”Waarschijnlijk de meest getunede G87 M2 van de wereld”, aldus de makers.
Hoe vaak zou Jonnie Boer van De Librije voor zichzelf het lekkerste maaltje van de menukaart voor zichzelf klaarmaken? Dat zie ik tenminste als het equivalent van het bouwsel hierboven. Tuners R44 Performance en Tom Wrigley Performance hebben samengewerkt om een knaller van een getunede BMW G87 M2 te bouwen. En het resultaat mag er zijn.
Het doel van de twee bedrijven was om een dragraceauto te bouwen die in minder dan zeven seconden de kwartmijl kan voltooien. Tevens met de BMW bruikbaar zijn voor evenementen. De auto moet een rijdende etalage zijn en aan het publiek laten zien waartoe de bedrijven in staat zijn.
De aanpassingen aan de M2
Alles aan de BMW is gedaan met het oog op prestaties, maar ook betrouwbaarheid, veiligheid en een gaaf uiterlijk waren belangrijk. Buiten wat ophangingspunten en wat delen van de koets is alles veranderd of verbeterd. 90 verschillende zaken zijn ofwel toegevoegd, ofwel aangepast. Volgens de bedrijven zit er al voor 200.000 pond (omgerekend ongeveer € 240.000) aan extra’s op. De hele waslijst vind je op de website van R44 Performance. Laten we een aantal mods eruit pikken.
De motor is nog steeds een 3.0-liter zes-in-lijn, maar zo’n beetje alle onderdelen hiervan zijn aangepast door Tom Wrigley Performance. Hoeveel pk het blok precies levert, weet nog niemand. R44 Performance noemt zelf zo’n 1.520 pk en 700 pk bij de wielen, maar zegt ook dat de motor 2.000 pk aan moet kunnen.
Aan de versterkte S58 zit een gigantische turbo. ”Veel mensen zeiden dat ie te groot is en we last zouden hebben van turbo lag. Echter heeft Tom goed gewerkt aan het afstelling van de turbo op zijn G80 M3-ontwikkelingsauto. We vinden dat ie nu geweldige resultaten levert”, schrijft R44.
Exterieur
Zoals gezegd zijn er wat carrosseriedelen origineel gebleven, maar lang niet de hele koets is stock. Een carbonkitje omvat een nieuwe splitter, luchthappers, zijskirts en diffuser. Een van de koplampen is weggehaald. Het overgebleven gat fungeert nu als extra luchthapper. Erg leuk gedaan.
De getunede BMW M2 staat op dikke 18-inch Vossen en heeft een vreemde trekhaak. Die trekhaak is geen trekhaak, maar een houder van een parachute. ”Met een die auto die ver boven de 320 km/u kan halen, wordt remmen een uitdaging. Ondanks dat de verbeterde MMX-remmen het meeste werk doen, helpt een luchtrem in de vorm van een parachute”, aldus R44 Performance.
Binnenin is de G87 een stuk lichter gemaakt door de achterbank en standaard stoelen in te ruilen voor een rolkooi en kuipstoeltjes. Ondanks de vele modificaties is de Bimmer nog steeds straatlegaal. Dat laat R44 zien in een YouTube-video. En nu? ”Nog meer mods”, zegt R44. Dus Dieter, als je nog wat aanpassingen zocht …
vopo zegt
Straatlegaal met 1 koplamp?
ghengiskhan zegt
In de UK heb je zoiets als ‘daglicht-goedkeuring’. Valt nog mee, in een land waarin je een rijdend bankstel op kenteken kunt krijgen.
Mini Joe zegt
Maar ja, ‘t is en blijft een bmw, voor dat geld kan je ook een echte auto kopen.
beetec zegt
Een DS bijvoorbeeld? lol
Mini Joe zegt
Dat zou ik niet willen zeggen, DS is net zo “premium” als bmw en audi, niet dus.
Maar voor € 240.000,— zijn er heus wel echte premium wagens te bestellen.
mashell zegt
Premium betekent dat je een premium betaalt dus extra duur. In dat licht zijn zelfs Honda en Mazda premium. Als het je gaat om net iets fraaiere materialen en ietsjes doordachter dan zijn BMW en Audi zeker premium. Maar als je zegt ik wil een premium auto omdat die premium is dan kan het eigenlijk alleen maar een Mercedes worden.
brammetjedeb zegt
En dan Audi nog net boven bmw wat mij betreft. Zelf een A4, zit prachtig in elkaar en topkwaliteit. Wens is toch ooit Mercedes, mede door die kwaliteit en afwerking.
HZW zegt
Als ik het goed begrijp, hebben ze er € 240.000,- extra in gestopt, dus de waarde van de M2 komt er ook nog bij, dus je praat dan over een M2 van heel dik € 300.000+ totaal prijs.
Verder zit er wel een heel groot verlies tussen motor vermogen 1.520 pk en 700 pk bij de wielen.
mc96 zegt
Hoe veel pk heeft ie nu? 2000, 1500 of 700 pk. Lijkt me sterk dat ie in de overbrenging de helft van het aantal pk verliest. Daarnaast wat mij betreft een zinloos project. Als je echt een kwart mijl auto wil bouwen kun je beter beginnen met een lichtere basis.
mashell zegt
Ahh een grote turbo dus. Zo kan iedereen het wel.
werf76 zegt
” R44 Performance noemt zelf zo’n 1.520 pk en 700 pk bij de wielen”
Is er zoveel aandrijfverlies?
“Met een die auto die ver boven de 320 km/u kan halen, wordt remmen een uitdaging.”
Waarom hebben andere hypercars geen parachute dan?
” Ondanks de vele modificaties is de Bimmer nog steeds straatlegaal.”
Niet in de EU denk ik.