Mercedes wil in beroep tegen de uitspraak die de FIA net heeft gedaan.
Het getouwtrek voor het F1 wereldkampioenschap is dus níet voorbij. Direct na de GP van Abu Dhabi 2021 heeft Mercedes twee protesten ingediend. Deze zijn nu door de FIA verworpen. Ergo: Max Verstappen is alsnog wereldkampioen. Eind goed, al goed. Zou je kunnen zeggen.
Maar niet als het aan Mercedes ligt. SkySports bevestigt namelijk dat Mercedes het er niet bij laat zitten. Volgens de grootste F1-zender ter wereld heeft Mercedes namelijk hun voornemen ingediend om de beslissing van de stewards (om het protest van het team tegen het safetycar protocol) af te wijzen.
Mercedes wil in beroep
Daarvoor kan Mercedes niet nog een keer naar de FIA. Voor het hogere beroep kan Mercedes echter wél terecht bij het CAS, het Hof voor Arbitrage en Sport. Dit is een onafhankelijk orgaan dat uitspraken kan doen in dergelijke zaken. Meestal gaat het over vreemde (te hoge) transfersommen van voetballers of het gebruik van doping bijvoorbeeld.
Mercedes heeft weliswaar de intentie uitgesproken, maar formeel nog geen protest ingediend. Als Mercedes dat wil doen, moeten ze snel zijn. Ze hebben daarvoor nu nog 72 uur de tijd om het door te zetten of toch de keutel in te trekken.
Haast
Formeel heeft Verstappen deze race gewonnen. De kampioensbeker wordt pas later deze week overhandigd. Als dit eenmaal is gebeurd, kan het niet meer teruggedraaid worden. Er is dus haast geboden voor Mercedes.
Nogmaals, ondanks dat het voor ons Nederlandse autosportfans toch een smetje is op een ultiem feestje, is de houding van Mercedes niet heel erg vreemd. Ronden lang leek Hamilton naar een zekere overwinning te rijden. Met name de beslissing om het protocol niet te handhaven heeft ervoor gezorgd dat Verstappen vlak achter (en naast) Hamilton kon rijden met verse banden. In hun ogen is het niet correct aanhouden van het protocol de reden dat ze de race, en dus het kampioenschap, hebben verloren.
joosstra zegt
Zo gaat de lol er wel een beetje af. Mercedes is erg goed in het verpesten van een feestje. Wat hebben ze eraan dat in 2023 of daaromtrent door het CAS wordt besloten dat ze gelijk hebben en dat Hamilton kampioen 2021 wordt. Overigens kan het CAS de klacht niet ontvankelijk verklaren. Doen ze dat wel dan zetten ze de deur open voor alle protesten tegen elke beslissing van elke scheidsrechter in welke sport dan ook. Dan wordt het een instituut met een paar honderdduizend juristen.
Stellantis rules the sky zegt
Volgens mij hebben ze 48 uur de tijd om te beslissen of ze in beroep gaan. Laten we hopen dat ze in die tijd bij zinnen komen en dat niet doen.
chrisvis zegt
@Stellantis rules the sky: ze hebben zelfs 72u de tijd…https://racingnews365.nl/breaking-mercedes-wil-in-beroep-gaan-titel-verstappen-weer-onzeker.
Stellantis rules the sky zegt
👍
Stellantis rules the sky zegt
Overigens kunnen ze alleen zichzelf verwijten dat het zo afgelopen is. Track position was heilig, ze hadden tweemaal de mogelijkheid vers rubber te halen maar wilden kosten wat het kost track position niet opgeven. Het risico op een safety car neem je dan op de koop toe en ook dat je dan in een slechte positie verkeert.
hanstadema zegt
Klopt. Wordt te weinig (door en voor de Engelsen) belicht.
maarteno zegt
100% dit hebben ze zelf verloren op tactiek, denk dat die regel over dat de Race Director beschikking heeft over inzet SC behoorlijk zwaar weegt in de ogen vd Stewards en denk ook de CAS. Dat het niet precies zoals anders ging, is dan maar jammer. Als ze het andersom hadden gedaan bij Mercedes en wel binnen waren gekomen was het resultaat andersom geweest en dan had je de Britten en Toto niet horen klagen. Dus ze moeten eerst maar bij zichzelf te rade gaan.
MarcoM zegt
Ach ja, ze moeten wat, hij kan beter met de Lotto meedoen die Toto.
por100 zegt
Mikey mikey that’s all wrong!!!
piedlourd zegt
Mercedes AMG Achter Max Geëindigd Jeweetzelluf
W115 zegt
Mercedes moet doorzetten en Masi exit. Zo inconsistent als onze eigen Rutte.
por100 zegt
Masi eruit, ok, oneerlijk maar ok. Maar hoe ga je beslissing terugdraaien? Hoe weet je zeker dat Lewis dan gewonnen had?
matje140 zegt
Vrij simpel. Als Masi de regels gevolgd had, had hij alle auto’s door moeten laten in ronde 57. Dat is verder niet zo interessant voor de uitkomst, maar toont wel de willekeur van Masi aan. Dan had de safety car vervolgens in ronde 58 pas naar binnen mogen gaan. In de regels staat dat, indien de safety car in de laatste ronde van de race op de baan is, deze aan het einde van de laatste ronde de pits in gaat en de coureurs over start/finish rijden zonder in te halen. In dat geval had Lewis dus altijd gewonnen.
sportabgasanlage zegt
De regels zijn er niet om blind te volgen, maar om excessen en twijfels te voorkomen. In dit geval was de intentie om niet achter de SC te finishen een prima argument om de regels een klein beetje aan te passen.
