• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

TV-tip: Tros Radar over verbruikscijfers [Ned 1, 20:30]

Auteur: sir_smokalot, gepost 23 september 2013 om 12:06 – 55 Reacties


Over opgegeven verbruikscijfers die nogal afwijken van de praktijk hebben we al het nodige gezegd, maar nu duiken ook de consumentenprogramma’s er op. Vanavond besteedt Radar aandacht aan het onderwerp.

Slechts een paar liter per 100 km verbruiken in je spaardiesel, het lijkt alleen weggelegd voor de professionele hypermilers die in hun pogingen enthousiast door de fabrikanten worden gesteund (o hai, Ford!).

Of doen wij misschien allemaal iets verkeerd, en blijken de opgegeven waardes met gemak te halen? Stem voor het antwoord op deze enigzszins retorische vraag vanavond om 20:30 uur af op Nederland 1, voor een uitzending van Tros Radar. Zullen er open deuren sneuvelen denk je?

Ook interessant!

  • Lezersvraag: de beste tip die je een beginnende bestuurder kunt geven?
    Lezersvraag: de beste tip die je een beginnende bestuurder kunt geven?
  • GP Zandvoort voor iedereen gratis te zien op TV
    GP Zandvoort voor iedereen gratis te zien op TV
  • Dit is de duurste Mazda CX-30 van Marktplaats
  • Hitte auto
    Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 km/u

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

brandstofbesparing, co2, nedc, open-deur, tv-tip

Vorig bericht: « Max Verstappen is wereldkampioen karten [KZ-klasse]
Volgend bericht: In Nederland hebben 22 honderd-plussers een rijbewijs »

Lees Interacties

Reacties

  1. melkkoe zegt

    23 september 2013 om 12:11

    Die waardes zijn met gemak te halen. Je moet er alleen asociaal voor rijden.

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      23 september 2013 om 14:36

      @melkkoe: klopt gedeeltelijk, veestal kom je dan wel aardig in de buurt, maar ik snap het probleem ook niet: de auto’s worden goedkoper ( minder CO2 uitstoot op papier = minder BPM) en aangezien de overheid toch niet gereed staat om bepaalde regelgeving te veranderen, is het toch echt beter dat de media hierover zwijgt..

      Login om te reageren
    • gop1 zegt

      23 september 2013 om 15:37

      @melkkoe: Niet waar, Ik haal volgens de boordcomputer 4,0 liter per 100 km (soms nog minder). Mijn moeder doet in dezelfde auto 5,4 liter per 100 km. Dat terwijl ik vaak doorhaal tot 6000 toeren. En ook rijd ik gemiddeld sneller. Het opgegeven verbruik is 4,4 liter per 100 km.

      Login om te reageren
      • autobart zegt

        24 september 2013 om 16:48

        @gop1: Inderdaad, velen rijden gewoon te lang in dezelfde versnelling…

        Login om te reageren
  2. jrk68 zegt

    23 september 2013 om 12:14

    De stichting open deur is weer opzoek naar kijkers….
    Dit is wel heel erg makkelijk, ik lees morgen wel welke merken nu weer in de zeik gezet moesten worden….

    Login om te reageren
  3. Brokkenpiloot zegt

    23 september 2013 om 12:15

    O bah, dat wordt vanavond knopje 1 van de afstandsbediening slopen.
    Krijgen we weer zo’n domme discussie die alleen inspeelt op onderbuikgevoelens, gespeend van elke vorm van werkelijk inzicht.
    Ik irriteer me daar zo aan, ik zeg vandaag nog mijn lidmaatschap van de Tros op.

    En ik ben erg tevreden met m’n Fiesta met ecoboost motortje!

    Login om te reageren
  4. ropbp zegt

    23 september 2013 om 12:17

    De fabrikanten meten op een door de EU goedgekeurde methode. Dat iedereen dan ook direct gelooft dat de resultaten kloppen, is pure dommigheid. De eerste autofabrikant/-verkoper die 100% de waarheid vertelt, moet nog geboren worden.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      23 september 2013 om 12:44

      @ropbp:
      Iedereen test op dezelfde manier.
      Dus onderling zijn de voertuigen prima te vergelijken.
      Het is aan de individuele chauffeur om deze theoretische waardes ook te willen halen.

      Login om te reageren
      • ropbp zegt

        23 september 2013 om 15:48

        @Hubert: dat bedoel ik ook. Alleen blijkt de testmethode niet te kloppen met de praktijk.

