Hybride auto’s worden gemeengoed en de term hybride is al lang geen synoniemen meer van dodelijk saai design. Toch moet je niet willen overdrijven en dat is hier helaas wel gebeurd.
De Honda CR-Z is een auto die er naar hybride begrippen best sportief uitziet. Een 1,5 liter benzinemotor bijgestaan door een elektromotor levert totaal 124 pk. Gekoppeld aan een zestraps CVT versnellingsbak, is dit goed voor een acceleratie naar 100 km/u in 9,7 seconden. Pijlsnel kunnen we dat niet noemen, maar het is acceptabel. Wil je meer groene power, dan moet je volgens de geruchten wachten op de CR-Z Type R die totaal 200 pk levert en in zo’n 6 seconden naar de 100 km/u sprint. Klinkt goed, maar het is dus nog een gerucht.
Tuners staan niet massaal in de rij om hybride auto’s van de nodige tupperware meuk te voorzien. De begrippen tuning en hybride moeten nog een beetje aan elkaar wennen. Een kwestie van tijd, want meer en meer beginnen tuners zich aan de hybrides te vergrijpen.
Zo ook de Japanse tuner Mugen met deze Honda CR-Z heeft gedaan. Bumpers, spoilers en side skirts vieren hoogtij en de groene petjesdragende CR-Z rijder kan kiezen uit verschillende smaken 17 inch velgen. Een sportuitlaat, luchtfilters, sportvering, aangepaste remmen en een intelligent banden monitoring-systeem, behoren ook tot de mogelijkheden.
Misschien moet ik persoonlijk ook nog een beetje wennen aan dit soort creaties. Ik heb er vooral moeite mee wanneer een auto wil uitstralen dat ‘ie bij het groene stoplicht iedereen achter zich laat, maar mij enkel irritant ophoudt wanneer ik er achter zit en er niet voorbij kan. (bron: mugen-power)
roller79 zegt
lijkt me een kruising tussen een Civic en een CRX… hopelijk komt die R versie er echt en heeft hij een beetje leuk geluid bij!
Bennink zegt
Hallo zeg, wat denken ze: te weinig zitplaatsen binnenin dus een extra zitrij achterop?
Megakix zegt
Die Jappen vinden spoilers en anderssoortig plastic-aanhang geweldig ! Laat ze ! Een beetje Germanist zal over het uiterlijk en de performance alleen maar kunnen lachen…of lachen als een boer met kiespijn (zie de GT-R die de 911 belachelijk maakt ;-))
bmw-e30-7bh zegt
@ Dennis: Niet zo Mugenziften hé.
Nee grapje, ik vind ’t ook helemaal niets..
Laue zegt
opzichtige tuning, erg japans… je moet er van houden.
Pixed zegt
Ik kan me inbeelden dat de jeugdige weggebruikers hier wel graten in zien. Lijkt mij alleszins een stuk sportiever dan pakweg de meeste Europees betaalbare sportieve coupé’s.
Timon zegt
6-traps CVT ? Wat is dat nu weer voor onzin? Waat staat die continu dan wel voor??
Laue zegt
@Timon:
CVT bakken hebben vaak een aantal “voorgeprogrameerde” versnellingen. om de bestuurder het idee te geven dat er geschakelt word. maar echt versnelling heeft het inderdaad
niet ;)
Merry zegt
Ik kijk naar de foto’s en ik maak me zelf gewoon wijs dat deze auto RWD is en een het 2.0 blok uit de S2000 heeft, dan ben ik ik helemaal in mijn Honda hemel…
Hoe heeft Honda dit kunnen doen?
Lan_Evo zegt
Ik vind hem stiekem wel vet op de 2de afbeelding met die bronzen velgen. Maar je hebt zeker gelijk, meer show dan go en daar ben ik ook geen fan van. ;)
Duell zegt
Die eerste foto, is dan ook de enige CR-Z foto die ik tot nu heb gezien waarop je niet direct afknapt op die afgrijselijk lelijke neus.
Het blijft gewoon een vreemd schepsel.
Mr. V8 zegt
Hybrid tuning is sowieso altijd een fail!
Tonnie zegt
Ik vind ‘m wel über zeg, beetje grote spoiler, maar dat past hier ook best :P
Blitz zegt
Ik vind hem best mee vallen… Alleen die spoiler eraf en gaan met die banaan.
