Snoepje of heiligschennis?
De V12 blíjft in ieder geval en daar zijn we blij mee. Aston Martin bevestigt nu de komst van de 5.2 liter bi-turbo en heeft om ons te laten kwijlen een teaser uitgebracht. De video vertelt aan het einde: ‘Doei heerlijk atmosferisch tijdperk’ ‘Coming Soon’. In welk model we de V12 in terug zullen zien is nog niet officieel, maar het lijkt overduidelijk dat dit de nieuwe DB11 wordt. Dit omdat we onlangs een zwaar gecamoufleerd exemplaar van de DB11 bij de ‘ring zagen, welke volgens de Britse kentekenplaten een inhoud van 5200cc heeft. Overigens zou Aston Martin binnenkort in een nieuwe fabriek te Macedonia (Oostblok) gaan produceren, waarschijnlijk de DBX. Of ook de nieuwe DB11 daarvandaan zal komen is nog niet bekend.
Maar die turbo’s, is dat nou echt zo erg? Ferrari heeft het trucje in de 488 GTB en de California T bijzonder goed uitgevoerd. Hoogtoerig en traditioneel geluid zijn geen termen die je van een turbomotor hoeft te verwachten, maar we weten inmiddels wel dat het mogelijk is. Hoewel Ferrari alleen nog maar geblazen achtcilinders heeft uitgebracht, zal het ongetwijfeld goed komen. Zeker als je je bedenkt dat de nieuwe V12 toch om en nabij de 600 pk zal leveren, ervan uitgaande dat ze de huidige V12 (die in zo’n beetje alle modellen te verkrijgen is) overrulen. Afijn, oordeelt u zelf.
martijn11 zegt
Heerlijk geluid??
kampioentje zegt
Hmm, meer vermogen, en klinkt bijzonder goed! Waarom niet, aston martin slaat eindelijk een beetje een andere richting in.
87sandyd zegt
@kampioentje: de richting hoeft van mij niet veranderd te worden. Dat lijnenspel en die v12 zijn prachtig. Door de hevige concurrentie moeten ze helaas wel een andere weg inslaan. Ik vind het eeuwig zonde maar als zo het merk behouden blijft, tsja
Overigens klinkt deze v12 niet echt slecht. Maar goed, dit is een marketingfilmpje, ben benieuwd hoe het echt klinkt, dan kan je er pas echt een oordeel over vellen.
martinus zegt
Welkom Turbogeblazen V12 in de wereld.
Misschien is het toch toch tijd een mooie atmosferische V12 op de kop te tikken.
crackdavid zegt
@martinus: Je bent de S600 en S65 AMG vergeten?
martinus zegt
@crackdavid: Er zijn een aantal meer auto’s met een Turbo 12 cilinderblok natuurlijk.
Ik wilde meer dit ‘net geboren’ blok welkom heten in de wereld.
Hij zal waarschijnlijk de komende jaren de Britse fabrikant dienen met zijn prestaties.
Dus het zal wel net als zijn voorgang er een flink aantal jaren meegaan.
crackdavid zegt
Lijkt niet verkeerd. Maar in real life zal het vast minder klinken dan de N/A V12.
gtwillem zegt
Jammer dat de oude twaalfcilinders het veld moeten ruimen, want ze klonken magistraal. Maar een turbo V12 is beter dan geen V12. En zo verkeerd vind ik het eigenlijk niet eens klinken.
Nog een voordeeltje voor Aston is dat ze nu betere prestaties hebben met een lagere uitstoot, waardoor ze zichzelf compleet uit de markt prijsden.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Helemaal mee eens. Ik heb ooit de V12 in het echt mogen horen, ik word er soms nog van wakker……
henkhupelschoten zegt
Ik ben meer benieuwd wie deze V12 maakt, kan me echt niet voorstellen dat Aston-Martin hem zelf in elkaar schroeft.
phaeton zegt
@henkhupelschoten: Verrassing: je vrienden.
phaeton zegt
Uitleggen waar Macedonië (ongeveer) ligt, really? Iedereen weet ook waar Libanon of Spitsbergen ligt, mag ik hopen.
OT: Gelukkig blijft het de V12, ik was altijd bang dat AMG hen met de V8 op zou zadelen. Dit klinkt een stuk geruststellender.
gtwillem zegt
@phaeton: Simpel, Spitsbergen ligt naast Giethoorn en Libanon is de shoarmazaak op de hoek.
560pkferrari zegt
@gtwillem: echt? Ik dacht dat dat Turkije was. Weer wat geleerd.
mrB zegt
5.2 liter? Ik dacht dat Mercedes motoren zou gaan leveren, maar die hebben voor zover ik weet geen 5.2 V12 toch?
Ik denk dat het voor AM verstandig is om met turbochargers te gaan werken. Hoewel een atmosferische V12 fantastisch is, zijn turbo’s tegenwoordig toch de manier om meer prestaties te bewerkstelligen. Ik ben benieuwd hoe de rest van de db11 wordt!
ds3thp zegt
@mrB: Nee klopt, maar dit hoeft ook niet toch? Mercedes / AMG levert ook blokken aan Pagani welke ze zelf niet gebruiken!
henkhupelschoten zegt
@ds3thp: Is gewoon de 6.0 V12, ruimte voor een andere V12 is geen plek want de V12-lijn is overgeplaatst naar mannheim wegens een te hoge vraag naar.. Kan me niet bedenken dat merc dan ook nog plek over heeft voor een 5.2
mrB zegt
@henkhupelschoten: Dat idee heb ik dus ook, dit is geen merc blok. Maar dan is de vraag: Heeft Aston Martin dit blok zelf ontwikkeld? Gezien de financiële situatie daar vraag ik me dat af.
Rob zegt
Ik krijg er een beetje Vantage Le Mans/V600 (twin supercharger!) gedachten bij:
http://www.topcarrating.com/aston-martin/1998-aston-martin-v8-vantage-le-mans-4.jpg
Al zou dit waarschijnlijk een véél geciviliseerde machine worden…
dracae zegt
Mijn favoriete Aston Martin ooit had ook een geblazen motor.
De enigszins lompe, bijna Amerikaans musclecar-achtige , maar o zo geweldige Vantage uit eind jaren 90 met V8 compressor motor.
Dutchdriftking zegt
Zo op het eerste oor klinkt het zeer goed!
trustmeiamanengineer zegt
600pk uit een biturbo V12 is toch wel een beetje schamel. Het zijn er natuurlijk meer dan genoeg. Maar Ferrari haalt er 740 uit een atmosferisch meesterwerk.
Edge zegt
@trustmeiamanengineer: Klopt, maar je moet ook niet meteen al je kaarten op tafel leggen. Er moet nog ruimte zijn om het blok in een snellere DB11 S, DBS, Vanquish of hoe de snellere versie ook mag heten toe te passen.
ocda zegt
Een gedownsizede AMG bi turbo V12????
maseratizzzzzzzz zegt
Ik kan alleen maar hopen dat de 4.7 v8 van Maserati wel blijft, maar ik vrees het ergste…
kareladmiraalszoon zegt
Nog steeds veel te weinig vermogen.
mrrallycross zegt
Klinkt nog wel best maar niet meer zo symphonisch
clarkson zegt
Het is best een dikke motor hoor. En hij heeft geweldige specs. Maar dit past niet bij een merk als am.
kennone zegt
Mooi!! Maar die 7.3 is toch wel lekkerder
maseratizzzzzzzz zegt
@kennone: dat is niet echt vergelijkbaar, die zat alleen maar in de one-77. Dit de opvolger van de N/A 5.9 v12.