Voor als ze het in Zandvoort niet redden.
Er gaat bijna geen week voorbij zonder weer een bijzonder nieuwtje in de hele Zandvoort-soap. Dan weer een verbouwing, dan weer een milieuorganisatie die het dwarsboomt, dan weer dit, dan weer dat. Natuurlijk willen de lui in Zandvoort de race koste wat kost die kant op krijgen. Maar gezien de ietwat korte termijn waarop alles nu ineens geregeld moet worden, is een plan B geen gek idee. Dat plan B is een voorspelbare: de jongens van Assen worden ‘opgeroepen’.
Zoals bekend was Zandvoort niet het enige circuit waar de F1-race gehouden kon worden. Het TT-circuit in Assen stond er ook klaar voor, maar Zandvoort trok in eerste instantie aan het langere eind. Waarschijnlijk speelde geld en geschiedenis een grote rol, maar qua circuit was het circuit van Assen wellicht een betere keuze.
Assen stoomt het circuit namelijk wél klaar voor de F1-race. Gewoon, om een plan B te zijn. Voor een F1-race moest het circuit net als op Zandvoort een paar aanpassingen bewerkstelligen. Die worden sowieso uitgevoerd. De barrière zou zijn dat de MotoGP-organisatie het niet eens is met de aanpassingen, maar die zien één aanpassing als iets waar zij geen last van hebben (verlenging van het rechte stuk, de ‘MotoGP-bocht’ blijft er naast liggen) en de Strubben-bocht wordt ruimer. Dat laatste geeft meer inhaalmogelijkheden voor de motorrijders.
Dus ook hier kan in theorie een F1-race gereden worden. Mocht Zandvoort hun zaakjes dus niet helemaal in orde krijgen: Assen to the rescue. (via Motorsport.com)
Met dank aan @Soulmaster voor de tip!
KEV9 zegt
maak van zandvoort maar de backup
dawid1 zegt
Voor geen goud dat het naar Assen gaat
estoque zegt
@dawid1: Wedje leggen? Ik zeg: GP2020 in NL gaat naar Assen. 10 euro erop zetten? Of een kratje Bier naar keuze?
blackmilo zegt
@estoque: teken er maar op dat je beter 10 euro kan leggen dan een krat bier, die zullen in 2020 namelijk extra accijnzen gekregen hebben.
estoque zegt
@blackmilo: maak ik mij geen zorgen over, ik zal namelijk de ontvanger van het kratje of de 10 euro zijn. :D
Stefje zegt
@estoque: mijn tientje + kratje supermarkt bier naar wens tegen jouw kratje naar mijn wens. 2020 gewoon Zandvoort. Kom maar door :)
estoque zegt
@stefje: deal! Hoe gaan we dit regelen dat het een deal is?
brave zegt
Ik zeg doen… logistiek is Assen een stuk beter, qua milieugekkies eromheen een stuk nuchterder en Assen heeft al redelijk wat ervaring met de TT als het gaat om een clubje bezoekers, circuit is minder krampachtig en ..Oh ja… En dat het historisch gezien beter zou passen bij Zandvoort… interesseert me eigenlijk geen hol :)
lluq zegt
Zandvoort… Monaco in de duinen, lekker treintje rijden.
lluq zegt
@lluq: en richting het circuit ook al in de file
cabriohater zegt
@lluq: Nederlanders kan haast niet!
Erik zegt
@lluq:
Als het aan de milieuclubs ligt wordt het binnen 5 jaar “Assen aan Zee” met de alsmaar stijgende zeespiegel.
Pro-rail kan beter op de lijn Zwolle-Assen en Leeuwarden/Groningen – Assen investeren.
carmasterr zegt
@lluq:
Assen is voor de autoracerij anders net zo spannend. De Champcar en Superleague Formula races daar waren ook niet om aan te gluren.
mikje90 zegt
Beter verplaatsen ze het naar kinder verkeerspark in Utrecht, dan wordt het een echt leuke race.
maarteno zegt
@mikje90: wel iedereen in de trapkar dan!
Al_caPino zegt
De “MotoGP bocht” heet gewoon Geert Timmer bocht toch?
ricksmits zegt
@al_capino: ze doelen hier op de nieuwe/ snelle ruskenhoek. Een bocht die sinds een paar jaar niet meer gebruikt word door stervelingen maar alleen de motogp, bsb en wsbk. De oude/langzame ruskenhoek licht daar langs en deze hele bocht zou komen “te vervallen” door een extra strook asfalt waarmee je eigelijk deze bocht finaal voorbij rijd
8cylinder zegt
Zandvoort is een gezellig kneuter circuitje en ik zou graag zien dat dat zo blijft.
