Je raadt nooit hoeveel pk deze special edtion Octavia RS heeft…
Moet de gewone Skoda Octavia RS het nog doen met een 220 pk-sterk tweeliter TSI-blok, deze speciale uitvoering voegt daar nog eens een whopping 10 pk aan toe. Hence the name. Overigens is het 230 pk-sterke blok ook al te vinden in de Volkswagen Golf GTI Perfomance. En ja, de Octavia RS krijgt ook de grotere remmen en het mechanische sperdifferentieel wat de Golf GTI Performance ook zo leuk maakt.
Dankzij dat extra vermogen kom je 0,1 seconden sneller uit de startblokken, de sprint naar honderd gaat in 6,7 seconden. De topsnelheid bedraagt nu 250 km/u, dat was 248 km/u. Wel zo fijn natuurlijk, dan wordt je op de Autobahn niet door allerhande vertegenwoordigers in hun afgeregelde E-Klasses en 5 Series vernederd.
Skoda laat de Octavia met 10 pk extra uiteraard zien in Genève, waar de auto het qua aandacht moet opnemen tegen de gloednieuwe Superb. Welke neem jij het liefst mee naar huis?
rmgeorg zegt
Dan toch de Octavia RS
sr20det zegt
Doe mij deze maar dan!
mashell zegt
Skoda heeft de velgenvoorraad van Alfa Romeo opgekocht?
ettie zegt
@mashell: niet alleen de velgenvoorraad, ook de stoelen
jochempie zegt
Zit er dan eindelijk het welverdiende mechanische sper in de Octavia?
Dutchdriftking zegt
@Jochempie: Precies mijn gedachte, ik hoop het!
jochempie zegt
@dutchdriftking: AutoWeek zegt van wel: hetzelfde diff als in de GTI PP en de Leon Cupra.
super zegt
@Jochempie:
want je gaat hem op het circuit gebruiken??
Maarten123 zegt
@super: bij het verlaten van een natte rotonde kan deze ook al goed van pas komen.
gtwillem zegt
@super: alleen al bij het halfgas uitacceleren op een klaverblad heeft zo’n diff al nut.
En op het circuit valt ie niet hopeloos door de mand. Zware voorwielaandrijvers met relatief weinig (ten opzichte van het gewicht) vermogen hebben dan al snel tractieproblemen.
Het is geen 100% sper, waarschijnlijk 30-40%. Het quaiffe diff van de Mk1 Focus RS is dusdanig sterk dat je schaatsend op de openbare weg van bocht naar bocht gaat, dit sper in deze Ocatavia is prima mee te leven. (In de Golf VII GTI werkt het fantastisch, je hebt meer aan het diff dan die 10pm, omdat je meer met de 220pk kan!).
tupperware zegt
Reed van de week achter een witte RS, ziet er IRL erg smakelijk uit.
Lang niet zo ordinair als zijn concerngenoten..
Die 10 extra paardjes doen het leuk aan de toog, IRL ga je het verschil niet merken..
celicatwincam zegt
@tupperware: jawel, mits je op de autobahn rijd;)
jrk68 zegt
@celicatwincam:
Yep, die 2km/uur gaan het verschil zeker maken….
celicatwincam zegt
@jrk68: zou toch leuk zijn om al die duurdere duitse apparaten bij te houden. Dat is tot er een 23 jaar oude toyota voorbij komt gevlogen met 255;)
pjeey zegt
@celicatwincam: alleen wel hopen dat je met je 23 jaar oude Celica geen ongeluk krijgt met dergelijke snelheden, want dan eindig je geheid als pavement pizza.
sydney zegt
Doe maar een Surperb.Dat is voor mij net wat meer auto.
introductiemap zegt
Ik vind deze stiekem toch wel heel lekker
gtwillem zegt
Deze is erg leuk. Alhoewel ik persoonlijk had gehoopt dat de aandrijflijn van de Leon Cupra op de Octavia vRS overgezet werd.
280pk, sper, handbak, station. Leuke combi!
gieltj zegt
Vind mn Tjechische ex toch echt een stuk lekkerder :p
sydney zegt
@gieltj: Ik ook.
pjeey zegt
@sydney: sinds wanneer val jij op mannen?
jrk68 zegt
@gieltj:
Reed vast ook beter en was een stukje goedkoper….
gieltj zegt
@jrk68: reed heerlijk!
gregorius zegt
@gieltj: foto’s, anders is t niet gebeurt! :)
gregorius zegt
@gregorius: tering, ga je schamen, in de hoek. GebeurD. #editbuttonnodig.
gieltj zegt
@gregorius: haha! Kan je zo moeilijk uploaden he haha
berlinetta zegt
Heb Skoda altijd wel een sympathiek merk gevonden. Afgelopen zomer een Superb gehuurd en half Europa mee afgereisd, wat een heerlijke wagen was dat. Achterin verdwaal je nog als je niet op past, zoveel ruimte. Deze RS lijkt me prima, even langs JD voor een chippie en een leuk kleurtje erop.
bietje zegt
Zeker de RS en dan inderdaad: CHIPPEN die hap : )) Ik heb zelf een Octavia gen II RS die met dank aan de zeer deskundige tuning van JD (245pk/350NM) iedere keer weer een genot is om mee te rijden. Heerlijke wagen om anderen mee te ‘verrassen’ al moet ik toegeven ‘m al die jaren nog niet naar DLD te hebben gereden voor een topspeed ritje, maar hard gaat ie. Enige minpunt: op de voorwielen dus tractie is vooral in eerste 2 versnellingen wel een dingetje (ondanks bij tuning volle koppel pas in 3. Het is lastig aan moeders te verkopen dat ik op z’n best om de 15k weer nieuw rubber nodig heb :-( (nu zelfs maar 11k)… Misschien een blokje onder m’n gaspedaal plakken : )
mazdarx zegt
Ik snap het niet, is het enige wat gewijzigd is aan dit ding de 10pk extra? Dat kan toch niet, graag wat meer info AB…
Senne zegt
Wat is dat tegenwoordig met die originele lichtmetalen velgen van zowat alle fabrikanten ?
Zien er allemaal uit of dat ze in 2080 ook nog up to date moeten zijn, terwijl de nieuwe auto’s misschien 15 jaar meegaan voordat ze economisch totall loss zijn door alle storingen etc.
commentaar1 zegt
Ik Skoda RS modellen weinig rijden in Nederland, in Duitsland wordt je ongeveer dood gegooit met de Octavia RS. ga eens een dagje naar Nurburgring, zie je alle kleuren rijden.
imdoctorbob zegt
Wordt dit een vaste rubriek?
clarkson zegt
Ik vind helemaal niks
gash zegt
Mèh….mijn Octavia is sneller. 300pk/400Nm.
mrrallycross zegt
Die velgen zijn niet zo geschikt vind ik
Bartholomeo zegt
Nu nog 4×4 om de boel aan de grond te krijgen in zen 1e 2 versnellingen.
toyotafortuner zegt
Best mooi zo
Hupke zegt
Heeft dat ding ondertussen al AWD?
Want ansich is het wel een leuk hok maar net iets te veel op de voorwielen om plezant te zijn.
730ld zegt
Toch is de stationwagon mooier
schuimbekje3 zegt
5de handse lamborghini ? No thanks..
eerst voor de lambo, dan voor audi, dan voor vw, dan voor seat dan voor skoda…
ik zou naar huis gaan met een echte tjechische vrouw… der zijn er zat en der zijn er nog mooie bij ook