Vanavond wellicht een leuke kijktip voor autoliefhebbers, deze uitzending van VPRO’s Tegenlicht start om 21.00 uur op Nederland 2. Het gaat daarbij om de auto van de toekomst; gaan we op waterstof rijden? Gaan we allemaal in klassiekers rijden? Of wordt Tesla een nieuwe grootmacht?
Steeds minder mensen wachten af tot de grote autofabrikanten eindelijk met flink zuiniger auto’s komen. Zij zorgen er zelf voor dat ze minder afhankelijk worden van de onbetaalbare benzine.
Tevens is er aandacht voor Evan McMullen, een autodealer uit Seattle, die bij toeval op een Opel uit 1970 stuitte. Wat bleek? Het oudje reed ruim tien keer zuiniger dan de gemiddelde auto die wij nu kunnen kopen. Waarom doet de auto-industrie niet iets met deze technologie?
Moeten we wachten op de grote autofabrikanten, of komt innovatie uit andere hoeken? Elon Musk, directeur van Tesla Motors, laat weten: De grote auto fabrikanten zeggen altijd dat het waterstof wordt. Over tien jaar. Maar het is altijd over tien jaar, en het zal altijd over tien jaar blijven. Waterstof is onzin. Het is een marketingtruc, om de critici tevreden te houden.
Even kijken dus, voor mensen die wat meer inhoudelijke achtergronden willen weten over de huidige auto-industrie. Dinsdag 14 oktober, 15.05 uur, is er op Nederland 2 een herhaling.
Met dank aan chrizzie voor de tip!
mckroket zegt
erm en om half 11 dat nieuwe programma op rtl 7?
–edit: waarschijnlijk niet boeiend en nu al oud nieuws;) –
VonStroke zegt
Waterstof, onzin? Lijkt me niet bepaald. Hij zou het natuurlijk graag horen…
lincoln zegt
kijk er eens aan .. een ECHT auto-progamma ..
ik zit al klaar ..
bedankt voor de tip ..
Chrisy76 zegt
Ok interessant :) Zag het inderdaad ook al in de gids staan…
hans zegt
ik kijk al naar Top Gear op canvas
Citrofiel zegt
Interessant… Ik ga zeker kijken! Merci AB.
micheloo0 zegt
@ tis mr dat ge het weet mr topgear is afgelopen op canvas :D;)
micheloo0 zegt
@Hans :D ;)
Ferdinand zegt
Wow, ik was bijna wheels on 7 vergeten… moet ik natuurlijk ook even zien. :D
q-oekje zegt
wat voor opel is dat dan?
Raptor zegt
Overhaulin, Wheeler Dealers, Chop Shop Racer, Die Ludolfs, 5th Gear, …
En dat alleen nog maar op Discovery Channel :-)
Raptor zegt
American Hotrod nog vergeten ;-)
Chrisy76 zegt
Rides nog vergeten ;)
Pra zegt
oh, dit ga ik zeker kijken,
superhandig deze ‘auto tv gids ‘:p
ik hoop dat dit niet eenmalig is :D
Larrs zegt
Hier wil ik de tv wel voor aanzetten. :)
Voor Tegenlicht. ;)
Wat op Discovery Channel komt is ook erg leuk.
hans zegt
Volgens de site is het nog ni afgelopen hoor, straks toch maar kijken :D
autoblogger zegt
Ik wist niet dat Kleiner en Perkins geinvesteerd hebben in Fisker, nice!
ripjans zegt
Was interessant programma, thanks voor de tip :)
Citrofiel zegt
Interessant programma, dat TegenLicht. Ik denk dat ik vaker ga kijken…
Maar wat een depressieve kijk op de auto zeg… De conventionele fabrikanten gaan eraan, werken helemaal niet mee, en dat terwijl we allemaal zoveel beter willen/kunnen. Op sommige punten zal het wel kloppen, maar ik denk dat de autofabrikanten ook wel een punt hebben als ze zeggen dat het van de consument moet komen. Want wie zou er hier in een elektrische auto gaan rijden als die er was, van zijn favoriete merk? Of zou je toch de gewone benzine of dieselvariant kiezen?