Rechters passen dit principe dagelijks toe en kijken naar de situatie waarin de regels evt overtreden zijn. Soms zijn er verzachtende omstandigheden en wordt de wet niet letterlijk gevolgd, maar wordt wel in de geest van de wet gehandeld. Precies wat Masi vandaag deed, hij handelde in de geest van het reglement. En dat recht heeft hij als wedstrijdleider. Vaak genoeg al in het nadeel van Max. Vandaag toevallig in zijn voordeel.
jje003 zegt
De regel zegt ook dat de race-director mag overrulen boven op het feit dat Mercedes heeft ingestemd met een voorstel om races niet met een sc te laten eindigen.. Dit werkt nu tegen ze, maar ben nou eerlijk, als RBR iedere beslissing letterlijk ging nemen dan was Merc er slechter vanaf gekomen. Het zijn ontzettend slechte verliezers, je hebt 7 wk’s gewonnen en dan nu jezelf laten kennen. Dit maakt ook duidelijk hoe makkelijk ze het gehad hebben in de vorige jaren.
matje140 zegt
Dat is een vrij slecht geïnterpreteerde uitleg van artikel 15.3. In dat artikel staat duidelijk dat de race director “overriding authority” heeft over de race clerc, niet over de regels. Dat zou een mooie boel worden daar, als de race director alle regels naar believen opzij kan zetten. En natuurlijk zal ergens in de regels moeten staan dat de race director beslist over het gebruik van de safety car. Anders kan iedereen maar roepen dat de safety car de baan op moet. Neemt niet weg dat de regels omtrent gebruik van de safety car hierbij gevolgd moeten worden en dat de specifieke regel altijd voor de algemene gaat.
berlinetta zegt
Ik ben het niet met je eens. In artikel 15.3 staat dat de race director grote vrijheid heeft bij het inbrengen en binnen halen van de safety car. De race director kan onder omstandigheden dus ook besluiten om de safety car onmiddellijk binnen te halen. Deze beslissingsvrijheid zou dan ook betekenisloos zijn als de race director onder deze omstandigheden gebonden zou zijn aan het volgen van een bepaalde procedure.
Daar geldt ook nog eens dat alle teams voorafgaand aan het seizoen hebben verklaard dat een race moet eindigen door te racen en niet achter een safety car. De gedachte daarachter is dat zoveel mogelijk wordt gestreefd naar een racewinnaar op basis van een daadwerkelijke strijd.
stekel zegt
volgens mij staat er ook in de regels dat Masi de beslissende stem heeft in regels en orders
pomoek zegt
Even gegoogled en op wikipedia dit gevonden over het cas:
The court is reluctant to overturn field of play decisions, though it may do so in cases where there is clear evidence that the officials acted in bad faith or with arbitrariness.[21] In CAS 2010/A/2090, the CAS Panel explained that the reason for this is not a matter of jurisdiction but arbitral self-restraint.
Volgens mij staat hier dat het CAS terughoudend is als het gaat om het terugdraaien van beslissingen van arbiters en dat enkel doen in het geval er overduidelijk sprake is kwade wil of willekeur.
Daar is in deze naar mijn mening geen sprake van. De intentie was er om de race niet achter de safety car te laten eindigen, wat ik op zich een logisch streven vindt. Ik zie hier niet echt kwade wil of willekeur in. Daardoor werd de regel dat de achterblijvers een ronde voor de herstart mochten doorrijden terzijde geschoven.
Wat betreft dat Verstappen Hamilton inhaalde: Dit zijn van die overtredingen waar Verstappen er, nog steeds, te veel van maakt. Foutjes die totaal niet nodig zijn. Dit levert hem geen enkel voordeel op maar is strik genomen verboden. Het feit dat dit hem geen voordeel opleverde is volgens mij ook de reden dat ze het protest hebben afgewezen. En ook hier zie ik geen kwade wil of willekeur in het oordeel van de wedstrijdleiding.
Ik denk dat we gerust kunnen slapen….
mc96 zegt
Goede bijdrage! Dat is informatie waar we wat aan hebben!
Richmond zegt
@pomoek: Hamilton heeft er voordeel van gehad. In omgekeerde rollen is Verstappen meerdere keren op zijn vingers getikt
Rick-dos zegt
Mooie boardradio van Alonso over de situatie. Geeft goed weer hoe hij er instaat.
https://www.youtube.com/watch?v=BGvtbDl3rcI&ab_channel=F1Jackman
maferick74 zegt
Ik was even vandaag weg, is er nog iets spannends gebeurd?
pomoek zegt
En natuurlijk is het zuur voor MB en Hamilton. Want deze race hadden ze in hun zak en moeten winnen. Maar datzelfde kan worden gezegd over Verstappen in diverse races het afgelopen seizoen.
