De tuner TTP heeft verschillende upgrade-pakketten klaarliggen voor de Porsche 911 Turbo. Die heeft standaard een niet misselijke 480 pk, maar de tuner weet met wat aanpassingen nog veel meer pk’s uit de 3,6 liter boxermotor te trekken. Dat betekent dus meer pk’s dan de GT2 en vierwielaandrijving. Lekker!
Turbo Tuning Pietz heeft op dit moment drie niveau’s klaar. De minst heftige levert 560 pk en 780 Nm met een nieuwe uitlaat, een grotere turbo en wat aanpassingen met het motormanagement. Dat is maar net iets meer dan standaard. De volgende stap levert met dezelfde veranderingen 600 pk en 820 Nm. Dat lijkt er al meer op.
Bij de laatste stap worden ook de intercooler en de krukas onder handen genomen. Verder krijg je dan een nog grotere turbo en een extra fijntuning van het uitlaatsysteem. Het resultaat is dan 650 pk en 920 Nm. Dan weet je tenminste zeker dat je meer pk’s hebt dan de gemiddelde station. Mooi is ook dat TTP niet rommelt met het design dus je hebt echt een wolf in schaapskleren.
Ben je dan toch nog niet tevreden dan moet je nog even wachten. TTP liet namelijk los dat ze ook werken aan een versie met 720 pk. (Via Motorauthority)
Marc zegt
Ziek.. Maar wel heel erg netjes dat ze niks aan het uiterlijk doen.. Ook niets nodig om het autootje op de weg te blijven houden? Alleen more power and less controle? =P
Rick dos zegt
Inderdaad Marc.
Maar ook:
“Verder krijg je dan een nog grotere turbo en een extra fijntuning van het uitlaatsysteem.”
Hoe zit hier dan met de turbolag?
wapz zegt
@Rick dos
Een terechte vraag, vooral ook door de FQ series van de Evo’s die ook een gigantische turbo-lag hebben maar wel een specsheet met honderen pk’s.
w0o0dy zegt
Als de normale turbo met 480 pk op de limiet al te onrustig is door de wisselende/niet zo lineaire turbo druk dan zal dit op een circuit vrijwel onhandelbaar zijn… oftewel erg snel in een rechte lijn, maar dat betekent eerst de bocht door en de neus recht en dan pas gas geven…. da’s niet echt tof…..
K_Kalkan zegt
Oef, een grote turbo-gat. Nee dankje, doe mij maar een supercharger net zo eentje als in die van de driftking zijn BMW 328i ;)
BMW 328i supercharged: http://www.autojunk.nl/clips/view/135597
Dennis zegt
haha de eerste 3 reacties zijn zo grappig :-) niet omwille van de inhoud maar gewoon hoe ze op elkaar reageren.
trouwens, ik verkies toch de Gemballa Avalanche GTR800
Rick dos zegt
@wapz
Dat bedoel ik. Ik vind het juist tegenwoordig een mooie ontwikkeling dat men auto’s ontwikkelt met haast geen turbolag, zo ook deze Porsche turbo. Dan zal je vervolgens door één of andere tuner turbolag juist weer terug in de karakteristieken van je auto bouwen…
CSL zegt
650 pk en 920 Nm, dat is wel erg lekker voor zo’n auto. Nice work.
bruine zegt
porsche turbo: 1585 kg
porsche gt2: 1440 kg
dus: de ttp met 650 pk heeft 410 pk per ton, de GT2 368 pk per ton. een verschil van 42 pk.
de ttp met 560 pk heeft 353 pk per ton, minder dus dan de GT2.
Plus: de GT2 heeft een betere gewichtsverhouding en levert fantastisch bochtenwerk.
geef mij maar de GT2
CSL zegt
@Rick dos
Aangezien de cilinderinhoud en al de hoge vermogen zonder die turbo’s, denk ik dat die turbogat wel meevalt. Als het goed is hebben ze twee grotere turbo’s gemonteerd en niet 1 hele grote.
w0o0dy zegt
@bruine: op zich een goede toevoeging, kijken naar pk’s per ton is zinvoller dan alleen naar vermogen, maar het officiële gewicht is denk ik de 1.515 kg en niet het leeggewicht (1440kg) en de normale turbo zit dan op 1585 (of 1615 kg voor de tiptronic s)
w0o0dy zegt
ehm…. 1585 is het normale leeggegwicht en 1660 is het leeggewicht volgens de EU norm voor de turbo en 1515 is dan het gewicht voor de gt2 (eu-norm)
Rick dos zegt
@csl
Dat is ‘m nou juist als de kleinere turbo van de twee al wat groter is, dan heeft die turbo toch al wat langer de tijd nodig om op stoom te komen? En dus turbolag?
Maar goed, ik mag hopen en aannemen dat deze tuner daar wel rekening mee heeft gehouden.
Jerro zegt
Zow he, 650 pk kijk ik eerlijk gezegd niet zoveel van op, maar 920 Nm,… hoe zit het met de acceleratietijden en de topsnelheid?
Stephan zegt
Toch wel bekend dat turbo gat helemaal niet vanzelfsprekend hoeft te zijn. Kijk naar de Noble, model weet ik ff niet.
Filmpje stond hier ooit, met die ene coureur, chris nogwat geloof ik. Die reed erin en zei dat de auto een atmosferisch karakter heeft.
CSL zegt
@Rick dos
Dat klopt ook wel een beetje.
