De Russische zakenman Nikolai Smolenski is terug aan het roer bij TVR. Vanavond is bekend geworden dat de Rus een deal heeft gemaakt om de laatste eigendommen voor een onbekend bedrag te kopen. Er waren vier partijen die een bod hadden gedaan op de sportwagenfabrikant, waaronder Al Melling, maar de jonge Nikolai had het hoogste bod en heeft dus toch weer z’n zin gekregen.
De definitieve verhuizing van TVR kan nu niet lang meer duren…
Smolenski kocht TVR in 2004 maar na een zeer moeilijke periode werd het bedrijf eind vorig jaar te koop gezet (via blackpooltoday.co.uk).
lincoln mark8 zegt
mooi … doorzetters.. daar hou ik van
heidekonijn zegt
Snap het niet meer, het was toch van hem?
Wat is er trouwens mis met die gast, heeft ‘ie iets tegen TVR of zo?
Klassiekerrally zegt
Doorzetters? Mwah, het klinkt meer als ‘verwend rotblaag dat z’n zin moet hebben’.
Houdt deze soap nog een keer op?
Ik zat er overigens flink naast de vorige keer: had verwacht dat Small Endski af zou druipen.
Dink zegt
. . . dat was ook beter geweest.
AlexZjuH zegt
Dus als ik het goed begrijp is het te koop gezet, en degene die het nu heeft gekocht, kan dus gaan afdwingen om de tvr’s in italie te laten bouwen?
niet echt stijlvol gedaan van Mr Vodka…:S
Ca.dil zegt
Beter naar Italië als naar Rusland ofzo dacht ik, zo slecht is die jongen niet hoor…
Klassiekerrally zegt
Ca.dil, heb je niet gelezen wat een puinhoop hij er van gemaakt heeft?
Ik ben niet bepaald een fan van ‘m, en heb dus ook geen vertrouwen in hem.
H.J. Vaesen zegt
Vind het altijd erg jammer om te lezen dat er zo geslingerd wordt met mooie merken. Het zou mij écht verassen als TVR nog iets goeds produceerd.
Ik zet in op ‘einde TVR’ in 2009.
Klassiekerrally zegt
Helemaal mee eens H.J. Vaesen.
Denk je dat ’t nog zo lang gaat duren?
H.J. Vaesen zegt
Geen idee wat de financiële positie is van de nieuwe eigenaar. Goed genoeg om het merk te kopen en wellicht te verhuizen.
– Maar of er ook voldoende cash is om een beetje R&D te doen?
– Om met nieuwe modellen te komen?
– Dealernetwerk uitbreiden (misschien niet nodig)?
– Om aan branding te doen?
– Kwaliteit te verbeteren?
Ik vrees dat TVR zijn identiteit verliest.
Danny zegt
So, ik vind t maar een verwarrend stukje tekst… Zoals ik het lees heeft die rus het eerst te koop aangeboden, en vervolgens met zichzelf een deal gesloten om de rest wederom van zichzelf te kopen.
’t Zal ongetwijfeld niet zo bedoeld zijn, maar ik snap er de ballen meer van…
Klassiekerrally zegt
Danny: join the club.
De concurrentie in het marktsegment waar TVR zich in begeeft is heftiger geworden. De tijd dat ze extreem veel ‘bang for the buck’ konden produceren ligt achter ons.
Het is maar de vraag of TVR op de veranderingen in kan spelen.
Ik ben bang van niet…
Citrofiel zegt
Heeft hij het nou van zichzelf gekocht?! Huh? Of had de bank het te koop gezet omdat hij zoveel schulden had of zo, en heeft hij toen het weer van de bank gekocht? Ik snap dat systeem niet echt.
westy B zegt
Als je ooit op het eiland komt zul je merken dat alles daar in ponden evenveel kost als in Euris bij ons. De Engelsen zijn veel te duur om nog maar iets in elkaar te zetten dus vrij logisch dat die Rus alles wil verhuizen.
Klassiekerrally zegt
De traditionele TVR-koper is een apart slag mens. Die accepteert echt geen TVR uit Italië.
En een nieuwe soort TVR-kopers aantrekken is geen gemakkelijke opgave. TVR is eigenlijk alleen bij de echte liefhebber bekend. Krijg een Porsche koper maar eens in een TVR… Dat kan je vergeten.
H.J. Vaesen zegt
Als je TVR’s wilt zien, is Le Mans een aanrader. Je verdrinkt met je 911 in het gebrul van TVRs. Wel mooi, die oude apparaten. Aanvakelijk vond ik die Sagaris prima, maar het shock-effect was weer snel over.
