Volkswagen heeft bekend gemaakt dat ze een groter belang gaan nemen in Scania. Op dit moment hebben de Duitsers 38% van de aandelen in handen, via de invloedrijke Zweedse familie Wallenberg wil men dit belang uibreiden naar 68,6%. Dit kan uiteindelijk leiden tot een fusie met MAN, waardoor de grootste Europese truckfabrikant ontstaat. Tevens zou Scania techniek van de Volkswagen EOS willen gaan hergebruiken in bepaalde modellen.
Volkswagen is de grootste belanghebbende in MAN, ze zijn eigenaar van 28,7% van het kapitaal en 29,9% van de stemmen in het merk. Bestuursvoorzitter Prof. Dr. Martin Winterkorn liet weten: “This step underlines the importance Volkswagen attaches to its participation in Scania. Scania is a strong premium brand which has a prosperous future… Both parties believe that this transaction is in the best interest of Scania and Sweden.”
Afbeeldingen met dank aan Tombnolz!
RobTWo zegt
VW Eos -> Scania Coupé Cabrio
Mr Hyde zegt
Idd, coupé cabrio, en ik denk dan met een viercylinder-diesseltje van VW erbij.
Patrick zegt
MAN, Scania, Touareg, nu zullen ze wel genoeg vrachtwagens hebben bij VAG.
Rik zegt
Scania en MAN moeten apart blijven
Greg zegt
Dacht altijd dat Scania en Saab 1 waren.. Voeren ook hetzelfde logo if i’m correct..
Bramzel zegt
Die zijn al een poostje gesplitst Greg, logos lijken nog wel op elkaar maar dragen niet meer de beide namen zoals eerder wel het geval was.
XO101 zegt
Is die scania uit de foto’s een prototype van rinsspeed ofzo,
sjeezus, die is druk met een electrische zaag geweest
GeoBem007 zegt
Zit het bovenste van die ruit niet net in het midden van je gezichtsveld?
De eigenaar is wel een typische trucker. lol
rijschool zegt
-edit-
Ejay zegt
@ meneer de rijschoolhouder. Denk niet dat een cabrio vrachtwagen mag. Bij personenauto’s zijn er bepaalde regels. Zo mag je geen coupé of cabrio lesautohebben vertelde mijn instructrice mij 3 jaar geleden. Zelfde zal wel voor vrachtwagens gelden.
Esprit_de_Flandre zegt
@ Rik
Als Scania en MAN fuseren kunnen de merken nog altijd naast elkaar blijven bestaan. Ze gaan dan gewoon onderdelen van elkaar gebruiken, zoals alle merken in VAG. Waarschijnlijk doen ze dat zelfs nu al.
Rik zegt
@Esprit de Flandre
Ja dat is zo, maar het zal toch wel bepaalde invloeden hebben, ze gaan samen producten ontwerpen die je op beide merken terug zal zien
Patrick zegt
Ja, en volgens de laatste roddels zou de 6000cc V12 diesel van audi uitermate geschikt zijn om te gebruiken in een Scania vrachtwagen (wordt hij tenminste nuttig gebruikt).
Lustigson zegt
Grappig. Dit betekent dat Porsche nu naast de Cayenne ook échte trucks bouwt… ;)
Patrick zegt
Echte trucks voor echte mannen. De Cayenne’s zijn voor de nichten.
Nickel zegt
@patrick
6liter v12 in een Truck… bij ons bij de DAF gaan er 12 liter 6 cilinders in… zou dan echt een onderdeurtje van een vrachtwagen worden…
scamanvol zegt
Bij ons gaan er 13 liter 6 cilinders in(scania euro5) en 16 liters in v8.
scamanvolk zegt
Wel een leuke naam voor een truck(scamanvolk)
Onehp zegt
AUDI/VW 6l V12: 500pk, 1000Nm
SCANIA 16l V8: 620pk, 3000Nm
Deze laatste gaat ook een paar keer langer mee… aan u de keus.
P.S: Bij deze werk ik dus bij Volkswagen, tijd om mijn Fordje in te wisselen? ;-)
Bart zegt
Voor de automobilist valt het allemaal nogal mee, maar voor de vrachtwagenchauffeur, lollig hoor.
Volvo en Renault zijn al een tijdje gefusioneerd wat tot het gevolg heeft dat alle kleinere Volvo trucks een massa onderdelen delen, cabines en al. Weg met het leuke Volvo imago en allemaal Renault prul op je dashbord.
Echt niet leuk, nu gaan ze dat ook nog eens doen met de Rolls-Royce van de trucks : Scania, binnenkort zit ie vol MAN (VW) rotzooi.
Die man van de R999 is beter bekend als Swempa, gekke zweed met heel veel geld die om de paar jaar met een SUPER-super-Scania komt
http://www.svempas.se/show-se.html
Patrick zegt
Sinds wanneer dient een truck een interieur te hebben van kalfsleer en wortelhout? Het is maar een werkplaats voor een trucker hoor.
FORDGTFREAK zegt
ENN nu vergaat nu de wereeld???!
Nickel zegt
@Patrick
Ik weet niet wat voor werk jij doet… maar als je op kantoor zit, dan zit je toch ook liever op een leren bureaustoel dan op een houten kruk…
voor een trucker is dat toch precies het zelfde… die zit de hele dag achter het stuur, dan mag ie toch ook wel lekker zitten…
Patrick zegt
Ik doe grotendeels bureelwerk, en ik heb een ergonomisch aangepaste stoel, net zoals het hoort trouwens.
