Ben jij wel eens in nuchtere toestand 60 uur wakker geweest, met slechts 2 tot 3 uur slaap tussendoor? Dan weet je ongetwijfeld dat dit je concentratie en rijvaardigheid weinig goed doet.
Toen de politie gisteravond op de Amperestraat in Dordrecht een truck controleerde bleek dat deze al 60 uur onderweg was. De 2 inzittenden bestuurden de vrachtwagen om en om, samen hadden zij in totaal zes uur gerust. Op een gegeven moment helpen koffie en truckerspillen dan ook niet meer, en val je in slaap. Gelukkig onderschepte de politie deze chauffeurs voordat dat gebeurde.
De mannen hadden hun lange rijtijden proberen te verdoezelen met een magneet op de tachograaf, en ook klopten de registratiebladen niet. Dit alles was reden voor de politie om ze boetes op te leggen van in totaal… wait for it.. 13.800 euro. Hoewel het politiebericht hier geen uitspraken over doet, vermeldt het ANP dat het om Bulgaarse truckers gaat. Dit betekent dat de heren beiden een lokaal jaarsalaris aan boete moeten betalen.
Niet dat we daar moeite mee hebben, je vrouw zal maar verpletterd worden door zo’n halve zool die achter het stuur van zijn tientonner in slaap is gevallen.
munich zegt
Haha. En hier maar iedereen aan de chauffeurspas en verplicht code 95. Kromme wereld die transport wereld.
lohran zegt
@munich: Hoezo krom? Die Bulgaren worden nu toch gepakt voor rijtijden overschrijving? Die regels hebben ze daar ook, ze houden zich er alleen wat minder aan ;)
bmw1m zegt
Gelukkig dat ze van de weg zijn geplukt! Ze zullen maar op een file in rijden met die tank!
roppp zegt
@bmw1m: er staat dat het gaat om een vrachtwagen, niet om een tank. Die mogen niet eens de snelweg op als ik het goed heb.
Hubert zegt
Hoe reeel is een boete van 13.800 euro voor zo’n trucker?
Hijzelf kan hem never nooit niet betalen en zijn baas zal het ook niet voorschieten.
Dus we zullen hem binnenkort wel terugzien in de dagbladen als er ergens weer een oost-europese roversbende bezig is geweest.
Wat de oplossing wel is? geen idee….
lohran zegt
@Hubert: Rijtijden overschrijven wordt geloof ik gezien als fraude, daarom zo duur. En dat kunnen ze wel betalen, want ze moeten dan waarschijnlijk de vrachtwagen achterlaten op het politiebureau.
timberleek zegt
@Hubert:
Economisch delict, die worden altijd heel hard aangepakt.
En terecht ook. Buiten dat dit zeer gevaarlijk is werkt het ook oneerlijke concurrentie in de hand.
mrs250 zegt
@timberleek: economisch delict altijd heel hard aangepakt? De onderlaag die zich niet kan verweren misschien. De laatste jaren hebben we toch genoeg voorbeelden gezien van vermogensdelicten die ruimschoots lonen, zelfs met jailtime en vorderingen…
schuimbekje3 zegt
Is algemeen bekend dat veel Nederlandse ondernemingen de boel in Polen onderbrengen.
Het probleem is echter dat die Polen weer de boel onderbrengen in Bulgarije.
Ja, dat is kapitalisme at its best.
Zorgt er wel voor dat de 50% van de vrachtwagens die ik tegenkom op mijn ritje van 200km per dag buitenlands is…
Lijkt mij dat dit een ongewenste situatie is.
Boete van 13.800 is nog veel te weinig… Dat dit een jaarsalaris is voor een Bulgaarse Trucker is irrelevant. Wij gaan toch ook niet zeggen tegen Duitsland “oow, ik reed 30km/h te hard maar de bekeuring is slechst 1/5 van die in Nederland, hier heb je het verschil bij” ?
Zij overtreden willens en wetens de wet, zowel economisch delict als een puur misdrijf en zouden voor de rest van hun leven verbannen moeten worden een motorvoertuig te besturen in Nederland.
Dit kost de boterham van de Nederlandse trucker (en die hebben het toch al niet breed), de boterham van de transport sector (en die hebben het toch al niet makkelijk met deze overheid) en de verkeersveiligheid van iedereen die op dezelfde wegen heeft vertoefd als deze mongolen.
rob5nismo zegt
Dat bedrag is veel.te weinig opsluiten dat tuig
Benny_Weisz zegt
@rob5nismo:
Ze hadden ze net zo goed 13.800.000 euro boete kunnen opleggen, wordt toch niet betaald. Dan maar even brommen, want hun baas in BG zal, zodra die EUR 13.800,- hoort, doen alsof die de chaufferurs nooit eerder heeft gezien.
rob5nismo zegt
@bennyweisz: daarom gewoon opsluiten met poging doodslag ofzo
Want 60uur door rijden doe je heel bewust als je met magneten die schijf beïnvloed
roppp zegt
@rob5nismo: tenzij die magneet er toevallig opgevallen is. Tjonge wat heeft iedereen haar oordeel weer meteen klaar zonder de feiten te kennen.
rob5nismo zegt
@roppp: ik weet idd de feiten niet.