Martin 400 zegt
De productietak Blackpool Automotive Ltd heeft hij in december 2006 failliet laten gaan. (Die dus de TVR’s bouwden) Nu heeft hij de productielijnen opgekocht. Oftewel, een grondige sanering van een bedrijf ten koste van werknemers, schuldeisers etc.
Robin zegt
@Klassiekerrally, mwah weet niet hoor. Het klopt wat je zegt dat het bij de echte liefhebber bekend is. Maar ik denk dat hun markt wel vergoot kan worden hoor, alleen al door meer dealers te hebben. Een TVR kopen in Nederland doe je niet om de hoek. Een porsche is in elke beetje stad wel te koop. Mensen willen ook het gemak van een dealer in de buurt, zeker iemand met geld en zeker bij een TVR.
Oke, de echte liefhebber zal het misschien niet leuk vinden dat de schroeven er niet in gedraaid worden door een Engelsman maar iemand met veel geld die gewoon een indrukwekkende auto zoekt zal dat weinig boeien. Bentley, Rolls etc. zijn ook in Duitse handen en veel onderdelen van een auto zijn gewoon “made in Taiwan” hoor. Misschien moeten we meegaan met onze tijd en accepteren dat er globalisatie is. Dit is niet perdefinitie een slechte zaak natuurlijk. Als onze Russische vriend, het merk beter promoot, meer verkooppunten opricht en de kwaliteit verbeterd kan het zeker in leven blijven.
Persoonlijk zou ik net zo goed een Porsche, Ferrari als een TVR kunnen kopen als ik stinkend rijk was geweest. Mij zou het weinig uitmaken, TVR blijft toch een merk met een rijke historie net als zoveel merken die goed verkopen maar niet meer orgineel zijn tot de bron.
Alfaman zegt
De fabriek in Blackpool was onder handen van een curator, de rechte voor de naam TVR had deze rus in een andere Ltd ondergebracht en deze was van hem. De curator van Blackpool Automotive, dat is de door Smolensky afgesplitste productiebedrijf , heeft zijn werk goed gedaan en had de merkenrechte TVR voor GB, USA en Europa in het failliete bedrijf van Blackpool integreert. Smolenskys plan om zo van de schuldenlast af te komen is mislukt.
Om in Italië verder te produceren had hij de basis van TVR wel nodig, daar met een andere eigenaar van der resten de historische TVR verder op de mark gebleven was . Hij had nu TVR zeker voor een appel en ei gekocht en probeert een doorstart te maken. Deze soap valt eigenlijk in niets waneer men het vergelijkt met het drama van Rover/MG. Was destijds Pitschesrieder van BMW niet zo geil op de historie van deze bedrijf geweest en de eigenaren van Rover destijds de contracten met Honda nagekomen, Rover was nog aan het leven en met de moeder Honda een heel sterke partner. Volgende soap word zeker Chrysler.
H.J. Vaesen zegt
@ Robin
Voor een TVR hoéf je niet stinkend rijk te zijn, dat is het probleem.
michiel zegt
Dank Alfaman voor de uiteenzetting. Ergens is het jammer dat Smolensky de last gaat dragen. Nu gaat er misschien minder in het nieuwe product geinvesteerd worden. Rover was natuurlijk een niet levend. Het was niet dood.
dat zelfde geldt voor het oude TVR en en voor een afgesplitst Chrysler.
Ik hoop dat TVR oude stijl doorgaat qua ontwerp en dat ze die dingen nu wel degelijk in elkaar gaan zetten.
lincoln mark8 zegt
tvr..tvr..tvr….wat is dat eigenlijk. ze hebben alleen maar auto,s gemaakt die niemand durfde te kopen… leuk voor de hobby maar je wil geen mensen op de loonlijst in engeland die auto,s maken die niemand wil hebben… het kan er alleen maar beter op worden….stoere actie smolenski…
sjaak lombok zegt
@ klassierrally :..ik had zei toch dat die rus verder ging! I rule :)
en ik denk dat de reacties 50-50 zullen zijn. Italie is zo slecht nog niet, enkel de historie is een beetje zoek, maar de liefhebbers rijden doorgaans toch meer de ‘oudere’ modellen en schaffen geen nieuwe aan.
als tvr wil concurreren zullen ze wel moeten verkassen en aan de kwaliteit werken. de koper van een nieuwe tvr zal het dan niet zoveel uitmaken waar ie vandaan komt
Rijk zegt
jaja jullie kunnen allemaal natuurlijk een relatief klein en verliesgevend merk als TVR beter runnen… ja ja… aha,
geloof me, als iemand tientallen miljoenen heeft, zal ie vast ook wel iets slimmer zaken doen dan jullie.
