
Op de plaats des onheils troffen de hulpdiensten niemand achter het stuur aan.
De geavanceerde technologie van Tesla boezemt vertrouwen in, maar er is zoiets als teveel vertrouwen in techniek hebben. Zolang we nog niet op niveau 5 van autonoom rijden zitten is het nog altijd de taak van de bestuurder om te zorgen dat hij of zij indien nodig kan ingrijpen.
Dat heeft helaas niet iedereen begrepen. Dat je even niet op zit te letten als de auto op Autopilot rijdt is één ding, maar er zijn mensen die doodleuk op een andere stoel gaan zitten. Mensen die liggen te slapen achter het stuur hebben we ook al meermaals voorbij zien komen.
In Texas ging het zaterdagavond gruwelijk mis. Een 59-jarige man en een 69-jarige man waren op pad met een Tesla Model S uit 2019. Hun plezierritje had helaas een fatale afloop. De auto klapte op een boom en vloog vervolgens in de hens. Toen de hulpdiensten arriveerden vonden ze het ene slachtoffer op de passagiersstoel en het andere slachtoffer op de achterbank. De bestuurdersstoel was dus onbezet. Waarschijnlijk waren de heren dus aan het experimenteren geweest met de Autopilot.
Voor de inzittenden konden de hulpdiensten niets meer betekenen, maar de brandweerlieden had vervolgens hun handen vol om het vuur te doven. Een elektrische auto blussen is een vak apart en blijkbaar had de lokale brandweer daar nog geen ervaring mee. Volgens lokale media moesten de brandweermannen op een gegeven moment Tesla bellen om te vragen wat ze moesten doen. Uiteindelijk waren ze bijna vier uur bezig en hadden ze meer dan 120.000 (!) liter water nodig om het vuur te doven.
Uiteraard is dit incident nog niet meteen reden om aan de veiligheid van de Autopilot te twijfelen. Volgens Elon Musk heb je zonder Autopilot tien keer zoveel kans op een ongeluk dan met. We kunnen het niet verifiëren, maar het zou zomaar kunnen. Het is alleen wel van belang dat de bestuurder te allen tijde zorgt dat er ingegrepen kan worden. En dat gaat lastig vanaf de passagiersstoel of achterbank.
Via: CNBC
Natuurlijke selectie…. Snap niet dat je in je hoofd haalt om op de passagiersstoel gaat zitten.
Kan ook zijn dat zijn deur aan de bestuurders kant klem zat ;) Of door de botsing op de passagiersstoel gelanceerd is.
@geen1234: Als je niet meer leeft is het lastig om op een andere plek te gaan zitten en daar je gordel weer om te doen.
Gordels en airbags zorgen er eigenlijk voor dat dit niet kan gebeuren.
Heb zelf het gevoel dat iemand even wilde laten zien hoe goed zijn zelfrijdende auto is./
Of tijdens het rijden van stoel is gewisseld.
Als er geen gewicht op de stoel zit dan zou de auto gewoon van zelf naar de kant moeten gaan.
Dit gedrag is niet goed te praten… onafhankelijk van het merk… Stupide!
Bizar, en niet eens jongeren die roekeloos zijn.
De uitspraken van Musk over dat er minder ongelukken gebeuren wanneer Autopilot aanstaat is eenvoudig te verklaren doordat de meeste kilometers op makkelijke snelweg plaats vinden. De meeste ongelukken vinden plaats op de plekken waar Autopilot niet zijn werk laat doen of in ieder geval nauwlettend in de gaten houdt.
Inderdaad, ik vraag me af of die uitspraak uberhaupt gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek, of gewoon tweet wisdom is.
@geen1234: de data klopt, maar ook al klopt data dan kan dit enorm misleiden. Met name media en politici zijn hier gevoelig voor.
Never trust statistics you didn’t manipulate yourselves
.
Heel naar voor ze, maar voor hetzelfde geld hadden ze onschuldige medeweggebruikers mee de dood ingesleept.
Ik kan er weinig medelijden mee hebben.
Gelukkig zat er niemand op de linkse stoel anders hadden we 3 doden. (sic)
Eigenlijk is dit direct toe te schrijven aan Tesla, gewoon onverantwoord deze technologie zo te promoten alsof het ready to go is.
