De hybride komt met indrukwekkende cijfers.
Hij is snel, angstaanjagend en vol moderne technologie. Maak kennis met de Tushek TS 900 H Apex. Het autobedrijf uit Slovenië heeft een zeer lichte hypercar gebouwd die duizelingwekkende prestaties neerzet.
Krankzinnig snelle auto’s als de Bugatti Chiron en de Ferrari LaFerrari zijn geen lichtgewicht koningen. Tushek probeert dat wel met de TS 900 H Apex. De hybride hypercar heeft een 4.2-liter V8 en twee elektromotoren. Het systeemvermogen komt uit op 950 pk en 1.400 Nm koppel. En dat alles op een gewicht van slechts 1.410 kg wat niet bijster veel is gezien de aandrijflijn. Dit hebben ze voor elkaar gekregen door onder meer gebruik te maken van een carbon fiber chassis.
De Tushek doet 0-96 km/u in 2,5 seconden. De topsnelheid bedraagt maar liefst 380 km/u. Om die waarden veilig naar de weg te brengen staat de TS 900 H Apex op een setje Pirelli Trofeo Series R’s met joekels van Brembo remmen. Het dak is met de hand te verwijderen, zodat je ook open kunt genieten van die ronkende achtcilinder.
Het Sloveense bedrijf presenteert de TS 900 H Apex op Salon Prive in het Verenigd Koninkrijk voor het eerst aan het publiek en hoopt hier klanten te vinden voor het project.
rollingstoned zegt
Die koplampen doen me aan Mclaren denken.
screamer zegt
@rollingstoned: ik vraag me dus af bij dit soort projecten of ze echt de lampunits van andere modellen gebruiken. Ik herken deze alleen niet, dus misschien zijn ze origineel.
henk123456 zegt
@screamer: Audi A8 denk ik
jpoers zegt
@henk123456: of Skoda superb
rolov zegt
@screamer: de f1 had ook achterlichten van een bus in Nederland.
baklava zegt
@rolov: Diablo ook
mopar70 zegt
@baklava: Koplampen van een 300ZX
BaRa zegt
@screamer: reken maar van yes. Het laten goedkeuren / homologeren van lampunits kost handenvol geld. Lampunits kunnen hergebruiken van een ander model/merk scheelt eens stevige slok in de ontwikkelkosten.
pielemuis zegt
Gaaf! Wat voor prijskaartje hangt hier nou aan?
jerry zegt
@pielemuis: Die hangt er niet aan. Dat zou ten koste gaan van het gewicht en de aerodynamica.
Gulli zegt
Audi V8?
jerry zegt
Nou, een echte lichtgewicht is het nou ook weer niet hoor. Maar in vergelijking met de Bugatti zijn de meeste super/hypercars wel licht ja…
goodfellar1 zegt
When McLaren, Koenigsegg and Lamborghini have a child
Dutchdriftking zegt
Een kruising tussen een Huracan en een Mclaren. Met een normale (of geen) achterspoiler, knappe wielen en een leuke kleur is het wellicht een heel wijs ding.
dappers zegt
mijn persbericht zegt 1300 pk en 1600 nm?
davelepeef zegt
Maar, mooi is anders, toch??
lekbak zegt
1400kg is geenszins een lichtgewicht. Alles onder de 1000kg is lichtgewicht, maar eigenlijk wil je onder de 750kg blijven voor ultiem lichtgewicht pret. 1400kg in een personenwagen is zwaar genoeg om alle pret weg te halen, dan is het in een supercar ook niet optimaal.
't Peugje zegt
@lekbak: Haha papegaai! Jouw hele broek zit onder de schijt na een rondje waarschijnlijk..
lekbak zegt
@straatzakelijk: onwaarschijnlijk, ik heb een hele sterke maag en darmen. Zelfs een stuntvlieger en knrm reddingsboot met 8bf op de Noordzee kunnen mij niet misselijk maken.
Maar elke 50 kilo in een auto kan je voelen. En zodra je eens beleefd hebt wat echt lichtgewicht is dan vergeet je dat nooit weer. Na een weekendje weg met een caterham superseven kloon ben ik nooit meer onder de indruk geweest van snelle auto’s. Niks komt ook maar in de buurt van het plezier wat minder gewicht kan brengen. Dit is snel en indrukwekkend, maar domweg niet lichtgewicht.
cabriohater zegt
@lekbak: dus alle sportauto’s zijn zware?
lekbak zegt
@cabriohater: 40 jaar geleden was het heel normaal voor sportwagens om minder dan een ton te zijn. Ik zeg inderdaad wel dat 99% van de sportwagens veel en veel te zwaar is. Daar is niks sportiefs aan, behalve het uiterlijk.
Tegenwoordig wil men een luxewagen die sportief over komt en snel is. Je kunt zelfs een tank van 60 ton snel maken… mensen die echt van sportief rijden houden die zijn zelfs nu nog dol op lichte sportwagens. Genoeg Engelse schuurtjes waar een klein automerkje gevestigd zit die dat bewijzen.
Niks is zo leuk in bochten als een laag gewicht. Laag gewicht kan je dan ook met geen enkele techniek compenseren.
mopar70 zegt
@lekbak: Toch dachten de knappe koppen achter de GT-R (R35) daar iets anders over. En iedereen weet hoe Godzilla de meeste supercars zoek reed indertijd.
jeroenwz zegt
Saai. Zoveelste super- hyper- of whatever auto die de aandacht zoekt. In 2,5 seconden van 0 tot 96 km/u. Nou en? 950 pk. Nou en?
koenscholten zegt
@jeroenwz: als je daar niet blij van wordt moet je misschien op andere sites rondhangen dan autoblog
krikke240z zegt
@koenscholten: maar ik deel zijn mening. Super- en hypercars heb je tegenwoordig 13 in een dozijn. Maar allemaal onbetaalbaar voor 90% van de bevolking. Dan zie ik liever iets verfrissend komen in de vorm van 200 a 300 pk met een gewicht rond 800 kilo en een zacht prijsje. Zoals Donkervoort bm of Lotus Elise bv. Veel meer keuze heb je momenteel niet.
lekbak zegt
@koenscholten: getalletjes hebben nog nooit iemand blij gemaakt. Dat doet beleving. En over de beleving is nog helemaal niks bekend.
rollingstoned zegt
@lekbak: Je hebt echt wel mensen die puur op cijfertjes geilen. En of dat nu om auto’s, boten, computers, (on)roerend goed of wat dan ook gaat, maakt niet uit. Waarschijnlijk maakt dat hun e-penis weer wat langer.
cabriohater zegt
Vind hem er wel gaaf uit zien op het eerste gezicht.
racerx zegt
Tushek, klinkt alsof Borat de CEO is.