Onderzoeker Ewout van der Laan van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) promoveert volgende week op een nieuwe, veiligere autogordel die hij heeft ontwikkeld. Op het eerste gezicht lijkt het te gaan om een normale driepuntsgordel, maar het bijzondere van zijn uitvinding zit in de krachtbegrenzer.
Op dit moment gebruiken fabrikanten een mechanische krachtbegrenzer, die meestal in de deurstijl is gemonteerd. Ewout van der Laan heeft echter een hydraulische demper die dankzij een ingenieuze klep in staat is om de druk te variëren. Daardoor is het mogelijk om de gordel harder af te remmen, of juist minder hard. En dat zorgt er weer voor dat inzittenden minder kans lopen op een ingedrukte borstkas. Een kwart van de gewonden en doden heeft dat namelijk. Dit nieuwe systeem zorgt er voor dat de gordel ‘meedenkt en zich aanpast aan auto en inzittenden’.
Het systeem wordt aangestuurd door sensoren die in een paar milliseconden doorgeven hoe de hydraulische demper moet werken. Het is te hopen dat dit systeem ook makkelijk (en goedkoop) toe te passen is in de praktijk. Ik heb in elk geval het vermoeden dat Goochem heel blij is met deze nieuwe uitvinding. Overigens is TNO ook bezig met intelligente autogordels. (via: ed.nl)
RND zegt
ik denk dat als je dood bent je er niet zoon last van hebt.
karel zegt
Even een bijdehante opmerking.
Een dode KAN geen last hebben van een ingedrukte borstkas. Want als je dood ben….voel je niks meer.
JDM__Wotevajjjj zegt
Een kwart van de gewonden en doden heeft daar last van.
strijk gaan…
Search zegt
Een kwart van de gewonden en doden heeft daar last van.
Die arme doden. :(
Kevski-Style zegt
Normaal kost het mechanisme van een autogrodel ongeveer 1 euro om te maken (86 cent als ik me niet vergis?) Maar dat zal met dit systeem een stuk hoger woren. Bovendien denk ik dat er niet genoeg ruimte is in veel auto’s om het toe te passen. de afstand zitting stuur is te klein, ism een airbag. Maar goed, blijft giswwerk. Zo’n zelfde principe is er in ieer geval al jaren door een hydrolisch-mechanisch systeem, maar dat was ook te duur bevonden….
Kortom, er is maar 1 systeem wat echt goed werkt: racegordels. Daarmee verdeel je de krachten veel beter over het gehele lichaam i.p.v. die 2 banden die je nu hebt met gordels….
r0b1n zegt
@ Search
Wel vervelend voor nabestaanden als het stoffelijk
overschot erger toegetakeld is dan het had hoeven zijn.
robbie zegt
Meer video’s van het nieuwe systeem:
http://www.youtube.com/user/ewout2211
Citrofiel zegt
Nou zeg, ik was niet de enige die gelijk dacht dat de doden zelf er geen ‘last van hebben’.
OT: Nu moet Twente nog eens met een goede autogerelateerde uitvinding komen, anders krijg ik nog spijt. :P
C220AMG zegt
@Karel
Hoe wede gij dat zo zeker?
Wel mooi systeem lijkt me, heeft men in ieder geval minder last van de borst, naast de nek en andere letsels
GOD zegt
offtopic:
zoekbalk is op de loop gegaan.
lincoln zegt
dooie hebben hele andere dingen aan hun hoofd ..
moeten kiezen om zombie te worden of naar de helllll gaan bijvoorbeeld ..
lebastille zegt
Dit systeem is een versimpelde versie van het systeem wat ik voor mijn afstuderen heb ontwikkeld.
Om een grotere reductie in verwondingen te halen zou er eigenlijk ook getrokken moeten worden aan de gordel. Dit moet dan voornamelijk in de eerste fase van de crash gebeuren, o.a. om speling eruit te halen. Bovendien wordt de inzittende dan in de stoel gedrukt, waardoor de remweg +/- 5 cm groter kan worden. Een grotere remweg betekent een kleinere vertraging, wat weer minder verwonding betekent.
