het dure kilometers. Wellicht kun je bij de baas nog zeuren om een hogere reiskosten vergoeding. Een zuinigere auto kan ook maar de winst is wel klein. Tenzij je van een V8 naar een hybride gaat.
Dit soort berichten zijn heerlijk om te lezen als mijn elektrische auto zich direct heeft opgeladen via de zon, zonder salderen.
Maarja, de camper is nog niet elektrisch :( al lijkt die reis ook niet ver te gaan natuurlijk
Voordat die meerprijs van een EV kun je toch heel wat keren je tank volgooien. Ook tegen snelweg tarieven.
Maar walgelijke belastingtarieven ja. Hebben jullie al naar je gasrekening gekeken? Daar gaat het dezelfde verkeerde kant op met het belastingpercentage + opslag duurzame energie
@gezondverstand: alles onder leiding (nou ja zeg maar populisme) van rutte gaat uiteindelijk verkeerd…hij is een slechte middlemanager niet gehinderd door enige visie of strategie
Gaan jullie maar wennen en slikken.. Van wat een stelletje leugenaars van een overheid ons voorschotelt. Ik denk dat ik mijn eigen brandstof maar ga stoken, mijn volvotje rijdt er waarschijnlijk prima op.
Ik ben heel blij met de aral vlak over de grens. Aral 102 voor 1,85.
Iedere mafkees die op mark rutte en zijn bende van ellende VVD, CDA en D66 hebben gestemd, mag van mij de pestpokken krijgen. Deze klungels brengen heel nederland aan de bedelstaf! En de stemmers op deze partijen zijn medeverantwoordelijk!!!!
Bijzonder; als je een meerjaars vergelijk neem tussen benzine prijs en olieprijs kom ik niet op 2 euro
litertje diesel hier in enschede, 1.39 👍
Staken is de enige oplossing
Interessant dat een reply dat kritisch is op rutte wordt verwijderd…
Ach, ik tank elke week twee jerrycans vol met 40 liter 98 in België. De rest van het zwaar belaste genot haal ik in Duitsland.
Laat ze hun best maar doen om ons door de mangel te halen, met 65-urige werkweken loopt de S80 hier heerlijk op in de vluchtige vrije tijd. En de baas loopt prima op de goedkope mummelmann leve de EU hoezee!
Ik vind dit echt triest.
Paar jaar geleden hebben wij geld gespaard om een nieuwe auto’s te kopen die vrij zuinig en betrouwbaar zijn. Mijn vrouw rijd 1 op 18/20 en ik 1 op 17. Niet verkeerd voor een gemiddeld sedan en een volledige station. We zijn verhuisd om dichterbij werk te komen. Helaas, ik rijd 60km p.dag naar het werk en mijn vrouw stuk meer 110km p.dag – dit moet echt niet meer worden. Ik weet niet wat ze hier allemaal willen doen maar ook al onze salarissen goed zijn en elke jaar stijgen, dan nog steeds hebben wij geen geld voor een elektrische auto. Leasen willen wij niet en gaan wij ook niet doen. Verhuizen kan ook niet ivm huidige huizen prijzen en ook als we dit zouden doen dan worden onze afstanden verdeeld naar 80/90. Ik zie op dit moment geen andere optie dan huidige auto’s op rijden en dan zien we wel hoe verder. Het is echt triest dat automobilisten altijd een melkkoe zijn. Nederland is echt geen verkeerde land maar op dit moment worden zo veel dingen lastig gemaakt dat dit echt niet meer leuk is. Jammer…
@seba: wacht ff. Je bent verhuisd om dichter bij je werk te wonen en nog steeds moet er 60 en 110 km gereden worden? Hoeveel was het daarvoor dan? Een optie die ik mis is een andere baan zoeken die echt in de buurt is. Je maakt mij echt niet wijs dat jij en je vrouw een baan hebben die alleen maar bij jullie huidige werkgevers zijn. En de arbeidsmarkt is gunstig.