Als je een beetje in de automatisering zit of hebt opgelet hoe ze autonoom rijden testen, heb je gezien wat voor rommel er allemaal op die auto’s geplakt wordt om de omgeving goed te analyseren, al die rommel zit niet op een Tesla. Ze kunnen nog niet eens een robot goed laten lopen als een mens, neurale netwerken kunnen op zijn hoogst insecten redelijk simuleren(?), drone swarms kunnen maar wat basis functies.
Ik denk dat wij niet eens echt autonoom rijden gaan mee maken, je zult wat tussen oplossingen krijgen waarbij systemen in auto’s vanaf buiten begeleid worden of zo, geen idee.
Er zit een hoop ‘rommel’, lees: camera’s rondom om alles in de gaten te houden en als je video’s bekijkt van wat de camera’s allemaal zien, praat je wel even anders. En daarbij snap je niet helemaal hoe die systemen nu (mogen) werken, want je geeft de Tesla nog de schuld ook…
Jij hebt het over de ontwikkeling van sensor technologie. Ik heb het over het analytisch vermogen/kunstmatige intelligentie van digitale systemen.
We zitten op twee totaal verschillende niveau’s vind je ook niet?
Tesla doet toch bla bla bla continu, is trouwens meer iets Amerikaans. Hoe vaak hoor je dit van mensen met een mercedes of bmw?
Als jij iemand aan zet tot moord ben je ook gewoon strafbaar, er is niets mis mee om Tesla op dit gedrag aan te spreken. Blijkbaar gaat het bij hen meer fout dan bij andere merken, ik denk dat dit wel statistisch te onderbouwen is.
Dus voortaan ook maar auto’s max 100 pk geven, want met 700 pk geef je ook enorme potentie om iemand dood te rijden..
Ik volg die relatie niet echt. Het gaat ook niet om de potentie iemand dood te rijden. Het gaat om de verkeerde indruk die bij mensen gewekt wordt, waardoor onverantwoord gedrag ontstaat.
Als een verkoper van een 700pk auto gaat vertellen dat je makkelijk die 700pk volledig kunt gebruiken tijdens 60% van je reis vanwege alle rijhulp systemen. Dan is dat inderdaad vergelijkbaar onverantwoord gedrag van die verkoper. (mijns inziens)
@geen1234 maar stel dat de verkoper (en de auto nog 10x) zegt dat je je handen ten alle tijden aan het stuur moet houden en je ogen op de weg, wat is er dan precies misleidend of onduidelijk aan die boodschap?
@banderas Jij hebt die kennis wel, ik niet. Wat ik echt niet snap is hoe het je lukt om met die autopilot te rijden als er niemand links voor zit. Dat moet toch makkelijk door de auto vast te stellen zijn met al die censoren.
Hij heeft die kennis niet.
Je hebt een auto fabrikant die beknibbeld op design, de productie lijn/montage, verf, verf cabines, knopjes in het interieur, geheugen modules in die monitor, etc etc,
Wat voor afdeling denk je dat die voor autonome systemen is bij hen? Eentje die bakken met geld verspilt ala de Nasa?????? Daar zit gewoon dezelfde kwaliteit als de rest van het bedrijf (of slechter immers software fouten zie je niet) dat ligt nu eenmaal in de lijn der verwachting.
Man man man wat loop je hier een hoop onzin uit te kramen zeg, pffff.
@geen1234: nu heb ik ook geen hoge pet op van de software kwaliteit van Tesla maar als je gelijk hebt dan kunnen de nabestaanden toch vrij Tesla gemakkelijk helemaal failliet procederen dankzij de claim cultuur in de VS, waarom is dat dan nog niet gebeurd?
@mashell Tesla heeft genoeg uitdagingen zoals service en afwerking, maar als ze in 1 ding wel goed zijn dan is het juist software.
Musk heeft al laten weten dat autopilot niet aan stond en de auto ook niet voorzien was van de uitgebreide autopilot.
Je moet dan ook het stuur licht ‘bewegen’/tegendruk bieden. Misschien hebben ze dat omzeilt met iets achterlijks als een gewicht. Dus wederom niet de schuld van Tesla.
Wel de schuld van Tesla, want je moet hierop anticiperen, wat als je inslaap valt met je handen aan het stuur????
Het is gewoon slecht design, net als alles daar.
Elke andere auto zou dan crashen, dus wat is je punt.
Het punt is dat het detectiesysteem in de Tesla niet voldoende goed is waardoor mensen achter in kunnen gaan zitten, of kunnen besluiten te gaan slapen in de auto, of wat ze hieronder melden, er een slot aan hangen.
