Ah, Eindhoven, jij mooie stad best ver achter de duinen. Daar waar de bollebozen van de High Tech Campus zich in het weekend vermengen met de penozen van de Low Tech plantages, om te genieten van goede rookwaar in de buurt van de Effenaar.
Lina
Deze economiche motor van Nederland biedt naast PSV ook een thuis aan de TU/e en daarover gaat dit bericht. Meer specifiek het team van TU/ecomotive. Gisteren onthulde dit team namelijk inmiddels al hun vierde auto, genaamd Lina. En het is niet zomaar een auto, maar de eerste auto ter wereld vervaardigd uit bio-composiet. Tenminste, dat laatste claimt het team van TU/ecomotive, het concept klinkt ons om eerlijk te zijn bekend in de oren. Enfin, in tegenstelling tot bij de meeste Lina’s, mag je deze Lina wel naar haar gewicht vragen. Dat bedraagt namelijk slechts 225 kilogram.
Bio Composiet
Bio composiet is een materiaal dat een vergelijkbare structuur heeft als koolstofvezel, maar dan voor meer dan 90% uit biologische grondstoffen gemaakt. In dit geval vormt vlas het voornaamste bestanddeel voor het composiet. In combinatie met een honderd procent biologische PLA (polylactide) zal het composiet in honingraat structuur worden toegepast in sandwichpanelen. Deze panelen, bestaande uit twee lagen bio-composiet die om de biologische PLA kern geperst worden, zullen het chassis vormen van Lina en daarmee tevens de dragende constructie van de auto zijn.
‘Reduceren tijdens het Produceren’
De techies hebben opgemerkt dat autofabrikanten steeds meer proberen het gewicht van hun auto’s terug te dringen ten bate van het verbruik door middel van koolstofvezel en aluminium toe te voegen. Een prima ontwikkeling, ware het niet dat er volgens de studenten zeer veel energie wordt gebruikt bij het productieproces van deze materialen. Daardoor schiet de hele onderneming zijn doel voorbij, want de energie die je uitspaart door een geringer verbruik wordt daardoor tenietgedaan.
Door vlas te gebruiken als grondstof tackle je een aantal van deze problemen. Tijdens de groei van de grondstof neemt deze namelijk al koolstofdioxide uit de lucht. Doordat je in veel gevallen ook lokaal kan produceren, hoef je de grondtof niet te transporteren uit verweggistan.
NFC technologie voor car sharing
Uiteraard hebben de Eindhovenaren de Lina helaas niet ontworpen om er vervolgens een verkwistende V12 en andere technologie uit het jaar kruik in te hangen. De auto wordt aangedreven door de benen van de inzittenden een elektromotor. Tevens beschikt de auto over Near Field Communication (NFC) technologie. Daarmee kan de auto het banksaldo van je passagiers leegtrekken de identiteit vaststellen van de persoon achter het stuur en bijhouden hoeveel energie die verbruikt. Ideaal voor fans van 1984 initiatieven om auto’s te delen, wat ontzettend duurzaam is.
Het is geen pipe dream, het is de bedoeling dat het ding gekeurd wordt door de RDW en een heus kenteken ontvangt
Leuk zo’n projectje van Nederlandse bodem zul je nu denken, maar we zien er toch nooit iets van terug. Maar dan heb je het wellicht mis, want voor de zomer van 2017 moet ‘ie door de RDW goedgekeurd zijn voor straatgebruik. Als dat maar goed gaat met windkracht acht over de afsluitdijk met die 225 kilo…
UPDATE: meer info over de Lina op groen7.nl.
kempenaer zegt
Dit klinkt als een doordacht initiatief en niet als window-dressing. Ze houden in ieder geval ook al rekening met de energie die verbruikt wordt tijdens het productieproces.
lincoln zegt
De toekomstige subsidie-ingenieurs vinden weer eens iets uit wat al 100 jaar bestaat ..
Ja ja .. laten we ons zelf vooral een kennis economie noemen ..
trustmeiamanengineer zegt
@lincoln: komt Lincoln weer hoor, met z’n aversie tegen alles wat intelligent of opgeleid is…
Zelfs jou Amerikaanse barrels zijn ooit door iemand ontworpen…
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer:
Yep .. de NL provincies vechten zelfs om de Tesla te mogen assembleren ..
