Slecht nieuws bereikte ons de afgelopen dagen: TVR vertrekt uit Engeland en ontslaat alle werknemers. Het ging al een tijdje niet goed met TVR en één van de redenen daarvoor werd genoemd door (Autoblog contributor en TVR-kenner) Dink: “Sinds PR-man Ben Samuelson er weg ging, en met hem nog enkele ‘van de oude garde’, zijn de echte problemen begonnen. Van enig beleid / visie en PR is geen sprake.” Geen mannen meer in het bedrijf die het TVR-DNA bewaakten…
Smolenski, de huidige eigenaar, die ik voor het gemak nu maar gewoon ” de Rus” noem, probeert de zaak te redden door de productie onder te brengen bij Bertone in Italië. Hij heeft zijn (economische) redenen om in te grijpen, dat lijkt duidelijk, maar overplaatsing naar Italië?!? Stel dat de Rus het allemaal wel voor elkaar gaat krijgen en er daadwerkelijk een TVR-fabriek onder Bertone TVR’s gaat bouwen: hoe zullen de auto’s zich dan gaan ontwikkelen? En wil de klant überhaupt wel een Italiaanse TVR kopen? TVR, het merk van de britse bloed-zweet-en tranen engineers, de laatste der “cottage industry” mohikanen, de belichaming van de beruchte en razendpopulaire british trackdays? Betekent dit het einde van TVR of zal er een nieuw merk uit ontstaan?
Ik denk dat dit de ondergang van het originele TVR gaat worden, omdat ik vermoed dat de Rus samen met de Italianen nooit helemaal in staat zal zijn het unieke en zeer sterke DNA van TVR opnieuw te interpreteren en door te ontwikkelen in de huidige bloedlijn. TVR is wacky English, wordt bedacht en ontwikkeld door Engelsen en uiteindelijk door Engelse ‘blokes’ in elkaar geschroefd. Dat wil niet zeggen dat niet-Engelsen geen TVR’s kunnen bedenken en bouwen, maar dit merk is wel zo verschrikkelijk uniek dat het een hele moeilijke job zal worden! De Rus maakt het de nieuwe ontwikkelaars en designers allemaal wel extra moeilijk door het hele bedrijf ook nog eens uit Engeland weg te halen.
Het DNA van TVR bestond en bestaat bijna uitsluitend uit functionele genen, Form Follows Function ten top! De creatieve TVR-engineers bedenken altijd de mooiste technische oplossingen die daarna in een goed passend jasje gestoken worden. Geen enkel functioneel gen is ooit omwille van een familiegezicht toegepast als een styling-gen, simpelweg omdat men dat niet nodig vond en toch (misschien wel juist daardoor…) zie je aan iedere TVR duidelijk tot welke familie zij behoort. De enige uitzondering was de beroemde styling-bijdrage van de hond van oprichter Peter Wheeler, Ned, die een hap uit het piepschuimmodel van de Chimaera nam hetgeen vervolgens de beroemde knipperlicht-uitsparing opleverde…
Ik hoop dat de Rus en zijn team de functionele genen de voorkeur blijven geven boven de styling-genen en Bertone’s designer-genen, want anders zal er van de huidige TVR-identiteit weinig meer overblijven, ben ik bang.
Helaas las ik in een Autovisie-artikel van enige tijd geleden dat het toch een andere kant op zal gaan en niet zo’n goede, vrees ik.
De Rus had volgens Autovisie aangekondigd dat alle TVR’s in de toekomst een duidelijk familiegezicht zouden krijgen, gebaseerd op één set koplampen. De styling van ieder nieuw model begint dus vooraan bij de lampen en ieder model krijgt daar een andere body achter gehangen. Zoals ik eerder al eens omschreef, is dit totaal de omgekeerde wereld en vooral NIET des TVR’s.
Doet me meer denken aan Seat met haar Leon/Altea/Altea Plus/Toledo varianten… Ik heb toch ook niet exact dezelfde ogen als mijn opa EN mijn oma EN mijn vader EN mijn moeder EN mijn zussen? De Rus gaat mijns inziens nu dus al de fout in door het DNA te besmetten met nieuwe styling-genen middels designerzaad. Het resultaat: een nieuw Italiaans automerk met een oude Engelse naam. Kan ook erg leuk zijn, maar voor de TVR-liefhebbers van het eerste uur zou dat eeuwig zonde zijn.
