Dertien studenten zijn erin geslaagd een extreem lichte elektrische auto te bouwen, van slechts 200 kilogram!
De auto heeft de naam ‘Isa’ gekregen – synoniem voor ‘wonderschone dame’ – en heeft een stunning verbruik van 1 op 500 (omgerekend naar het verbruik van een benzineauto).
Meer over deze elektrische tweepersoonsauto met bagageruimte, check Groen7.nl.
2cool4school zegt
Eindhoven de gekste! Hij ziet er ook mooi uit.. not
thomcarspotter zegt
@2cool4school: daar draait het ook echt om.. not
ramshoek zegt
Off Topic
@2cool4school: Wat heb je trouwens een ‘volwassen’ naam en Avatar.
2cool4school zegt
@ramshoek: daar draait het ook echt om.. not
Arno's zegt
Nou ben ik benieuwd of dat ding nog van z’n plek wil wanneer ik m’n schoonmoeder naar huis zou moeten brengen. Hoop het wel..
ramshoek zegt
@asmulders:
Ik zou me eerder zorgen maken of haar dochter je nog wel wil…
RickS zegt
Nu de euro NCAP nog overleven…
Zulke projecten zijn leuk, maar in de praktijk nauwelijks uitvoerbaar omdat er meer eisen mee spelen dan alleen verbruik.
EdwinPeek zegt
Beetje jammer dit. Wij van Team Eva uit Amsterdam doen ook mee en die van ons is lichter en wie weet ook wel zuiniger. Een beetje een voorbarige conclusie.
autoblogger zegt
@EdwinPeek: heeft ie al een kenteken? en kun je ons op de hoogte houden?
Dan kunnen we er tzt ook wat over schrijven..
raul88 zegt
@autoblogger: Jazeker! 7-TTK-35 om precies te zijn ;-)
https://pbs.twimg.com/media/BnBzmh8CYAEh973.jpg:large
RickS zegt
@raul88: 281 kg is die van jullie volgens de RDW? Of is dit incl. rijklaar normen etc?
7% bijtelling van €14.557,- is in ieder geval geen drol! Waar wordt die catalogusprijs door de RDW op gebaseerd? Lijkt me duur projectje namelijk haha
RickS zegt
@raul88: Jullie hebben tenminste ruiten en een ruitenwisser zie ik nu! Lijkt me al een stuk beter geschikt voor op de weg
thomcarspotter zegt
@EdwinPeek: plaats wat foto’s op AJ, dan kunnen ze er misschien wat mee ;)
maiik0ll zegt
@EdwinPeek: haha Edje, je was me voor! :p
Arno's zegt
@EdwinPeek: Zeg Edwin, je bent toch niet onder invloed he, nu je dat beweert?
escort77 zegt
Doe mij dan maar een Carice mk1
weegt met 300 kg ook niet veel, maar ziet er 100x beter uit, en de eerste exemplaren rijden ook al rond.
stamp zegt
@escort77: Doe mij dan maar een Carice van Houten.
Weegt lang geen 200 kilo, ziet er wel goed uit. En schunnige opmerkingen over ‘een ritje maken’ zal ik niet plaatsen.
escort77 zegt
@stamp: was een inkoppertje, maar toch beloond met een plusje…
thomcarspotter zegt
@escort77: die Porsche 356 namaak?
autoblogger zegt
@escort77: http://www.groen7.nl/de-carice-is-een-elektrische-auto-uit-nederland/
escort77 zegt
@autoblogger: die ja, maar op groen7 kijkt natuurlijk helemaal niemand ;-)
Arno's zegt
@escort77: Om de een of andere reden verwacht ik gewoon trapsteunen in de voetenruimte te zien als ik zo van boven in een Carice kijk. Doet me erg denken aan en trapauto
n54coupe zegt
1 op 500 (omgerekend naar het verbruik van een benzineauto)
Daar snap ik dan weer niks van.
Hoezo omgerekend? waar loopt dat ding dan op? Izzie enkel electrisch, heeft het een klein verbrandingsmotortje, wat omgerekend naar wat, en waarom?
JeejEm zegt
@n54coupe: Verbruik wordt al sinds jaar en dag uitgedrukt in CO2 waardes. Elektriciteit wordt voornamelijk opgewekt uit kolen en gas en dus kun je daar ook een CO2 waarde aan koppelen. Ik hoef het je nu niet voor te rekenen hoe dit werkt lijkt me..
JeejEm zegt
Erg gaaf om dit soort initiatieven te zien. Wat mij betreft verdienen dit soort concepts niet alleen aandacht po Groen7 maar ook hier op Autoblog. Interessante techniek voorkomend uit toekomstvisies die niet enkel door commercie gestuurd worden. Wat mij gelijk op een andere gedachte zet: hoe kan het dat grote, multibillion, autoconcerns niet met dit soort concepts op de proppen komen. Ook al geloof ik wel dat deze studenten (en hun professoren) daadwerkelijk knowhow hebben, ik kan me niet voorstellen dat die knowhow niet ook bij de grote jongens in huis is. Als je zo’n apparaat 200KG kunt laten wegen, waarom wordt het dan niet gedaan? Zelfs al zou hij 400 KG wegen, dan nog moet het revolutionair zuiniger zijn dan wat we nu kunnen kopen. En dat zonder dat het hele ding van een peperdure carbon monoqocue is gemaakt…Want op het eerste gezicht ziet dit ding eruit alsof hij van redelijk doorsnee materialen gemaakt is. Waarom kost dat volkswagen 1L autootje meer dan 100.000 euro als je dit ook kunt maken? Alleen al om die vraag verdient dit concept meer aandacht!
escort77 zegt
@JeejEm: verschillende grote fabrikanten doen dit ook hoor, denk aan de VW 1L die je noemt en de Toyota “rolstoel” die bij TopGear is geweest.