En ik wil ook niet de moraalridder uithangen maar dit kan in mijn ogen niet door de beugel
draadloos zegt
@bennyweisz: niet? Denk dat hij de combi toch wel graag terug wil.
Benny_Weisz zegt
@draadloos:
Yeah, right… Alsof dat ding meer dan 13.800 waard is….
reistje zegt
Oude magneet trick werkt toch al lang niet meer? Of was het een oudere vrachtwagen?
En als ze met zijn 2e waren konden ze toch slapen-rijden-slapen-rijden?
En ja ik heb dat ook wel eens gehad met een uur of 50 wakker. Het werd gewoon te gevaarlijk, half wakker worden op de vluchtstrook. Zelfs met Red Bull, muziek hard, ramen open, kachel op koud… Ik ben gestopt na 30 minuten reizen en ben een aantal uren gaan slapen bij een tankstation.
Je kan het je bijna niet voorstellen dat je onder die omstandigheden in slaap valt en hoe verward je bent tot je het zelf meemaakt.
rob5nismo zegt
@reistje: zet maar eens een magneet op je computer
timberleek zegt
@rob5nismo:
Dat doet niet zo veel hoor. Een scherm heeft er sneller last van.
Een harde schijf is nog redelijk goed afgeschermd van externe invloeden, dan moet je een flink sterke magneet erop zetten, maar dan wel op de hdd zelf. Op de kast werkt dat niet zo snel
draadloos zegt
@reistje: die werkt nov prima, maar op de bak, niet op de tachograaf. Kunt zo zelfs de begrenzer omzeilen
Davyburger zegt
@reistje: om en om kan maar maximaal voor 20 uur. daarna lange rust van 9 uur, maar die moet in een stilstaand voertuig
dedon zegt
Nou, als ik er zo over nadenk, klinkt het mij toch als dat ze het netjes deden? Om en om rijden. Als de een rijdt, kan de ander rusten. Ik zie dus geen probleem. En zeker geen reden voor 13.800 euro boete… Ach… de staatskas moet gespekt blijven natuurlijk…
Davyburger zegt
@dedon: Je kunt maximaal 20 uur rijden met twee chauffeurs, daarna moeten beide chauffeurs een lange rust hebben. Deze rust moet in een stilstaand voertuig geschieden.
norge zegt
En straks iedereen in 1 ruk naar Spanje
lohran zegt
@norge: Als je daar 60 uur over doet maak je wel een flinke omweg ;)
Maar je hebt wel gelijk, juist de onervaren vakantiegangers gaan lekker lang rijden. Al dan niet met sleurhut.
SJ zegt
“Toen de politie gisteravond op de Amperestraat in Dordrecht een truck controleerde bleek dat deze al 60 uur onderweg was. De 2 inzittenden bestuurden de vrachtwagen om en om, samen hadden zij in totaal zes uur gerust.”
Hoe is dit nou mogelijk? Als A rijdt dan rust B en vice versa. Dus als ze 60 uur lang omstebeurt rijden, dan bedraagt de gezamenlijke hoeveelheid rust ook 60 uur. Tenzij ze tegelijk achter het stuur zaten.
chipmunk zegt
@SJ: ik denk dat als je fysiek aanwezig bent in die vrachtwagen en dus (ook als je niet rijdt) andere werkzaamheden kan doen. En rusttijden gelden bij een stilstaande vrachtwagen op een parkeerterrein oid.
lohran zegt
@SJ: Klopt. Heb ook dubbelbemande ritten gereden. Wij wisselden om de 4 uur, als de een reed, sliep de ander. Dubbelbemand mag je totaal 21u achter elkaar werken (10 rij uren per persoon maximaal). Alsnog is dat al behoorlijk vermoeiend..
mashell zegt
Pittige boete voor een pittige overtreding. Als ze niet kunnen betalen dan de vrachtwagen of de lading maar verbeurd verklaren.
mclarenf1lm zegt
Levensgevaarlijk, en ook goed dat ze het bestraffen, kromme wereld die transportwereld, te veel verhalen gehoord over chauffeurs met meerdere identiteiten dat ze door konden blijven rijden etc.