Misschien moet ik er maar aan wennen dat het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld is dat merk-DNA over de hele wereld ‘verhandeld’ wordt. Fransen fokken door met Japans DNA, Amerikanen voedden Aston Martin en Jaguar op en de Chinezen spelen Jurassic Park na. Het wordt er allemaal niet veel duidelijker op.
Ach… zelfs enkele Hollanders denken Ferrari’s in Nederland te kunnen bouwen. ;)
We zijn allemaal wereldburgers… Toch?
Armada zegt
Moet even een traantje wegpinken.
Powerslide zegt
Ik ben het roerend met je eens. Het punt dat je aanhaalt dat form-follows-function vroeger de style dicteerde en tegenwoordig er styling is. Stylingdivisies die meer samenwerken met de marketingafdeling dan met de technische mensen. Tegenwoordig lees je meer over een herkenbaar gezicht dan over lijnen die getrokken zijn door techneuten.
Jammer dan ook dat TVR wat zo zijn eigen karakter uitstraalt in prestatie en vorm bij Bertone is ondergebracht om met dezelfde koplampen te komen!? Sinds wanneer heeft een potentiele TVR-koper kritisch naar de koplampen gekeken?
Ik blijf ergens in mijn hoofd irrationeel hopen dat het kan. Dat het kan op een Italiaanse manier oer-Britse TVR’s te maken. Maar het knaagt en ik vrees met vrezen dat de laatste TVR is gemaakt.
CG zegt
Mee eens, ik vrees ook dat de TVR van de toekomst nooit meer zo’n auto zal zijn als vroeger, jammer!
Dink zegt
Het zullen vast fantastische auto’s worden . . . eens.
Maar TVR’s zullen het niet zijn.
Robin zegt
Kom op die gast kan toch niet menen 1 gezicht voor het merk te maken??:S
JLJ zegt
Werden de linksgestuurde exemplaren niet al in een oude Alfa Romeo fabriek bij Milaan geproduceerd?
heidekonijn zegt
@JLJ
Dat is een tijdje het plan geweest (er zijn er ook een deel in Maleisië gebouwd voor de lokale markt) maar dat is niet doorgegaan. Maar als ik me niet vergis stamt dat plan al van voordat ‘de Rus’ TVR overnam.
Ik heb dan ook sterk de indruk dat de problemen begonnen zijn onder Peter Wheeler. Te veel ambitie, te weinig geld.
Waarom heeft TVR al die modellen nodig? Morgan doet het prima met anderhalf model.
Het merk maakt een goede kans opnieuw aan te slaan als de kwaliteit omhoog gaat en de prijs omlaag. De Tamora was bedacht als een Elise-beater dus als ze die zouden uitbrengen met een lichte serie-V6 van enig kaliber dan kunnen er nogal wat Z4/SLK/Boxter eigenaars snel de overstap doen. Schijnt prima te werken voor Wiesmann en co, en een TVR ziet er toch een pak beter uit.
Intriest dat het zover is moeten komen wel.
Concept-car zegt
Ik ben benieuwd wat dit allemaal moet gaan worden. TVR is een origineel merk, en waarschijnlijk gaat die vieze uit-hetzelfde-land-als-de-Lada-Rus de genen van TVR volledig verknallen. Het is zonde…
Klassiekerrally zegt
Jurassic Park… hihi… ;)
Ja, ik vrees ook dat dit het einde is van TVR zoals we er van hielden.
Dat Russische joch had misschien geen makkelijke start, maar hij heeft de boel niet op de rails kunnen krijgen. Dat lag niet aan geld, dat lag misschien ook niet aan gebrek aan goede wil.
Het ligt wel aan gebrek aan passie en visie.
Van dat laatste getuigt de verhuizing naar Italië.
Erg jammer.
Michiel zegt
Het is wel wat makkelijk geconcludeert allemaal.
financien gaan voor design, het is helaas niet anders.