        Login om te reageren
        • saxoke zegt

          23 september 2013 om 18:07

          @ropbp: nee, maar als de fabrikanten m bij wijze van spreken plankgas testen en ipv 5l/100km , 14l opgeven dan klopt de meetmethode ook niet. Ditmaal mss wel in hzt voordeel vd consument, maar kloppen doet het niet.

          Login om te reageren
  5. 4x4wheels zegt

    23 september 2013 om 12:18

    Breng maar aan het licht die hap, als de graaiers dan toch moeten bezuinigen, pak dan maar alle modellen aan die hun lage bijtelling absoluut niet waar kunnen maken. Ik heb nog geen hybride of bluemotion gebakje gezien die in de praktijk zuiniger rijdt dan mijn 2.0 diesel. Als terug naar 25% en leuke auto’s weer een beetje betaalbaar maken

    Login om te reageren
  6. 4x4wheels zegt

    23 september 2013 om 12:19

    Alles*

    Login om te reageren
  7. jaapiyo zegt

    23 september 2013 om 12:29

    Wordt inderdaad naar alle waarschijnlijkheid weer een discussie die nergens om gaat. Iedereen weet namelijk inmiddels al dat de fabrieksopgaves die tegenwoordig overigens resulteren uit een min of meer vastgestelde testcyclus (voor alle merken dus) afwijken van wat je in realiteit haalt en dat is echt niet van de laatste tijd. Sommige mensen doen alleen alsof ze dat niet weten. En als je trouwens constant 90 gaat rijden op de snelweg dan kan je de opgave nog halen ook…

    Er is nu alleen meer aandacht voor omdat er financiële voordeeltjes bij de staat mee te halen zijn, wat overigens IMO geen onterecht voordeel is zoals sommigen roeptoeteren maar een vrijstelling van het onterechte nadeel wat ’the rest of us’ aan de staat moet afdragen.

    Zoals alle mogelijkheden om die ontzettend zware lasten op auto’s wat te omzeilen (zoals de privé grijs kenteken busjes op diesel van eind jaren ’90 en de oldtimers) zal het enige gevolg van deze discussie dan ook zijn dat de overheid die vrijstelling eraf haalt om nog meer geld op te halen bij de automobilist.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      23 september 2013 om 12:47

      @jaapiyo: ben het met je eens hoor, maar zelfs met 90 op de snelweg haal ik de opgave niet. Cruise control ten spijt. Beste wat ik zo genoteerd heb (na veel testen) is 4.3 l/km, nog altijd 0.5 meer dan de opgave. Goed, het is geen wetenschappelijk experiment en hoe nauwkeurig is de verbruiksmeter…

      Login om te reageren
  8. 406_v6 zegt

    23 september 2013 om 12:31

    Tsss.. krijgt een “oprecht boze” Antoinette weer dikbetaalde zendtijd om vervolgens de “bad guys” niet te laten uitpraten en steevast HAAR tegenargumenten er door te drukken op de zender. Ned 1 zit vanavond NIET ik het keuzemenu.

    OT: Natuurlijk deugt de meetmethode niet, maar moet je dat de autofabrikanten kwalijk nemen? Denk dat het meer een issue is van verkeerde regelgeving vanuit (in dit geval) Brussel.

    Tip voor Antoinette: Laat de anderen eens uitpraten en uitleggen wat hun standpunt is alvorens jouw mening als waarheid te verkondigen. (of lukt dat niet wegens een chronisch tekort aan dierlijke eiwitten?)

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      23 september 2013 om 12:41

      @406_v6: Mooi gezegd, ik krijg ook kromme tenen van dat irritante mens.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        23 september 2013 om 13:14

        @midasracer: Thx.

        Login om te reageren
    • hammerman zegt

      23 september 2013 om 13:56

      @406_v6: Ik vind Antoinette wel een lekker ding! Maar ja, ze valt dan ook in mijn leeftijdscategorie. Voor de gemiddelde Autoblogger (qua leeftijd) komt ze waarschijnlijk meer over als een MILF of cougar… ;-)

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        23 september 2013 om 16:23

        @hammerman: Qua leeftijd zit ze ook in mijn categorie, daar houd dan ook onmiddellijk alles op.