Dutchdriftking zegt
Hahaha, dit zou toch geniaal zijn!!!
vopo zegt
Hoe slechte verliezer kan je zijn?!?
chriscross zegt
Ik geloof er niks van dat er nog even snel een keuze gewijzigd gaat worden. Ik denk eerder dat er gewoon een deadline is voor Zandvoort en op het moment dat deze niet gehaald is word gewoon de stekker uit de Nederlandse F1 getrokken
harrie zegt
Jaja. Totdat ze het daadwerkelijk gaan doen, dan ligt ook daar een stapel bezwaarschriften voor de aanpassingen.
chriscross zegt
@harrie: en gaan de boeren weer op pad
maarteno zegt
@harrie: de Zandvoortse bezwaarschriften zijn voornamelijk voor alles buiten het circuit en dat is in Assen niet nodig…die paar aanpassingen op het circuit dus in Assen wel zo gepiept voornamelijk omdat ze waarschijnlijk wel ook al op tijd de vergunningen (waar überhaupt nodig) aangevraagd zijn.
maferick74 zegt
Ik gun het zandvoort wel maar die omhoog gevallen eikels die er achter zitten niet. Zou geniaal zijn als ze door het ijs zakken en dat Assen het eventjes regelt.
rhellema zegt
Best hilarisch hoe krampachtig Assen doet om de F1 naar zich toe te trekken. Het circuit is niet eens goed gekeurd door de FIA voor F1 races.
racerx zegt
@rhellema: daarom ook de aanpassingen, nietwaar?
f31bmw320d zegt
@rhellema: haha wat een mooi verhaal, Zandvoort is namelijk ook niet goedgekeurd! En beide circuits weten al wat ze moeten doen voor goedkeuring. En in Assen zijn dat kleinere punten die ze dus zo mee kunnen nemen. Dat ligt bij Zandvoort wel anders ……
bernoulli zegt
Ik sta ook klaar om Wouter te vervangen. Voor als hij het niet redt om op tijd met de Ferrari SF90 Stradale te rijden.
mpgc zegt
Wat mij betreft is het Zandvoort of niets. Slechte verliezers daar in Assen.
allesmetturbo zegt
Dag dag zandvoort, hallo assen
jeroenwz zegt
Niet doen! Is heel zielig voor Bernard jr en zo. En bovendien is Assen een veel beter circuit, is het veel beter bereikbaar. Dat wil toch niemand!
e38ossie zegt
En in Drente zitten geen beschermde boomknuffelaars op de loer die een paar rechtszaken willen aanspannen???
maarteno zegt
@e38ossie: de Zandvoortse bezwaarschriften zijn voornamelijk voor alles buiten het circuit en dat is in Assen niet nodig…die paar aanpassingen op het circuit dus in Assen wel zo gepiept voornamelijk omdat ze waarschijnlijk wel ook al op tijd de vergunningen (waar überhaupt nodig) aangevraagd zijn.
revstars-net zegt
Dus Amsterdam-East ipv Amsterdam Beach?
bernoulli zegt
@revstars-net: AirHuneBNB
goodvibrations zegt
Geef ze gelijk.. ze ruiken een kans die reëel is. Zandvoort heeft ingezet op historie en als ze straks geld tekort komen mag de gemeente/overheid bijspringen..
Beter om rationeel voor diegenen te kiezen die het in de praktijk het beste voorelkaar hebben.. Groot gelijk dus!! Ik wens ze succes.. Voorkomt ook een debacle voor de belasting betaler..?
ericd zegt
Hup, naar Assen. Vergeet Zandvoort.
kees66 zegt
Die betonnen plaat voor de kop van die boeren daar in Assen moet toch wel heel dik zijn om maar terug te blijven komen met dat “Maar wij zijn er wel klaar voor hoor!” geblaat. Het is toch wel overduidelijk dat het voor de F1 bazen of Zandvoort of niks is…
SanderB zegt
@kees66: heb je bronnen waar uit blijkt dat dit zo duidelijk is dan?
riborg zegt
@kees66: wel sneu, weer zo’n achterlijke westerling die gelijk weer begint met domme boeren. Gastje je bent wereldvreemd of niet? Is alleen maar goed dat er een back-up is, alleen in dit bijzondere geval is het apart dat de back-up een betere optie is dan de ‘eerste’ keuze. Maar mocht het dus lekker naar Assen gaan, wat me logisch lijkt want Zandvoort gaat het never optijd fixen dat prehistorische stuk ellende daar. Moet je maar lekker wegblijven, en laat ons ‘domme boeren’ maar genieten van een mooie race. Stakker.
wutru27 zegt
@riborg: Sommige mensen leven nog altijd met de gedachte dat buiten de ring niks anders is dan weilanden…
loggy zegt
Wil geen spelbreker zijn, maar Assen ligt ook naast natura2000 gebied, dus zelfde stikstof geneuzel als in Zandvoort…..