Mijn vrouw en ik werken allebei op 5 km van huis. Echt ideaal en scheelt klauwen met geld.
Ik heb al ondertussen een andere baan gevonden. En mijn vrouw, ja… die heeft eenmaal een droom job gevonden dus andere baan zit er niet in. Voor de verhuizing en mijn andere baan moesten wij elke dag 140/130km rijden. Voor mij 60km p.dag is prima te doen. Binnen 20 min op het werk. Vrouw pakt regelmatig motor dus file kan ze redelijk ontwijken. Wie weet wat de toekomst brengt. Soms zou ik inderdaad heerlijk op de fiets naar het werk willen gaan.
Een nieuwe elektrische auto kan ik ook niet betalen, inderdaad veel te duur…
Daarom heb ik vijf jaar geleden gekozen voor een mooie tweedehands EV…
Toen 2,5 jaar oud en die kostte mij iets meer dan de helft van 2,5 jaar daarvoor de nieuwprijs… En het mooie is dat je vandaag de dag al veel meer keuze hebt op de tweedehands markt dan vijf jaar geleden…
@Electric Driver: private lease geen optie?
Private lease waarom… das een heeeeele dure financiering!
Als je zelf 15k te besteden heb, neem je er desnoods een kleine lening bij van 15k voor minder als 3%
Die rente en een stuk aflossing doe je van het geld wat je anders aan MRB kwijt zou zijn.
De rest van de versnelde aflossing doe je met de besparing aan brandstof. En dat gaat op het moment erg hard.
Op die manier koop je tweedehands een super fijne elektrische auto, bijvoorbeeld een Niro. Of zoals in mijn geval zelfs een Model-s. Fijn ruime garantie vrijwel geen onderhoudskosten, en zeer comfortabel.
Ik bespaarde per jaar ongeveer 8000 euro tov. mijn diesel die ik er voor reed (let wel bijna 65000km per jaar).
@dutchneon: je zegt het al: als je 15k hebt te besteden. De meeste mensen hebben dat niet eens.
Mensen met een goed salaris kunnen nu kiezen als petrolhead of als “normale burger” en een saaie EV kiezen met als voordeel dat er weinig naar BV NL gaat. Ik vraag mij voornamelijk af wat er gaat gebeuren als het doel bereikt is (EV voor iedereen mogelijk / doodstraf op ICE)? Dat geld moet ergens vandaan komen om onze sociale maatschappij te betalen lijkt mij. Krijgen we minder voorzieningen of gaan we ergens anders meer inleveren? In de politiek hoor je te weinig over het toekomstige budget naar mijn mening….
Persoonlijk vermoed ik dat we naar een belasting systeem gaan waarbij autorijden wordt belast per gereden kilometer…
Rij je veel, dan betaal je veel, rij je niet zoveel, dan betaal je minder….
Dus dat zal dan ook gewoon gaan gelden voor elektrische auto’s…
@Electric Driver: maar dat zullen dan wel stevige kilometerprijzen moeten zijn om de afwezigheid van BPM en accijnzen op te vangen….
BPM vrijstelling voor elektrische auto’s is van tijdelijke aard, op het moment dat onze overheid hun doelstellingen op klimaat/milieu hebben gehaald zal je zien dat er ook op elektrische auto’s BPM zal worden gaan geheven…
En ja, op accijnzen zal onze overheid geld gaan mislopen, maar dan zal de energiebelasting op elektriciteit wel gewoon omhoog gaan…
BPM is op dit moment volledig gestoeld op uitstoot… ik denk dat ze er binnen de EU niet zo makkelijk mee weg komen om dat te doen…. alhoewel, Timmermans verzint daar snel genoeg een list voor ;)
V power van Shell is tegenwoordig ook gewoon ron 98 hoor.
