Het Indiase verkeer is een gezellige warboel van verschillende deelnemers. Waar we in de Westerse wereld allemaal gewend zijn netjes binnen onze eigen lijntjes te blijven rijden, wordt in India iedere centimeter weg benut. Volgens de Delftse studenten Industrieel Ontwerpen van Indigo Studio kan het allemaal nog beter en dus ontwierpen zij een auto speciaal voor de Indiase markt.
De auto moet als “een respectvol en gerespecteerd leider” een voorbeeldfunctie moet gaan vervullen op de Indiase wegen. De auto werd ontworpen voor de Vehicle Design Summit, een initiatief van studenten van het Massachusetts Institute of Technology in Boston om met dertig teams uit de hele wereld een duurzame auto te maken voor de Indiase markt. Uit interviews en gebruiksonderzoeken bleek dat autorijden een sociale activiteit is voor Indiërs. Daarop werd het ontwerp van de auto dan ook aangepast: in plaats van stoelen worden twee banken gemonteerd maar makkelijk drie (of meer natuurlijk) mensen naast elkaar kunnen plaatsnemen. Het stuur kan worden verschoven zodat de bestuurder ook in het midden kan gaan zitten.
Om de communicatie met de buitenwereld te vergemakkelijken zijn de zijkanten vrijwel geheel van glas. Persoonlijk lijkt me dat een minder goed idee: een stevige stalen deur lijkt me in het chaotische Indiase verkeer een stuk veiliger. Meer lezen over het project kan hier en hier. Met dank aan iedereen voor de tips!
TJ zegt
Stuur verschuiven…klinkt wel erg cool..wil ik zien!
MurcieBoy zegt
ja hoor, als je de armoede daar ziet denk je dan ook echt dat ze zoiets kunnen betalen? yeah right!!
JT zegt
Kunnen ze dan nog wel ontwerpen na die fik van gisteren?
RobertJ zegt
IO…. :?
Die hebben echt tijd teveel. al het glas is in ieder geval lekker warm! ownee, door een overvloed aan brandstof en geld in india kan je net zo goed een extra sterke airco erop plakken. Samen met de veeeeelstegrote velgen, want de wegen zijn daar zo perfect, dat het comfort niet merkbaar achteruit gaat :?
Tja, ik snap gewoon niet het idee hiervan, maar dat zal zeker aan mij liggen. Een Tata
nanomicro 8zitter had ook voldaan toch?RenesisHP zegt
Leuk om te zien dat je in India nog niet doodgegooid wordt met veiligheidssystemen. Dat lijkt mij voor een autodesigner veel vrijer en losser dan in Europa.
Patrick2002 zegt
Ze zijn bij de TU gebrand om het autootje zo snel mogelijk te introduceren. Om dit te bewerkstelligen gaan ze door het vuur bij de TU. En ach zeg nou zelf, ze hebben wel eens voor hetere vuren gestaan…
:P
D3N zegt
De auto werd ontworpen voor de Vehicle Design Summit, een initiatief van studenten van het Massachusetts Institute of Technology in Boston om met dertig teams uit de hele wereld een duurzame auto te maken voor de Indiase markt.
Zie hier het gaat dus niet om de TU in Delft… die inderdaad zijn laatste adem bijna heeft uitgeblazen.. maar ergens in Amerika
tesanole zegt
Fijn dat je het stuur kan verplaatsen, maar schuiven de pedalen dan ook mee? Anders wordt het wel heel gezellig. Ik stuur maar dan moet jij gasgeven en remmen (in het geval van een automaat)…..
Jandepandaman zegt
Oh dear- De autodesign-studenten gaan de zelfde weg op als de architecten: Geweldige ideeën die volstrekt onrealistisch zijn…. Nu weer een auto met veel glas voor Zonnig Warm India en met dure gadgets als een verstelbaar stuur… Als je dit apparaat ziet, dan zal het tenminste zoveel gaan kosten als een goede middenklasser inm Europa of Amerika, dus hoe je dat in India wilt gaan verkopen zélfs onder het kopje “een respectvol en gerespecteerd leider” (wtf betekent dat trouwens…?) mogen ze er dan ook bij vertellen…
Misschien enige suggesties voor aanpassingen aan de India’se markt:
– Eerst en vooral: Hou het goedkoop!!! Ook al is de Indiase economie vreselijk hard aan het groeien- onze prijzen zijn toch nog wat hoog gegerepen…
– De auto zo bouwen dat hij bij de eerste de beste smid kan worden opgelapt.
