Zandvoort, maak je borst maar nat!
Nadat er dit weekend al geluiden de wereld in werden geholpen over de mogelijkheid van een Formule 1-race op het circuit van Assen, wordt het vandaag allemaal iets concreter. Althans, zo meldt RTL Nieuws naar aanleiding van een eerste onderzoek van de FIA. De organisatie heeft het circuit na verschillende simulaties goedgekeurd voor het circus der Formule 1.
Desondanks wil de FIA graag een vervolgonderzoek uitvoeren, waaruit moet blijken of het circuit ook daadwerkelijk geschikt is voor Formule 1-races. In dit geval gaat het met name over de organisatie van het evenement. Hiervoor zullen begin volgend jaar werknemers van de FIA naar het circuit afreizen, om te beoordelen of het circuit voldoet aan de eisen. Voor wat betreft de veiligheidseisen lijkt het vooralsnog in orde, al kan dit op termijn nog veranderen.
Het circuit in Assen lijkt, in tegenstelling tot het Circuitpark Zandvoort, echter heel wat geschikter. Met name als het gaat om de infrastructuur en de bezoekersaantallen ervaart het circuit van Assen veel minder problematiek. Daarnaast is de kans een stuk kleiner dat er enorme aanpassingen aan het circuit gedaan moeten worden, zoals in Zandvoort wel het geval is. Hier moeten bijvoorbeeld de pitstraat en de tribune worden herzien.
Mochten beide plannen in het water vallen, dan is er nog altijd sprake van een mogelijke stratenrace. Al moeten we eerlijk zijn, die kans lijkt nog kleiner.
Later vandaag onthult de FIA officieel hun plannen.
Met dank aan Dennis voor de tip.
Image credit: TT Circuit Assen
terazino zegt
Qua locatie en infra prima. Ook de faciliteiten op het circuit zijn top. Alleen de baan is te smal…..
bassx zegt
@terazino: Snap niet waarom mensen dit blijven zeggen, het is niet smaller dan de Hongaroring.
kareljansen zegt
@terazino: dat lijkt mij op zich makkelijker op te lossen dan de gehele infrastructuur van zandvoort en omgeving aan te passen.
Erik zegt
@terazino: maakt niet uit, track limits is geen issue de laatste races van afgelopen seizoen.
melcon zegt
@terazino: ten eerste wat basx zegt, ten tweede:
Het TT Circuit heeft tegenover Motorsport.com bevestigd dat de baan inderdaad geschikt is bevonden voor de F1, zoals Dagblad van het Noorden eerder al meldde. Ze hebben van de FIA te horen gekregen dat het circuit ‘op basis van computersimulatie qua lay-out en breedte van de baan voldoet aan de veiligheidsnormen voor een eventuele Formule 1-race.’
Ook meldt men dat nu vervolgonderzoek en inspectie ter plekke noodzakelijk is. ‘Deze zaken zullen de komende maanden hun beslag krijgen’, aldus de organisatie van het circuit.
bassx zegt
Denk dat Assen ook meer potentie heeft dan Zandvoort maar het lijkt het mij handiger dat de FIA/F1 e-races op Assen houdt en ondertussen bekijkt hoe het racen op dat circuit uitpakt. Zou zonde zijn om het helemaal om te bouwen en dat achteraf blijkt dat het een ontzettend saai circuit is.
Edge zegt
@bassx: Weet je, dat is nog niet eens zo’n slecht idee. Dat F1 eSports platform van ze zou daarbij een geweldige tool kunnen zijn. Niet alleen voor Assen, maar ook voor ander circuits zoals dat stratencircuit in Miami waar al tijden geruchten over gaan.
peug206 zegt
@bassx: yep, inhaalacties in ramshoek, gt en strubben zijn zeker mogelijk.. monaco 2.0…
fanboy zegt
“TT Circuit Assen is geschikt voor Formule 1”
“Desondanks wil de FIA graag een vervolgonderzoek uitvoeren, waaruit moet blijken of het circuit ook daadwerkelijk geschikt is voor Formule 1-races.”
ikschrijfookoverautos zegt
@fanboy: Volgens de berichten lijkt het circuit momenteel geschikt. Op die beslissing kunnen ze natuurlijk altijd terugkomen, want de simulaties zijn immers geen volledige beschrijving van de realiteit.
eddie72 zegt
3 rijen dik door gt bocht
bmwfreak038 zegt
Met de gamma racing days zijn er al F1 dus helemaal zo gek nog niet en assen is 10x beter bereikbaar dan Zandvoort
hooligan zegt
@bmwfreak038: en door de lieden in de Boss GP word er al geklaagd dat er weinig mogelijkheid is toch inhalen, de renault f2/3/2000 nep f1 of hoe die dingen ook heten konden maar op 1 a 2 plekken op de baan inhalen.
