Diverse politieke partijen vinden dat het afgelopen moet zijn met de sjoelbak van Schultz.
Tunneldosering houdt in dat één of meerdere rijstroken vóór het enteren van de tunnel kunnen worden afgesloten. Dit voorkomt files en ongelukken in de tunnel zelf. Wel moeten we erbij vermelden dat het ook voorkomt dat álle rijstroken worden afgesloten.
PvdA’er Duco Hoogland en VVD’er Barbara Visser dienden vorig jaar al een motie in om te laten onderzoeken of het niet anders kan. Ook trok de VID nog niet zo lang geleden aan de bel omdat tunneldosering mogelijk leidt tot extra files. Die staan dan weliswaar voor in plaats van in de tunnel, maar een file is een file.
Schultz was zich ervan bewust dat tunneldosering geen handige oplossing is, blijkens een schrijven richting de Tweede Kamer. Desalniettemin werd filedosering doodleuk toegepast bij de gloednieuwe A2-tunnel onder Maastricht. Partijgenoot Visser denk dat Nederland in plaats daarvan juist gebaat is bij meer asfalt.
Nederland moet zich qua infrastructuur weer internationaal op de kaart zetten en zaken als tunneldosering horen daar NIET bij. Hoogland is het daar uiteraard mee eens, zo zei hij tijdens een ‘autodebat’, al waagt hij het om het begrip rekeningrijden in de mond te nemen. Hoog tijd dus om dit bericht af te kappen.
Foto: de oh-zo geliefde Coentunnel, via Gmaps
RiKe zegt
Heel erg mee eens! Tunnel dosering is 1 van de grootste oorzaken van onnodige files (buiten het feit dat veel mensen elkaar geen vierkante centimeter gunnen)
olivier420 zegt
@rike: Ik denk dat iedereen het hier wel eens is dat laatstgenoemde echt een probleem is geworden, in welke vorm dan ook: invoegen van een oprit, uitvoegen naar een afrit, voorsorteren en vooral bij het RITSEN.
Mijn hemel mensen, snap dan dat iemand die op het laatste moment invoegt bij het ritsen juist een dienst bewijst door zo lang mogelijk op “extra” asfalt te blijven rijden. Dat je diegene dan geen millimeter gunt en vervolgens die hele rijstrook ophoudt is zo ongelooflijk kortzichtig.
Het wordt drukker en drukker op de weg , elke millimeter voor en achter jouw auto verdedigen gaat echt niet helpen bij het voorkomen/minderen van files…
Gulli zegt
@olivier420: eens, echter komt het vaak voor dat mensen achteraan de rij aansluiten. Dan zien dat de linker rijstrook leeg is en uit de rij komen, om vervolgens op het allerlaatste moment alsnog er tussen te willen. Ordinair voordringen dus. Dit gebeurt regelmatig op weefvakken (A27/A28 is er zo een) en die mensen kunnen van mij echt de t*fus genieten. Maar die verpesten het dus wel voor de mensen die idd netjes van de strook gebruik maken en een goed moment zoeken om er tussen te komen.
mashell zegt
@gulli: Zit je nou geen eigen rechter te spelen? Iemand sluit aan in de rij, denkt hé dit is niet handig. Corrigeert zijn fout door het lege asfalt te gerbruiken en stuit dan op iemand als jou die er een eigen verzonnen niet geledige regel op nahoudt dat je vooral je fouten niet mag corrigeren.
postzegel zegt
@mashell: precies. En dan kan je wel denken: krijg de typhus, maar daar verkloot je méér mee dan dat je m er gewoon tussen laat.
Asociaal op hoge snelheid voorbij knallen daargelaten; ritsen doe je gewoon pas aan ’t einde. Beetje snelheid aan de rij aanpassen, oogcontact (oeh: eng!) en voila. Geritselt. Asfalt ligt er niet voor niets. Neem een voorbeeld aan de Duitser! Bis zum ende!!
gtipower zegt
@postzegel: op de borden staat vaak ritsen vanaf hier. Als mensen er dan toch voor kiezen om tot het eind door te rijden kan ik me voorstellen dat anderen dit hinderlijk vinden.
stradale888 zegt
@gtipower: Die mensen verstaan daar kennelijk onder: “nu ritsen”. Die moeten dus eerst maar eens opzoeken wat “vanaf” betekent.
super zegt
@olivier420:
Dat is een misvatting die debet is aan een hoop vertraging is het verkeer; immers het gaat er niet om om zoveel mogelijk autos per vierkante meter te hebben, maar om de zoveel mogelijk autos per minuut (of uur etc.) over een weg te krijgen; maw niet de oppervlaktedichtheid, maar de doorstroomsnelheid is maatgevend voor de capaciteit van de weg.
Als je op het allerlaatst invoegt is de kans dat je moet remmen veel groter omdat je jezelf immers klemrijdt als het je niet lukt om direct in te voegen (wat behoorlijk waarschijnlijk is). Als jij dan remt moet iemand anders ook remmen en neemt de doorstroomsnelheid af. Als je daarentegen vroeg invoegt heb je veel meer speling om rustig in te voegen en is de kans dat je op de rem moet veel kleiner.
bennyyy zegt
“Nederland moet zich qua infrastructuur weer internationaal op de kaart zetten en zaken als tunneldosering horen daar niet bij.” Duco moet toch maar eens de Warvw en de Europese richtlijnen erop nalezen.
sportevo zegt
Ik ken tunneldosering eigenlijk alleen van de Alpenlanden. In 2008 gingen we naar de GP van Italië en was het slecht weer. Op de radio veel meldingen over files voor, in en/of na de Gotthardtunnel. Uiteindelijk gingen een paar kilometer voor de ingang van de tunnel de verkeerslichten op de snelweg op rood en stonden we een 15 – 30 minuten te wachten (het leek lang maar viel geloof ik uiteindelijk wel mee). Daarna konden we weer doorrijden zonder ook maar een file.