Die-Bolle14 zegt
Weer dat lullige driehoek uitlaatje, ze wisten niet waar ze hem moesten plaatsen net als bij de insight
jack_abarth zegt
@Merry,
Dan moet het wel de 2.0 zijn van uit de japanse markt, scheelt toch weer 9 pk ;)
Merry zegt
@jack_abarth:
Nou om heel eerlijk te zijn maak ik me meer zorgen dat de echte versie er al 121 mist.
Maar extra KP is nooit weg natuurlijk :)
Tedje de Haag zegt
Tja kleine petjes worden groot en bij gebrek aan talent kun je dan altijd nog als ontwerper bij Mugen aan de slag, dat blijkt maar weer.
jawell zegt
ik vind ‘m stiekem wel nice
R20A3 zegt
Dennis, Jammer hoor… Niet gehinderd door enige kennis van zaken sla je plank volledig mis.
Mugen is niet zomaar een Japanse tuner, het is de huistuner van Honda. Net als AMG dat is voor Mercedes-Benz. Ze laten hiermee zien wat ze in huis hebben om de CRZ technisch op te leuken als ie straks uitkomt. Die spoiler is er natuurlijk alleen om de aandacht van te trekken van simpele bloggers.
En trouwens… zestraps CVT? Doe toch je huiswerk man…
paulusrx7 zegt
oehh ahhh iii auuu neeej m’n ogen hebben geen zin meer
Laus zegt
Hoezo? Er zitten wat vaste verhoudingen in die CVT. Je kunt hem ook gewoon als CVT gebruiken. Niet zo ingewikkeld.
Zo als Mugen ziet er wel nice uit. De eerste afbeeldingen waren bal.
R20A3 zegt
@Laus: Als je eerdere berichten had gelezen, wist je hem kunt krijgen met handbak met zes versnellingen óf een CVT…
Thomas Bol zegt
Hmm niet eens zo heel lelijk voor een Jap.
jack_abarth zegt
@Merry,
Ik snap je post ff niet.
Btw:
Europese S2000 -> 241pk
Japanse S2000 -> 250pk
USA S2000 -> 241pk
zelfde vermogen als europees maar dan uit een 2.2, draaid ook 1000rpm minder maar heeft wel wat meer koppel
Merry zegt
@jack_abarth:
De EU versie had 245pk dacht ik, maar goed 241pk kan ook.
Dan heeft de CR-Z nog steeds 117pk minder dan de S2000(als je van de EU versie uit gaat)
Dat is wat ik bedoelde.
q-oekje zegt
gram lights 57s ?
Ikke_ferrari zegt
Erg veel lelijker kon dat ding toch al niet worden…
jack_abarth zegt
@Merry,
Oke, nu is ie duidelijk
Kennis van mij rijdt een S2000, zo nu en dan weleens bij meegereden. Echt het geluid van zo’n motor wanneer je opschakelt net voor de toerenbegrenzer, gewoon heerlijk. Lijkt net speedway.
him zegt
mooie winkelkarretje heeft iemand €0,50 :mrgreen:
Merry zegt
De S2000 is een geweldige auto en de motor is 1 van de beste ooit gemaakt.
Jammer dan Honda nooit een dichte coupe versie heeft gemaakt.
750i zegt
Wat een afschuwelijk apparaat net als de meeste Honda’s overigens. Laatste leuke model vond ik de CRX.
JeSsE zegt
als ze die uitlaat nou intergreerden(ofzo) in de bumper leek het nog watxD
MRStephan zegt
Voor de doelgroep een leuke auto en dat zullen niet de petjes zijn want die kunnen het nog niet betalen. Ben wel benieuwd wat voor auto Dennis rijdt aangezien hij nu al meent dat deze auto hem op gaat houden op de weg, terwijl de R versie toch in 6 sec op de 100 moet zitten wat, laten we eerlijk zijn, sneller is dan 95% van wat er op de weg rijdt.
JDM__Wotevajjjj zegt
nice, diggin’ it.
hoe kunnen jullie dit nu niet mooi vinden ?
jdm zegt
Vanwege de badge..
Als hier een of ander premium merk op zat zoals Audi of Bmw, dan vond iedereen het weer wel mooi!