        Login om te reageren
    • gop1 zegt

      23 september 2013 om 15:40

      @406_v6: Dat mens van kassa is pas echt irritant.

      Login om te reageren
    • timmeynl zegt

      23 september 2013 om 17:26

      @406_v6:
      Vraagje nav je username: haal jij met je V6 de verbruiksopgave?
      Ik was aardig verrast toen ik 1:11 noteerde met m’n V6, omdat de opgave niet zo optimistisch was. Dat is met een zware Coupe, lijkt me dat een lichtere sedan het nog beter doet.

      Peugeot deed het in het verleden iig goed: praktijktests met 2 volwassenen, bagage en een 50L benzine om de verbruikscijfers en prestaties te bepalen. Zouden ze weer mogen invoeren.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        23 september 2013 om 18:58

        @timmeynl: ik reed (de 406 V6 is overleden) gemiddeld 1 op 9 / 9,5. Met mijn huidige Honda Accord 2.4i V-TEC automaat haal ik zo ongeveer 1:11, op lange stukken snelweg zo’n 1:13.

        Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    23 september 2013 om 12:46

    ik haal het wel
    met gemak
    doe alle naden voor het wegrijden afplakken met ductape
    de airco is losgekoppeld
    smallere banden en velgen gemonteerd, die twee keer harder dan de fabrieksopgave zijn opgepompt.
    plak alle grilles en verlichting af
    achteruitverwarmingsknopje is weggehaald net als de achterbank en bijrijdersstoel
    bij regen stoppen om de ruitewissers te monteren
    en de rechterbuitenspiegel ligt ook thuis.

    maar hij loopt wel 1:93 tussen de vrachtwagens in.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 september 2013 om 13:14

      @desjonnies: dan doe je het dus precies zo als de fabriekstesters.

      Login om te reageren
  10. motoragent zegt

    23 september 2013 om 12:58

    Het opgegeven verbruik is gewoon een indicatie bepaald aan de hand van een vastgestelde meetmethode en is handig om het verbruik van verschillende auto’s met elkaar te vergelijken. Dat de mijnheren en mevrouwen de gegeven opgave niet halen ligt aan hun rechtervoet en de verkeersomstandigheden.

    Het opgegeven gemiddeld verbruik van mijn dagelijkse auto is 1 op 13,5, ik haal met gemak 1 op 16. Kwestie van goed voor je uit kijken… mijn 106 Rallye daarentegen zou 1 op 12.5 moeten halen, maar daar zit ik eerder richting de 1 op 10.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 september 2013 om 13:16

      @motoragent: en aan het gebruik. Ga je elke dag een half uur met 130 blazen op de snelweg dan wordt het onmogelijk de fabrieksopgave te halen, want de fabrieksopgave bevat helemaal geen half uur snelweg (ik meen maar 5 minuten op 120).

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        23 september 2013 om 13:25

        @mashell: Klopt inderdaad, een hybride zal in de stad juist een beter verbruik hebben (elektrisch optrekken, veel regeneratief remmen etc) terwijl daar het verbruik van mijn auto juist zal kelderen. Daarbuiten is het juist andersom. Er zijn zo veel variabelen waar het verbruik van af hangt dat daar heel moeilijk een gemiddelde aan gehangen kan worden dat voor alle gebruikers klopt.

        Login om te reageren
    • Svda zegt

      23 september 2013 om 19:40

      @motoragent: Zijn vaak van die azijnpissers daar. Mijn vorige wagen Audi A4 1.9 tdi haalde met gemak 5.0l / 100 km op volle tank

      Login om te reageren
  11. nibor zegt

    23 september 2013 om 13:06

    Het opgegeven verbuik klopt alleen bij die eco dingen niet. Bij onze beide auto’s halen wij met normaal rijden gewoon de fabrieksopgave. Soms 0,3 liter per 100 meer, maar altijd behoorlijk in de buurt.

    De rede: wij rijden met D en C label auto’s. Die rijden in de praktijk dus makkelijk net zo zuinig als die A of B label benzines.

    Login om te reageren
  12. betonstaal zegt

    23 september 2013 om 13:18

    Altijd testen met de deur dicht, was het alleen al vanwege de tocht.