– Meeste glas vervangen voor staal en deuren en zijramen zoveel mogelijk weg laten of alleen maar een paar ijzeren platen met stevige stalen balk met scharnieren als deuren
– Alleen recht plaatglas gebruiken in plaats van bol glas, of als voorruit een type ruit kiezen dat hoe dan ook al wordt gebruikt in het meest voorkomende type auto’s daar zodat vervanging bij beschadiging voor een minimum aan kosten kan.
– Brede overkragende dakranden tegen de regen
– Stuur op vaste positie in het midden
– Type motor kiezen zonder al teveel electrische poeha- het moet ook kunnen werken als de stroom uitvalt door de overvloedige regen of door gebrek aan goed onderhoud.
– … Nog meer suggesties voor deze studenten…?
Ejay zegt
Nou nou nou Patrick2002 ;-) Mag hopen dat ze niet in hetzelfde gebouw zitten.
Maar even ontopic. De delfste studenten vergeten de belangrijkste regel in het Indiase verkeer: Hoe groter je auto, hoe meer voorang je hebt. Ze hadden beter een duurzame SUV kunnen ontwerpen derhalve.
*kan niet wachten om weer met de Tata Safari of Toyo Landcruiser luid toeterent door het Indiase verkeer te ghost-rideren.*
Maarten zegt
Is het toevallig dat het vorige artikel over een burnout competitie gaat?
Esprit_de_Flandre zegt
Indigo is toch een model van Tata? Ze willen hem op die manier meteen kwijtraken zeker?
Niet lelijk, maar die glazen deuren zijn idd wat twijfelachtig.
Mr. Marteen zegt
Ik snap het niet. Een Hyundai H100 is hier misschien geschikt voor 5 tot 8 personen ( als je een extra achterbank hebt) maar daar gaan er 15 tot 20 mensen in. Mijn punt is, die mensen verzinnen zelf wel oplossingen voor hun problemen.
Laat die overgesubsidieerde studentjes zich maar bezig houden met echte problemen, of stoppen met hun opleiding. (en steek de boel dan niet in de hens , als je besluit om weg te gaan)
victor zegt
is het plan niet verbrand??
mr manufactuability zegt
ook groepT (belgië) doet hier aan mee…
het gaat hie rook nog maar om een concept, geen afgewerkt geheel!
Chip zegt
Jongens, Bouwkunde is afgebrand. Industrieel Ontwerpen zit in een ander gebouw. Dus niet zo grappig proberen te doen want het dat is het gewoon niet.
Mr. Marteen zegt
@Chip , nee jij bent gezellig
transam73 zegt
De deuren zijn van lichtgewicht en impact-proof plastic, niet glas; zie hier: http://www.indigostudiodelft.nl/development_exteriordesign_features3.html
majinstar zegt
Niet echt onderscheidend ( max 6 personen in zo’n auto ). Heb weleens in India mensen gezien die op een scooter met 4 personen erop rijden.
Dat is wel knap.
Martijn zegt
Tja, kan ze het niet kwalijk nemen….
IO’ers proberen al jaren op enige manier een zinvolle bijdrage te leveren aan de samenleving. Zie dit als hun ultieme poging!
ff serieus: denk niet dat hier behoefte aan is. Dat stuur is wel leuk bedacht echter
Citrofiel zegt
Ik kan niet anders dan Jandepandaman’s reactie volledig ondersteunen! Wat een onzinidee zeg.
Appieflappie zegt
Gelukkig weten de meeste mensen hier niks over de TU. Dus ik neem jullie vreemde reacties toch al niet serieus.
De TU bestaat uit een 9 tal faculteiten. Je hebt Bouwkunde, Civiele Techniek & Geo, Technische Natuurkunde, Chemische technologie, 3ME (maritiem, material, en nog iets :P), Industrieel Ontwerpen, Technische Bestuurskunde en EWI (elektro, wiskunde en informatica).
