Dit is wel even wat anders dan wat jij in je schuur maakt, toch?
Twee broers één auto, het is een romantisch idee wat fantastisch is uitgepakt. Wat je ziet is een totaal van scratch opgebouwde, wonderschone Italiaanse GT die zo uit de jaren zestig lijkt te zijn gelopen. Echter is de Effeffe (niet te verwarren met Esseesse) slechts twee jaar oud.
De gebroeders Frigorio hebben een aantal jaar nodig gehad om het project af te ronden. Hoe ze dat hebben gedaan? Ze begonnen met een buizenframe en een zelfgemaakt lichtgewicht chassis. Het totaalgewicht komt uit op slechts 800 kg. Verder werden er rondom moderne schijfremmen gemonteerd en werd de voorkant voorzien van onafhankelijke vering en demping. De achterophanging bestaat uit een asverbinding, voorzien van een Watt’s linkage.
De aandrijflijn moest natuurlijk typisch Italiaans zijn: de motor aan de voorkant, maar áchter de vooras. Ze gebruikten een tweeliter viercilinder van Alfa Romeo die, geheel in stijl, is afgeleid van het blok uit 1971. De Italiaanse paardjes trappelen er ongeveer 180 pk bij een oorverdovende maar oh zo lekkere 6,500 tpm uit. En dat met het gewicht van een veertje.
De broers besluiten om de beeldschone Berlinetta te verkopen voor ongeveer € 280.000 en er meerdere te gaan produceren. Uiteraard kan zo’n beetje iedere wens van de klant worden vervuld, al zouden wij niet zo goed weten wat je aan dit ontwerp nog toe zou willen voegen.
Niet helemaal in verhouding, maar voor een zelfbouwproject… zeker een dike duim omhoog!
@volvologisch: Niet helemaal in verhouding? Zie jij wat anders dan ik? Perfect, perfect gedrongen en perfect uitgewerkt…
@norge: wat mij betreft (mening!), is het model te klein om de lijnen tot zijn recht te laten komen. Maar zoals ik al zei, nog steeds dikke duim omhoog en niets dan respect voor het vakmanschap!
@volvologisch: Dat is ook mijn idee dat hij achter de deur net even te kort is, of te hoog. Daar klopt het voor mijn gevoel niet helemaal.
@volvologisch: prachtig gedaan hoor. Ik mis overigens knipperlichten en bumpers.
Als passie voor auto’s en vakmanschap samen komen.
Oke, WAUW..!
Wow wat een schoonheid! Daar hoeft inderdaad niks meer aan toegevoegd te worden.
ze dachten effeffe wat anders
Geweldig wat ze hebben gedaan. Voorkant en achterkant zien er mooi en goed uit. Vanaf de zijkant vind ik het minder geslaagd. Maar ??????
Wauw, heel gaaf!
Dit is toch een droom? Een prachtige auto bouwen met je broer of je beste kameraad. En dan ook nog een auto die er zo uitziet. Schitterend!
Damn! 100% zijn geld waard
Je zal er maar op zondag morgen mee mogen gaan scheuren!
Perfect
Graag gedaan ?
Wow, fantastisch. Die lijkt z’n prijs wel waard ja. Maar zou je dit op kenteken krijgen?
@itsok: als ie de crashtest overleeft ? zal de eerste hier dan 560.000 euro kosten?
Als ik het geld had zou ik hem zo kopen.
Wat een prestatie! Wat een beauty!
De redactie van autoblog houdt de redactie van petrolicious goed in de gaten begrijp ik…
http://petrolicious.com/what-do-you-think-of-the-effeffe-berlinetta
@maarten020: niet! Iemand anders heeft dit nieuws ook al uitgebracht? Schande!
@beefcake: je komt waarschijnlijk niet uit de uitgeverij wereld, maar als je nieuws / artikelen overneemt is het wel zo netjes een bron te vermelden..
@maarten020: kom ik dus wel uit. Als dat je punt is, maak hem dan.
Heel netjes! Alleen dat stuur…. Net effe(?) te modern, maar dat is mijn mening.
Erg fraaie wagen. Zou het bijna perfect noemen. Maar kan iemand me uitleggen waarom dit 280k waard is? Of doet deze alvast al meteen vanaf het begin mee met de klassiekerbubbel?
@berlinetta:
iets is waard wat iemand er voor wil betalen, zo eenvoudig is het.
@berlinetta: bouw er zelf eens een, kijken hoe veel je kwijt bent
@gitaarknul: Dat het niet goedkoop is om dit ding te bouwen, dat lijkt me logisch. Maar voor 280k krijg je ook een hypermoderne Porsche of Ferrari of wat dan ook. Het bouwen van deze berlinetta moet toch een stuk minder kosten.
@berlinetta: maar als je er een paar jaar mee bezig bent, is het ook begrijpelijk om er wat aan te verdienen natuurlijk ;)
@gitaarknul: Ja dat wel. Porsche en Ferrari kan de kosten natuurlijk ook verspreiden over meerdere auto’s. Dat kunnen deze heren niet. Maar dat neemt niet weg dat 280k gortig veel geld is voor een auto die niks meer is dan alleen mooi.
@berlinetta: Ben het met je eens.
Het is de al-oude vraag: is het het waard van wat het zou moeten kosten om het te maken (+ winstmarge) of wat het hun heeft gekost (+ winmarge).