    Login om te reageren
  13. mashell zegt

    23 september 2013 om 13:22

    Een booskijkende Antoinette Hertsenberg, de autofabrikanten zullen sidderen.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      23 september 2013 om 13:27

      @mashell: Raar eigenlijk dat ze de autofabrikanten hier op afrekenen, terwijl het juist de EU meetmethode is die te wensen over laat.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        23 september 2013 om 14:38

        @motoragent: ik denk zelfs niet dat er wat mis is met die EU meetmethode. Want die voldoet aan het belangrijkste criterium, ze levert resultaten die onderling te vergelijken zijn. Het hele probleem is dat de verwachting wordt gewekt (ook door de fabrikanten door er groot mee te adverteren, bijvoorbeeld op autodeuren op autoshows) dat dit een door iedereen te behalen praktijk verbruik zou zijn. Dat is natuurlijk niet zo. Een andere cyclus met meer snelweg en meer file (beter passend voor Nederland) levert voor Malta weer een grotere afwijking op. Er is gewoon geen universeel passende cyclus mogelijk. We moeten eigenlijk gewoon de cyclus gebruiken voor het rangschikken van de modellen, het te verwachten praktijk verbruik moet je uit autotesten halen, daar wordt pittig gereden, daar zou je dus als Jan met de Astra onder moeten zitten.

        Login om te reageren
        • motoragent zegt

          23 september 2013 om 15:38

          @mashell: De cijfers dienen meer als vergelijkingsmateriaal tussen verschillende auto’s inderdaad. Ik snap echter niet dat Kassa nu de autofabrikanten de schuld gaat geven van het niet behalen van het opgegeven verbruik, terwijl deze juist op één vastgestelde manier worden bepaald. In mijn ogen zouden ze zich dan juist moeten richten op die EU norm ipv dat ze de fabrikanten nu op hun plaats te wijzen (want Kassa kennende laten ze de woordvoerders van de fabrikanten niet uitpraten en proberen ze er alles aan te doen om de fabrikanten hier de schuld van te geven)

          Login om te reageren
          • 406_v6 zegt

            23 september 2013 om 17:04

            @motoragent: Juist, Maar dan zou de Overheid deze cijfers dus ook NIET mogen gebruiken om de fiscale regels op los te laten… want als je de leasemaatschappijen mag geloven is er vrijwel niemand die de “norm” weet te realiseren.

            Login om te reageren
  14. martijnb11 zegt

    23 september 2013 om 13:52

    Volgens mij moet je die cijfers niet serieus nemen. Ik zie het meer als een vergelijking tussen verschillende merken/modellen in plaats van een cijfer die je ook in de praktijk moet terug zien in je dashboard.

    Login om te reageren
  15. dotternetta zegt

    23 september 2013 om 14:11

    Ik vind google nog de beste tester. En de VAG fans hebben ook wel leuke lijstjes.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      23 september 2013 om 14:54

      @dotternetta:
      Lol, met die link kom je bij de site van Hofman in Leek, leukere auto’s dan de hokken waar dit artikel over gaat, dat dan weer wel.

      Login om te reageren
      • dotternetta zegt

        23 september 2013 om 21:22

        @jrk68: Haha, ze hebben mijn link veranderd. Ik verwees naar een link van a.t.w.ek :-)

        Login om te reageren
        • dotternetta zegt

          23 september 2013 om 21:25

          @dotternetta: @Autoblog..en nu moeten mijn reacties goed gekeurd worden? Beetje overdreven, vind ik. Er staat nergens dat ik niet mag linken naar “concurrenten”…

          Login om te reageren
          • autobart zegt

            24 september 2013 om 16:54

            @dotternetta: Dat is inderdaad triest, ze zouden er juist wat van kunnen leren, als het goed zou zijn geweest… (Ik heb de link niet gezien)

            Login om te reageren
  16. willemseles zegt

    23 september 2013 om 14:57

    Ik heb gisteren m”n AW verbruiksmonitor verwijderd, na 30 tankbeurten/15dkm.
    Reden? Anders lukt de verkoop van het nog geen jaar oude 3 cilindertjes volgend jaar vast niet (40% slechter dan fabrieksopgave). Volgend jaar weer een leukere wagen, waar ik dan 1/3 minder mee ga rijden om tot dezelfde maandelijkse kosten te komen.

    Login om te reageren
    • gop1 zegt

      23 september 2013 om 15:43

      @willemseles: Wat rijd je? Want 40% erboven is echt veel. Ik rijd zelf juist zuiniger.

