Het kabinet heeft zowaar een beetje water bij de wijn gedaan in de strijd tegen de hoge brandstofprijzen. Truckers krijgen een (marginale) compensatie voor de gestegen kosten. Automobilisten moeten het nog steeds met de vinger van Wouter doen.
Vandaag maakte het ministerie van Financiën bekend dat het ‘met een breed pakket aan maatregelen‘ eindelijk de hand reikt aan onze truckers.
Waarmee wordt onze transportsector zoet gehouden?
Er is beloofd gedurende deze kabinetsperiode geen verdere accijnsverhogingen door te voeren, en er komt ook geen verhoging van de Motorrijtuigenbelasting. Dit scheelt de sector voor de periode 2009-2011 114 mln euro aan directe belasting.
Hiernaast maakt de overheid 62 mln euro vrij om de aanschaf van energiezuiniger vrachtwagens te stimuleren.
De accijnsverhoging van 1 juli blijft wel gewoon staan, alsmede de jaarlijkse indexatie van de dieselprijzen.
De transportsector neemt hiermee genoegen en belooft geen acties te zullen uitvoeren. In Frankrijk wordt zonder pardon voor minder het hele land platgelegd, maar hier zijn we kennelijk wat meegaander.
Waarom de gewone automobilist en bijvoorbeeld ook de zwaar getroffen ondernemers van bijvoorbeeld koeriersbedrijven worden uitgesloten is mij niet duidelijk. Gelijke monniken, gelijke kappen toch?
AutoInformatief zegt
Een koeriersbedrijf is in feite ook een kleine vrachtwagenchauffeur. Dus voor mij is het meer dan logisch dat die mannen ook gecompenseerd worden hiervoor.
Mo zegt
Een koeriersbedrijf kan LPG nemen, een milieuvriendelijke en zuinige bestelauto nemen en zuinigere banden nemen, betere routes instellen. En de marges zijn nog ietsje hoger dan bij vervoer via vrachtwagens. Kortom, daar zit het water nog niet tot aan de nek.
Jimmie zegt
Ik zie geen compensatie, maar uitstel van executie?
Peter zegt
Tis een mooi complot tussen linkse rakkers, de christenen, de conservatieven, de werkgevers en vervoersbranche dat de particuliere rijder het maximale mag blijven betalen.
MrSelected zegt
@Mo: Een bestelwagen op LPG? Dus ipv 1000 km maar 500 km rijden? En ook nog een tank in de achterbak waardoor de ruimte minder is? Niet echt erg praktisch he..
Zuinige bestelauto’s.. het zijn meestal al minimale motoren welke erin hangen, die zijn ook best zuinig..
Zuinigere banden is gewoon een investering die je er nooit uit kan halen. Het zijn meestal ook gewoon slechtere banden dan de goede banden, als je er al zuiniger mee rijdt..
De marges zijn nog iets hoger. Maar die worden ook steeds kleiner..
1.50 voor diesel is gewoon van de zotte..
Benjamin1 zegt
En wie gaan dat betalen voor die lieve truckers, inderdaad, wij ja, bij ons alles extra omhoog zodat zij kunnen blijven rijden.. Oftewel, het kabinet geeft niet meer uit, maar haalt het ergens anders vandaan.
W!d zegt
@Benjamin.. uh.. denk eens even na, vervoer wordt direct doorbelast aan wat zij vervoeren. Vervoer appels duurder, worden de appels ook duurder..
Emile_Benz zegt
Bos moet gewoon zichzelf opbossen!!! (en ’t hele kabinet erbij!) En de accijns moet naar beneden!!!!
lustigson zegt
Als ze dan meteen vrachtwagenverkeer tussen Rotterdam en Duitsland, dat nu massaal de A15 neemt, dwingen te piggy-backen op de Betuweroute… Dát scheelt pas een hoop in brandstofkosten.
Mo zegt
Daar heb je een punt Mrselected, wat betreft LPG en de actieradius. Ik bedoel het ook als oplossing voor koeriersbedrijfjes en pakkettenbezorgers. Die zijn meestal stedelijk, dus dat moet lukken.