Nassim zegt
Echt wel interessant om eens te zien!
zoals deze mensen de bijtelling op lease-auto’s brengen klinkt het echt heel erg logisch en terecht!
en wat is die vent van tesla jong! die heeft het goed voor elkaar! EN super bizar om die auto zo snel weg te zien trekken zonder dat geluid! heel onnatuurlijk! maar het is wel duidelijk de toekomst.. zou het echt wel eens willen proberen!
Rob²in zegt
Dan laat ik een elektrische wagen toch echt om de 2 dagen in de oplader zitten voor de huidige stroomprijzen.
RA999 zegt
Even over dat Wheels on 7. Wat een vreselijk praatprogramma is dat zeg, de Rolls is leuk maar ze moeten niet gaan praten tussendoor. Daarnaast nemen ze ook nog eens grappen van AB voor een feit, ze zeiden net dat de zoon van Hulk Hogan een Drophead had, waar heb ik dat nou eerder gehoord? Ohja hier…
Tim zegt
ai ai ai dat wheels on 7 is nog slechter dan ik in een worst case scenario verwacht had..
E320cdi zegt
shitzooi, ik heb het alweer gemist! ik wou het ook kijken…
Punto zegt
Ik heb het programma (nog) niet gezien..
Maar het feit dat die opel zuiniger rijdt komt toch door de veiligheidsmaatregelen die autofabrikant voor ons in de auto hebben gezet?
Victor zegt
Ik heb het gemist, maar ik heb het idee dat de elektrische auto wel de toekomst heeft. Stroom is op vele manieren op te wekken; remenergie, zonnepanelen, rijwind(?), enz.. Als er genoeg geld in de ontwikkeling van elektrische auto’s wordt gestoken, ben ik ervan overtuigd dat we in de toekomst gratis kunnen rijden.
Een interessant weetje; de alle eerste auto’s(of wat daar op leek) hadden een elektrische motor ipv een verbrandingsmotor, omdat deze qua betrouwbaarheid en prestaties superieur waren. Waarom uiteindelijk toch de verbrandingsmotor toegepast is voor massa productie weet ik niet. Misschien is de olielobby hier verantwoordelijk voor???
Michiel zegt
@ punto:
Dit is die Opel waar het over ging:
http://www.oldcarsweekly.com/article/Opel_Record_Milage/
Is inderdaad een zuinig ding, maar geen productie auto. Hij was specifiek aangepast om zo zuinig mogelijk te zijn, en daardoor niet geschikt voor normaal gebruik.
Appieflappie zegt
@Michiel
Vooral als je ziet dat de huidige “auto’s” die gericht zijn op zuinigheid 1 op de 3000 km kunnen rijden.
Robert zegt
@RA999
Over gele Rolls gesproken. Zak bij toeval dat er een (in nederland) te koop is voor slechts 55 duuzend uurootjes. En dan ook nog maar eens 5500 km op de teller.
http://thegallery.onlinevoorraad.nl/sf4aa7a6c723e5fcaa0f22d83d35f9502/details/?sid=1493303
Dat wheels on 7 was niet al te best hoewel ik complimenten moet geven over het camerawerk. Dat heb ik op de nerderlandse tv wel heel wat slechter gezien.
Over het tegenlicht programma wil ik zeggen dat het gotste nadenkpunt voor mij ligt in een opmerking van iemand van de “economist”. Als er steeds meer electronica in auto’s gaat (en evt ook electrische aandrijving) dan is de kans dat Sillicon Valley of Bangalore met goede oplossingen gaan komen en de industrie gaat overnemen.
Sorcerer zegt
De reviews op Wheels on 7 waren wel okee, maar het gepraat tussendoor niet. Zal ook uitleggen waarom:
– Sjoerd en Michael zijn niet goed op elkaar ingespeeld, je VOELT de spanning!