Het volume die de installatie per persoon inneemt zal ongeveer een liter zijn.
@ Kevski-style: ja natuurlijk is zo’n installatie duur (ik heb geen kostprijsberekening gedaan) maar auto’s worden sowieso duurder door extra veiligheidsmaatregelen.
Geen zegt
“En dat zorgt er weer voor dat inzittenden minder kans lopen op een ingedrukte borstkas. Een kwart van de gewonden en doden heeft daar last van”
hoe kan een dode daar nog last van hebben…
Simpson zegt
@lebastille: een grotere remweg betekent een hardere knal, tenzij je eerder kunt remmen, maar in dat geval heb je vaak je gordels weer niet nodig. :mrgreen:
OT: leuk idee, ik kan uit ervaring zeggen dat je borstkas de eerste tijd knap vervelend kan aanvoelen na een frontale botsing.
daar had ik graag wat extra kosten voor over gehad om dat niet mee te hoeven maken
olivier zegt
Ik herinner me nog een eenvoudig mechanisch systeem van renault ongeveer 10 jaar geleden. Het hechtpunt scheurt gecontroleerd waardoor de krachten opgevangen worden. In dat opzicht vind ik een complex hydraulisch systeem met sensoren absoluut geen vooruitgang.
Stef_4 zegt
natuurlijk is het een duur systeem maar kijk eens wat een airbag kost, als het eenmaal gemeengoed is wordt het wel goedkoper en komt het ook in de goedkopere autos..
dipsaus zegt
Simpson blijkbaar heb jij je middelbaar nog niet afgemaakt. Wat Lebastille hier bedoelt is namelijk dat een langere remweg voor de persoon in de auto gunstig is. Dit houdt namelijk in dat de vertraging (verschil in snelheid over tijd genomen) lager is. Vergelijk het met als het ware tegen een betonnen muur oprennen…BAM!!! in een keer stil maar je tanden kan je ook van de grond rapen. Als je in plaats daarvan door een meter lange piepschuimmuur heen rent/ertegen aan loopt sta je ook stil, maar dat is een stuk minder pijnlijk (want in dit geval is de vertraging evenredig met de druk op het lichaam)..
Conclusie lange remweg is goed voor personen in de auto. Een auto zelf wil je zo snel mogelijk stil hebben, (die orde van groote van vertragingen is verschillend).
Alvast excuses voor de vaagheid :p.. ben op dit moment niet meer ingesteld op universitair denkniveau….
Laue zegt
over 5 jaar in S klasse/ 7-serie / A8, over 10 jaar in de middenklasser, over 25 in de chinees denk ik :)
911GT2 zegt
@ Stef 4, ja want een airbag vervangen is namelijk erg goedkoop…
Waarom denk je dat er actief diefstal op die dingen plaats vindt? Die krengen zijn vaak zo duur dat een kleine auto met 2 geplofde airbags al snel financieel totall loss is!
Kevski-Style zegt
@ simpson:
Hij bedoeld de remweg van de persoon, niet de auto….
@ lebastille:
Ik snap wat je bedoeld. Daarom werken racegordels ook al zo goed. je ademt uit, trekt ze aan en ze zitten. daar zit geen enkele vorm van speling in. En ben het met je eens dat alles duurder wordt, maar probeer de fabrikanten maar eens te overtuigen dat het noodzaak is. Ben het met je eens dat op veiligheid niet bezuinigd moet worden. Het rare is er alleen wel van dat racegordels maar geen standaard worden. Voor vrouwen zitten ze vaak ook veel fijner dan een normale gordel….
lebastille zegt
@ Olivier: leuk dat je over dat ontwerp begint. Heb me daar aan het begin van het ontwerpproces ook mee beziggehouden. Het probleem bij het losscheuren van strips metaal is dat het onmogelijk is om de remkracht aan te passen aan de inzittende. Zo kan de maximale remkracht die een bejaarde of jongere kan hebben (zonder iets te breken) een factor 3 verschillen.
