Dit is wel even wat anders dan wat jij in je schuur maakt, toch?
Twee broers één auto, het is een romantisch idee wat fantastisch is uitgepakt. Wat je ziet is een totaal van scratch opgebouwde, wonderschone Italiaanse GT die zo uit de jaren zestig lijkt te zijn gelopen. Echter is de Effeffe (niet te verwarren met Esseesse) slechts twee jaar oud.
De gebroeders Frigorio hebben een aantal jaar nodig gehad om het project af te ronden. Hoe ze dat hebben gedaan? Ze begonnen met een buizenframe en een zelfgemaakt lichtgewicht chassis. Het totaalgewicht komt uit op slechts 800 kg. Verder werden er rondom moderne schijfremmen gemonteerd en werd de voorkant voorzien van onafhankelijke vering en demping. De achterophanging bestaat uit een asverbinding, voorzien van een Watt’s linkage.
De aandrijflijn moest natuurlijk typisch Italiaans zijn: de motor aan de voorkant, maar áchter de vooras. Ze gebruikten een tweeliter viercilinder van Alfa Romeo die, geheel in stijl, is afgeleid van het blok uit 1971. De Italiaanse paardjes trappelen er ongeveer 180 pk bij een oorverdovende maar oh zo lekkere 6,500 tpm uit. En dat met het gewicht van een veertje.
De broers besluiten om de beeldschone Berlinetta te verkopen voor ongeveer € 280.000 en er meerdere te gaan produceren. Uiteraard kan zo’n beetje iedere wens van de klant worden vervuld, al zouden wij niet zo goed weten wat je aan dit ontwerp nog toe zou willen voegen.
volvologisch zegt
Niet helemaal in verhouding, maar voor een zelfbouwproject… zeker een dike duim omhoog!
norge zegt
@volvologisch: Niet helemaal in verhouding? Zie jij wat anders dan ik? Perfect, perfect gedrongen en perfect uitgewerkt…
volvologisch zegt
@norge: wat mij betreft (mening!), is het model te klein om de lijnen tot zijn recht te laten komen. Maar zoals ik al zei, nog steeds dikke duim omhoog en niets dan respect voor het vakmanschap!
ronnys zegt
@volvologisch: Dat is ook mijn idee dat hij achter de deur net even te kort is, of te hoog. Daar klopt het voor mijn gevoel niet helemaal.
roppp zegt
@volvologisch: prachtig gedaan hoor. Ik mis overigens knipperlichten en bumpers.
Marijn90 zegt
Als passie voor auto’s en vakmanschap samen komen.
JamesBond007 zegt
Oke, WAUW..!
pinut187 zegt
Wow wat een schoonheid! Daar hoeft inderdaad niks meer aan toegevoegd te worden.
gladanus zegt
ze dachten effeffe wat anders
isn1981 zegt
Geweldig wat ze hebben gedaan. Voorkant en achterkant zien er mooi en goed uit. Vanaf de zijkant vind ik het minder geslaagd. Maar ??????
Vanquish zegt
Wauw, heel gaaf!
viezefreddyw zegt
Dit is toch een droom? Een prachtige auto bouwen met je broer of je beste kameraad. En dan ook nog een auto die er zo uitziet. Schitterend!
vtechlover zegt
Damn! 100% zijn geld waard
Dutchdriftking zegt
Je zal er maar op zondag morgen mee mogen gaan scheuren!
tvklarenbosch zegt
Perfect
w0o0dy zegt
Graag gedaan ?
itsok zegt
Wow, fantastisch. Die lijkt z’n prijs wel waard ja. Maar zou je dit op kenteken krijgen?
maferick74 zegt
@itsok: als ie de crashtest overleeft ? zal de eerste hier dan 560.000 euro kosten?
audiisthebest zegt
Als ik het geld had zou ik hem zo kopen.
schreute01 zegt
Wat een prestatie! Wat een beauty!
MaartenD zegt
De redactie van autoblog houdt de redactie van petrolicious goed in de gaten begrijp ik…
http://petrolicious.com/what-do-you-think-of-the-effeffe-berlinetta
beefcake zegt
@maarten020: niet! Iemand anders heeft dit nieuws ook al uitgebracht? Schande!