Esso staat vaak met €1.99.9 vreselijk ik rij met grote ogen door. Lekker in de stad ergens €1.76 tanken… vreselijk gaan niet de goede kant op zo
Altijd maar afsluiten met: “Waarvan akte.” Bah.
Er wordt in het artikel gesteld dat we, of maar moeten emigreren of die hoge brandstofprijzen maar moeten slikken en door moeten gaan, maar waarom niet gewoon kiezen voor een volledig elektrische auto?
Waarom willen wij toch zo massaal afhankelijk blijven van de fossiele brandstof industrie? Iedereen weet dat die prijzen alleen maar zullen stijgen over time…
Bij een elektrische auto is elk stopcontact, van jouw huis tuin en keuken stopcontact tot een snellader langs de snelweg een mogelijkheid om de auto op te laden…
Nu hoor ik velen van jullie denken, “ja, dat is mooi, maar elektriciteit gaat straks, als we allemaal elektrisch rijden, ook veel duurder worden”
Uiteraard zal ook elektriciteit duurder gaan worden, net als alle andere dingen in het leven, maar voor we op hetzelfde (energie)prijsniveau zitten per gereden kilometer als dat we nu al met benzine zitten, dan zijn we inmiddels heel wat jaren verder en heb jij al die jaren wel een heel stuk goedkoper kunnen rijden dan dat je nu doet op benzine…
En wordt elektriciteit uiteindelijk toch heel duur, of wil je nu al, ondanks de nu lage prijs voor elektriciteit, nog goedkoper rijden dan goedkoop, dan kun je er ook voor kiezen je eigen energie op te gaan wekken middels zonnepanelen… Je bent dan dus niet langer afhankelijk van energieleveranciers…
Deze laatste mogelijkheid zul je met een brandstofauto nooit hebben, je bent en blijft altijd afhankelijk van oliemaatschappijen…
En die kunnen op hun beurt, samen met de overheid, in rekening brengen wat zij willen, de brandstofauto is toch afhankelijk van hen…
Voor veel mensen is de aanschaf van een EV, ook een gebruikte, financieel niet haalbaar. En ook voor die mensen moet mobiliteit bereikbaar blijven, die zijn voorlopig nog afhankelijk van brandstofoto’s. Daarmee verzandt je verhaal dus voor velen in theorie.
Ben ik met je eens dat veel mensen nog niet in staat zijn om een (tweedehands) elektrische auto aan te schaffen…
Maar de tweedehands markt voor elektrische auto’s wordt wel steeds groter qua keuze en betaalbaarheid, dus die mogelijkheid om wel een elektrische auto te kunnen betalen wordt naarmate de tijd verstrijkt steeds reëler…
@Paul de Wilde: waarom ik vast houd aan de ice ipv furacell? Omdat voor mij auto rijden vooral plezier en ontspanning is, iets wat een stille ev absoluut niet kan doen voor mij met zn gebrek aan geluid etc
Uiteraard is dat een keuze die je mag maken, alleen veroordeel je jezelf dan wel tot de steeds hoger wordende brandstof prijzen…
Uitzonderingen bevestigen de regel, indien je niet met een jonge old timer rijdt, slaagt dit op niets. Tegenwoordig komt alles door de speakers of je moest tot die gelukkige horen die een of andere exoot kunnen betalen…(dus 90% vd Nederlanders en Belgen dus niet)
Autorijden is beleving maar beweren dat dit enkel met een ICE kan, is gewoonweg niet waar en getuigd van toogpraat dan wel ervaring…. en nogmaals alle respect voor die V8 hobby wagens maar voor een daily….
Met dank aan onze R Overheid
We klagen hier over de politiek en de belastingen maar het probleem zit toch echt bij het “criminele” kartel de Opec. De hele wereld laat zich al decennia lang gijzelen door een zooitje schurkenstaten. Tijd voor een omslag om af te komen van deze olie gedreven maatschappij en vrij te kunnen beschikken over energie.