Musk heeft al laten weten dat autopilot niet aan stond en de auto ook niet voorzien was van de uitgebreide autopilot.
Er zijn toch aardig wat tests geweest waaruit naar voren komt dat de camera’s van de Tesla’s problemen hebben met bepaalde dingen.
Dat er geen lidar op zit is echt een gemis en word niet gedaan omdat het meer geld kost.
Inderdaad. Wat kan je verwachten van een fabrikant die maar dan ook op alles bespaart, dat ze dan ineens een state-of-the-art sensorsysteem in die auto prakken? Natuurlijk niet.
Ik snap echt niet wat die Tesla mensen bezielen, dat ze dat merk met hand en tand blijven verdedigen.
@geen1234 Met alle respect: Het is echt helemaal prima dat je Tesla super stom vindt. Maar telkens de comment sectie volzetten zonder gehinderd te worden door enige ter zake kennis over het onderwerp, voegt voor de lezers echt helemaal niets toe.
@banderas: natuurlijk is het de schuld van Tesla. Auto had nooit mogen rijden zonder bestuurder achter het stuur. Daar is al zeker 30 jaar geleden techniek voor ontwikkeld om dit te detecteren.
Beetje ongefundeerde reactie, ik denk dat er genoeg op gewezen wordt dat je steeds aandachtig moet blijven.
Als ik 15 seconden mijn handen van het stuur heb, dan valt auto pilot gewoon uit. Ik vraag me dus echt af hoe je dit doet als je niet achter het stuur zit.
Nee, dit is gewoon achterlijk gedrag.
Hoezo ongefundeerd? Als je een tesla fan boy iets vraagt, begint hij eerst over zijn sprintje naar de 100 en dan over zijn update’s van auto pilot.
Als ze het bij tesla gewoon op de optielijst zetten als “Spurhalteassistent” en het daarbij laten heb je niet van de debielen die dit soort dingen uithalen. Maar ja dan is dat ding natuurlijk minder goed te verkopen.
“vraag me dus echt af hoe je dit doet als je niet achter het stuur zit.”
Dat is het resultaat van geen langdurig/grondig onderzoek doen, niet nadenken.
Je hebt echt geen idee waar je het over hebt he. Een gebruiker moet bewust het systeem saboteren om dit überhaupt te kunnen doen. Dus dat is Tesla niet aan te rekenen. Maar je haat voor Tesla zit diep, dat is wel duidelijk.
Je begrijpt me niet, autopilot stopt ermee als je het stuur loslaat gedurende 15 seconden….automatisch. Maar blijkbaar heb je wel een punt, het is ondertussen al gebleken uit de logs dat auto pilot helemaal niet aanstond …..
Misschien goed om je even te verdiepen om te zien wat het verschil is tussen basis autopilot en FSD. Dat laatste is zeker geen spurhalteassistent.
@Redrum: ik zie vaak genoeg tesla’s met een gewichtje aan het stuurwiel. Zelfs iemand had een zwaar hangslot erom heen.
Klopt, weet ik, maar dan ben je natuurlijk het systeem bewust aan het saboteren en wordt het direct een non-discussie
Er zit zowieso iets principieels in ook van overheden dat je mensenlevens zomaar heel naïef laat afhangen van autopilots zonder concrete homologatie of zo. Het gerasterde wegennet in de US is bovendien iets helemaal anders dan het spinnenweb van straten in een Europese stad of dorp. Het zal nog lang duren voor ‘intelligentie’ daarmee veilig om kan, lijkt me zo. Het is trouwens niet met camera maar met lidar-technologie dat men nauwkeurig in ‘3D’ kan ‘denken’. Iedereen die daar mee omgaat weet dat het bijzonder moeilijk is om al die beeldpunten te vertalen naar concrete informatie.
Schijnt dat de brandweerlieden deze keychain vonden:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51morYabXkL._AC_SL1200_.jpg
Zegt meer over de kwaliteiten vd brandweer denk ik dan wat anders als ze 120,000l nodig hebben en tesla zelf moeten bellen, de brandweer daar zou zich de ogen uit hun kop moeten schamen
Volgens mij zijn dat meestal vrijwilligers. Maar het is inderdaad wel zaak dat er iets van trianing centraal georganiseerd wordt voor ze.
