Unplugged Performance verlaagt de opgehoogde Tesla Model 3, beter bekend als de Tesla Model Y. Flitsend toch?
Het zijn wederom spannende tijden voor Tesla. De aandelenkoers schoot om onverklaarbare redenen naar ongekende hoogtes aan het begin van het jaar. Door het coronavirus is die waardering grotendeels ‘gecorrigeerd’. Alsnog is de waardering van het bedrijf duidelijk gestoeld op de gedachte dat het in de toekomst exponentieel zal groeien. Zou Tesla als een ‘normale’ autofabrikant gewaardeerd worden op basis van fundamentele, ouderwetse parameters, dan zou de koers slechts een fractie zijn van wat die nu is. De gedachte van de fansla’s is in basis dat 1) de markt voor EV’s de komende jaren snel veel groter wordt en 2) Tesla haar huidige (uiteraard forse) marktaandeel in die markt zal behouden. Een product dat aan beide aspecten een bijdrage moet leveren, is de splinternieuwe Tesla Model Y.
Tesla is onlangs in ‘Murica begonnen met het uitleveren van de Model Y. De hype op het internet is weer echt. Doug De Muro heeft zelfs al een filmpje geschoten met het nieuwste model, dat reeds miljoenen keren bekeken is. Onder andere door ondergetekende, die toch vooral een opgehoogde, nóg ietwat lelijkere Model 3 ziet. In sommige opzichten zijn de aanpassingen bijna koddig te noemen. Zo zijn de stoelen exact hetzelfde als in de Model 3, maar staan ze letterlijk op een paar ‘stelten’ om zo het betere SUV gevoel te geven. Dick Advocaat en Wesley Sneijder zullen er ongetwijfeld enthousiast over zijn.
Verder voert de Model Y de ‘druppelvorm’ die we kennen van elektrowaggies sinds de Prius nog wat verder op naar stand ’11’. Hierdoor heb je nog meer ruimte binnenin, wat op termijn moet resulteren in een variant voor zeven personen. Die ‘laatste twee’ zullen dan wel tegen de rij-richting in moeten kijken, als in een oude Volvo of Mercedes E-Klasse. Daarbij moeten ze door een schuin aflopende, zwaar geblindeerde achterruit turen. De bagageruimte heeft namelijk geen afdekhoes. In plaats daarvan is de achterruit ‘zwart gemaakt’. Of dat überhaupt mag in Europa, is nog even de vraag.
Enfin, zoals je wellicht al doorhebt, zie ik totaal de meerwaarde niet in van de Model Y. Misschien was tuner Unplugged Performance dat stiekem met me eens. De Tesla veredelaar heeft er namelijk alles aan gedaan om de opgehoogde Model 3 weer wat te verlagen. Het resultaat zie je op bovenstaande foto. Heet?
harrie zegt
5e deur ipv een brievenbus is wel echt een meerwaarde.
Maar je kan ook zeggen dat dat een gemiste kans is op de Model 3.
frederik zegt
@harrie: Inderdaad. Het enige bestaansrecht van de Model Y is een ontwerpfout in de Model 3…
jpoers zegt
@frederik: de model y, heeft ook een hoger trekgewicht dan de model 3. Ook dat heeft zijn voordelen.
Hubert zegt
Is de bovenste de “voor” foto en de onderste de “na”?
Als dat het geval is, hadden ze beter de moeite kunnen besparen.
Waar praten we over? 2cm?
Gaat gewoon nergens over.
evdw zegt
Dit is echt wel meer dan 2cm, vraag maar aan je vrouw.
jajeroenja zegt
@evdw: Vaak als je het meetstokje erlangs legt, kom je er toch achter dat je al die jaren in een droomwereld leefde.
Ik vind de verlaging ook tegenvallen.
Groninger zegt
@Hubert: standaard is hij te hoog, de verlaging had standaard moeten zijn.
str8six zegt
Maak. Me. Gek. ?
stefan82 zegt
Over smaak valt niet te twisten… ik kan niet anders zeggen dat ik de Y een mooie auto vind. Maar goed… er zijn ook mensen die Peugeot’s en Citroens mooi vinden of de nieuwe 3-serie of de Audi A6 en dat respecteer ik ook. Zoveel mensen zoveel wensen. Gelukkig maar.
vondick zegt
@stefan82: nee, jij moet die ook mooi vinden.
jaapies zegt
@stefan82: het zijn meestal de gene met het grootste gebrek, die beweren dat er niet over valt te twisten…
stephane8200 zegt
Heel handig. Hier liggen nergens drempels. Ken al meerdere mensen die de veren onder hun Model 3 hebben vandaan gehaald.
ericd zegt
Fraaie wielen.
hiacelove zegt
Wat ik eerst zag als een opgehoogde model 3 begint toch steeds meer te lijken op een sterk design. X4 lijnen, maar dan strakker en een minimale overhang ziet er netjes uit.
SpiderIV zegt
vergelijk met X4 zullen de meesten niet een bevestiging van sterk design vinden. (OK de X6 is nog lelijker)
Jochempie zegt
Ik vind dit echt de ideale Tesla. Duur voor een auto maar niet schreeuwend duur voor wat hij levert. Ik zou graag een long range versie hebben!
rob5nismo zegt
Door de zwarte wielrand zwarte band en zwarte velg zie ik het verschil niet
dondeboer zegt
Als je twee buitenspiegels hebt, hoeft er niet eens een achteruit in te zitten. Dus ik ga ervan uit dat getint glas geen enkel probleem gaat zijn.
screwloose zegt
Ehm?
Wat zo’n ” R” toch een verschil maakt in wat je wilt zeggen hé…
Want met twee spiegels en geen achteruit moet je uitstappen en duwen bij het parkeren…
?
bernoulli zegt
Cool. De kier tussen de dorpel en de straat is nu het smalste van de hele auto.
P1m zegt
@bernoulli: die ‘grap’ is wel érg 2018 hè…
jdeboer zegt
Wat een gezeur over kiertjes weer.
Tesla kan tenminste gewoon leveren, kan je van VAG niet zeggen. Dus wat heb je aan afleidingskwaliteit als je er nergens mee naar toe kan?
2wheeler zegt
Ik vind hem -op foto’s- mooier dan de 3, eigenlijk. De oplossing met de stoelen vind ik een hele vreemde, had daar dan nog iets van een opbergvak gemaakt o.i.d. Als je een beetje logisch nadenkt weet je wel dat het blinderen van een achterruit gewoon legaal is in Nederland. Zie ook bestelbusjes e.d. lijkt me eigenlijk wel benodigde kennis voor een auteur op een autoblog, maar soit.
2wheeler zegt
@2wheeler: en profil doet hij me overigens erg denken aan de huidige Mazda 3 hatchback, ook een mooie auto imo.
gasterplancke zegt
Je kunt je ook afvragen wat de meerwaarde van een Golfje is. In het geval van de Y is dat ultrasnelle acceleratie, snaarstrakke besturing, stilte, superschoon en veel ruimte. Voor het Golfje mag je dat zelf invullen.