De Gunther Werks Turbo Touring Edition Coupé zorgt voor mooie vochtvlekken in je zijden overhemd.
Gisteren zagen we dat Ruf een nieuwe auto heeft bedacht: de Ruf Tribute. Geheel in de traditie van Ruf lijkt dat een 911, maar is het een compleet andere auto. Een carbon supercar met een in huis ontwikkelde motor. Bijzonder: de motor is luchtgekoeld.
Dat is ook het geval met deze Gunther Werks Touring Turbo Edition Coupe. De basis is een oude Porsche 993 Coupé, die ze strippen en helemaal compleet opnieuw opbouwe. Inderdaad, precies zoals ze bij Ruf en Singer ook doen.
Gunther Werks Turbo Touring Edition Coupé
We beginnen even met de motor, want man wat een bom is dat. De motor is ontwikkeld door Rothsport Racing Het is een luchtgekoelde 4 liter zescilinder boxermotor met twee knoeperts van turbo’s.
De transmissie is de bekende Getrag-unit, mar dan wel versterkt en voorzien van andere overbrengingen. De motor is goed voor 750 pk die worden afgevuurd op de achterwielen. Ja, ALLEEN de achterwielen. Met 750 pk heeft de Touring Turbo Edition ook 50 pk méér dan de Project Tornado en 100 pk meer dan een splinternieuwe 911 Turbo S.
Deze auto is overduidelijk voor mannen die geen honing eten maar op bijen kauwen. Prestatiecijfers geeft Gunther Werks niet, maar reken maar op een paar flinke bruine strepen in de onderbroek.
Een van de 75 exemplaren
Ondanks de enorme potentie, is de auto niet zo dik aangekleed als sommige andere projecten van de Amerikaanse Porsche-specialist. Er is een carbon ducktail die prima past bij de rest van de carbon bodykit (bij Gunther Werks houden ze van carbon 993’s). De velgen doen denken aan de Cup-wielen van de jaren ’90, maar dan met ceterlock-naven.
Qua prijzen en beschikbaarheid is er niet veel bekend. Gunther Werks maakt 75 exemplaren van alle Turbo-varianten, waar dit er eentje van is. Je zal ze niet snel tegenkomen op een andere Porsche-meeting of Cars & Coffee-evenement.
Meer lezen? Deze 9 elfjes combineren oud met nieuw!
joki zegt
“Bijen kauwen”…ooit geprobeerd als kind, dat beest vloog recht in m’n mond, en besloten het te houden bij “honing eten”! Jammer dat het dus niks voor mij is want lijkt me een supertoffe wagen.
Graag eens even wat info want ik vraag me bij zo’n luchtgekoelde motoren steeds af wat gebeurt als je bvb in een file staat, kan die motor dan genoeg koelen? Er is dan geen rijwind, dus enkel aangezogen lucht door een ventilator? Of bij driften, waar deze auto me uitermate geschikt voor lijkt? Dan heb je toch ook minder lucht en dus koeling dan bvb op hoge snelheid?
rismo zegt
Ben ook wel benieuwd, een grote fan gaat je dan ook niet helpen.
De 2 turbo jetsers gaan ook heel veel warmte genereren.
Hij heeft wel enorme luchthappers maar bij lage snelheid en hoge last gaan die inderdaad vrij weinig betekenen.
rwdftw zegt
Bedenk dat luchtkoeling de manier was om te koelen, net als dat een onderliggende nokkenas en stoterstangen de manier was om kleppen te openen. Uiteraard werd er ook mee geracet. Zo staat in Stuttgart een soort kever blok op steroïden. Een 12 cilinder, luchtgekoeld monster voor Le Mans.
De reden voor Porsche om af te stappen van Lüfti’s was omdat ze niet meer aan de emissienormen konden voldoen. Het is overigens eerder ook gedaan : https://newatlas.com/singer-williams-mezger-air-cooled-engine/50845/
rismo zegt
Joki vroeg zich vooral af hoe je een motor van dit kaliber op temp houdt als je een lage snelheid hebt.
Frankypanky zegt
Mensen die een dergelijke auto kunnen veroorloven, lijken mij geen types die in de file op weg naar het werk staan …
Dit soort karren zul je nauwelijks op de openbare weg zien. Eerder circuit of een georganiseerde toerrit
DeWitteCondor zegt
Kanonnen. Dit is wel een hele lekkere. Alleen die velgen vind ik een beetje mwa.
HZW zegt
Hij is wel heel gaaf in het Mat Antraciet.
schuimbekje3 zegt
De laatste luchtgekoelde boxer (3.6 993) wilde me altijd dood hebben in de regen… deze lijkt dat ook wel te willen doen..
Technisch gezien was een Subaru XT zonder koppakking eigenlijk de laatsgereden ‘luchtgekoelde’ boxer door mij, maar dat is symantecs.
p993 zegt
Eigenlijk ging het niet over jou, maar over de turbo touring edition!
I Love Porsche zegt
Wat een ding. Alleen die zij-inlaten lijken van de 981 af te komen en zijn naar mijn bescheiden mening te groot en passen niet bij het geheel.
ouwedibbes83 zegt
Idd, die halen een hoop elegantie weg. Het zijaanzicht is ook niet echt opgeknapt door de verregaande verlaging aan de voorzijde icm de ver uitgebouwde wielkasten. De vloeiende lijnen die een luchtgekoelde 911 kenmerkt, zijn in mijn ogen verloren gegaan.
.
Deze Turbo ziet er bruut uit, alsof de Hulk uit z’n shirtje is gescheurd. Wat mij betreft hadden ze met een hoop details dichter bij t origineel mogen blijven. Zoals de velgen.
mustang750supersnake zegt
hmmm…wielkasten voor niet mooi….de rest is wel gaaf…