Benjamin1 zegt
@w!d
Nee, de belasting die ze mislopen op de truckers berekenen ze aan de priverijders, dus onze wegenbelasting gaat omhoog, en accijnzen op benzine gaan omhoog om de misgelopen hufterigheid op de truckers te compenseren.
En..uh.., denk eens even na, de appels worden juist niet duurder omdat het vervoer nu goedkoper is voor de truckers, het wordt wel duurder om met de auto appels te gaan halen bij de winkel
marcel zegt
@lustigson: dat is veel te simpel gedacht natuurlijk. Nu die Betuwelijn er ligt, nadat er miljarden en miljarden aan belastinggeld in zijn verdwenen, moet er in één keer sprake zijn van marktwerking. Met als gevolg dat de Betuwelijn weg ligt te roesten en dat er op het bestaande spoor te weinig capaciteit is. En dat is nog afgezien van het feit dat niemand had bedacht dat er in Duitsland nog steeds maar twee spoorlijntjes liggen.
En verder is dit leuk voor de transportsector. Iets is beter dan niets. Ik zou alleen willen dat wij automobilisten een club met ballen hadden die wat indruk maakte in Den Haag. Wij hebben alleen die fossielen van de ANWB
classic red zegt
Ik moet meer belasting gaan betalen, om de truckers te compenseren. Leuk. Nu moet ik om mijn geld terug te verdienen op de snelweg 75 gaan rijden. Wel netjes rechts natuurlijk. Fijn dat er tegenwoordig zoveel inhaalverboden voor vrachtwagens zijn.
JanJansen zegt
Wat mis ik?
Als er meer vrachtwagens kunnen blijven rijden, kunnen producten goedkoper worden verkocht. Gevolg er worden meer producten gekocht en gaat het beter met de economie –> er komt meer belasting binnen.
Ik leerde vroeger altijd dat geld moet rollen, in dit geval wel erg letterlijk.
Ps dit is een actie van Wouter onder druk van de oppostitie geweest.
Turbo zegt
“Als er meer vrachtwagens kunnen blijven rijden, kunnen producten goedkoper worden verkocht. ”
Probleem: omdat het geld toch binnen wordt getrokken door de overheid, hetzij door belastingen, hetzij door het uit de lucht te printen, wordt de consument alsnog armer en kan die ‘goedkopere’ producten niet meer betalen.
Een klassiek gevalletje van 2 groepen tegen elkaar uitspelen. De automobilist kwaad op de trucker met zijn voordeeltje, ipv de overheid.
Het gaat nog leuk worden de komende verkiezingen ;)
Wollie zegt
-edit: nutteloze opmerking-
Laurent911 zegt
-edit: nutteloze opmerking-
Citrofiel zegt
Gòh, wat een niveau hier… :|
Mr. Jones zegt
Mijn moeder rijd een Renault Megane Grand Tour (2.0 liter) op LPG
Ze zegt tegen mij LPG kost ongeveer 65 cent. en benzine kost nu ongeveer 1.65!
dus kijk wat een verschil!!
Misschien zal je dan zeggen: jah maar benzine geeft meer trek-kracht!
dan zeg ik: dat valt echt mee! het scheelt bijna niks!
Pim Brussee zegt
Dit akkoord met het kabinet betekend gewoon, dat nog niet doorgevoerde plannen, niet doorgevoerd worden.
Het betekend ook dat de accijnsverhoging blijft gehandhaafd, en de Eurovignetverhoging van 4 cent per km er ook aankomt.
Kortom het kabinet heeft zijn politieke spelletje goed gespeeld, en……….. gewonnen. Wat dat aangaat kan de transportsector nog wat leren van de OV-Branche.
Als je slim bent tank je als chauffeur in Belgie als dat op de route ligt.
Transportondernemers die aan de belgische grens wonen kunnen dat ook het beste doen, hoef je de BTW niet voor te schieten.
Onze economie is al aan het instorten, de constante lastenverhoging versneld dit. Maar dat snapte Kok al niet laat staan Bos.
PvdA= links lullen en rechts zakken vullen.
jopie zegt
Waren hier nog mensen die de acties van de truckers steunden??? Ik kan me herinneren dat er toen veel bijval was voor de ego-truckers.