Denken jullie dat Porsche alles zelf maakt?
dat Mercedes zelf zijn injecties bedenkt en produceert?
dat ze zelf alle versnellingsbakken maken?
dat de 4-wiel aandrijving van een Lambo door lambo is bedacht en gemaakt?
Dat TVR gebruik gaat maken van specialisten is iets anders dan je ziel verkopen aan de duivel.
Misschien zij ze nog zoekende (design uitgangspunten). Maar dat van die neus is ook maar een citaat. Weten wij wat de Rus echt denkt? Hij zal TVR niet gekocht hebben omdat ze saaie auto’s maken..
Het is een kans om betrouwbare, kostefficiente auto’s te bouwen. Wellicht zal er wat DNA verloren gaan, en die kritiek deel ik met jullie, maar hoeveel is in stadium echt nog niet te zeggen.
Er is alleen markt voor TVR’s als ze iets gebruiksvriendelijker worden. Als er meer winst op wordt gemaakt zodat er meer geld in ontwikkeling kan worden gestoken. Bijvoorbeeld om aan emissie eisen te kunnen voldoen, zodat er meer export mogelijk is. Of door meer ‘glamour’modellen te maken voor China.
Dat is erg, ik geef het toe, maar Ferrari maakt ook 70% van haar modellen voor 60+ ers.
Het is de dood of de gladiolen voor TVR.
Michiel_vd_Brink zegt
Dit krijg je als je een dergelijk merk ziet als een speeltje…
Als speeltjes dan ook nog geld op moeten brengen, gaat het helemaal fout.
En dat geldt niet alleen voor TVR…
Michiel_vd_Brink zegt
@Michiel: stel dat iemand jou vraagt om je volledige identiteit op te geven, iemand te worden die je niet bent om maar zo veel mogelijk geld te verdienen?
Zou je daar gelukkig van worden?
Denk je dat zoiets lang stand houdt in de toekomst?
Ik denk dat je al snel je geloofwaardigheid zal verliezen.
Zowel het geloof in jezelf als het geloof van anderen in jou.
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dat geen fijne manier van overleven is.
sacha zegt
Moeten we designerzaad letterlijk nemen?
Michiel_vd_Brink zegt
Wat jij wil, Sacha. ;)
heidekonijn zegt
Er zit iets scheef als een typisch Engels merk zijn binding met Engeland verliest.
Maar om te weten hoe diep de malaise zit moet je maar eens rondtoeren in de UK.
Of erger : moeten werken met een productieafdeling aldaar (sic).
Het probleem zit’em in de opleiding en de mentaliteit, volgens mij.
De tijd dat men kon teren op de inkomsten uit de kolonies is voorbij, en men wil halsstarrig niet toegeven dat men er slechts een Europese provincie is die moet concurreren met (en niet heersen over) de rest van de wereld.
Dat valt niet makkelijk met een schoolsysteem dat stamt uit de tijd van Dickins.
Ik kan me dan langs de andere kant ook wel iets voorstellen bij een (russische) buitenstaander die botst op zoveel weerstand/eigengereidheid/kneuterigheid -cultuurshock- en van wederomstuit de hele zwik naar Italiê wil verhuizen.
Klassiekerrally zegt
Michiel schrijft “financien gaan voor design, het is helaas niet anders.”
Zo wordt er helaas vaak gedacht. Maar dat is wel een schrijnend voorbeeld van korte termijndenken.
330D zegt
De “Rus” heeft in mijn optiek volledig gelijk. Tegenwoordig wint de economische ratio het van oude nostalgie. En terecht. Slecht in elkaar gezette, onbetrouwbare auto’s voor “echte’ mannen! De boekhouder van de “rus” heeft terecht opgemerkt dat ie beter zijn geld in de zak had kunnen houden. Dus of fatsoenlijke auto’s gaan bouwen waar aan het eind van de rit misschien eens wat overblijft onder de streep of kappen met investeren. Iemand anders financieel dood laten bloeden a la Wheeler is ook een oplossing. TVR heeft nog nooit een pond opgebracht. De identiteit is die van een slechte kitcar met fantastisch geluid. Als ie start…..