Koop een laatste model TVR en strip m (goed gekeurd zelfdragend frame enzo).
Bouw daar omheen een dergelijk ogende retro jaren 50-60 koets en vervang evt motor / uitlaat systeem voor typische Italiaanse sound/roots.
Beetje coachbouwer moet deze voor de helft aan je kunnen slijten.
Ik begrijp de vraagprijs gezien de moeite die de 2 heren gedaan hebben. Maar als je er dan een (onbetrouwbare) 4-cilinder met 180pk in lepelt mag er van mij 200k van de prijs.
Ooit…………….stierf het in de Milanese banlieu van de kleine werkplaatsen waar Super Mario’s in van die blauwe bretelbroeken met lederen zandzakken en hamers de allermooiste carrosserieën met de hand wisten te kloppen; luidkeels area’s zingend.
Helaas, die tijden komen nooit meer terug.
Vraag maar aan Alwin Hietbrink, de Haaksbergse nachtegaal.
En dit, dit is een typische nakomeling van dit aloude Meesterschap !
@desjonnies:
Jup, jup, jup; Hietbrink. Ouderwets vakmanschap. Genieten dit:
http://www.hietbrink.com/photos/photo/144.jpg
Eigenlijk he, eigenlijk moet je het gewoon zo laten… Laat die rode verf maar zitten…
@Rob: 275 Competitione? Jammer dat deze tijden voorbij zijn. Al zien we af en toe wel nog eens een auto die op een ouderwetse manier in mekaar werd gedraaid.
@scaglietti612:
Zo kwam ie binnen:
http://www.hietbrink.com/photos/photo/110.jpg
Kijk maar eens op hietbrink.com, staan wel meer foto’s.
@Rob: Bedankt voor de link. Goed hersteld deze 275.
In ieder geval probeerden ze tenminste nog eens iets in die tijd, niet alles was even beeldschoon, maar toch …………
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/2e/3c/93/2e3c9386936a429e50186ba6f06cf42d.jpg
@desjonnies: Dit ding ziet er niet uit, maar is veel leuker dan alles wat tegenwoordig de fabriekspoorten wordt uitgespuwd.
@desjonnies: Het lijkt wel een chiq gemaakte DAF 33
Heel mooi
Heeft wel wat weg van de Ferrari 250 swb
Dat hebben ze effe mooi gedaan!
Ik heb deze dan dus toch gezien in Oostenrijk. Ik zal de foto wel uploaden.
Jaloers op de kunsten van deze mannen, en jaloers op de toekomstige eigenaar van deze auto…zou deze schoonheid wel op kenteken te krijgen zijn?
@norge: als dat al te regelen is, waar ga je die hondslelijke gele plaat dan monteren?
@2wheeler: Jag e-type style, gewoon bovenop de neus leggen
Goed gelukt
@rynnus: ” De achterophanging bestaat uit een asverbinding, voorzien van een Watt’s linkage.”
Een asverbinding?
Ik heb het effe opgezocht.
Er zit een starre as onder.
Is ineens een pak duidelijker zo.
Dan ben ik blijkbaar als enige wel zo flauw om me af te vragen hoe ze dit op kenteken krijgen… Zelfgemaakt frame en chassis, en alleen op basis van een motor kan je geen kenteken overnemen.
@Citrofiel: nee als je hierboven kijkt was iemand je al voor… zoiets moet toch eerst een crashtest overleven?
@maferick74: voor zelfbouw projecten gelden andere regels. Je moet aantonen dat het zelfbouw is (foto’s!), ook moet je tekeningen en berekeningen kunnen overleggen, worden de lassen etc bekeken en word er gekeken of het daadwerkelijk sterk genoeg is. En dat is alleen nog maar het chassis. Dat moet je dus los laten keuren voordat je verder kunt met de rest van de auto.
Ook heb je vrijstelling voor een hele hoop eisen van tegenwoordig (abs, esp, isofix, etc) en hoef je dus niet te botsen. Een zelfbouw auto op kenteken krijgen is dus wel te doen (voor zover een auto zelf bouwen te doen is). Echter als je deze in een kleine serie wilt maken veranderd dat nogal.
@lekbak: Bedankt voor de info, ik wist niet dat het hier nog zo ‘soepel’ was (met uitzondering van het VK, daar krijg je alles op kenteken).
@maferick74: Oeps, die had ik over het hoofd gezien inderdaad.
Vakwerk zeer geslaagd project
Hier is een hoop liefde in gestoken!
Prachtig dit! Ik wil wel zo eentje, alleen jammer dat ik met mijn 1,82m er niet in zal geraken.:) Maar hoe krijgen ze daar type-goedkeuring voor? Heeft geen dagrij-verlichting, geen airbags, geen reflectoren aan de zijkant, en weet ik veel wat voor crap er tegenwoordig op een auto moet zijn. Of hebben de makers een achterdeurtje gevonden?
“Een asverbinding” slaat nergens op. Is helemaal geen autotechnische term.
“Een starre as” klopt wel.
Prachtig gedaan, maar het lijkt wel heel erg op zagato, met name het dak en de achterzijde. Voor dit bedrag koop je een echte exotische klassieker uit de zestiger jaren, die wel zijn waarde houdt. Ik heb geen idee hoe dit in NL zou gaan, er is geen bestaand chassis gebruikt, dus zal het hier beschouwd worden als een nieuwe auto, en dan voldoet hij niet aan de huidige regels?