Robin zegt
@H.J. Vaesen
Nee het is geen ferrari of lamborghini maar een goed Porsche tegenhanger is het wel. Moet wel aardig wat geld hebben om tussen de 105- en 110 duizend uit te geven aan een Tuscan of min. 134 duizend aan een Sagaris lijkt me zo.
Ik ben van mening dat mensen dat makkelijker doen wanneer er simpelweg meer gespecialiseerde onderhoud en verkoop punten zijn en dat het niet zozeer afhangt van het feit of die auto uit Engeland komt of Italië (wel moet natuurlijk ook goede kwaliteit zijn).
But People don’t care… daarom loopt de SUV van Porsche ook zo goed.
Want wie wil er nu in een Jeep van een sportwagenmerk rijden…?? De eerste auto van Porsche die gewoon totaal tegen de principes van puur rijgenot of de racerij in gaat… en zodoende juist is wat een Porsche niet hoort te zijn. Alles wat een autoliefhebber niet wil… maar ja wel bijna het grootste verkoopsucces van Porsche ever…
Klassiekerrally zegt
@ Rijk: … of een stinkend rijke papa hebben…
Over in Italië gebouwde TVR’s:
It’s TVR Jim, but not as we know it…
Ach, doe mij maar een fijne 3000M of een S2. Maar ja, zie m’n nickname, what else do you expect?
B-RS4™ zegt
wat een getouwtrek met dat TVR zeg
Bertus zegt
Mag dit lijk nu weer in de kast?
Dank u…
PieterA zegt
@H. J. Vaesen. De goede verkopen van de Cayenne zeggen meer over het soort mensen dat de wagen koopt dan over het aantal ware autoliefhebbers dat tssn die klanten van de Cayenne zit.
Fons zegt
Er zijn genoeg ‘familievaders’ die een 911 rijden en voor het gezin anders een XC90 / X5 zouden kopen.
Maar ook zijn er natuurlijk massa’s nieuwe porscherijders bijgekomen die schijt hebben aan de history en race-ervaring. Alhoewel het goed doet in de kroeg om te zeggen dat je een porsche hebt.
Je moet maar zo denken. De opbrengsten van de cayenne dragen ook bij aan de verdere ontwikkeling en fijnlijperij van de 911.
Fons zegt
Sorry, ik raak wel een beetje off-topic.
on topic :
TVR zijn mooie wagens. ;-)
Jelle de Boer zegt
ik vind het allemaal goed zolang TVR maar auto’s blijft bouwen, kijk maar naar de Sagaris vind ik mooier dan een 360 of een 430
C30CDIAMG zegt
Het komt er dus op neer;
– Hij heeft ooit TVR gekocht
– Daarna weer verkocht
– En nu WEER gekocht???
Robin zegt
@fons
goed gezegt
Klassiekerrally zegt
Ik kom net van de -in mijn ogen- plaatsvervanger van TVR weer thuis.
Het bedrijf heet Wiesmann.
De passie druipt er bij de werknemers gewoon af. Geweldig!
TVR is dood. Lang leve Wiesmann.
H.J. Vaesen zegt
@ Robin
Waarom liep ik dan twee jaar geleden van de RAI met een offerte voor een Tuscan voor 92k?
@ PieterA
Dat klopt, ik denk dat je die meer bij Ferrari en Lambo ziet.
sjaak lombok zegt
@ H.J. Vaesen,
een offerte voor een ‘kale’ Tuscan tegen een pijslijst van 2 jaar geleden;) en 92 duizend eurootjes is toch serieus geld. ok ik heb als kudt student ook wel een klein budget;)
en TVR is dus niet dood – hoop ik :) ben benieuwd of onze russische vriend de centjes van papa goed gaat gebruiken nu. hij is in ieder geval handig van alle schulden af!
Franco zegt
Ik dacht dat ‘papa Smolenski’ de geldkraan had dichtgedraaid?
Wat een gesol met dit merk, dat zoveel eigenzinnige auto’s gebouwd heeft!!!
Zonde!
robert zegt
Wordt de toekomst een ” Lada Tuscan”. Flauw grapjes apart, het is weer jammer dat an Engelse merk in buitenlandse handen komt.
Ik moet lachen over de negatieve commentaar mbt tot Engelse auto’s en fabrieken.
Ze moeten heel bijzonder zijn als er zo veel aandacht aan besteed zijn.
Een TVR is een bijzondere auto en “at home” in de stad en ook op het circuit. Ook een auto voor liefhebbers en niet een poseur in zijn massa geproduceerde Ferrari en Porsche. Ik ben benieuwd hoe het gaat in de toekomst met Spyker ( met zijn slechte wegligging enz.) ondanks zijn mooie styling.
Robin zegt
@H.J. Vaesen
Geen idee, omdat je de rest zwart wilde betalen;-)
Volgens Autoweek begint een tuscan bij 105…