In de allerlaatste race, in de allerlaatste ronde had Hamilton pech en Verstappen mazzel. Het banden wisselen tijdens een safety car of rode vlag is belachelijk. Maar het mag. Voor iemand die op kop rijdt is dit echter vaak geen optie. Dat tijdens een safetycar de auto’s dichter op elkaar gaan rijden waardoor je voorsprong in een klap verdwijnt is enorm frustrerend. Maar een realiteit. Races die om de haverklap worden stil gelegd omdat er iets gebeurd op de baan is niet wat de teams willen.
Verstappen heeft naar mijn mening het kampioenschap niet verloren in de laatste race. RB Verstappen heeft gedurende 22 races laten zien dat zij de beste waren dit seizoen. Het zou MB sieren als ze dit erkennen. Niet enkel naar het resultaat van deze laatste race kijken, die ze hadden moeten winnen, maar naar het seizoen als geheel. Het is een prachtig verhaal geworden en gaat denk ik nog legendarische proporties aannemen.
Als MB het voor elkaar krijgt om achter de burelen van een pseudo rechtbank de zaak om te draaien hebben ze daar niet alleen RB en Verstappen mee, maar bewijzen ze ook de sport een slechte dienst.
PAN zegt
Mercedes hou Ff op, ja nu.
mc96 zegt
Het Mercedes F1 team is maar voor ongeveer een derde van Mercedes. Toto is volgens mij ook voor een derde eigenaar. Vraag me af of Mercedes als merk er veel baat bij heeft om een zaak bij het CAS door te zetten. Het komt erg onsympathiek over en is daarom voor Mercedes ook een afbreukrisico. PR techisch volgens mij voor Mercedes beter om te berusten . Zou wel willen weten hoe Mercedes er in staat en in hoeverre ze Toto daar in kunnen sturen.
Richmond zegt
@mc96: voor Mercedes als autofabrikant zal het weinig uitmaken. Mensen gaan er niet minder auto’s door kopen. Voor Mercedes F1 kan het betekenen dat er een aantal sponsors afhaken. Maar in her grote geheel denk ik niet dat het iets uitmaakt of ze wel of niet naar Cas gaan en wel of niet daar gelijk krijgen. Voor de sport kan het wel veel betekenen.
panam1 zegt
Vroeger hadden Duitsers minder moeite met hun verlies nemen – zo rond 1945…..
mashell zegt
Ehh…. Die hele 2e wereldoorlog was er omdat die Duitsers moeite hadden met hun verlies (en de daaropvolgende vernederingen) na de 1e wereld oorlog.
panam1 zegt
@mashell: ja maar in 45 hebben ze wederom hun verlies gepakt……
sportabgasanlage zegt
How many Germans does it take to ruin a party?
vaakbenjetebang zegt
@sportabgasanlage: That’s a trick question: it typically takes only one Austrian.
MaartenD zegt
Wat een jankbal die Toto, begint een beetje op calimero te lijken
Rick-dos zegt
Mercedes gaat dit niet winnen. Als je de regels leest dan staat Masi gewoon in z’n volle recht en heeft hij de juiste beslissing genomen. Er staat nergens in de regels dat je ALLE auto’s die op een ronde achterstand staan voorbij moet laten gaan. Er staat ‘welke dan ook’ (vrij vertaald). Als je op 4:51 in onderstaand filmpje kijkt dan zie je dat de raceleiding duidelijk auto’s heeft aangewezen. Vervolgens heeft Masi artikel 15.3 gebruikt (zelf niet opgezocht stond in de FIA verklaring) en daar staat duidelijk dat de raceleider naar eigen inzicht de safety car mag inzetten. Dat heeft hij dus gedaan om niet de race onder geel te laten eindigen. Masi zegt zelf dat er een afspraak is om de race niet onder geel te laten eindigen. En dat klopt ook. Dat was een discussie van een aantal jaar geleden, ik meen GP van Frankrijk, maar hou mij ten goede, dat de teams klaagde dat het niet meer mag gebeuren dat een race onder geel eindigt.
Alles bij elkaar opgeteld heeft Masi helemaal niet verkeerd gehandeld en heeft Mercedes weinig kans.
Dat gezegd hebbende, heeft Max natuurlijk wel ontzettend veel geluk gehad vandaag. Maar goed, moet hij het nog wel even in een ronde doen. Gewoon terechte kampioen.
https://www.youtube.com/watch?v=7QJ-N-AQJYc&ab_channel=FORMULA1
mashell zegt
Wat is er erger dan een verliezer zijn? Een slechte verliezer zijn! De directie in Stuttgart doet er verstandig aan dit protest in te trekken, doorzetten levert alleen maar imago schade op.