MaartenD zegt
@beefcake: je komt waarschijnlijk niet uit de uitgeverij wereld, maar als je nieuws / artikelen overneemt is het wel zo netjes een bron te vermelden..
beefcake zegt
@maarten020: kom ik dus wel uit. Als dat je punt is, maak hem dan.
truckertje zegt
Heel netjes! Alleen dat stuur…. Net effe(?) te modern, maar dat is mijn mening.
berlinetta zegt
Erg fraaie wagen. Zou het bijna perfect noemen. Maar kan iemand me uitleggen waarom dit 280k waard is? Of doet deze alvast al meteen vanaf het begin mee met de klassiekerbubbel?
super zegt
@berlinetta:
iets is waard wat iemand er voor wil betalen, zo eenvoudig is het.
gitaarknul zegt
@berlinetta: bouw er zelf eens een, kijken hoe veel je kwijt bent
berlinetta zegt
@gitaarknul: Dat het niet goedkoop is om dit ding te bouwen, dat lijkt me logisch. Maar voor 280k krijg je ook een hypermoderne Porsche of Ferrari of wat dan ook. Het bouwen van deze berlinetta moet toch een stuk minder kosten.
gitaarknul zegt
@berlinetta: maar als je er een paar jaar mee bezig bent, is het ook begrijpelijk om er wat aan te verdienen natuurlijk ;)
berlinetta zegt
@gitaarknul: Ja dat wel. Porsche en Ferrari kan de kosten natuurlijk ook verspreiden over meerdere auto’s. Dat kunnen deze heren niet. Maar dat neemt niet weg dat 280k gortig veel geld is voor een auto die niks meer is dan alleen mooi.
gregorius zegt
@berlinetta: Ben het met je eens.
Het is de al-oude vraag: is het het waard van wat het zou moeten kosten om het te maken (+ winstmarge) of wat het hun heeft gekost (+ winmarge).
Koop een laatste model TVR en strip m (goed gekeurd zelfdragend frame enzo).
Bouw daar omheen een dergelijk ogende retro jaren 50-60 koets en vervang evt motor / uitlaat systeem voor typische Italiaanse sound/roots.
Beetje coachbouwer moet deze voor de helft aan je kunnen slijten.
petrolicious zegt
Ik begrijp de vraagprijs gezien de moeite die de 2 heren gedaan hebben. Maar als je er dan een (onbetrouwbare) 4-cilinder met 180pk in lepelt mag er van mij 200k van de prijs.
desjonnies zegt
Ooit…………….stierf het in de Milanese banlieu van de kleine werkplaatsen waar Super Mario’s in van die blauwe bretelbroeken met lederen zandzakken en hamers de allermooiste carrosserieën met de hand wisten te kloppen; luidkeels area’s zingend.
Helaas, die tijden komen nooit meer terug.
Vraag maar aan Alwin Hietbrink, de Haaksbergse nachtegaal.
En dit, dit is een typische nakomeling van dit aloude Meesterschap !
Rob zegt
@desjonnies:
Jup, jup, jup; Hietbrink. Ouderwets vakmanschap. Genieten dit:
http://www.hietbrink.com/photos/photo/144.jpg
Eigenlijk he, eigenlijk moet je het gewoon zo laten… Laat die rode verf maar zitten…
scaglietti612 zegt
@Rob: 275 Competitione? Jammer dat deze tijden voorbij zijn. Al zien we af en toe wel nog eens een auto die op een ouderwetse manier in mekaar werd gedraaid.
Rob zegt
@scaglietti612:
Zo kwam ie binnen:
http://www.hietbrink.com/photos/photo/110.jpg
Kijk maar eens op hietbrink.com, staan wel meer foto’s.
scaglietti612 zegt
@Rob: Bedankt voor de link. Goed hersteld deze 275.
desjonnies zegt
In ieder geval probeerden ze tenminste nog eens iets in die tijd, niet alles was even beeldschoon, maar toch …………
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/2e/3c/93/2e3c9386936a429e50186ba6f06cf42d.jpg
berlinetta zegt
@desjonnies: Dit ding ziet er niet uit, maar is veel leuker dan alles wat tegenwoordig de fabriekspoorten wordt uitgespuwd.