Smijten zelfs met subsidies om dat ding maar te mogen aanraken ..
boomhauwer zegt
@trustmeiamanengineer: is zo’n internet karikatuur die je op elk forum wel vind die denkt dat hij door te mopperen en doen alsof het hem niets interesseert, hij heel leuk is. Stiekem heeft hij internet aandacht nodig. Dus hier Lincoln, een zakje internetaandacht.
lincoln zegt
@boomhauwer:
Kijk weer zo een “hoger opgeleide” met letterlijk het historisch bessef van een pinda .. heel internet zit er vol mee ..
Onehp zegt
@lincoln: ja vier wielen, dat is al veel eerder gedaan hoor, doe vooral geen moeite, aldus L… Of?
Lichte eco karretjes zijn al vele malen eerder gemaakt, dat klopt, maar 225kg is wel heel erg licht en biocomposiet, daar was ik vijftien jaar geleden ook al wat mee bezig, en 3D printen 20 jaar geleden ook al gedaan, enz. Als je een beetje techniekhistoriek kent dan weet je dat sommige technologisch (commerciële) doorbraken soms vijftig jaar aanloop gehad hebben, dat is geen reden om ze af te kraken als er weer een, betere, poging komt.
Ben benieuwd hoe het zal lopen, vind zelf al lang dat er een grote markt voor superlichte autos moet zijn die geen duizenden li-ion batterijen nodig hebben (en daarlm weinig grondstoffen en kosten) en prima als tweede auto dienst kunnen doen voor alle korte ritjes. Zoiets.
boomhauwer zegt
@lincoln: te makkelijk dit. :’)
dawwg zegt
@boomhauwer: Ach, tokkies always gonna tokkie … alleen de naam alleen al zegt je genoeg toch ? Een echte verstopte communistenhater uit de jaren 60 …
davelepeef zegt
@trustmeiamanengineer: oude hutten gemaakt van modder en stro zijn ook “bio-composiet” per, meer zelfs per definitie…
Onehp zegt
@davelepeef: half correct, al is klei een mineraal en dus weinig bio. Maar wel een natuurlijk materiaal. Deze vlas biocomposieten zijn uiteraard vele vele malen sterker. Het klassieke probleem met biokompositieten is dat ze, geheel in de lijn der verwachtingen, een tendentie hebben om te degraderen met de tijd… compost ipv roest ;)
davelepeef zegt
@Onehp: aah natuurlijk = biologisch, niet te moeilijk maken. Maar rottende auto’s na 4 jaar is natuurlijk een unique selling point voor het materiaal voor autofabrikanten :)
hooismans zegt
Waar zijn de goede designers gebleven?
JanJansen zegt
@hooismans: inderdaad, nog geen samenwerking met de afdeling industrieel ontwerpen gehad.
Wanneer leren ze het nou eens dat het er goed uit laten zien zo ontzetten belangrijk is. Ding is in CAD ontworpen, niet in klei.
Sir_Vmax zegt
@hooismans: vorm volgt functie
deef zegt
Ze hebben niet de beste designer
mashell zegt
Ach, TU/E als de RDW jullie geen kenteken wil geven dan doet de handige buurman dat wel. Dat is immers hoe al die andere skelters aan een kentekenplaat komen.
JanJansen zegt
@mashell: hoe gaat dat in zijn werk? Mijn droom is namelijk om ook ooit een keer een eigen auto te ontwerpen en te bouwen.
sracert zegt
Subsidie tijgers.
dakarbemo zegt
Wat een zure reacties zeg. Ben blij dat NLse studenten/hogescholen een rolletje willen spelen in de toekomst van de wereldwijde auto-industrie. Okay het is geen Lamboghini noch iets wat die rijbeleving biedt. Maar zonder innovatie heeft NL de automotivewereld weinig te bieden.
dakarbemo zegt
@dakarbemo: en ja ik schrijf Lamboghini. excuse moi puristen ;)
davelepeef zegt
@dakarbemo: haaha je schrijft het zelfs twee keer fout :P
trustmeiamanengineer zegt
@dakarbemo: Precies. Gebeurd veel moois hier in Nederland. Maar de gemiddelde onwetende PVV’er kan het weer alleen over subsidie hebben…
lincoln zegt
@dakarbemo:
Whahaha ..