@petroldrinker: geen dompeltank en dan kan je blijven blussen inderdaad. Kwestie van juiste spullen hebben
Die mensen worden geconfronteerd met een hels stukje aarde zo heet en mogen de verschroeide lichamen en het wrak bergen en jij wilt dat ze zich kapot gaan schamen. Klasse!
@petroldrinker: thermal Runaway… Zoek maar eens op. Enige wat men kan doen is onderdompelen.
Volgens mij is het enkel de media die het bericht meer aandacht denkt te geven (overigens niet bedoelt als commentaar op autoblog, die hebben enkel overgenomen wat elders is bericht).
De brand was in 3 minuten geblust.
https://www.houstonchronicle.com/neighborhood/woodlands/article/Woodlands-fire-chief-says-Tesla-fire-example-of-16113029.php
Hoe kun je nu zo enorm roekeloos zijn, het is gewoon een hulpsysteem. Gelukkig zijn er geen andere onschuldige slachtoffers gevallen.
We weten niet hoe of wat er gebeurt is. Het enige wat bekend is dat FSD niet aangeschaft was bij deze auto en de standaard autopilot uit stond. Het klinkt vreemd, maar het zou ook best een regulier ongeval kunnen zijn geweest (mogelijk hoge snelheid als reden).
Nu.nl: « … Er zijn de laatste tijd meerdere crashes met Tesla’s geweest in de Verenigde Staten. Momenteel lopen er in het land 27 onderzoeken naar het automerk. Het Amerikaanse bedrijf van multimiljardair Elon Musk was zondag niet bereikbaar voor commentaar. »
En laat dan ook even weten in hoeveel gevallen Tesla daadwerkelijk veroordeeld werd……juist.
Ik snap het wel hoor, als je uit een ICE komt dan is die accerleratie inderdaad ongezien en heb je de nodige vaardigheden nodig in het begin :D
@spartannl: Dat klinkt erg, maar…
“Meerdere crashes”?
Tja, maar bekijk het eens breder: “Average number of car accidents in the . U.S. every year is 6 million. More than 90 people die in car accidents everyday.”
Dat zijn dus zo’n 16.000 (veelal kleine) ongevallen en 90 doden per dag. Die paar Tesla-crashes in een paar weken zijn dus peanuts, zelfs als het dodelijk is.
Die 27 onderzoeken moet je dus ook zien als SLECHTS 27 onderzoeken. Ik ben ervan overtuigd dat in see-you-in-court!-land nog veel meer rechtzaken lopen tegen Ford, GM, Toyota, etc. Ik vind het zelfs verbazend weinig, 27. Had meer verwacht…
@Esprit_de_Flandre: kan je ook anders zien. We leggen vaccinaties stil bij kleinere afwijkingen.
@spartannl: “het bedrijf is niet bereikbaar voor commentaar”, no shit zij hebben ten eerste geen PR afdeling en ten tweede weten ze niets meer dan de media. Inmiddels heeft Elon Musk kenbaar gemaakt dat Autopilot niet actief was. Dat was overigens ook niet mogelijk op de weg waar het gebeurde. Waarschijnlijk komt er nog wel een update op Autoblog voorbij omdat Tesla veel clicks heeft.
Ik had er geen onderliggende bedoeling mee te citeren uit Nu.nl. Had zelf echter niet zoveel open zaken meer verwacht. Mijn buurman heeft een 3, mocht recent even mee. In 1 woord: hallelujah!
Moet je eens vlieglessen nemen, dat is pas lachen, zeker als het waait!!! ;)
Dit is ook meteen de reden dat vliegende auto’s nooit echt een ding zullen worden. Mensen zijn gewoon niet te vertrouwen. Je hebt altijd imbecielen die zulke achterlijke stunts zullen uithalen. Oprecht jammer voor de passagier, wat betreft die bestuurder; natuurlijke selectie.
Nog eens een bewijs zelfrijdende autos willen we nier. Wat heb je daar nu toch aan. Onbegrijpelijk dat alle merken nu hun autos afleveren met technolgie om hoogstens 10 sec wat spastisch tussen de lijnen te rijden op een autosnelweg. Echte it specialisten beweren dat het nog wel 30j kan duren voordat er genoeg rekenkracht en dataverkeer beschikbaar is om echt autonoom rijden met interactie met andere verkeer mogelijk te maken. Maar wie zit daar nu echt op te wachten.