– internetfilmpjes ertussen is zoooo 2005
– interviews over brandstofprijzen en auto laten staan is zoooo 2007
Hadden de heren gedacht dat ze geen repetities nodig hadden? Hoop dat ze hier de volgende keer anders over denken. Die repetities zijn nodig om de spanningen tussen de heren alpha males weg te halen…
Verder wel grappig hoe in beeld werd gebracht welke reacties de RR drophead teweeg bracht in de PC…
jopie zegt
Het was een interessant programma. Ben benieuwd naar de volgende delen. Die gast van Tesla beweert dat waterstof kansloos is, omdat het zo inefficient is. Verlies van energie tijdens productie en opslag. Klinkt heel plausibel, maar waarom wordt er dan door veel regeringen, organisaties en merken ingezet op waterstof? Het lijkt wel een samenzwering om de bestaande op olie gebaseerde economie in stand te houden.
Als Tesla gelijk krijgt verdwijnen straks alle benzinepompen, oliemaatschappijen, CO2-belastingen, enz.
Bovendien kunnen een aantal derde wereld landen erg rijk worden, omdat zij erg gunstig gelegen zijn voor het opwekken van zonne-energie. Dat zou de verhoudingen in de wereld ook drastisch doen veranderen.
Jandepandaman zegt
@Appieflappie en Michiel – Er is toch wel een wezenlijk verschil tussen die moderne 1:3000 auto’s en dat oude monster van Opel- Die moderne voertuigjes zijn zo ongeveer op het lichaam van een lichte kleine bestuurder gebouwd, super licht van gewicht, hyper-gestroomlijnd en absoluut minimaal in hun rolweerstand- bijna niet meer te koppelen aan consumenten-auto’s. Die oude wagen van Opel deed 1:159 bij een gewicht van iets van 1350kg op niet heel bijzondere banden met een carosserie waarin je nog steeds met aanpassingen die nog overzichtelijk zijn, meerdere mensen zou kunnen vervoeren. Het is nogal een verschil of je een bestaande carosserie neemt en die zuinig laat rijden, of dat je een voertuig van de grond af aan opbouwt met alleen dat doel.
Oftewel- Met hulp van de toen in 1970 gebruikte technieken zouden we Anno Nu -38 jaar later dus- toch aanzienlijk zuiniger hebben kunnen rijden dan we nu doen met onze “zuinige” auto’s als we dan bovendien nog 38 jaar aan ontwikkeling van dergelijke technieken zouden kunnen hebben gehad.
En zo werd het ook in dit tv-programma gepresenteerd.
Wat ik vooral uit deze docu vond spreken, was dat er geens sprake is van samenzweringen, maar van pure marktwerking.
Door de beschikbaarheid van een relatief kant en klare gemakkelijke brandstof als benzine en diesel is elke andere ontwikkeling van het gebruik van andere brandstoffen onrendabel geworden. Zolang een gemakkelijke brandstof betaalbaar genoeg blijft, is het gewoon niet zinnig om veel geld te gaan pompen in de ontwikkeling van alternatieven. En de gevestigde brandstofleveranciers beschermen tot het laast toe hun belangen door zoveel mogelijk panenten voor nieuwe systemen op tekopen. Zo wordt de overgang naar andere berandstoffen bemoeilijkt en kunnen dus de huidige brandstofleveranciers hun produkt nog langer blijven verkopen- ook met stijgende brandstofprijzen.
Deze docu liet voor mijn gevoel zien dat onze maatschappij blijkbaar nu pas langzaam aan beginnen te protesteren tegen de stijgende transportkosten.
Je kunt het de grote fabrikanten blijkbaar niet kwalijk nemen dat zij amper reageren op wensen die pas over 10 jaar nijpend worden als op dit moment die onzuinige voertuigen gedeeltelijk nog gewoon worden gekocht. Blijkbaar worden auto’s die 1:7 rijden, nog steeds ruimschoots zij het dan met steeds meer gemopper- geaccepteerd.
Op het moment dat het publiek het echt niet meer WIL opbrengen om in onzuinige auto’s te rijden, dan ga je pas zien dat de onzuinige auto’s aan de straatstenen niet meer worden verkocht. En dat is dus volgens die docu wat er nu langzaamaan begint plaats te vinden.
Jaren geleden heb ik ooit wel eens een onderzoekje gelezen waarin iemand had uitgeplozen dat de totale kosten (dus aanschaf + onderhoud + brandstof + belasting en verzekering) van het dagelijks transport een bepaald gemiddeld percentage (ik geloof iets van 15 of 20% of zo- wie het exacte getal hier weet- verbeter mij graag) mag bedragen van het totaal beschikbare inkomen. Overstijgen die kosten dat gemiddelde percentage, dan komt dat middel van transport te vervallen of op zijn minst ter discussie. En die verhouding schijnt dus al zo te zijn vanaf de tijd dat we op paarden zijn gaan rijden en koetsen zijn gaan bouwen.