Dit is echt niet innovatiever dan de Savage Rivale met corvette blok van de zeeeeeeer hoog opgeleide tu-delft studenten (uiteraard ook met subsidie) ..
dakarbemo zegt
@lincoln: Ben geen natuurkundigautomotivescheikundigwerktuigbouwkundige-afgestudeerde maar wat is er mis met dit project wat studenten enorm veel leert en pushed?
lincoln zegt
@dakarbemo:
Ik kan ook mijn hobby projecten zelf bekostigen ..
dakarbemo zegt
@lincoln: hobby vind ik wat anders als studenten die wat leren… Studenten zitten op uni. Uni wordt welke versie/smaak/variant dan ook voor 2/3 door overheid gefinancieerd. Laat die uni lekker zelf bepalen of ze t uitgeven aan bonnussen voor toplui of toffe leerzame projecten.
mashell zegt
@dakarbemo: volgens is dit precies waar Nederland aan kapot gaat, je mag niet meer kritisch zijn. Je mag niet meer op misstanden wijzen. We moeten alles maar toejuichen en bejubelen. Dus hier ga ik: Max Verstappen is de grootste formule 1 coureur die ooit geleefd heeft, hij veegt zijn kont af met foto’s van Fangio en Schumacher. Het Nederlands voetbalelftal is zo ontzettend goed dat ze niet meer meedoen aan toernooien om anderen de schaamte te besparen. Deze wagen van de TU/E zal in 2018 meer exemplaren verkopen dan Golf, Astra en Focus bij elkaar! De VS, Rusland en Turkije mogen met Trump, Poetin en Erdogan dan indrukwekkende gevaarlijke gekken als leider hebben maar het kleine Nederland zal hun volgend jaar ruimschoots overtreffen met zijne blonde schoonheid, de vader van God, president Wilders…
dakarbemo zegt
@mashell: ho ho ho hahah je ontspoort wat snel. Ik zit niet in de subsidiecommissie, ik zie dit project denk tof want kans voor studenten om echt een bijdrage te leveren aan huidige innovaties. Thats all i said….
205zonderdak zegt
Knap werk. Goed ook dat er gekeken is naar de totale energiekosten. Eigenlijk zouden alle producten een energielabel van produceren tot recycleren moeten hebben. Of in ieder het inzicht erin.
lincoln zegt
@205zonderdak:
Yep dat zou idd heel goed zijn ..
Het gene ellendig genoeg direct zou lijden onder sjoemel rapporten en onvermijdelijke corruptie ..
205zonderdak zegt
@lincoln: sjoemelen moeten we ook verbieden. Als we toch bezig zijn.
luxaeterna zegt
Prachtig, laat maar komen.
snuif zegt
Ik heb net boerenkool gegeten dus hier ga ik.
Is die 225kg inclusief de benodigde structuur en airbags om 5 Euro Ncap-sterren te halen? Zitten er de nodige comfort-verhogers zoals airco en een multimedia systeem in deze auto? Is het gewicht inclusief voldoende accu’s om 3- a 400km bereik te halen?
Los van deze praktische zaken is het natuurlijk een prima initiatief en laat het zien dat we anders tegen onze auto’s moeten kijken.
kobus1967 zegt
300 kg incl 8Kwh accu en 150km range.
https://www.mobile.cursor.tue.nl/nieuwsartikel/artikel/tuecomotive-bouwt-vierpersoons-stadsauto-lina-op-duurzame-basis
Dutchdriftking zegt
225kg, dan moet je met het weer van vandaag ook de weg niet op!
papa zegt
Onder de 400 kilo geen apk plicht… Hmm… Interessant
davelepeef zegt
Klinkt alsof iemand een foutje met z’n rekentooltje voor massa heeft gemaakt. En gras verhard met papier-maché komt nowhere near eigenschappen van koolstofvezel… Maar t idee is leuk. En érg oud…
Onehp zegt
@davelepeef: vlas is zeer sterk en komst wel degelijk in de buurt, maar heeft andere problemen…
SimonMc zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mrrallycross zegt
Hoeveel zijn de productiekosten?
pinut187 zegt
Leuk projectje, maar wat een slechte foto..