@ Kevski-style: ik denk dat voornamelijk comfort- en veiligheidsoverwegingen de installatie van racingbelts tegenhoudt. Probeer maar eens snel 6 clips los te krijgen (of gaat dat centraal met een druk op de borst?)
TweetyV6 zegt
@ Kevski Style
Grotere onzin kunje niet vertellen.
Bij racegordels heb je bijna geen rek. Hierdoor wordt de vertraging van je organen groter waardoor er meer kans op letsel is.
En je 86 cent raakt kant nog wal.
Toen ik in 1997 bij Autoliv (zie http://www.autoliv.com) werkte kostte een gordelset (5 gordels) voor de Volvo S40 ruim 60 US$ (toendertijd ruim 150 gulden). Duurste component: de retractor (gordelautomaat)
@ Lebastille
Ik twijfel aan je kundigheid. Pre-tensioners bestaan al lang. Pyrotechnisch (gasontlading, net als een airbag) of mechanisch (sterke veer). Deze worden geactiveerd op het moment van de crash en zorgen ervoor dat de gordel strak getrokken wordt (door het opheffen van het zgn ‘filmeffect’)voordat je erin gaat ‘hangen’ door de vertraging.
Gordelkrachtbegrenzers bestaan ook al lang, alleen waren ze toendertijd puur mechanisch. In de as van de gordelautomaat zat een relatief zacht stuk metaal dat bij een bepaalde kracht tordeert en zo dus de kracht op het borstbeen tijdelijk beperkt waardoor men comfortabeler crasht.
En ja, die systemen werken alleen in samenwerking met de airbags. Daarom staat er ook SRS op de airbags. Supplement Restraint System (aanvulling op het gordelsysteem)
lebastille zegt
@ TweetyV6
De systemen die je noemt zijn allemaal preset en niet aan te passen aan de persoon die er in zit. Het mooie van dit systeem is dat het met 100 + Hz te regelen is, dus ook tijdens de crash….
TweetyV6 zegt
@ lebastille
Pre-tensioners hebben niks met lichaamsgewicht te maken. Die zijn bedoeld om de werking van de gordel te optimaliseren. Dwz het moment van afremmen te vervroegen.
Bedoeling is om het filmeffect (dunnen laagjes lucht tussen de opgerolde weefband op de retractoras) op te heffen, de overmatige speling door het niet strak aantrekken van de gordel door betreffende passagier (sommige mensen vinden een strak aanliggende gordel benauwend) of dikke jassen (altijd jas uit in de auto, er zit niet voor niks een verwarming in)
De systemen zoals ik beschreef is retroperspectief; 1997.
Toen ik in 2000 bij TRW aan ABS/ESP systemen werkte waren we al bezig met oncrashbare auto’s. Auto’s die onderling communiceren, die adhv GPS weten waar ze zich bevinden, die dus ook weten hoe de weg een stukje verderop verloopt (bv scherpe bocht) en actief de snelheid van het voertuig aanpassen zodat de bocht altijd gehaald wordt.
Grote obstakel in de ontwikkeling hiervan is de claimcultuur mn in Amerika als het systeem ‘faalt’ en de wagen toch in een ongeluk verwikkeld raakt.
Dat heeft de toekomst. Scheelt erg veel in gewicht wat nu door passieve veiligheidssystemen wordt opgeslokt.
blablabla zegt
ok, aan alle slimmerikken, tenminste, mensen die denken dat ze dat zijn:
de doden zullen er geen last van hebben maar het kan natuurlijk wel een oorzaak zijn dat diegene dood is, of een bijkomstigheid waardoor de dood sneller intreed.
