
In 2017 wil het InMotion team van de Technische Universiteit in Eindhoven de 24 uur van Le Mans gaan winnen. Gaat ze dat lukken?
Het Inmotion team uit Eindhoven is een groep van gemotiveerde studenten die samen werken aan de raceauto van de toekomst. De IM01 moet een auto worden die in staat is de 24 uur van Le Mans te winnen en het baanrecord op de Nordschleife Nurburgring te verbreken. Althans, dat is het doel.
De IM01 die momenteel vol in ontwikkeling is, is voorzien van een hybride aandrijflijn. Elk wiel heeft een elektromotor dat gekoppeld is aan een accupakket. Die accu’s worden opgeladen met teruggewonnen remenergie en een wankelmotor die als range-extender dienst doet.
Waarom niet volledig elektrisch? Met de huidige accutechniek is het simpelweg nog niet mogelijk de auto een dusdanige actieradius te geven dat hij mee kan doen in een 24-uurs race. Maar schoon is hij desondanks zeker. Doordat de wankelmotor voorgeprogrammeerde toerentallen draait, is de efficiëntie met 60% extreem hoog voor een verbrandingsmotor. De warmte die ontstaat in de motoren wordt net zoals in de Formule 1 gebruikt om de aërodynamica te optimaliseren.
De studenten willen deelnemen in de Garage 56 categorie van de 24 uur van Le Mans. Dat is een categorie die bedoeld is om nieuwe technologieën te testen en waar elk jaar slechts voor één auto plaats is. Het zou natuurlijk prachtig zijn als het de Brabanders lukt die plaats in 2017 te bemachtigen, laat staan de Le Mans te winnen. Ze hebben al eens eerder laten zien innovatieve auto’s te kunnen bouwen, dus dat belooft wat. We gunnen ze het allerbeste.
Als het mag van VAG..
hahahahahaha!
Nobel concept, maar Garage 56 wordt niet opgenomen in het klassement dacht ik…
@StijnB: het zal ze een rotzorg zijn of ze officieel de Le Mans winnen natuurlijk.
Maar uiteindelijk zal de organisatie van Le Mans nooit toestaan dat er een garage 56 auto zo snel is dat ze kunnen winnen.
Mooi toch? Dat deze ambitieuze studenten maar eens laten zien waar wij Nederlanders tot in staat zijn!
Een wankel motor met een hoge efficiëntie die het ook nog eens 24 uur moet volhouden. Bijzonder ambitieus.
@mashell:
Minder bewegende onderdelen, dus op 24 uur (en slechts een goede 5000 kilometer) gaat een Wankel betrouwbaarder zijn…
@mashell: Mazda 787B??
@mrrallycross: NSU Ro80? De meest onbetrouwbare Duitse auto ooit.
@mashell: Gewoon elke 1000 kilometer een litertje motorolie erbij en die wankelmotor blijft wel draaien hoor.
Maar dan wens ik de TU/e heel veel succes. Ikzelf sta heel dichtbij DUT Racing (elektrische race auto van de TU Delft, ben zelf ook student die zo’n project runt) en als ik zie hoe veel moeite in al een opgevoerde elektrische kart met vleugels (meer is het ook eigenlijk niet) dan zie ik nog niet zo snel dat de TU/e een Le Mans racer met een hybride aandrijving kan maken die het daadwerkelijk 24 uur vol houdt. In elk geval niet in 2017.
@mashell: Een wankel motor is vele male betrouwbaarder .Zolang er smering is blijft hij draaien.
@bottestudent: Wankel motoren zullen ook toegepast worden in nieuwe hybride voertuigen. Ze zijn efficiënt(60%) en erg compact. Ideaal als range extender.
@bottestudent: wankelmotoren staan bekend om hun hoge verbruik (dus lage efficiëntie) en slechte betrouwbaarheid. Wankelmotoren bewijzen dat theorie en praktijk niet hetzelfde zijn.
@mashell: Klopt helemaal wat je zegt, maar dat geld alleen wanneer je de motor in alle toerengebieden laat werken. Programmeer je deze op het ideale toerental dan wordt het een heel ander verhaal. Een wankel kan heel efficiënt werken, maar slechts op een paar toerentallen. Deze is op die punten efficiënter dan een normale motor.
@bottestudent: het is zeker een interessant idee. We zullen zien of dit inderdaad zo betrouwbaar gaat worden.
@mashell: Zelf nog nooit een wankel gehad zeker?
Wat ik van hun website haal, is dat ze gewoon mee willen doen. Winnen staat dan natuurlijk gelijk aan de 24 uur volmaken. Ben benieuwd of ze dan qua snelheden en aantal rondjes kunnen concurreren met de LMP1 klasse. Dat zou wel extreem gaaf zijn :D
Maar schoon hij is desondanks zeker. Jeweetzelluf!
Een garage 65 inschrijving die Le Mans wint?
Haha leuk pr praatje hoor maar dat gaat natuurlijk never nooit gebeuren..
Supervet! Hoop dat ze er aan gaan mee doen!
Gaat ze dat lukken? Nee.
Tenzij ze er in 2015 al staan en een Audi-budget krijgen…
@C6_R: precies
Wat ik gehoord heb over deze auto is een elektrisch vermogen van 800kW, de wankelmotor moet 850kW kunnen leveren, de ophanging moet volledig actief zijn en ook energie terugwinnen, actieve aerodynamica. Dus alles wat niet mag van de FIA (bekrompen zooitje oude mannen).
De monocoque is op basis van 2014 Formule 1 reglementen en die wordt/is gebouwd. De wankelmotor staat al op de testbank, al met al lijkt het dus heel serieus.