Ilquadrifoglio zegt
Ik zie het als zwarte bladzijde in de Italiaanse autogeschiedenis…
Klassiekerrally zegt
@ Ilquadrifoglio:
Die bladzijde hadden de AlfaSudjes toch al bezet? ;)
JLJ zegt
@Klassiekerrally
Dat is de roestbruine bladzijde…
heidekonijn zegt
Ja, de zwarte is voor de Arna.
Cerbera zegt
TVR vind ik een mooi merk.Heb er in 94/95 een aantal maanden als stage rond mogen lopen en sindsdien is het fout …I like ‘em
Veel eigen DNA, tis anders dan anders en ze zien er fantastisch uit maar ik vrees dat de problemen met de Speed six de zaken niet hebben bevorderd.
Elektrische problemen en ook gewoon onderdelen die er gewoon af vallen worden maar tot een bepaalde hoogte geaccepteerd.
Dit kon gewoon niet goed gaan, hoe graag ik het ook anders had gezien en de geschiedenis had veranderd (i.e een engels wat niet es ten gronde gaat)
Cerbera zegt
edit>(i.e een engels MERK wat niet es ten gronde gaat)
Michiel zegt
Michiel: Ik begrijp je helemaal, maar toch is de identiteit van een persoon iets anders, De discussie of je kiest voor tijdelijk overleven of tijdelijk je identiteit (of de manier waarop je wilt leven) hoeven we op autoblog niet te voeren, maar stel dat Smolinsky het beste met TVR voor heeft, dat is het toch niet perse het einde van TVR?
Klassiekerrally: Helaas wel ja….maar jij, ik en ook TVR kunnen niet van de wind leven… wellicht is het inderdaad beter om een merk te laten sterven als het niet ‘eigen’ kan zijn.
Ik ben voor merken met een sterke identiteit, begrijp me niet verkeerd. Ik denk alleen dat jullie TVR te snel afwijzen. Misschien terecht zal achteraf blijken, maar dat kan ik nu niet overzien.
Ilquadrifoglio zegt
@ Klassiekerrally – heidekonijn
Ik kan er zelfs meer bedenken… Maserati in Franse handen en Lamborghini in Duitse handen.
Gelukkig kent het meer glorieuze dan zwarte bladzijden.
Michiel_vd_Brink zegt
@Cerbera: wat heb je tijdens je stage allemaal moeten/mogen doen bij TVR?
Dink zegt
Ach Michiel, ik heb al zoveel verhalen aangehoord sinds de Rus z’n komst . . . ik geloof al een jaartje niets meer . . . Over naar Marcos. Tony Stelliga is een soort Peter Wheeler maar dan wat zakelijker. That’s the way to do it IMO . . . Maar we zullen zien.
oly zegt
ik heb maar een ding te zeggen toen ik dit hoorde was mijn droom weg ik dacht namelijk altijd een unieuqe tvr later te kopen maar ja zoals het inderdaad nu gaat worden zal het niet meer zo unieuq zijn als vroeger en voor de rest en goed verhaal.
Martin 400 zegt
Dat “de Rus” tegen vele problemen aanliep was te verwachten. De mentaliteit bij een bestaand bedrijf is ook uiterst moeilijk te veranderen doordat de werknemers hiermee zijn vergroeid. Dat een gedeelte van de productie overgeplaatst wordt, is ook nog wel te begrijpen. Verstandiger mijnsinziens was echter geweest om in iedergeval de schijn op te houden dat hij nog steeds in Blackpool wordt gebouwd. Al plak je bij wijze van spreke alleen de badge in Engeland er op. Koop een landhuis bij Blackpool en verander de schuren in een soort van afbouwruimte, showroom en museum om de historie levend te houden.
Overigens was de oorspronkelijke oprichter TreVoR Wilkinson, vandaar TVR.
LPH zegt
Komt dat nu omdat ik anders ben? Ik weet het niet, maar ik vind het heel ontroerend, bijna zo erg als bambi… snif snif
Roboreeser zegt
ging die ouwe :D nou 340 of so?
hij is wel f*ckit cool (sorry)