Kevski-Style zegt
@ Lebastille:
Ja dat gaat centraal, al moet ik zeggen dat ik met 6 puntsgordels geen ervaring heb. Wel met 4 en 5. Ik verwacht ook dat dat het is. Daarentegen is en blijft het lastiger, omdat je de gespen ook los moet maken. Dat vergeten de meeste mensen nog wel eens. Daarnaast kan je nergens meer bij in je auto. Ik kan als ik helemaal ingesnoerd zat niet eens bij de knop van de verlichting. Nu was mijn zitpositie ook wel aangepast, maar dan nog….
@ Tweety V6:
Daar zit ook geen rek in! en idd je organen vangen een hoop op, alswel je rug en je borstkas en ribben. Toch gek dat ze in de racerij dat soort gordels verplicht stellen ipv de normale. En ook vreemd dat het aantal gewonden veel lager ligt. Zie jij een verband, of moet ik dat spellen?
60:5 = 12 Dollar per gordel Daarvan is de retractor idd het duurste van de gordel, al scheelt het niet veel met de gordel zelf, en de metalen delen van de sluiting. Eeven uitgaande van 1/3 komt dat uit op 4 dollar per gordel. Omgerekend delen door 1,40 = 2,86 euro afgerondt naar boven. Hou er dan nog rekening mee dat we het hier over volvo gordels hebben, die dan ook zeker goedkoper kunnen in andere/merken/nmodellen en je snapt wat ik bedoel….
lebastille zegt
@ TweetyV6: het originele systeem (en dus niet het eenvoudigere systeem van Ewout van der Laan) heeft niet alleen een pretensionerfunctie, maar ook nog een “aantrekfunctie” afhankelijk van het lichaamsgewicht van de persoon. A.d.h.v. sensoren zoals rader/laser/massa/lengte/leeftijd etc. wordt een optimaal afremtraject berekend wat dus op de persoon is afgestemd. Daarom is het belangrijk niet een presetnivo te hebben, maar een regelbaar systeem.
M-lover zegt
@laatste post kevski:
-als altijd dezelfde persoon erin zit hoef je alleen maar vast te klikken, anders moet je iederskeer prullen met de gespen (moet er maar niemand anders in mijn auto rijden :P)
-als jij niet tot aan de knop komt moet de knop maar tot bij jou komen :D
-in BE krijg je een superveilige 6 puntsgordel dacht ik niet door de keuring :(
timberleek zegt
@ citrofiel
ook een UT’er?
Citrofiel zegt
@timberleek: Slechts een eerstejaars WB’er, maar ja. :)
timberleek zegt
@citrofiel
hier een eerstejaars EL’er
bakkerst zegt
verrekte veel tukkers hier…
fred zegt
Het hele verhaal over de vinding is te lezen in Cursor, het universiteitsblad van de TU Eindhoven. Dat zou deze discussie wel ten goede komen, want het gaal echt niet alleen om de krachtbegrenzer, maar ook om de sensoren die ‘voorspellen’wat er bij een botsing gaat gebeuren. Die combinatie maakt de toepassing uniek.
Kevski-Style zegt
@ M Lover:
Na wat overleg met een Belgische keuringsmeester/ambtenaar, moet het wel bij 4 en 5 punts gordels Lukken. Zpolang er een EU/Tuv goedkeuring op zit. denk aan Sparco bijvoorbeeld.
Alleen ben ik nog steeds benieuwd hoe een 6 punts gordel werkt? Je hebt namelijk aan weerszijden van de stoel een band. Dat zijn er 2. je hebt 1 of 2 bevestigingspunten over de schouders, dat zijn er 2. Dan heb je nog er nog 1. de Crotch strap. deze is optioneel. Ik ken wel 6 punts die vanuit je benen om je benen lopen naar de andere, maar die worden voor zover ik weet alleen gebruikt in vliegtuigen….
Verder moet je ze echt losmaken. Je zit er anders zo strak in dat je er niet in of uit kunt kruipen. Kijk voo de grap eens naar Le mans of rally, dan zie je het vanzelf….