Maar gelukkig zetten ze wel twee VTG(variabele) turbo’s erop. Met dikkere spruitstukken, sportuitlaat, race-katalysator, freeflow inlaat, lichtere vliegwiel, die er alleen maar voor gaan zorgen dat de turbo’s sneller gaat spoelen en de auto richting de horizon laten schieten. Het zou me ook niet verbazen als die een veel betere gasrespons heeft dan de standaard 911 Turbo. Alleen die race-katalysator al ;)
CSL zegt
650pk: V/max 345 km/h
720pk: V/max 350 to 380 km/h
(depending on transmission ratio)
gijs zegt
ik heb laatst een 997 gt2 gespot in groningen! foto’s @ AJ
bruine zegt
@ WoOdy: het zou best kunnen hoor, het moest snel gaan dus heb ik de gewichten snel even gegoogled.
mijn excuses voor de onnauwkeurigheid, als ik zin heb morgen reken ik het nog eens uit, maar volgens mij is het zowiezo niet zo’n groot verschil in vermogen.
Robbut zegt
Toch wel dik,
Vamiddag ook toen we een rondje aan het rijden waren.. kwam een cabrio ons tegemoet rijden.. en dan is hij toch wel breed:D
Tim zegt
Hebben jullie nu echt niets beter te doen op een zondagavond dan hier wat te discussiëren over peekaas en kilo’s , turbogaten en weet ik veel wat nog allemaal :)
Nu doet er al eens een tunert moeite om die zeepkist wat op te vrolijken en is het alweer niet goed ;)
Race_Kees zegt
Misschien is die 911 TTP wel iets voor de PTT! Dan solliciteer ik morgen nog als spoedkoerier.
Ah nee PTT is overgenomen door TNT das waar ook.
Bas zegt
Vond die 9ff er stukken geiler uit zien!
Alhoewel…..geen veranderingen aan het uiterlijk….kijk daar is een tuner naar mn hart. Maarja…deze TTP levert die ook pakketjes voor de minder bedeelden? Dit is een beetje net als geld lenen bij een bank. Dat krijg je ook alleen maar als je al voldoende hebt.
Audi zegt
Turbogat, turbogat iemand hier wel eens met dat ding gereden? Nope, denk het niet, turbogat is er nauwelijks waar te nemen in de std turbo en hier zal misschien wel iets merkbaar zijn maar echt geen krater zoals vroeger bij de turbo’s uit de jaren 80… Denk ook niet dat de gemiddelde eigenaar het een worst zal uitmaken of er een gat is van .5 seconden ofdat deze er uberhaupt last van zal ondervinden op een circuit!
Mooie bak en alle critici moeten eens het verschil voelen en niet horen/lezen tussen een hedendaagse turbo of eentje van pak em beet 10-15 jaar geleden, werelden van verschil!!
w0o0dy zegt
@Audi: als professionele coureurs melden dat de auto wat lastig doseerbaar is op de limiet dan gaat het wellicht minder over een echt turbo-gat, maar wordt het vermogen kennelijk niet echt gelijkmatig opgebouwd…. Dat is zeker voor relatief onervaren chauffeurs een belangrijk gegeven zeker met zoveel gewicht op/achter de achteras.
Als je kijkt naar een GT3 (RS) dan zie je dat die juist heel erg lineair het vermogen opbouwt en dat helpt bij de controleerbaarheid van de auto….
Deze is dus vooral voor mensen met veel ervaring en vooral bij droog weer want in de regen zal dit waarschijnlijk bijna onhandelbaar worden (al is dat bij deze pk/gewichtverhoudingen overigens vrij normaal, er zijn niet al teveel uitzonderingen).
Mr. Marteen zegt
Turbogat… gewoon je stationairtoerental opdraaien , heb je er geen last meer van.
Sven zegt
Je stationair toerental opdraaien ? Dat helpt niks, een turbogat vermijd je door een kleinere turbo te pakken. Ik vind et mooi om te zien dat ie optisch ongewijzigd is gebleven. Maar doe mij toch maar een RUF. Die RT12 is toch wel erg vet, en erg handelbaar ondanks het enorme vermogen.
thom zegt
Het vermogen in de 997 turbo wordt juist wel gelijkmatig opgebouwd:
vermogen = koppel * toerental
Het koppel blijft gelijk tussen de 2000 en de 5000 toeren, dus neemt het vermogen in dat toeren gebied lineair toe, vanaf 5000 toeren begint het koppel langzaam af te nemen maar stijgt het toerental nogsteeds sneller waardoor er bij 6000 toeren het maximale vermogen van 480 pk wordt berijkt.
De vermogen en koppelkromme van de 997 turbo zijn dan ook bijna ideaal
In dit filmpje van de porsche site is de werking van VTG en vermogen en koppelkromme te zien, voor de liefhebbers .
(ps nog wel ff op de link naar de VTG klikken)
http://imp.porsche.com/netherlands/nl/models/911/911-turbo/indetail/drive/
w0o0dy zegt
@thom: leuk, maar ik heb iets meer vertrouwen in coureurs die zeggen dat de auto niet goed genoeg te doseren is op de limiet…. Zeker als het Porsche fans zijn zoals Patrick Simon……
http://www.youtube.com/watch?v=nEa-nT83rZ8
Willem zegt
@dennis, prachtige auto gewoon.
…
zonder meer een PK beest deze porsche met tunningspakket onboard.
toch, een complete originele auto vind ik toch iets meer specials.
RijNouNsDoor! zegt
Turbogat… hartstikke leuk voor de snelheidsbeleving, zo’n por ik je rug!