Freewarefreak zegt
@desjonnies: Het lijkt wel een chiq gemaakte DAF 33
turgut100 zegt
Heel mooi
MaartenD zegt
Heeft wel wat weg van de Ferrari 250 swb
crs86 zegt
Dat hebben ze effe mooi gedaan!
thimochand zegt
Ik heb deze dan dus toch gezien in Oostenrijk. Ik zal de foto wel uploaden.
norge zegt
Jaloers op de kunsten van deze mannen, en jaloers op de toekomstige eigenaar van deze auto…zou deze schoonheid wel op kenteken te krijgen zijn?
2wheeler zegt
@norge: als dat al te regelen is, waar ga je die hondslelijke gele plaat dan monteren?
gladanus zegt
@2wheeler: Jag e-type style, gewoon bovenop de neus leggen
martijn11 zegt
Goed gelukt
bmwtouring zegt
@rynnus: ” De achterophanging bestaat uit een asverbinding, voorzien van een Watt’s linkage.”
Een asverbinding?
Ik heb het effe opgezocht.
Er zit een starre as onder.
Is ineens een pak duidelijker zo.
Citrofiel zegt
Dan ben ik blijkbaar als enige wel zo flauw om me af te vragen hoe ze dit op kenteken krijgen… Zelfgemaakt frame en chassis, en alleen op basis van een motor kan je geen kenteken overnemen.
maferick74 zegt
@Citrofiel: nee als je hierboven kijkt was iemand je al voor… zoiets moet toch eerst een crashtest overleven?
lekbak zegt
@maferick74: voor zelfbouw projecten gelden andere regels. Je moet aantonen dat het zelfbouw is (foto’s!), ook moet je tekeningen en berekeningen kunnen overleggen, worden de lassen etc bekeken en word er gekeken of het daadwerkelijk sterk genoeg is. En dat is alleen nog maar het chassis. Dat moet je dus los laten keuren voordat je verder kunt met de rest van de auto.
Ook heb je vrijstelling voor een hele hoop eisen van tegenwoordig (abs, esp, isofix, etc) en hoef je dus niet te botsen. Een zelfbouw auto op kenteken krijgen is dus wel te doen (voor zover een auto zelf bouwen te doen is). Echter als je deze in een kleine serie wilt maken veranderd dat nogal.
Citrofiel zegt
@lekbak: Bedankt voor de info, ik wist niet dat het hier nog zo ‘soepel’ was (met uitzondering van het VK, daar krijg je alles op kenteken).
@maferick74: Oeps, die had ik over het hoofd gezien inderdaad.
rainman zegt
Vakwerk zeer geslaagd project
rufctr01 zegt
Hier is een hoop liefde in gestoken!
scaglietti612 zegt
Prachtig dit! Ik wil wel zo eentje, alleen jammer dat ik met mijn 1,82m er niet in zal geraken.:) Maar hoe krijgen ze daar type-goedkeuring voor? Heeft geen dagrij-verlichting, geen airbags, geen reflectoren aan de zijkant, en weet ik veel wat voor crap er tegenwoordig op een auto moet zijn. Of hebben de makers een achterdeurtje gevonden?
bmwtouring zegt
“Een asverbinding” slaat nergens op. Is helemaal geen autotechnische term.
“Een starre as” klopt wel.
henk3 zegt
Prachtig gedaan, maar het lijkt wel heel erg op zagato, met name het dak en de achterzijde. Voor dit bedrag koop je een echte exotische klassieker uit de zestiger jaren, die wel zijn waarde houdt. Ik heb geen idee hoe dit in NL zou gaan, er is geen bestaand chassis gebruikt, dus zal het hier beschouwd worden als een nieuwe auto, en dan voldoet hij niet aan de huidige regels?