@imaginenl: nee niet bij opec, opec doet niks verkeerds, tis onze roverheid met meer dan een euro belasting per liter, dat is pas echt crimineel
De overheidheid int gewoon een percentage belastingen die verder weer het land ingepompt worden. Geen probleem wat mij betreft. We kunnen nog wel discussieren over de hoogte vd belastingen maar dat is een ander verhaal. De Opec controleert de prijzen van olie door bewust minder olie te leveren. Dat is kartelvorming en in alle facceten van de economie verboden behalve voor de olieproducerende landen.
Als iedereen het maar accepteert, gebeurd er niets. Doe het zoals andere landen in bijv Zuid Amerika, demonstreren, protesteren en wel op de goede manier en let maar op….maar nee, Tata’s be like klagen maar niets doen en elke inwoner in NL overal vandaan doen het dus ook niet.
Prima. Autorijden is een luxegoed en hoeft niet voor iedereen toegankelijk te zijn. Ik vind het persoonlijk niet zo erg, door hoge brandstof prijzen blijven wegen beschikbaar voor iedereen die ze echt nodig heeft en niet voor mensen die een uurtje enkele reis reizen om eens een keer op een andere plek uit eten te gaan / te winkelen etc.
De meeste mensen die hier reageren groeiden op met benzine auto’s en lage prijzen als petrolhead, ik ben 18 en ik groei op met elektrische rotzooi en 98 tanken voor meer dan 2 euro per liter. Een toekomst voor me zien waarin ik misschien nooit een V12 mag rijden van de emissie regels… het kan altijd erger😜 Vroegah was alles betah
Ik betaal hier in Oostenrijk 1.39 voor 98 en 1.31 voor Diesel. Diesel wordt steeds interessanter en schoner. Daar weegt de meerprijs voor MRB niet tegenop. Alpina komt bv niet voor niets met 2 nieuwe diesels XD3 en XD4
@scrmeagle: en hoe rijdt je Harley daar?
Ik was zaterdag bij de Praxis om een hark te kopen, wat denk je, uitverkocht. Allemaal afgeleverd in Den Haag. Idem bij Karwei en Hornbach.
Oh ik tank wel in België V-Power bij de Shell, dan steun ik indirect nog steeds een Nederlands bedrijf. Daar betaal ik € 1,65 en met hypermilen, haal ik in de zomer ongeveer 30KM/L en mijn record is zelfs 31,6KM/L dat ik als zuinigste gereden heb.
Dus ik betaal per KM niet eens € 0,06 en waarschijnlijk is door blijven rijden in mijn zuinige, maar voor autoliefhebbers saaie Suzuki Celerio. Beter dan een een elektrische auto kopen, want eigenlijk loont dat zich alleen als je een veel rijder bent.
Dat kan ik iedereen aanraden, om bewust zuinig te gaan rijden: werkt best rustgevend en het kan nog leuk ook zijn, omdat je dan met een lach tankt.
Denk wel dat ik mijn zuinige auto hou, want als de benzine prijzen blijven stijgen: zal een zuinige auto plotseling meer waard worden. Want toen benzine nog niet zo duur was, keek de gemiddelde consument niet naar het verbruik. Ik zag dit 3.5 jaar geleden al aankomen en kocht toen, de zuinigste benzine auto op de markt.
Ondertussen heeft Suzuki de Celerio geschrapt…
Wow, jij bent wel kampioen schraper zeg, geweldig! Wat voor bijzonders doe je om dit verbruik te halen?
Ben met je eens dat zuinig rijden best relaxt kan zijn. 107 op de CC vind ik helemaal prima. Waarschijnlijk is dat voor een hypermiler al veel te snel. Remmen kost eigenlijk nog het meeste energie dus lekker laten rollen die handel bespaart echt veel. Toch kom ik niet veel verder dan 23km/l en gemiddeld 20 km/l in een Smart for2 (453) 1.0. Nog steeds goedkoop rijden dus ik wacht nog even voordat er iets op elektra komt.