Het gebouw van bouwkunde is dus gisteren afgebrand. En daar heeft IO totaal niks mee te maken. Bouwkunde is architectuur en Industrieel Ontwerpen is het ontwerpen van alle producten die door mensen gebruikt worden. Hierbij komt dus veel techniek voor (ontwerper moet weten wat hij wil produceren, hoe hij dit wil doen, hoeveel het gaat kosten, en of het product goed genoeg is). Parallel aan de techniek staat het ontwerpen. Het is niet artistiek ontwerpen, maar veel meer op een technisch niveau. Natuurlijk kun je je ook richting design afstuderen (mens-product interactie) en/of richting product management (Strategisch ontwerpen).
Helaas weten veel TU studenten niet waar ze het over hebben. IO’ers hebben zeker geen tijd teveel. Ik meen te hebben gehoord dat IO buiten 1 andere studie in Nederland de hoogste studiedruk heeft.
Dus graag inhoudelijke argumenten die ergens op slaan.
Wat betreft de auto: het is maar een designstudie waar zeker 1 of andere afstudeerstage aan geplakt is. En daarin kun je zo vrij mogelijk zijn als je wil. Het wordt toch niet geproduceerd. :P
lincoln zegt
gelukkig weten blanke missionarissen wat goed is voor volken verweg ..
nou domme blanke studentjes .. ik heb nieuws voor jullie ..
India gaat bepalen waar JULLIE in gaan rijden ..
en niet andersom ..
of kom met iets voor de europese markt .. of zijn jullie weer bang gigantisch op jullie bek te gaan .. opportunistische losers ..
JackBlack zegt
@Appieflappie
Volgens mij heb jij er ook niet zo veel verstand van, je vergeet namelijk twee van de belangrijkste faculteiten (studies)
wat dacht je van lucht&ruimtevaart en werktuigbouwkunde(die zit mss wel bij 3me in het gebouw (of andersom) maar is toch een van de studies waarmee het allemaal is begonnen)
laat die io’ers toch lekker hun gang gaan, erger kan het niet zijn wat ze leren als je het vergelijkt met vrijetijdsmanagement (ook een universitaire studie ja hoe komen ze erop !?)
Jesper zegt
Ik heb nog wel wat suggesties…
Een auto met een boel zicht naar buiten is erg goed bedacht, maar vervang het glas door plexiglas, kan beter tegen een stootje, en veel makkelijker te vervangen. schrap de 19/20” velgen en zeg er 13” onder zodat er een hogere band omheen kan.
Besteed ook geen tonnen aan het design want het enige wat die indieërs willen is dat het praktisch is, het 2CV principe zeg maar. en stop er een 1-1.3 motortje in, dat is zat daar…
dekster zegt
Stel je eens voor: je staat in de file en je vriendin wil van je ijscreem eten. Zit je toch voor aap in zo’n auto ;)
transam73 zegt
@Jesper: plexiglas kan NIET tegen een stootje. Daarom hebben ze Polycarbonaat gespecificeerd in plaats van glas. (Zie mijn eerdere commentaar). Daar zijn al sinds jaren ook bv de koplampen van een auto mee uitgevoerd. (Plexiglas zie je alleen bij de achterlichten, om bovenstaande reden).
Carabo zegt
Wat een heerlijk volwassen reacties staan hier weer tussen, werkelijk geen niveau.
Jandepandaman, hulde voor je post. Daat hebben die studenten iig wat aan.
Jack black, is het misschien zo dat je met alleen sommetjes oplossen ook niet uit alle vraagstukken kan komen?
robert zegt
Wat een reacties hier zeg! Doe ff normaal zeg! Deze mensen weten gewoon echt niet wat io inhoud. Tijd teveel? Je wilt niet weten hoeveel tijd er in deze studie gaat zitten!
Bram Hendriks zegt
Aan allen,
Bedankt voor al jullie reacties, ongeacht positief of negatief. Echter de groep mensen met ‘nutteloze’ reacties wil ik toch nogmaals verwijzen naar de site waar die hopelijk de twijfels over het materiaal gebruik, de doelgroep, en zelfs het nut van de studie IO hopelijk weg laat nemen.
Voor informatie over de Bouwkunde-brand en de ‘eventuele’ link met ons project moet ik jullie helaas teleurstellen, hierover staat niks op onze site…
Mvg.
Bram Hendriks
Michael Post zegt
‘De’ Bram? Bel dan 0641044668