Voor het eerst kun je een natuurlijk ademend Porsche-blok transformeren naar een turbomotor.
Een atmosferische 4.0 liter boxermotor, 510 pk, een topsnelheid van 311 km/u en een handbak – wat wil je nog meer? Blijkbaar behoorlijk wat extra vermogen en het zoomende geluid van een turbowindje. Tuningbedrijf 9ff transformeert de natuurlijk ademende aandrijflijn van de Porsche 911 GT3 in een turbomotor. En da’s best bijzonder.
Bij het ombouwen van een atmosferische naar een turbomotor willen tuners nog wel eens de motor verwisselen. 9ff doet dat nu niet. Ze zeggen daarin zelfs de eerste te zijn. De conversie kan ook uitgevoerd worden op de 992 GT3 Touring, GT3 RS en de S/T. Daarnaast wil 9ff deze Porsches met een PDK-automaat voorzien van een turbo.
Het pakket omvat een hele waslijst aan aanpassingen. Denk aan een uitlaatkleppensysteem, een racekatalysator, luchtfilters, intercooler, extra injectiesysteem en een nieuwe koppelingsplaat als je een automaat hebt. Alle veranderingen vind je op de website van 9ff.
Specificaties van Porsche 911 GT3 met turbomotor
Het turbopakketje zorgt voorlopig voor een boost naar 760 pk en 750 Nm. Dat wil zeggen: 250 pk en 300 Nm extra. Is dat nog niet genoeg? Heb dan nog even geduld. 9ff belooft dat er binnenkort een motorconversie komt met 1.000 pk. Daarmee zou het vermogen van de GT3 (Touring) bijna verdubbeld worden!
Hoe snel de Porsche 911 GT3 met turbomotor van 0 naar 100 km/u gaat, vertelt 9ff helaas niet. Wel laat de tuner weten dat van 100 naar 200 km/u mogelijk is in precies 5 seconden. Zullen we dat @Wouter maar eens laten uittesten? Je betaalt voor het turbopakketje trouwens € 49.999,- zonder belastingen. Hoe dat klinkt, hoor je hieronder.
bjr1983 zegt
En weg is de complete essentie van een GT3…
Typisch gevalletje “Omdat het kan”. Maar snappen doe ik het niet.
kennone zegt
Of je ziet het als een GT2(RS) die er nog steeds niet is. En aangezien de nieuwe GT2 waarschijnlijk enkel als RS en dus ook enkel met PDK komt is dit misschien juist wel de leukere optie!
kniesoor zegt
@bjr1983 : exact.
Johanneke zegt
Wat gaan ze hierna doen. Een Lotus Elise 2x zo zwaar maken maar 5x zoveel vermogen geven?
duderuud zegt
Snelheid klimt euh…flink! Leuke auto voor erbij, ik ga alvast sparen…
Dutchdriftking zegt
Volledig kansloos, maar wel heel gaaf. En aangezien de GT3 modellen tegenwoordig alles behalve zeldzaam zijn is er een markt, en geen heiligschennis. Met een handbak lijkt mij dit overigens niet te doen.
iphonistvongates zegt
Nutteloos voor een snaarstrakke bochtenridder als de GT3 is. Heeft meer nut in een dragracer voor rechtlijnige snelheid of je moet het niet erg vinden om steeds uit te breken achterin iedere keer wanneer je het gaspedaal verkeerd doseert. Dan is het meer een kermisattractie geworden.
timdawg zegt
Kermitattractie?
hotze zegt
Lijkt me onzin, als je goed kunt sturen (Maximiliano bv.), dan kun je dit wel op de weg houden. De GT2 racete de Ring enige tijd als snelste en dit is er mee te vergelijken. Het zou wellicht een kandidaat zijn om de snelste tijd te zetten voor de handbak. Als de handbak dit vermogen/koppel aan kan teminste.
De kleurstelling is ook uitermate fraai. Nog enkele verbeterpunten: een achterspoiler zonder zwanenhals (of alleen die kleine ducktail) en de magnesium BBS-ers van de GT3RS.
Het klinkt geweldig, vooral het opschakelen is een feest voor het oor t.o.v. dubbele koppeling.