Als in die rekensom dus de kosten van onze branstof laag zijn, dan kopen we rustig Hummers die maar 1:3 of zo rijden. Worden die brandstofkosten hoog, dan gaan we zoeken naar zuiniger voertuigen. Overstijgen de kosten van op olie gebaseerde brandstoffen een bepaalde limiet, dan worden ze vergelijkbaar met duurdere brandstoffen als electriciteit uit zon, wind of water, of het gebruik van gassen, biobrandstoffen of nog andere bronnen. En pas op dat moment wordt het dan zinnig om aan dergelijke alternatieven iets te gaan ontwikkelen.
Blijkbaar beginnen we dus nu dat keerpunt te bereiken.
Nu wordt het dus erg spannend om te gaan zien of vooral de grote Amerikaanse autofabrikanten waar de brandstof altijd goedkoop was, nog op tijd op de veranderde vraag van het publiek kunnen inspringen, of dat ze te laat zijn met andere kapers op de kust zoals de Japanners en de nieuwelingen.
Ik wed dat als zuinig rijden mode wordt- sexy wordt- een chick-magnet wordt, dat dan nieuwe zuinige auto’s opeens als popcorn uit de fabriekspan van de gevestigde fabrikanten zullen knallen. Niet eerder. Maar als het zover is, dan zal het met een rot-vaart ineens wel gebeuren.
Raul8711 zegt
Hier nog het nederlandse verhaal over die Opel P-1.
Hieruit blijkt wel dat de auto absoluut niet geschikt was om op de openbare weg te verschijnen. Maar 1 op 160 is toch wel een erg schril contrast bij de 1 op 12 van tegenwoordig.
http://www.opel-p1.nl/custom/testcar/Ben%20Visser/worldrecord%20376%20mpg%20opel%20p1.htm
donkeyKONG zegt
Hahahahaha….geen sprake van samenzweringen?
Illuminati motorworks? Hoe denk je dat ze aan die naam komen?
En zeker ook niet naar de symbolen gekeken die op de garagemuur stonden?
Die gasten zijn zeker weten begonnen vanuit een `fight the power` gedachte.
Lobbies, subsidies die verdampen, gebroken beloftes zonder consequenties, patenten die nooit gebruikt zullen worden omdat ze van de olieboeren zijn.
Samenzwering is vaak een ander woord voor systeem.
Roger zegt
@Jopie: dat komt omdat de infrastructuur voor waterstof niet spectaculair afwijkt van de huidige, zo houdt dat systeem zichzelf in stand. Zoals je hier al eerder lezen kon, is Essent op zoek naar een tussenvorm, electriciteit “tanken” op het tankstation.
@Jandepandaman:
Hulde voor de keurige samenvatting.
En nu hopen dat de fabrikanten in Europa eens met fatsoenlijke alternatieven komen op de korte-termijn oplossing die hybride heet. Vanmorgen werd dat nog eens pijnlijk duidelijk: een half uur in de file op de A2 zette mijn gemiddeld verbruik voor die rit op 1 op 40 (ja, ik rijd een hybride). Mijn collega moest het voor dezefde rit doen met 1 op 5. Zoals het in de bekende Heineken-reclame gezegd wordt: “And now we wait.” In dit geval op de door jou genoemde popcorn. Want de tijd is er rijp voor.
DAT zegt
Heel gave aflevering van Tegenlicht. Kijk er vaker naar.
Geweldig verhaal over de ontwikkeling van de Prius onder druk van het geheime amerikaanse supercarprogramma van de Clinton-regering. Uiteindelijk heeft Detroit 1.5 miljard in zijn zak gestoken heeft en geen enkele auto geproduceerd. En toen was er de Prius…
Aandelen Tesla en Fisker kopen?
Guan zegt
Voor de mensen die het gemist hebben; op de webpagina aan de rechterkant staat een linkje waar je het alsnog kunt bekijken.