De vraag is wel of de auto van de TUE echt goedkoper is, gerekend in ontwikkelingskosten en productiekosten samen. Universiteiten zijn ook niet gratis he. Daarnaast moet een fabrikant ook rekening houden met veiligheid, kan ie in serie gebouwd worden enz.
lambo4all zegt
@JeejEm: omdat dit een veredelde fiets is met twee extra wielen. De kreukelzones je knieen zijn en hij maar maximaal 60 kilometer per uur kan. Het comfort slaan we ook maar even over net als waar je je bagage stopt. Al met al is dit ding net zo praktisch als een fiets, die helemaal geen bezine gebruikt, veel goedkoper is en in de stad nog sneller is ook.
Arno's zegt
@JeejEm: De reden dat deze geen 100.000 euro kost zit hem in het feit dat hij gemaakt is door studenten en niet door afgestudeerden. Die werken oa bij VW
JeejEm zegt
@asmulders: Ja dat, OF die Volkswagen is verpakt in dikke lagen koolstofvezel waar niemand verder op zit te wachten. Maar het maakt de hebfactor van zo’n wagen wel veel groter maar daar wordt de auto niet altijd beter van. En de prijs die ze er voor vragen is niet relevant gezien hij toch wel gekocht wordt. Een auto als deze hoeft niet uit fancy materialen gebouwd te zijn omdat niemand zijn stijfheid ooit zal beproeven. Simpel design is voldoende als je toch nooit buiten de stad komt. Beetje hetzelfde als dat niet iedereen een racefiets gebruikt om door de stad mee te crossen: tuurlijk gaat die sneller, en rijdt hij lekkerder, maar dat is niet waar mensen hem voor gaan gebruiken.
motoragent zegt
@JeejEm: Denk je nu echt dat VW puur voor de leuk de XL1 volgestouwd heeft met CFRP?
Natuurlijk, ze hadden ook aluminium kunnen toepassen, maar dat was het gewicht niet ten goede gekomen. Of papier mache, maar goed… CFRP bied gewoon de beste combinatie van eigenschappen.
JeejEm zegt
@motoragent: Nee ik zeg ook niet dat het geen functie heeft. Het enige wat ik probeer aan te geven is dat er wellicht meer op de agenda staat dan enkel en alleen een laag verbruik, en dat is raar aangezien dat wel het belangrijkste is waar ze mee schermen. Maar door de carbon structuur en de futuristische vorm geeft het de XL1 een zekere mate van ‘sexyness’ mee die het goed doet op de beursvloeren. En dat zorgt er weer voor dat het grote publiek de gedachte krijgt dat Volkswagen de nr. 1 wordt met betrekking tot eco-friendly auto’s bouwen. Zo werkt het natuurlijk commercieel gezien ook het beste maar dat wil niet zeggen dat het ook de beste eco-auto is.
Arno's zegt
@JeejEm: Weet je wel hoeveel aanrijdingen er in de stad gebeuren? De meeste. Dus het veiligheidsaspect telt zeker mee voor kleine huppelauto’s
JeejEm zegt
@asmulders:Heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Maar je zou dus letterlijk een kreukelzone zo groot als deze auto kunnen hebben aan de voor of achterkant en dan nog 400 kg wegen. Dit is uiteraard een non-plus-ultra variant op het zuinigsheids thema. Maar bedenk eens wat er mogelijk is met 400 kg als bovenlimiet. Uiteraard loopt hij dan geen 1 op 500. Maar zou 1 op 200 wel lukken? Vast wel!
timberleek zegt
@JeejEm:
Die stijfheid wil ik wel graag. Ik zou er niet aan moeten denken om met bovenstaand voertuig een ongeluk te hebben (ook al is het met 50 km/uur).
Maar zelfs al reken je dat niet mee, hoe zit deze auto? komt hij een beetje op snelheid voor het stoplicht weer rood is. heeft hij een kachel, airco en een radio? Plek voor meer dan mij alleen? plek voor bagage?
lambo4all zegt
Tja auto is een erg ruim begrip.. ik zou wel willen weten bij welke snelheid die 1 op 500 is geweest, veel harder dan fietsen zal het wel niet gegaan zijn..
Lucb zegt
En hoe zit het met de veiligheid? En het is verre van een wonderschone dame, dus verander de naam maar.
mashell zegt
Het lijkt tenminste wel op een auto (of invaliden voertuig), dat is een grote stap voorwaarts ten opzichte van die zonnewagens.
motoragent zegt
@mashell: Moet je Stella eens bekijken, de zonnewagen van de TU/e van vorig jaar. Die zou ik wel een echte auto durven noemen.
norge zegt
Las twee fietsen aan mekaar en leg er een stukkie plasic overheen.Electromotor erop…klaar.
norge zegt
@norge: Plus een t ergens….
turbotoll zegt
Auto? Auto?
Waar dan?
luxaeterna zegt
Onnodig ding. Een twizy is veel volwassener, veiliger, steviger en ook nog eens goedkoper. Lijkt trouwens dat de carrosserie uit zeildoek bestaat?
Wel +1 voor de moeite.
mipmip zegt
Komt dat goed uit, Alfa heeft nog modellen voor de pipeline nodig ;)