Resultaat is duidelijk. De automobilist gaat de compensatie voor de truckers betalen, niet de regering.
Dus wij staan straks dure brandstof te verspillen in een file die veroorzaakt wordt door de zoveelste omgevallen vrachtwagen waar we zelf ook aan meebetalen.
Kortom: we betalen straks mee aan de oorzaak van de file! Het lijkt km-heffing wel.
Pim Brussee zegt
@jopie
Hoezo zijn de vrachtwagens oorzaak van ongevallen c.q. files.
Slechts 2,5% van de ongevallen worden veroorzaakt door vrachtwagens.
Dus 97,5% door PERSONENWAGENS!!!!!!!!!!
Pim Brussee zegt
Uit de telegraaf:
Het tanken in België zal vanaf dinsdag waarschijnlijk weer een hoge vlucht nemen. Niet alleen vanwege de goedkopere brandstoftarieven, maar ook omdat het nu makkelijker is BTW terug te vragen.
Dat meldt de Telegraaf. Het prijsverschil bij de Belgen is zo groot geworden, dat het voor de ondernemers loont om nieuwe contracten met pomphouders in de grensstreek af te sluiten. Nog los van kortingen is het verschil acht eurocent per liter.
Bovendien heeft de Belgische overheid de administratieregels voor de pomphouders vereenvoudigd. Nederlandse bedrijven kunnen de btw over de Belgische diesel via pomphouders makkelijker terugvragen. Volgens ondernemer Cees van Wee van Esso Truckstop Meer, bij de grensovergang Hazeldonk, loopt het storm met Nederlandse ondernemers: “De Nederlandse overheid loopt nu al zeker miljoenen euro’s aan accijnzen mis, omdat Nederlandse, Scandinavische en Duitse transportondernemers voortaan bij ons in België tanken.”
Een vrachtwagen tankt jaarlijks gemiddeld 50.000 liter diesel. Er zijn nu al 51 transporteurs, waarvan de grootste 110 vrachtwagens heeft, bij ons gekomen. Dat zal nog verdubbelen verwacht ik”, zegt Van Wee. “Wij mogen van de overheid de btw-teruggave voorfinancieren en de administratie digitaal aanleveren. Zo pakt de transporteur de maximale korting”, verklaart Van Wee.
Wie in de buurt van Belgie woont heeft dus massel!
mashell zegt
“Het kabinet start samen met de partijen een programma om het imago van transport en logistiek (maar ook van de chauffeur en eigen rijder) te verbeteren.”
Wat kan het kabinet hier nou aan doen? TLN kan ophouden met zeuren over kosten die ze toch doorberekenen. De chauffeur en eigen rijder kunnen zelf iets gaan doen (bijvoorbeeld vlot optrekken, niet inhalen en afstand houden) maar wat moet het kabinet met deze problematische bedrijfstak?
Pim Brussee zegt
@mashell: vermoedelijk heb jij zelf nog nooit met een vrachtwagen en/of trekker-oplegger gereden. Probeer maar eens vlot op te trekken met 50ton.
Niet inhalen en afstand houden is echter wel zeer belangrijk, immers dan wordt het voor de chauffeur veiliger en het kost hem in ons fileland geen tijd.
Het imago dat met vrachtwagens meer ongevallen gebeuren is onterecht, omdat van de 100% ongevallen in het verkeer maar 2,5% te wijten is aan vrachtverkeer. Dat is natuurlijk wel 2,5% teveel als je bedenkt dat dit beroepschauffeurs zijn. Echter die beroepschauffeurs hebben dagelijks wel te dealen met de overige ammateurs die ook op de weg zitten.
Overigens is een programma om het imago van de transportsector te verbeteren onzin. Kijk maar op bijvoorbeeld truckerdagen/evenementen, tienduizenden mensen komen er op af, en bij de uittocht na het evenement staan ze langs de snelweg de chaufeurs uit te zwaaien.
TLN wordt gezien als een branche organisatie, maar is in principe een politiek orgaan die alleen maar kletst. Pappen en nat houden noem je dat.