Hoewel er elk jaar wel weer een geruchtje opduikt dat dit tegenspreekt gaan wij er van uit dat TVR toch echt dood is. In de jaren ’80 produceerde het deze 350i, een raar open wagentje met een zware V8 in de neus.
De 350i werd tussen 1983 en 1989 gebouwd, en kwam vort uit de Tasmin-reeks, alleen werd de tamme Ford-V6 vervangen door een V8 van Rover. De tweezitter had een hele lange, scherpe neus met klapkoplampen!), waardoor de zitpositie ver naar achteren lag, pal voor de achterwielen. Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Mercedes SLS AMG en de Chevrolet Corvette, die ook allebei een V8 onder de kap hebben, zij het met iets meer power.
De 3,5 liter achtpitter in de TVR was goed voor 190 pk. Dankzij de beperkte afmetingen en dus een laag gewicht van 1.150 kg was 0-96 km/u in slechts 6,3 seconden gepiept. Het design oogt zeer vierkant, een beetje Lotus-achtig wellicht, maar op de één of andere manier kan ik mijn ogen maar niet van die fascinerende scherpe, omlaaglopende neus af houden. Het is haast Concorde‘esque.
Of je je vingers moet branden aan de Wedge, zoals TVR-fans hem noemen? Het is een Brit uit de jaren ’80, en die wilden nog wel eens…nukkig zijn. Maar wie het aandurft schijnt wel beloond te worden met een geweldige soundtrack. Standerksen spotte een rood exemplaar met bijpassende velgen op Spaanse platen, waarvan de carrosseriepanelen niet allemaal meer dezelfde kleur lijken te hebben.
’t is ook een beestje van een kleine 30 jaar oud, en een zeldzame verschijning bovendien. Check de foto’s op autojunk!
baasbas zegt
Die V8 is niet echt zwaar te noemen zou ik zeggen… Oké, je moet hem niet op je tenen krijgen
sir_smokalot zegt
mja, hij was inderdaad niet veel zwaarder dan de V6 die hij verving, maar toch: 3,5 liter aan
gietijzeralumininininum in je vooronder…E34M5Touring zegt
@sir_smokalot: Gietijzer? Bijna volledig aluminium en slechts 144kg.
sir_smokalot zegt
Zei ik gietijzer? Zeker in de war met de Windsor-blokken van Ford…
ohoogeveen zegt
Zijn dat Porsche achterlichten??
Pallas zegt
@ohoogeveen: Vermoedelijk wel.
jackiejack zegt
@ohoogeveen:
Nee, deze lijken hoger en smaller.
bmw7 zegt
@ohoogeveen: golf mk1?
ko3n zegt
@ohoogeveen: die achterlichten lijken idd wel een beetje op die van de 924 en 944
ruben911 zegt
@ohoogeveen: lijkt er indd op,maar dat zijn het niet
TimD zegt
Achterkant van een BMW m 1 ?
w0o0dy zegt
er was naast de 350i ook nog een 350se(3,9V8 met 275pk) en ook een 390se(zelfde motor) en een 400sx(met supercharger)/420(4,2l v8 met 304pk/430(4,3l v8 met 284pk)/450se (4,4l v8 met 324pk en een 420seac (4,3l v8 en 304pk) een 450seac…(4,4l v8 met 304pk)
de snelste doet 0-100 in 4,5 sec… best snel voor 1988!!
gash zegt
Vreemd is ‘ie zeker, zou ‘m zelfs lelijk willen noemen. Een klassieke TVR Vixen of bijvoorbeeld de latere TVR Cerbera vind ik echter wel fraaie wagens. In één ding zijn alle TVR’s gelijk: de beroerde kwaliteit ;).
[img]http://classics.honestjohn.co.uk/imagecache/file/width/640/media/5575491/TVR%20Vixen%20(2).jpg[/img]
[img]http://www.tvrblog.com/wp-content/uploads/2012/12/tvr_cerbera_4200-4500_buying_tvr_blog_3.jpg[/img]
ej20g zegt
@gash: ik vind zo’n Cerbera misschien wel één van de mooiste auto’s ooit gemaakt. Er is iets aan dat lijnenspel dat me hebberig maakt.
toyotafortuner zegt
Hmm… De 215 cu in versie van de Buick V8 zat dus niet alleen in een Rover, Buick, Land/Range Rover maar ook in een TVR? Nice!
Leuk om te zien zeg, TVR’s!
pieterveer zegt
@toyotafortuner: hij heeft ook nog dienst gedaan in het vooronder van de MGB GT V8 en had eigenlijk ook in de Triumph Stag geplaatst moeten worden, maar die minkukels van British Leyland gaven Triumph het groene licht voor het bouwen van een eigen, waardeloze V8.
carmasterr zegt
@toyotafortuner:
Vergeet Oldsmobile niet.
carmasterr zegt
@carmasterr:
Oh, en Pontiac natuurlijk.
w0o0dy zegt
Mijn favoriete TVR blijft een Chimaera met 4,2 of zelfs een 5.0 v8 (0-100 in 4,1 en een 400m dragrace kun je doen in 10,2! zelfs nu nog best lastig om iets te kopen wat sneller is..)
Klassieke lijnen, mooi interieur (tot het uit elkaar valt) en een geweldige v8!! One day…… tenzij het toch een Maserati GranTurismo oid wordt.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: zoiets dus
https://www.youtube.com/watch?v=5g8NTTwipfA
w0o0dy zegt
Een paar Wedges….
https://www.youtube.com/watch?v=GVX9Y__Tkuk
gearhead zegt
Omgekeerde Renault fuego achterlichten dunkt me
tupperware zegt
@gearhead:
Jij gaat door voor de magnetron, het zijn inderdaad de achterlichten van een Renault Fuego.
bmwm4 zegt
ik vind hem mooi, ondanks dat die ver voor mij tijd is gebouwd.
ar156sw zegt
tussen een Alfa 166 en 156SW, daar woont een echte autoliefhebber! Of
er zit een garage… dat kan ook…
tupperware zegt
Ooit toen tup nog een tupje was heb ik op de RAI staan kwijlen bij zo’n ding.
Een witte Tasmin was dat, het buizenchassis stond ook op de stand en dat zag er toen i.m.o. indrukwekkend uit.
Of die dingen betrouwbaar waren, ach daar had ik toen geen weet van, ik vond hem gewoon gaaf.
Toch is hij er nooit gekomen maar mijn liefde voor TVR was geboren, misschien komt het er ooit nog van. Ik heb er eigenlijk best wel veel op mijn “to have” lijstje staan.
Ach, een mens moet wat te dromen hebben..
desjonnies zegt
@tupperware:
Kon toen die 2800 met de traditionale neus betalen.
Maar de Nederlandsche toeslag voor een gele nummerplaat niet.
En dat ze alleen maar RHD werden gemaakt vond ik ook niets.
kleef zegt
Hey die heb ik thuis nog staan met een slecht buizenframe.Hij moet nog een keer gestript en opnieuw opgebouwd worden. Eerst nog een Bond Bug opnieuw opmaken :)
hoflander zegt
A: het is Tasmin-reeks en niet TaMsin -=edit: check=-. B: er waren eigenlijk 2 basismodellen. De snelste had extra luchtgaten in de motorkap en deed 0- 100 in 4,5 seconden… sneller dan alle Ferrari’s en Porsches uit die tijd!
Ik heb de originele folder hier liggen, opgepikt bij een autoshow op het malieveld in 1985 (de Tasmin was 10 jaar mijn lievelingsauto).