Altijd handig als je je atmosferische Ford-motor bij de dealer wilde tunen.
Tuning is misschien wel het leukste om met je auto te doen. Een fabrieksauto is bijna altijd een enorm compromis tussen dingen die jij als bestuurder wellicht helemaal niet interessant vindt.
Daar speelt de tuningsindustrie heel erg handig op in. Ze maken de onderdelen die de consument dus wel degelijk wil hebben, zij het op kleinere schaal. Maar als het gaat om enorm populaire auto’s, dan is een klein percentage daarvan nog voldoende om lekker de schoorsteen te laten roken.
Eigen upgrades
Daarom spelen fabrikanten er telkens vaker op in met eigen upgrades. Dan heeft de eigenaar van de te tunen bolide de geruststelling dat het met de kwaliteit meer dan snor zit, en heeft de fabrikant net wat meer omzet binnengeharkt. Een ‘win win-situatie’.
Ford Performance
De laatste upgrade komt van Ford Performance. Het is geen simpele chip, maar zorgt wel voor meer vermogen op een atmosferische motor. Het gaan namelijk op de Cold Air Intake-kit voor de Coyote V8, de V8 motor die je ook kunt aantreffen in Nederland. De Mustang GT wordt namelijk ook in Nederland geleverd, alhoewel in zeer beperkte aantallen vanwege het enorme BPM-tarief.
Cold Air Intake-kit
Maar mocht je een Mustang V8 hebben, hebben wij goed nieuws. Het tunen van de atmosferische V8 Ford-motor is nu mogelijk! De Ford Performance Cold Air Intake-kit is gericht om de luchtinvoer naar de motor te optimaliseren. De kit behelst een nieuw inductiesysteem, groter gasklephuis, adapter (om de boel passend te krijgen) en gerecalibreerde ECU.
Relatief
De wijzigingen zijn relatief gezien best indrukwekkend. Niet zozeer door het extra aantal paarden. Je krijgt er namelijk precies 19 pk bij. De toename in trekkracht is interessanter: er komen namelijk 59 Newtonmeters bij 2.000 toeren. Dat laatste ga je voornamelijk voelen. Voor de context: standaard levert de V8 450 pk en 529 Nm.
Post-facelift
De kit is leverbaar bij alle dealers in de VS en het mooie is: de garantie blijft behouden. De kit is leverbaar voor alle Mustangs met V8 van ná de facelift, behalve de Bullit. Die speciale editie heeft de inductiekit namelijk al onder de donkergroene kap liggen. Of de kit naar Nederland komt, is niet bekend. Onwaarschijnlijk is het niet. Sommige Ford Performance onderdelen zijn gewoon in Europa te bestellen. Dus met een beetje mazzel kun je jouw atmosferische Ford-motor tunen.
langejohn zegt
Ik denk dat je het vooral voor het geluid moet doen.
Volvo_440_turbo zegt
@langejohn of om al die gechipte ecoboostjes voor te blijven?
lordthunder zegt
Met alleen chip tuning haal je met een Ecoboost bij lange na niet de 420pk van de standaard GT. Dan moet je toch echt fysiek turbo’s gaan wisselen en zo.
Foramen zegt
Met deze winsten bij een open inlaat moet het origineel ontzettend slecht zijn of hebben ze de cijfers wel heel positief geïnterpreteerd.
jajeroenja zegt
@foramen: Vond het ook al een behoorlijke winst op alleen een intake.
raceface zegt
@jajeroenja: het is niet alleen een intake… er staat dat je een groter gasklephuis krijgt, plus de intake plus een nieuwe motormap (om dus ook met de grotere hoeveelheid lucht overweg te kunnen) dus zo is 19 pk zo bereikt..
jajeroenja zegt
@raceface: onder intake valt het gasklephuis ook ;).
Pk’s door een redline te verleggen zijn makkelijk gehaald. Een koppel van 60nm is toch best een behoorlijke winst op een NA-motor
O plaat zegt
Infeite niets nieuw onder de zon. Een sportievere luchtfilter, 4barrel carburator en dubbele uitlaat met H pijpen stonden in 1965 al op de lijst van opties die je bij de Ford dealer kon laten installeren op jouw mustangs atmosferische 289 V8.
faalhaas zegt
Werkt dit ook op mn Ka?
karaya zegt
Ja.
Dan krijg je 1,9 pk en 5,9 nm extra tot je beschikking.
lordthunder zegt
Er was ook een Ford Performance kit voor het model van voor de facelift, maar die is nooit geleverd buiten de VS. Kennelijk komt daar geen verandering in. De meeste mensen die willen tunen hebben er al lang een kit er op zitten.
bernoulli zegt
Oldskooltuning voor mannen met vieze klauwen ipv IT’ers met een laptop.
focusrs1 zegt
En daarna natuurlijk nog langs de erkende Tuner voor die missende 100Nm.