TT is een motor circuit, ga zandvoort maar lekker aanpassen voor die wanvertoning zodat er op assen tenminste echte races plaats kunnen vinden ;)
bmwfreak038 zegt
@hooligan: daar heb je een punt of misschien wel meerdere misschien moeten we dat circus ook helemaal niet willen poppenkast.
hooligan zegt
@bmwfreak038: Wat mij betreft blijft het sowieso weg uit Assen, heb er eerlijk gezegd ook 0,0 interesse in.
rufctr01 zegt
Prima toch, Zandvoort is een groot drama als je daar naartoe wilt.
spykerboy zegt
qua infrastructuur beter ja, maar het circuit is zo dodelijk saai voor autoraces…. heb er 1x zelf gereden en had meteen zo iets van dan beter naar zolder/spa als ik toch al zo “ver” moet reizen om het circuit op te gaan, assen vond ik gewoonweg te saai als circuit persoonlijk, helaas. maar als we daardoor de F1 wel naar nl halen, so be it…
n54coupe zegt
@spykerboy: Helemaal mee eens.
Als autocircuit is er geen moer aan. Op de motor zal dit vast anders zijn.
Zandvoort is vele malen leuker om te rijden, en de bochten zijn veel uitdagender.
mashell zegt
@n54coupe: ik weet niet. De cup races waren vroeger juist erg spannend op Assen. Baan was smaller, coureurs waren minder bekend met de baan dan Zandvoort, dus gebeurde er ook meer.
bassx zegt
@spykerboy: Een circuit kan voor GT auto’s leuk zijn maar voor F1 doodsaai en andersom. Het verschil in snelheid is veel te extreem om alles over een kam te scheren. Jij vind in je auto Eau Rouge spannend het heuveltje op en moet van het gas af terwijl een F1 auto het langste stuk volgas kent van de kalender samen met Baku. Spa is voor F1 begrippen een power circuit net als Monza, weinig downforce en veel vermogen maar dat is niet voor alle raceklassen het geval.
spykerboy zegt
@bassx: klopt helemaal, maar ik vond er geen echt super uitdagende stukken op assen, alles saai overzichtelijk etc, waar ik juist spanning van krijg met circuit rijden is niet zo zeer de snelheid, (want er went niks zo snel al snelheid en vermogen immers) maar onverwachtsheid, eerste keer scheivlak aanremmen is 1000x spannender dan welk punt op assen dan ook, of als je ook maar een miliseconde blokkeerd met aanremmen van de hugenholtz heb je meteen je hart in je keel (althans ik wel met mijn portemonee inhoud) iets wat ik op assen nooit gehad heb, zelfs als ik bij mijn punt van insturen zou remmen zou je nog niet zo’n bonsend hart hebben op assen…. vond het voor autos een inspiratie en uitdagingsloos circuit, maar zo kan ieder een andere mening hebben…
Cabrioot zegt
@spykerboy: grappig want bij elke race op zandvoort word gezegd dat het moeilijk inhalen is op zandvoort dus een raceklasse die afhankelijk is van downforce zal alleen nog maar minder inhaalacties opleveren. Kijk maar naar de dtm op zandvoort, gaaaaaaaaaaaaaaaaaap
gregorius zegt
Zandvoort is een drama als je iedereen alleen laat gaan.
Zandvoort heeft een station en 2 goede toegangswegen. Hiermee kan je makkelijk 100-150k aan mensen binnen een uur heen krijgen, als je het goed organiseert: je sluit te af voor normaal verkeer en laat mensen bijeen komen op plaatsen waar het kan: Schiphol, Rotterdam en Amsterdam. Vanuit hier op de trein en bussen richting het circuit. Kan allemaal prima als de wil er is.
Het circuit in Zandvoort echter: het is vast leuk racen voor de coureurs; maar of er een beetje ingehaald kan worden? Mwa.
kareljansen zegt
@gregorius: Ik kan hem even niet terugvinden, maar ik heb al eens een linkje geplaatst naar 2 hovercraft die te huur zijn waar 600 man op kan. Volgens mij de perfecte oplossing!
mashell zegt
@gregorius: een autorace waar je niet met de auto naar toe kan? Dat is toch geen autorace? Laten we eerlijk zijn als het verzorgingsgebied van het circuit Zandvoort bekijkt dan zijn er twee grote problemen, de helft van het publiek zou uit zeemeerminnen moeten bestaan (maar die hebben geen interesse aan races) en een groot deel van de andere helft vind een blokkade op hun pad: Amsterdam. Het is een grote blunder van vroegere regeringen geweest, toen de flevopolders klaar waren hadden Schiphol en Zandvoort gewoon daarheen verplaatst moeten worden. Nu zijn beide redelijk kansloos geworden.
janmetdelangeachternaam zegt
Ik vind het prima, Groningen zit tijdens de TT al helemaal vol met toeristen
maferick74 zegt
@janmetdelangeachternaam: naast het TT weekend ook kaartjes regelen voor de F1… een heerlijk vooruitzicht.