@Stefan-Venema: 1650 kW totaal?!! Dat is ong 2000 pk ofzo dan?? Lijkt me een beeetje veel
@saikol: De wankel hangt aan een generator, niet aan de wielen. De wielen worden aangedreven met elk een eigen elektromotor.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Misschien een puntje van aandacht:
In de klasse is plaats voor 1 auto maar moet er in de auto niet ruimte zijn voor 2?
@rikkon: dat geldt alleen voor auto’s met een open cockpit
@cerra: ?? In geen enkele gesloten cockpit zit de coureur centraal. Altijd uit het midden zodat er nog plaats voor een extra kabouter.
@rikkon: excuses haha, dacht zoiets opgevangen te hebben bij LeMans laatst
@cerra: Lijkt me niet. Die andere teams kiezen niet voor de lol voor extra frontaal oppervlak en dus extra weerstand.
@cerra: Opencockpit class word verboden over een aantal jaar ik kon het zo snel niet vinden (ergens tussen 2016 en 2020).
Wel vond ik dat bij LMP1 er moeten 2 volwaardige plekken moeten zijn.
Zelfde geldt voor LMP2.
“Two volumes of equal dimensions defined by six flat
surfaces with 90° angles and sy
mmetrical to the longitudinal
centreline of the car must be provided for the legs of both
occupants. “
@reistje:
Zijn ze al niet verboden in de LMP1?
Ik hoop dat ze daarop terugkomen. Ok veiligheid, maar zo’n open cockpit is toch stukken cooler.
Dat is wat een prototype is voor mij.
@Hupke: Ja bij LMP1 moet je auto al dicht zijn, maar bij LMP2 word open ook verboden.
Ik heb gehoord dat veel rijders het ook fijner vinden door het betere zicht en de gehele ervaring. ’s nachts kan het koud zijn. Maar in de dichte auto’s kan het 50 graden worden overdag… Ook niet heel fijn.
@reistje:
Ik zie het nog wel terugkomen, zo’n reglementen zijn redelijk wispelturig.
Inspiratie opgedaan bij de redbull x1 van Adrian Newey?
Haha voor zo een race te winnen en dan nog eens tegen audi’s r18 moet je wel nog veel boterhammen eten ;)))
Ze gebruiken een Wankel, dus sowieso +1000 namens mij!
Minder hopen!
Waren wankel motoren niet verboden omdat Mazda de enige was die de techniek beheerste?
Misschien geldt dat niet voor range-extenders?
Verder ambitieus, lijkt mij erg leuk voor de studenten.
@reistje: Dat klopt, alleen voor de garage 56 klasse zijn geen regelementen, zij hoeven alleen maar aan de veiligheidsregels te voldoen
Warmte gebruiken om de aërodynamica te optimaliseren? Hoe werkt dat?
@Pallas: Warme lucht heeft een lagere dichtheid, als je de lucht opwarmt zet het dus uit. Door het grotere volume krijg je een snellere stroming en dat kan je gebruiken om meer downforce te genereren.
@Pallas:
Er zijn eigenlijk vrij veel mogelijkheden. Geen idee wat er rendabel is op een LMP wagen.
Je kan de wrijving verlagen.
bvb: http://www.gizmag.com/heating-ship-hulls-for-less-drag/18805/
Het is ook mogelijk dat ze lucht willen doen uitzetten voor ergens onder een vleugel of in venturi tunnel.
Ik heb er het raden naar, maar het is wel interessant.
@Hupke: @Stefan-Venema Thanx, intressant! Hier had ik nog nooit bij stilgestaan
Als ze budget vinden… met enkele 100k-milioenen (zoals die solar formula student teams) trek je zoiets niet.
Wel een ongelofelijk mooi project.
Maar als je ziet dat TU Eindhoven op de meeste van die races (formula student, solar) nog stukken achter TU Delft staat (nu heb ik zelf niets eens recht van spreken als belg) dan zou ik precies liever TU Delft dat zien doen.
Het roept bij mij in alle geval lichte jalouzie op dat de studenten bij jullie zo ondernemend zijn en kunnen zijn. Zoiets zou men bij ons niet eens durven bedenken, en sowieso nooit kunnen uitvoeren.
Het terug zien van een Wankel in de Le Mans is altijd goed! Ik wens de jongens ( en meisjes? ) veel succes. Het zal een heel proces zijn om dat te verwerkelijken. Een stukje Brabants trots in Le Mans, moet je je voorstellen.
Daar gaan wederom een boel subsidie euro’s op de hoop!. Kan die TU niet geprivatiseerd worden, hoef ik tenminste niet meer mee te betalen aan dit soort padvinders gedoe.
@Sracerr:
ik vind het juist heel goed dat daar belasting centen naar toe gaan
ben zelf te lomp geweest om te studeren ;)
in mijn ogen is dit geen weggegooid geld
btw is heel die toko niet in handen van Marcel Boekhoorn
@bmwpowerm5: al die autotechnische knowhow is ook wel buitengewoon belangrijk voor een land waar enkel een paar Mini’s (die elders ontwikkeld is), een halve Spyker en een handvol Donkervoort’s worden geproduceerd.
@roppp: en een goeie 20% van de vrachtwagens die in Europa rondrijden, een magere 180 worden er per dag gemaakt. Stelt niks voor nee.
Jij hebt blijkbaar geen idee wat er door de Nederlandse industrie ontwikkeld en geproduceerd wordt voor de Automotive sector.
@Stefan-Venema: ohhhh, is het een vrachtwagenrace…… Nooit geweten joh!
@Sracerr: de ‘subsidie’ die deze teams krijgen vanuit de TU is echt te verwaarlozen, maak je geen zorgen over je belastingcentjes.
Heel stoer concept en hoop dat ze het gaan halen. Het design lijkt alleen wel erg gepikt van de Red Bull X2014 Fan car uit Gran Turismo 5 en 6…