Ahura zegt
Om de 5 minuten wordt er een nieuwbericht geplaats van een Duitse auto dat flink verkracht is maar uiteraard word een Jap door de redacteur afgezeken.. afgezien van die walgelijke spoiler en LEDjes in de grille ziet ie er verder best netjes aangepakt uit! Jammer alleen dat het opplakbumpers zijn en geen geheel nieuwe bumpers
RenesisHP zegt
@Ahura:
Laat je nou toch niet zo kennen. Je weet overigens zelf ook best goed dat AB voor sommige Japanse auto’s wel degelijk een zwak heeft.
Ahura zegt
@RenesisHP: ja op en GT-R kunnen ze wel geilen ;) Alleen wat onder de 100.000 is is vast niet hun ding
RenesisHP zegt
@Ahura:
Niet eens.
Ze houden van wankelmotoren en zitten echt wel te springen om een nieuwe AE86 te wachten.
De doorsnee modellen doen het meestal slecht. Maar wees eerlijk, zelfs bij redelijk objectieve figuren(zoals ik) doen die het niet lekker.
En dit bovenstaande apparaat is ook wel errug veel van het goede. Ik moet niet voor niks aan Pikes Peak denken. ;)
Er komt tegenwoordig helaas weinig interessant nieuws uit het verre oosten. Uit het dichte oosten komt nu eenmaal een berg nieuws. Niet zo verwonderlijk dat je daar dan veel over leest.
Dan het laatste feitje. De leukste modellen blijven in het verre oosten. Daar horen of zien wij nauwelijks wat van.
Lucn zegt
jammer dat de uilaat niet op zijn plaats zit, thad beter geweest als ie in de midden van die bumper had gezeten!
RenesisHP zegt
Dus vanaf volgend jaar knalt er een Hybride Honda op Pikes Peak hill climb?
Dimglor zegt
Deze is dus echt niet mooi…
Lelijke velgen, spoiler,…..
AMG Powerrr zegt
Ricerrrr! Ze moeten met een kachelpijp komen als uitlaat die er dwars onderhangt (Supra style zeg maar), nog dikkere velgen en wat peekaa’s onder de kap!
RenesisHP zegt
Juist..
Zin 1 -te wachten. :oops:
AMG Powerrr zegt
F20C blok er in en gaan met dat spul!
frans zegt
Hybride? Dat is zeker die duwstang achterop?
Citrofiel zegt
Lach maar. Over twintig jaar staat de parkeerplaats bij de McDonalds er vol mee… :roll:
Ahura zegt
Ik denk dat ie vanaf heden te koop is in Japan want ze testen er mee en dat betekent meestal dat ie er dan direct te koop is. Dus voor veel ‘real life’ foto’s:
http://autoc-one.jp/honda/cr-z/newmodel-479593/photo/
http://www.carview.co.jp/magazine/photo_impression/article/honda_crz/523/40/
MRStephan zegt
Nou ik zou mijn huidige auto er nu niet voor inruilen, maar al zou ik nu op zoek zijn dan vind ik dit best een kick wagentje. Coupe vormpje, leuk smoelwerk en hip interieurtje en dan lekker 1 op 20 rijden ofzo en geen (of nauwelijks) wegenbelasting betalen. Ben benieuwd wat het normale model en het R model moeten kosten in NL.
Frankypanky zegt
Hallo Honda!
Bouw nou maar gewoon een CR-Z met een dikke, gillende twee liter V-Tec krachtbron.
Dus geouweh**r over hybride zus-en-zo ben ik al zat…
Cantago zegt
… en ze vern*uken het. Wat een lelijk gedrocht, en dan nog tunen ook zonder dat er prestaties aanwezig zijn!
tarquesh zegt
Laat mugen maar overdrijven. Geef mij maar de Integra Type R. :)
tarquesh zegt
@citro
das leuke opmerking.
Sta jij met je C5 straks bij de de Utrechtse Citrofiel beurs? Ik wil daar een GS met birotor kopen. of een CX turbo.
tarquesh zegt
ik ben te herkennen in een groene vw bora. of ik rij met mijn broer mee in zijn Xantia.
Anthony zegt
Dan had ik eerder het uitlaatje int midden gezet,..