@lexis zelfrijdende auto’s zijn juist wel interessant omdat mensen niet zijn te vertrouwen. Ze gaan met hun telefoon spelen, zitten niet op te letten en gaan zitten rommelen met de systemen. Deze tussenfase is het probleem, de mens is niet gemaakt om maar half ergens op te moeten letten. We moeten zo snel mogelijk naar level 5, dan is het tenminste duidelijk. Om daar ooit te komen moet nog bizar veel getest en ontwikkeld worden. De manier waarop Tesla bezig is, zorgt wel dat dat heel hard gaat en er enorm veel real-world data wordt verzameld. Is het ideaal? Nee dat zeker niet. Ben met je eens dat we er alles behalve binnen een paar jaartjes al zullen zijn zoals ene E. Musk altijd suggereert.
Misschien had deze auto wel gewoon zelfrijdende functies moeten hebben, om het ongeval te voorkomen. de auto had geen auto FSD (Full Self Driving) enkel de basis autopilot (welke strepen nodig heeft, zoals op de snelweg), deze functie was niet ingeschakeld…. Dus ben benieuwd waar je je bevindingen op baseert.
Als we dit even platslaan heeft dit primair te maken met de dommigheid van die 2 gasten. Helaas leven we in een wereld waar een groot aantal mensen beschermd moet worden tegen zijn eigen domheid (‘Warning: don’t put a cat in this magnetron’). De communicatie/ suggestie vanuit Tesla over het autonoom rijden triggert dit soort uitprobeersels; zo zijn mannen. Het gaat overigens al ergens eerder verkeerd door 5 niveau’s van ‘Autonoom’ rijden te hebben. Er zijn er feitelijk maar 2: kan wel, of kan niet.
Autonoom: zelfbesturend, zelfsturend, zelfregelend, zelfregerend.
@aircoooled: zelf zie ik drie niveaus:
1) niet zelf rijdend, enkel assistentie
2) op bepaalde wegen zelfrijdend (dus bestuur hoeft niet op te letten)
3) Geen stuur meer nodig.
@flutterby: ja das een prima verdeling maar het ging me meer over de suggestiviteit van de term ‘autonoom’. Stel je hebt lauwe thee stage 1, die dus gewoon nog gloeiend heet is. Dan verbrand je je mond want je verwacht lauwe thee.
Deze Tesla had geen Full self drive. Autopilot was ook niet actief omdat er op die weg geen wegmarkeringen zijn… Tweet van Elon Musk
Ik begrijp dat Autoblog hier gewoon bestaande berichten in de media benut. Maar zou fijn zijn als dit ook even gerectificeerd wordt:
“Voor de inzittenden konden de hulpdiensten niets meer betekenen, maar de brandweerlieden had vervolgens hun handen vol om het vuur te doven. Een elektrische auto blussen is een vak apart en blijkbaar had de lokale brandweer daar nog geen ervaring mee. Volgens lokale media moesten de brandweermannen op een gegeven moment Tesla bellen om te vragen wat ze moesten doen. Uiteindelijk waren ze bijna vier uur bezig en hadden ze meer dan 120.000 (!) liter water nodig om het vuur te doven.”
blijkt in de praktijk binnen3 minuten geblust. Vervolgens heeft de brandweer omwille van het risico op bosbranden, maar vooral ook omdat het een crime scene was, waarop onderzoek moest worden gedaan, de auto rustig aan gekoeld:
https://www.houstonchronicle.com/neighborhood/woodlands/article/Woodlands-fire-chief-says-Tesla-fire-example-of-16113029.php
Al met al is het dus niet heel spannend: Autopilot stond uit, de versie die actief was op deze auto kon op deze locatie ook niet worden benut. En de brandweer had de brand binnen 3 minuten geblust en onder controle, maar vanwege de aanwezigheid van 2 doden in het voertuig konden ze deze niet aan de kant slepen of de batterij ontmantelen om deze in een bosrijke omgeving veilig te stellen.
Klinkt als een spectaculair krantenbericht, niet?
Zou het kunnen dat er een derde persoon in de auto zat die er na het veroorzaken van het ongeluk vandoor gegaan is?
Alle brandweerkorpsen moeten inmiddels toch wel weten hoe ze een EV moeten blussen, zowel in Amerika als (West-)Europa.
Typisch weer zoiets wat even flink mis moet gaan voordat het goed geregeld is, terwijl iedereen het aan ziet komen.
Het enige wat mis ging, is de media:
https://www.houstonchronicle.com/neighborhood/woodlands/article/Woodlands-fire-chief-says-Tesla-fire-example-of-16113029.php