Of er daadwerkelijk file stond weet ik niet. Als die er al stond was die in ieder geval goed opgelost. Misschien heeft het in tijd net zoveel of wel meer gekost als wanneer je in een normale file staat maar dat weet je nooit.
Wel lag er door de regen veel water op de weg en aangezien er even niemand overheen had gereden en wij de eerste in de rij waren. Dat was soms best tricky en de Audi die in de vangrail stond nadat we de Gotthard uitkwamen had dat ook gemerkt.
super zegt
@sportevo:
in de bergen is het vrij standaard, en dat is niet voor niets. Ik reed vroeger bijna dagelijks door een redelijk lange tunnel, heb eens meegemaakt dat er een oververhitte vrachtwagen ergens in stond en het is verbluffend hoe snel zo’n tunnel vol met rook staat.
peug206 zegt
Kan je wel vertellen dat je buiten een tunnel fijner staat dan in de tunnel met een file…
jippie zegt
Zou tijd worden. Tunneldosering is wel een van de meest onzinnige uitvindingen ever.
super zegt
ja, afschaffen tot er weer een paar doden vallen omdat er brand uitbrak in een file en de hulpdiensten er niet bij konden.
trustmeiamanengineer zegt
@super: Precies, en dan is wéér iedereen aan het huilen op RWS. Indien er voldoende vluchtstroken zijn is dosering natuurlijk onzin, maar de meeste tunnels hebben geen vluchtstrook.
granlusso zegt
Ik heb hier niet veel tunnels in de omgeving, dus ik zou totaal niet kunnen bedenken wat nu de beste oplossing is.
granlusso zegt
@granlusso: Wat een volkomen nietszeggende reactie van mij… Laat ook maar.
bmw1m zegt
Liever voor een tunnel in de file dan in de tunnel, stik lucht wat daar altijd hangt
fanboy zegt
@bmw1m: Ja met een file in een tunnel kom je er achter dat zelfs de moderne schone auto’s en vrachtwagens eigenlijk nog steeds heel ranzig zijn.
Ventilatie is volgens mij alleen afdoende voor rijdend verkeer (wat enorm de luchtstroom meehelpt)
bmw1m zegt
@fanboy: Ja sjoemelsoftware he! Nee just kidding, maar ik denk vooral de diesels en de vrachtwagens die stoten nog steeds een hoop troep uit.
Dutchdriftking zegt
A2 bij Utrecht heeft dat ook. Als het druk is gaat de linkerbaan er af….. volkomen kansloos systeem. Ik vind al de tunnelangst sowieso kansloos.
legoblokje zegt
Het is een soort tweestrijd, zoals hierboven ook al geschreven, ik sta liever niet in de file maar als ik er dan toch in moet staan dan liever *voor* de tunnel.
Gisteren ook weer, opweg naar huis, TomTom flappert met files dus het is druk. Uiteindelijk bij de tunnel Coen aangekomen, licht op rood met ongeveer zo’n 10 auto’s voor me. Pindakaas!
Ik heb er ongeveer 5 minuten stil gestaan, de OV bus (die rode R-net dingen) reed overigens vrolijk door rood. Terwijl ik daar sta zie ik in TomTom de files aan de andere kant van de tunnel verdwijnen…toen ik dacht van “nu kan het wel weer” *plop* lichten op groen en ik was zo thuis :-)
fanboy zegt
@legoblokje: Werkt zo te horen dus eigenlijk best goed.
sjonniedeluxe zegt
Voor de coen tunnel staat nu vaak dermate veel file dat de halve ring vastloopt en ik, die helemaal niet naar de coen tunnel moet, ook in de file sta. Maar goed, ik weet niet of dat door die dosering komt want ik kom dus nooit bij die tunnel.
fanboy zegt
@sjonniedeluxe: Ik ondervind dat ook op de A10 noord in richitng naar de Coentunnel (waar ik ook niet naar toe hoef), maar het is volgens mij ook vaak de A7,A8 die vastloopt en dat door ettert op de A10.
dare2think zegt
Nog een aspect: Veiligheid in de tunnel als excuus om het verkeer even op te houden schuift feitelijk slechts de file ‘naar achteren’: de file staat nu vóór de tunnel. Stel dat je vóór de tunnel woont en er niet eens door hoeft, dan kan je dus nog steeds last hebben van de tunnel. De tunnel heeft dus een negatief effect op de leefbaarheid van de directe omgeving.
Gulli zegt
@dare2think: ze kunnen beter die stoplichten ná de tunnel neerzetten! Dan blijft alles netjes in de tunnel staan en heb jij er geen last meer van
mrrallycross zegt
Die dosering is ooit bedacht om veiligheid te garanderen. Als je dat afschaft hoe ga je dan de veiligheid garadereb
justy zegt
Hoe werkt dat systeem eigenlijk? Volautomatisch of handmatig op basis van beelden. Als het aantal auto’s wordt geregistreerd zouden ze misschien met een variabele snelheidsbeperking de doorstroming kunnen doseren. Niet alleen in de tunnels, maar ook daarvoor al, zoiets zie je in de alpen ook wel eens. En als het echt te druk wordt, dan alsnog de stoplichten aan.
galverink zegt
Files zijn helaas realiteit. Rijkswaterstaat zorgt er terecht voor dat die niet IN de tunnel staan. Veel te gevaarlijk. Luchtkwaliteit wordt al heel snel ongezond. Reddingsdiensten kunnen er niet bij. Bergingsdienst kan geen kraan gebruiken. Reële Kans dat mensen met acute tunnelvrees gaan lopen.