      Login om te reageren
      • autobart zegt

        24 september 2013 om 16:56

        @gop1: Hij rijdt 60 in zijn twee, 80 in zijn 3 en plank gas in zijn 4 op de snelweg… Overige versnellingen worden niet gebruikt.

        Login om te reageren
  17. sjeppie156 zegt

    23 september 2013 om 15:42

    Het probleem van een kleine lilliputter onder je motorkap is dat je ze echt finaal moet aftrappen wil je op snelheid komen daardoor valt dat verbruik zo tegen. En dan kijk ik voornamelijk naar de fiat panda van een maat van mij.

    Login om te reageren
    • autobart zegt

      24 september 2013 om 17:15

      @sjeppie156: Kleine lilliputter? Ben jij de man van de pleonasme’s?

      Login om te reageren
  18. awesome zegt

    23 september 2013 om 16:57

    Vroeger had je ‘Ook dat nog’.
    Dat was wel leuk…

    Login om te reageren
  19. dennisdd zegt

    23 september 2013 om 17:23

    Ze kunnen beter eens iets gaan doen aan de schijnwereld rond de uitstoot. (Semi) Elektrische auto’s worden vrijgesteld van de belasting omdat ze (bijna) niets uitstoten uit de uitlaat.

    Maar als de elektriciteit, in Nederland voornamelijk uit de kolencentrales, wordt meegeteld zijn ze ineens 6 tot 7x vervuilender dan de huidige diesels.

    Login om te reageren
    • autogek123 zegt

      23 september 2013 om 19:06

      @dennisdd: Ha ha ha. Jij kijkt vaak SBS6??? Als je de CO2 voor productie en transport enz van de elektriciteit gaat meerekenen kom je gemiddeld op 100gr per km uit voor ” vuile” stroom. Neem je 100% schone stroom is dat nog maar 10/15 gr per km. Bij je benzine en diesel CO2 wordt ook alleen je verbrandings CO2 gerekend. Doe je productie en transport dan kan je gemiddeld de aangegeven CO2 per km voor je auto maal 4 doen om je werkelijke CO2 per km te berekenen van je auto.

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        23 september 2013 om 21:17

        @autogek123: Eindelijk iemand met verstand van zaken. Veel mensen houden er inderdaad geen rekening mee dat de diesel die ze in hun auto verstoken ook nog geproduceerd moet worden. Daarnaast werkt een kolencentrale veel efficiënter dan een simpele verbrandingsmotor, en kan de uitstoot van zo’n fabriek ook nog eens veel beter gezuiverd worden dan in een auto mogelijk is.

        Login om te reageren
        • autobart zegt

          24 september 2013 om 16:57

          @motoragent: Kortzichtigheid heet dat ook wel, dat zie je in Nederland regelmatig…

          Login om te reageren
  20. pomoek zegt

    23 september 2013 om 22:35

    Ja de verbruik cijfers kunnen worden gebruikt om auto’s onderling te vergelijken. Maar helaas worden die verbruikscijfers ook, en vaak, gebruikt om verbruik tussen oude en nieuwe auto’s te vergelijken. En daar gaat het mis. Oude auto’s worden gezien als flink vuiler dan jonge auto’s terwijl dat in de praktijk erg meevalt. Op zich geen probleem totdat de overheid een slooppremie uitkeert om oude auto’s te slopen of deze uit de binnenstad weert omdat deze meer zouden vervuilen dan nieuwe auto’s. Ik ben er toch van overtuigd dat mijn een Peugeot 205 uit 1992 minder vervuilend is als een Porsche Cayenne uit 2013.

    Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      23 september 2013 om 22:41

      @pomoek: hangt er vanaf wat je als vervuiling ziet. De stekkerbrigade zoals “autogek123” ziet CO2 als vervuiling, in dat geval is de Cayenne waarschijnlijk vervuilender dan jouw peugje

      Login om te reageren
      • autogek123 zegt

        24 september 2013 om 08:57

        @melkkoe: AU, die opmerking doet echt pijn! :-P

        Login om te reageren
    • autogek123 zegt

      24 september 2013 om 09:01

      @pomoek: Nee, jouw Peugeot 205 stoot minder CO2 uit dan de Cayenne. Maar je moet wel appels met appels vergelijken. Jouw 205 stoot wel meer uit dan 50% meer CO2 uit dan de vergelijkbare nieuwe Peugeot 208. Dus is jouw 205 dan wel vervuilender. :-)

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North