Vanavond van 20:40 – 21:10 op Canvas: een documentaire over het Belgische automerk Imperia. Het merk schreef één van de mooiste bladzijden van de Belgische autogeschiedenis, maar wat zegt die naam ons nu nog?
Tussen 1906 en 1958 rolden er in de fabriek van Nessonvaux bij Luik zo’n 20.000 Imperia’s van de band. Op het dak van die fabriek lag zelfs een testbaan om de wagens uit te proberen! De Belgische presentator Sven zoekt en vindt het publieke geheim achter deze plek en maakt onderweg nog een ommetje langs een ander stukje vaderlandse geschiedenis: de oorsprong van de Belgische autoraces. Kijken dus!
Jokkebrok zegt
Ok, zal ik doen…
SHFT zegt
Gelukkig levert Canvas nog goede TV in deze sombere TV-tijden!
Seroo zegt
@SHFT: TV is verschrikkelijk! Canvas is grotendeels ook nog zonder reclame. extra happy face.
Esprit_de_Flandre zegt
@SHFT: Somber? Zeg maar gerust marginaal…
SHFT zegt
Is autoblog dit artikel trouwens al vergeten:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/24/hybride-sportwagen-uit-belgie-imperia-gp
Esprit_de_Flandre zegt
@SHFT: Ja, want dat is het lot van renderingskes waar verder niets mee gebeurt. Behalve dat de maker elk jaar wel eens zegt dat ze hem bijna klaar hebben…
christophe zegt
Ik neem hem alvast op, voor na de examens dan maar..
driftkicker zegt
Iedereen kent Minerva, maar Imperia heb ik nooit van gehoord en ik ben Belg. Ze bestaan blijkbaar nog steeds. http://www.imperia-auto.be/
driftkicker zegt
@driftkicker:
potver7 zegt
@driftkicker: nee… ze bestaan wéér! :)
Het merk is ongeveer 50 jaar weggeweest, nu hebben nieuwe investeerders een nieuw bedrijf opgezet en de merkrechten inclusief logo opgekocht. Een beetje á la Spyker dus.
duckje zegt
@driftkicker: ze waren in 1958 failliet, en die foto van jou is door een groep Luikse studenten gemaakt die het merk in dit jaar zouden willen heroprichten.
en ik kan het weten, ik ben belg
:P
Esprit_de_Flandre zegt
@driftkicker: Wikipedia kan leerzaam zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Belgische_automerken
didierdb zegt
nie mis….
maar ergens stel ik me de vraag, waarom, als er een heropstanding is van één of ander merk, zowel auto als moto, moet dit altijd met een retro-look zijn !?….passie zeker!?….
duckje zegt
ze waren ook de eerste autofabrikant ooit die een hybride automodel maakte, daarom dat hun nieuw ontwerp ook hybride is.
mercedesfan zegt
@duckje: Dat is niet waar, in 1897 heeft Ferdinand Porsche bij de Oostenrijkse wagen-bouwer Lohner al een hybride ontwikkeld.
Esprit_de_Flandre zegt
@duckje: Lohner-Porsche was idd eerder.
JanC zegt
@Esprit_de_Flandre: eerder ja, maar dat is ook niet de vroegste hybride…
Esprit_de_Flandre zegt
@JanC: En welke was dan de eerste?
JanC zegt
@Esprit_de_Flandre: Dat hangt af van je definitie van een hybride is, maar de vroegste hybride zijn vroege stoomboten, zo rond 1800, die ook zeilen hadden. Toch is de opmerking van Imperia niet helemaal fout, want Lohner was een koetsenmaker, daar waar Pieper zich naar verluidt autobouwer noemde. Ik meen ook dat Lohners wagen niet zozeer voor de verkoop bedoeld was.
Esprit_de_Flandre zegt
@JanC: Laten we, aangezien we op AutoBlog zitten, de definitie van hybride op de hybride-automobiel houden. Dus geen boten. :P
En Lohner een koetsenbouwer, kan zijn, maar als je er een motor insteekt heb je een automobiel. Een houten auto weliswaar, maar niettemin een auto. De Benz Patent-Motorwagen was ook niet veel meer dan een fiets op drie wielen, en die wordt toch ook de eerste auto genoemd…
Als je dan naast de verbrandingsmotor ook nog een elektrische motor hebt is het dus een hybride-automobiel. En ik denk niet dat er voor de Lohner-Porsche iets was dat aan die definitie voldoet, maar ik kan me vergissen…
JanC zegt
@Esprit_de_Flandre: Geen probleem. Al zouden we dit (Lohner-Porsche) geen hybride moeten noemen. Het is zoiets als een diesel-elektrische trein. De Pieper was meer een echte hybride in dat de wagen ook remenergie terugwon, en de elektrische motor de verbrandingsmotor “hielp” bij bijvoorbeeld bergoprijden.
prisma zegt
Het word hoog tijd dat de Vlaamse regering eens gaat spreken met imperial over het opstarten van een groen automerk, ze kunnen direct de site van Opel Antwerpen gebruiken. Hier moet toch wel een win win situatie uit te halen zijn.
FredT zegt
@prisma: Ik ben geen voorstander van het subsidiëren van niet overheidsbedrijven met belastingsgeld. Een tegenstander zelfs. Ongeacht de jobs die er verloren gaan.
Desondanks ben ik zeer benieuwd naar de heropleving van Imperia.
didierdb zegt
info voor de liefhebber, op wikipedia, staat een hele lijst van ooit Belgische automerken, die reeds verdwenen zijn…..veel te veel om hier neer te schrijven….
JanC zegt
@didierdb: Die lijst is zelfs niet compleet. Ik kan het weten…
kingkay zegt
Jammer, ben net iets te laat thuis en had de digicorder niet geprogrammeerd. Iemand die de uitzending heeft opgenomen en op het net kan gooien? Had deze uitzending heel graag gezien namelijk.
Panther zegt
@kingkay: ik ben er ook naar op zoek want er wordt geen herhaling van uitgezonden.
kingkay zegt
Trouwens, dé Belgische nationale trots, namelijk FN, maakte vroeger ook motorvoertuigen. Hebben ze gedaan tot ergens jaren ’70 dacht ik. Maar toen ze doorhadden dat hun wapens 1000x rendabeler waren dan eender wat anders hebben ze zich sindsdien volledig daarop gestort.
JanC zegt
@kingkay: Inderdaad, eigenlijk heeft FN alles wel gemaakt; motorfietsen, auto’s, trucks.
crosske zegt
@kingkay & Panther : als je telenet digitaal hebt, kun je kijken via net gemist of ooit gemist, 1 van de 2.
savipe zegt
vond het best mooi, en het testcircuit… strakke bochten… :p
JanC zegt
Overigens is er ook een aardig (Franstalig) boek over Imperia.
pieterjan zegt
hier de aflevering online:
http://www.youtube.com/watch?v=R8JXDpxi3xc
http://www.youtube.com/watch?v=WlVAtx0RD58