Ik stel mij trouwens ernstige vragen bij het zitmeubilair in een truck, regelmatig zie ik een trucker met zijn poten bovenop het dashboard rondrijden, of staan er kantelstoelen in zo’n truck?
rider zegt
gaat scania dan personen auto’s bouwen met klapdak of komt er een klapdak scania vrachtwagen? EOS en scania, ik kan me er geen verbeelding bij maken.
lincoln zegt
@Patrick .. ik weet niet of jij wel eens in een vrachtwagen hebt gereden ..
maar die stoelen zijn over het algemeen duurder en ergonomischer dan welk zit meubilair dan ook ..
toch is een menselijk lichaam er niet voor gemaakt om langdurig 1 houding te kunnen aannemen ..
en met “poten” zal je wel voeten of benen bedoelen ..
Patrick zegt
In het geval van die truckers gebruik ik bewust het woord poten.
Wat_een_gezeik zegt
Daf is the best F*ck the rest
Bart zegt
Die Patrick is er blijkbaar eentje die het niet zo op chauffeurs begrepen heeft. Hij vindt het allemaal niet zo nodig, op tijd eten en drinken, diesel en stookolie, reserveonderdelen voor zn Roestbak, gepelde garnaaltjes enzovoort…
Want die truckers rijden toch maar allemaal in zijn weg als ie van zijn ergonomisch gevormd bureaustoeletje naar zijn kalfslederen zitbank rijdt. Een klein beetje respect graag, dank u
marruk zegt
Zo’n V12 in een Scania lijkt heel stoer, maar onehp heeft schijnbaar meer verstand van vrachtwagens dan patrick. Leuk ideetje hoor,
maar met 1000 Nm redt zo’n zware combinatie het heuvelop écht niet.
En inderdaad, Scania en MAN gaan nu echt niet dezelfde modellen bouwen,
of dat Scania gaat verdwijnen ofzo. Maar (ik weet niet of ze het al doen)
ze zullen wel motoren en onderstellen gaan delen, net als Ford met Mazda doet.
Het is trouwens wel frapant dat als VW een meerderheidsbelang van ruim 68% zou nemen in Scania, en Porsche een bod zou doen op VW, dat Porsche reëel gezien, vrachtwagens gaat bouwen…
Waar gaat het heen met de wereld!? Kostenbesparing blabla, maar ik vind zou het triester vinden dat Porsche zich zo groot voelt dat ze VW over zouden nemen, dan dat als Honda KIA zou overnemen of zoiets.
Laat de boel de boel, Porsche moet zich lekker richten op de nieuwe Cayenne en een ‘998’.
Lexus zegt
Haha die truck is van een zweedse of deense man; Svempa. Hij heeft altijd bizzarre creaties.
Maare, wat voor techniek uit de eos willen ze in de trucks gebruiken?
scamanvolk zegt
wat denk je van samen de ontwikkelingskosten delen!!!!!!!!!
Patrick zegt
@Bart : uiteraard heb ik het niet op truckers begrepen, ik werk er dagelijk mee en dan krijg je wel een ander idee van die kerels. Het komt er op neer dat ze 1 idee behartigen: hun wil is wet, zowel op de weg als op de laad en losplaats. Ze weten maar al te goed dat ze onmisbaar zijn omwille van de door jou aangegeven redenen. En hierdoor denken ze zichzelf meer te kunnen permiteren als iemand anders.
Mitchell zegt
inderdaad Saab&Scania waren 1 van daar natuurlijk ook hetzelfde logo
vind het ook belachelijk dat het overgenomen word door MAN
Scania Moet een Eigen merk blijven. ik denk dat meerdere mensen het met mij eens zullen zijn
Luuk zegt
Kom op man, enige die MAN rijden zijn Polen en Duitsers, zal toch wel een reden hebben. Ik ben geen Scania fan maar gun ze toch meer dan MAN/Volkswagen. Scania is samen met Daf het best verkochte trucks (laatst ergens gehoord ). Dan kan je toch wel zonder Golf !?
Waar meot die gast slapen trouwens, heeft ie een tentje bij ofzo?
En doe mij maar een FH16 dan ben ik pas content. Inderdaad kan je niet de heletijd in de zelfde houding blijven zitten krijg je echt een dood gevoel in je benen.
Nick zegt
Uiteraard is een 6 liter V12 TDI motor niet sterk genoeg voor de grotere 12 tot 16 liter vrachtwagens en zeker niet LZV’s, maar voor kleinere bedrijfswagens is dit meer dan genoeg.
Er zijn genoeg bedrijfswagens onder de 7500 kilo, die met een veel kleinere motor rijden, zoals de Mercedes-Benz Sprinter of de Volkswagen Crafter.
Heel toevallig hebben Volkswagen-MAN-Scania niks tussen kleinere bedrijfswagens en grote vrachtwagens.
Daar kan de 6 liter V12 TDI, of zelfs een 4.2 liter V8 TDI heel mooi van toepassing zijn.
raymond zegt
oohoo
ik hoop echt niet dat scania en man de zelfde onderdelen gana gebruiken teminste voor scania is het erg maar voor man niet want man heeft zulke prut onderdelen op de auto scania delen zijn sterk en robuust en man cabine valt na een half ton (km) gewoon uitelkaar omdat alles zo afbreekt
en in scania zit passie en in man niet
JULIAN zegt
dat is echten mooien scania met neus daar ben ik hele maal FEN van jo